
Milyen hatások érik a Z generációt?
A kutatási eredmények bemutatása előtt a Compact TV rendezvényén Bata Zsófia, klinikai szakpszichológus előadásában tévhiteket és azokat a fő hatásokat mutatta be, amelyek egy 16-30 év közötti Z generációs fiatalt érintenek:
- Digitális forradalom: ők azok, akik sosem éltek internet nélkül, vagyis az online jelenlét alapvető számukra.
- Gazdasági válság: olyan időszakban nőttek fel, amikor saját bőrükön érezhették a gazdasági és egyéb válságok hatásait. Ennek egyik következménye, hogy a pénzügyi bizonytalanságot is korán megtapasztalták.
- Covid: a járvány időszakában sok személyes élményt, jelentősebb életeseményt nem tudtak fizikailag megtapasztalni. A kimaradt események hatása, hogy a mentális egészség különösen fontossá vált a Z generáció számára.
- Klímaválság: bár nem ez a generáció a klímaválság okozója, mégis rajtuk a sor, hogy megoldják ezt a nagy horderejű problémát. Ebből fakad sokszor a "klímaszorongás" is, ami jellemző erre a generációra.
A Z generációról azt is érdemes tudni, hogy imádnak kommunikálni, tömören és vizuálisan.
Mi foglalkoztatja a Z generációt?
Bata Zsófia több szempontot is említett, amivel meg lehet fogni ezt a korosztályt. Egyfelől az életkorukból adódóan a pályaválasztás, az emberi kapcsolatok, az egzisztencia megalapozása, a lakhatás olyan témák, amelyekkel egy 16-30 éves általában foglalkozik. Emellett vannak generációs értékrendek, úgymint a hitelesség, az elfogadás (minden korábbi generációnál elfogadóbbak) a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás, a rugalmasság és a folyamatos fejlődés. Ezekhez harmadik területként kapcsolódnak az egyéni normák, szokások és személyes célok, mint minden másik generáció esetében is.
A Compact TV rendezvényén Sági Ferenc, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó kutatási igazgatója a Z generáció tartalom-, és reklámfogyasztási szokásairól szóló közös kutatásukat mutatta be. A kutatás során 12 mélyinterjút készítettek 16-29 évesekkel, amelyek tapasztalatait egy kvantitatív kérdőívbe építették be. A tartalom-, és reklámfogyasztás mellett felmérték többek között a költési attitűdöt, a Z generáció céljait, a közösségi médiahasználati szokásaikat.
A kutatásból kiderült, hogy a Z generáció számára a legfontosabb érték az őszinteség, a tisztelet, a bizalom, de köztük van az elfogadás, valamint a sikeresség is. Ezzel szemben, az Y és X generáció inkább az őszinteséget, a becsületességet, valamint a tiszteletet említette az első három helyen a fontosabb értékek felsorolása során.

További (meglepő) eredmények a kutatás alapján a tartalomfogyasztásban:
Komoly törésvonal látható az állami és a magániskolás Z-sek között, amely terület mélyebb kutatást igényelne.
- Ez a generáció is néz TV-t, de emellett jellemző, hogy sok más tartalomfogyasztási eszközt/platformot is használnak egymással párhuzamosan. A hagyományos TV-nézés még a napi rutinjuk része, de jelentősége egyre csökken a YouTube és a streamingszolgáltatások miatt. A falvakban magas a hétköznap és hétvégén is TV-t nézők száma, míg Budapesten ez az arány alacsonyabb, ami a fiatalok változó médiafogyasztási szokásaira utal.
- A televíziót jellemzően háttérzajként vagy családi közös időtöltésként használják, és sokszor ódivatúnak, időrablónak és unalmasnak tartják a TV-s műsorokat, illetve gyakran kritizálják a reklámok mennyiségét is. Mintegy 40%-uk úgy érzi, hogy az itt látható hirdetések nem is nekik szólnak.

- A tartalomtípusokat tekintve a fiatalok a streamingplatformokon elsősorban sorozatokat és filmeket néznek, de a dokumentumfilmek és a kvízműsorok is népszerűek az itt fogyasztott tartalmak között. Ahogy a TV-nél, a bulvárhírek, politikai és közéleti műsorok a streamingnél is kevésbé vonzzák a Z generációt.
- A budapestiek számára a YouTube tartalmak esetében fontosabb a minőség, illetve az is, hogy a csatorna eredeti ötleten alapuljon. A vidéki, falusi Z generációsoknak inkább a videók rövidsége a fontosabb.
- A YouTube egyedi helyet foglal el a Gen Z tartalomfogyasztásában és nemcsak a közösségimédia-platformok versenytársa, hanem a streamingszolgáltatóké is.
- A Facebook a legnépszerűbb platform minden településtípuson, míg az Instagram a budapestiek körében, a TikTok pedig a falun élő fiataloknál dübörög.
Ez egyik, talán legfontosabb kiemelendő eredmény, hogy ennek a generációnak a 84%-a aszerint választ tartalmat, hogy éppen milyen a hangulata.
- A válaszadók 81%-a a tartalomválasztásnál a célt is megjelölte, vagyis úgy választják ki, hogy mit nézzenek, hogy éppen tanuláson, vagy kikapcsolódáson van-e a sor.
- Egy Y generációs átlagosan 3, míg egy Z generációs átlagosan 5 különböző social média felületen van fent.

Ami szintén sokkoló lehet, hogy egy átlagos hétköznapon ez a generáció 305 percet tölt a social média felületeken, hétvégén 320 percet, azaz több, mint 5 órát. A képet viszont árnyalja, hogy ebben benne van a kommunikáció, a kapcsolattartás, tanulás, keresés, kikapcsolódás is - hiszen ezekre is lehetőséget adhatnak a social média felületek. Az Y generáció ezzel szemben hétköznaponként átlagosan 208, míg hétvégén 213 percet tölt az ilyen jellegű online platformokon - mutatta be Sági Ferenc.
Az influencerekkel kapcsolatban a kutatás rávilágított, hogy a Z generáció 52%-a követ valamilyen influenszert. A falvakban élő fiatalok körében az influenszerek tartalmai nagyobb szerepet töltenek be (61,6%), míg Budapesten a fiatalok 54%-a egyáltalán nem követi egyiküket sem.
A Z generáció kevésbé utasítja el a reklámokat
A fiatalok kevésbé elutasítók a reklámokkal szemben, mint az Y vagy az X generáció, ha azok minőségi és kreatív reklámok. Az is igaz rájuk - a kutatás alapján-, hogy a reklámok hatására nagyobb hajlandósággal vásárolják meg az adott élelmiszert, kozmetikai terméket, ruházati és műszaki cikket, mint a 30--55 év közötti korosztály. A "túltolt" reklámok hatékonysága viszont egyértelműen alacsonyabb az esetükben is.
A Z generációt legjobban a YouTube videókat megszakító hirdetések idegesítik.
Míg az óriásplakátokat egy jól fogyasztható fizikai reklámnak tartják, ami nem idegesíti őket. A felmérésből az is kiderült, hogy bár a videókat megszakító reklámok a legidegesítőbbek számukra, mégis ezek tartalmát nagy arányban tudják visszaidézni. Ennél jobban csak a közösségi média hírfolyamában megjelenő reklámok emlékezetesebbek a számukra.
Talán pont a fentiek eredménye, hogy a megkérdezett Z generációsok 34%-a használ YouTube prémium előfizetést (amivel kikerülhetők a reklámok), míg az Y generációnak csupán a 19%-a fizet erre elő. A szakértő szerint az egyik magyarázat emögött az lehet, hogy az Y generáció fiatalkorában megszokta a korlátozottabb videó-, és filmnézési lehetőségeket, így könnyebben átvészeli a reklámblokkokat.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Újabb támadás történt Irán ellen, Teherán súlyos megtorlást ígért - Cikkünk percről percre frissül
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli konfliktus legfontosabb híreivel.
Eldőlt, ki lehet a Magyar Nemzeti Bank negyedik alelnöke
Hétfőn hallgatja meg jelöltként a Parlament Gazdasági Bizottsága.
Botot dobtak Donald Trump küllői közé: túltolta a biciklit az amerikai elnök?
Döntöttek a rendelete sorsáról.
Új megállapodásra készül Svájc az EU-val
Társadalmi konzultáció, majd népszavazás jöhet róla.
Megszólalt Donald Trump a világ forrongó régiójáról: "tudtuk, mi folyik itt"
Sikeresnek nevezte a csapásokat.
Ügyészségi vizsgálat kezdődött a világ legrégebbi bankjánál
A részleges privatizáció körülményei keltették fel a hatóságok érdeklődését.
Biodiverzitás-barát vállalkozások: nemcsak felelősség, üzleti lehetőség
A biodiverzitás megőrzése nem csupán környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább gazdasági érdek is. A vállalatok számára ma már nem elég a környezeti hatásukat mi
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
Azok a drága előfizetések!
Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Szilikátakkumulátorok - új irányok az energiatárolásban?
A Worcester Műszaki Intézet kutatói áttörést értek el Edison több mint 100 éve feltalált vas-nikkel akkumulátorának továbbfejlesztésében.


- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.