Hogyan netezik a
Portfolio signature

Hogyan netezik a "TikTok-generáció"? Íme a fiatalok tartalomfogyasztási szokásai

Portfolio
Más világban nevelkedtek, más hatások érték a Z generációt, vagyis azokat a 16-30 év közötti fiatalokat, akik mostanában érkeztek meg a munkaerőpiacra, akik éppen most teremtik meg az egzisztenciájukat és lesznek stabil részei a fogyasztói társadalomnak. Ők azok, akik próbálnak egyszerre jelen lenni az online és a fizikai világban egyaránt. Ez a hibrid életforma alapjaiban határozza meg, hogy milyen tartalmakat fogyasztanak, milyen termékeket vásárolnak, illetve, hogy miként reagálnak a termékek, szolgáltatások, és a márkák üzeneteire. Egy átfogó Z generációs felmérést mutatott be a Compact TV, amelyben a fiatalok reklám- és tartalomfogyasztási szokásait vizsgálják. Sok meglepő tény is kiderült, például, hogy legjobban a YouTube videókat megszakító hirdetések idegesítik a fiatalokat, de az is, hogy a várakozásokkal ellentétben igenis néznek TV-t.

Milyen hatások érik a Z generációt?

A kutatási eredmények bemutatása előtt a Compact TV rendezvényén Bata Zsófia, klinikai szakpszichológus előadásában tévhiteket és azokat a fő hatásokat mutatta be, amelyek egy 16-30 év közötti Z generációs fiatalt érintenek:

  • Digitális forradalom: ők azok, akik sosem éltek internet nélkül, vagyis az online jelenlét alapvető számukra.
  • Gazdasági válság: olyan időszakban nőttek fel, amikor saját bőrükön érezhették a gazdasági és egyéb válságok hatásait. Ennek egyik következménye, hogy a pénzügyi bizonytalanságot is korán megtapasztalták.
  • Covid: a járvány időszakában sok személyes élményt, jelentősebb életeseményt nem tudtak fizikailag megtapasztalni. A kimaradt események hatása, hogy a mentális egészség különösen fontossá vált a Z generáció számára.
  • Klímaválság: bár nem ez a generáció a klímaválság okozója, mégis rajtuk a sor, hogy megoldják ezt a nagy horderejű problémát. Ebből fakad sokszor a "klímaszorongás" is, ami jellemző erre a generációra.

A Z generációról azt is érdemes tudni, hogy imádnak kommunikálni, tömören és vizuálisan.

Május 9-én ismét Gen Z Fest! Pénzről. Bátran. Az előadásokkal, beszélgetésekkel, aktivitásokkal, nyereményjátékokkal tarkított rendezvényünkön a középiskola végén, az egyetemi éveik alatt járó, vagy akár a már dolgozó, fiatal plyakezdőket várjuk, azokat akiket érdekel a karrierútjuk, a rájuk szabott befektetési lehetőségek, a lakhatási kérdések.

Mi foglalkoztatja a Z generációt?

Bata Zsófia több szempontot is említett, amivel meg lehet fogni ezt a korosztályt. Egyfelől az életkorukból adódóan a pályaválasztás, az emberi kapcsolatok, az egzisztencia megalapozása, a lakhatás olyan témák, amelyekkel egy 16-30 éves általában foglalkozik. Emellett vannak generációs értékrendek, úgymint a hitelesség, az elfogadás (minden korábbi generációnál elfogadóbbak) a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás, a rugalmasság és a folyamatos fejlődés. Ezekhez harmadik területként kapcsolódnak az egyéni normák, szokások és személyes célok, mint minden másik generáció esetében is.

A Compact TV rendezvényén Sági Ferenc, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó kutatási igazgatója a Z generáció tartalom-, és reklámfogyasztási szokásairól szóló közös kutatásukat mutatta be. A kutatás során 12 mélyinterjút készítettek 16-29 évesekkel, amelyek tapasztalatait egy kvantitatív kérdőívbe építették be. A tartalom-, és reklámfogyasztás mellett felmérték többek között a költési attitűdöt, a Z generáció céljait, a közösségi médiahasználati szokásaikat.

A kutatásból kiderült, hogy a Z generáció számára a legfontosabb érték az őszinteség, a tisztelet, a bizalom, de köztük van az elfogadás, valamint a sikeresség is. Ezzel szemben, az Y és X generáció inkább az őszinteséget, a becsületességet, valamint a tiszteletet említette az első három helyen a fontosabb értékek felsorolása során.

z gen vezérelvek
Kép forrása: Comapct TV

További (meglepő) eredmények a kutatás alapján a tartalomfogyasztásban:

Komoly törésvonal látható az állami és a magániskolás Z-sek között, amely terület mélyebb kutatást igényelne.

  • Ez a generáció is néz TV-t, de emellett jellemző, hogy sok más tartalomfogyasztási eszközt/platformot is használnak egymással párhuzamosan. A hagyományos TV-nézés még a napi rutinjuk része, de jelentősége egyre csökken a YouTube és a streamingszolgáltatások miatt. A falvakban magas a hétköznap és hétvégén is TV-t nézők száma, míg Budapesten ez az arány alacsonyabb, ami a fiatalok változó médiafogyasztási szokásaira utal. 
  • A televíziót jellemzően háttérzajként vagy családi közös időtöltésként használják, és sokszor ódivatúnak, időrablónak és unalmasnak tartják a TV-s műsorokat, illetve gyakran kritizálják a reklámok mennyiségét is. Mintegy 40%-uk úgy érzi, hogy az itt látható hirdetések nem is nekik szólnak.
tv fogyasztás2
Kép forrása: Compact TV
  • A tartalomtípusokat tekintve a fiatalok a streamingplatformokon elsősorban sorozatokat és filmeket néznek, de a dokumentumfilmek és a kvízműsorok is népszerűek az itt fogyasztott tartalmak között. Ahogy a TV-nél, a bulvárhírek, politikai és közéleti műsorok a streamingnél is kevésbé vonzzák a Z generációt.
  • A budapestiek számára a YouTube tartalmak esetében fontosabb a minőség, illetve az is, hogy a csatorna eredeti ötleten alapuljon. A vidéki, falusi Z generációsoknak inkább a videók rövidsége a fontosabb.
  • A YouTube egyedi helyet foglal el a Gen Z tartalomfogyasztásában és nemcsak a közösségimédia-platformok versenytársa, hanem a streamingszolgáltatóké is.
  • A Facebook a legnépszerűbb platform minden településtípuson, míg az Instagram a budapestiek körében, a TikTok pedig a falun élő fiataloknál dübörög.

Ez egyik, talán legfontosabb kiemelendő eredmény, hogy ennek a generációnak a 84%-a aszerint választ tartalmat, hogy éppen milyen a hangulata.

  • A válaszadók 81%-a a tartalomválasztásnál a célt is megjelölte, vagyis úgy választják ki, hogy mit nézzenek, hogy éppen tanuláson, vagy kikapcsolódáson van-e a sor.
  • Egy Y generációs átlagosan 3, míg egy Z generációs átlagosan 5 különböző social média felületen van fent.
közösségi média
Kép forrása: Compact TV

Ami szintén sokkoló lehet, hogy egy átlagos hétköznapon ez a generáció 305 percet tölt a social média felületeken, hétvégén 320 percet, azaz több, mint 5 órát. A képet viszont árnyalja, hogy ebben benne van a kommunikáció, a kapcsolattartás, tanulás, keresés, kikapcsolódás is - hiszen ezekre is lehetőséget adhatnak a social média felületek. Az Y generáció ezzel szemben hétköznaponként átlagosan 208, míg hétvégén 213 percet tölt az ilyen jellegű online platformokon - mutatta be Sági Ferenc.

Az influencerekkel kapcsolatban a kutatás rávilágított, hogy a Z generáció 52%-a követ valamilyen influenszert. A falvakban élő fiatalok körében az influenszerek tartalmai nagyobb szerepet töltenek be (61,6%), míg Budapesten a fiatalok 54%-a egyáltalán nem követi egyiküket sem.

A Z generáció kevésbé utasítja el a reklámokat

A fiatalok kevésbé elutasítók a reklámokkal szemben, mint az Y vagy az X generáció, ha azok minőségi és kreatív reklámok. Az is igaz rájuk - a kutatás alapján-, hogy a reklámok hatására nagyobb hajlandósággal vásárolják meg az adott élelmiszert, kozmetikai terméket, ruházati és műszaki cikket, mint a 30--55 év közötti korosztály. A "túltolt" reklámok hatékonysága viszont egyértelműen alacsonyabb az esetükben is.

A Z generációt legjobban a YouTube videókat megszakító hirdetések idegesítik.

Míg az óriásplakátokat egy jól fogyasztható fizikai reklámnak tartják, ami nem idegesíti őket. A felmérésből az is kiderült, hogy bár a videókat megszakító reklámok a legidegesítőbbek számukra, mégis ezek tartalmát nagy arányban tudják visszaidézni. Ennél jobban csak a közösségi média hírfolyamában megjelenő reklámok emlékezetesebbek a számukra.

Talán pont a fentiek eredménye, hogy a megkérdezett Z generációsok 34%-a használ YouTube prémium előfizetést (amivel kikerülhetők a reklámok), míg az Y generációnak csupán a 19%-a fizet erre elő. A szakértő szerint az egyik magyarázat emögött az lehet, hogy az Y generáció fiatalkorában megszokta a korlátozottabb videó-, és filmnézési lehetőségeket, így könnyebben átvészeli a reklámblokkokat.

Kép forrása: Compact TV

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Olyan bajok vannak a magyar közigazgatással, hogy Brüsszel szerint az már a versenyképességet veszélyezteti
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Ez is érdekelhet