Így festenénk az EU-támogatások nélkül
Valami nem stimmel
Néhány napja írtunk arról, hogy a KSH friss adatai lehetőséget teremtenek a beruházások korrekt szétválasztására, vagyis meg tudjuk nézni, hogy a beruházási tevékenység mekkora része kötődik a magánszektorhoz és mekkora az állami szférához. A megállapításaink akkor a következők voltak:- A nemzetgazdasági beruházások enyhén emelkedő trendjét kizárólag az állami költéseknek köszönhetjük, miközben a magánszektor beruházásai jó másfél éve csökkenő trendben vannak.
- Tavaly az állami beruházások a 2000. évhez képest több mint megháromszorozódtak.
- 2015-ben a magánszektor beruházásai a 2000. évit olyan kis mértékben haladták meg, hogy nem jön ki belőle éves átlagban az 1%-os növekedés sem.
- Míg a 2000-es évek elején a nemzetgazdasági állóeszköz-felhalmozás hatoda kötődött az állami megrendelésekhez, mára már közel a harmada.
- Ennek eredményeképp a versenyszektor nettó (amortizáción felüli) beruházási rátája a GDP 2%-a körül lehet - érdemben elmarad az "újraiparosítási példaképnek" nevezhető Csehország, de még a 25 év múlva utolérendő Ausztria számaitól is.
- A jelenség mögött egyik oldalról természetesen az uniós támogatások egyre intenzívebb költése áll. Mivel ez várhatóan az idén kisebb lesz, 2020-tól pedig hosszabb távon megcsappannak az uniós pénzek, a versenyszektor gyengélkedése figyelmeztető jel a növekedési kilátásainkat illetően.

Államfüggő növekedés
A mostani írásunkban azt járjuk körül, hogy az állami beruházások ideiglenesnek tekinthető magas dinamikája mennyiben járult hozzá a gazdaság összteljesítményéhez. Az állami beruházás számai ugyanis lehetőséget teremtenek arra, hogy ne csak a beruházásokon belüli, hanem a GDP-növekedésben betöltött szerepét is bemutassuk.Így számoltunk A beruházásokat két részre osztottuk, szétválasztva az állami és a magánberuházást. A KSH GDP-statisztikáját ezzel kibővítve újraszámoltuk az egyes felhasználási tételek növekedéshez való hozzájárulásukat. A többéves változást együttesen megragadó ábránk (3. ábra, 2011-2015 között) adatait 2005. évi árakon mért adatokból számoltuk, és a GDP változatlan áron mért változásához arányosítottuk a komponensek változatlan áron mért változását.
Az alábbi ábra azt mutatja, hogy 2000-től évről évre mekkora mértékben járultak hozzá a GDP-növekedéshez az egyes felhasználási tételek (fogyasztás, beruházás stb.)
Még érdekesebb a kormányzati beruházások (vörös oszlop) mintája. A válság előtt a választási ciklikusság volt megfigyelhető, 2012-től pedig a folyamatosan egyre nagyobb növekedési hozzájárulás.
Olyannyira, hogy a tavalyi 2,9%-os GDP növekedés felét az állami beruházások magyarázzák. Másképpen megfogalmazva: amennyiben 2015-ben csak az előző évi (historikusan amúgy is magas) szinten maradnak a kormányzati beruházások, akkor a magyar gazdaság - ceteris paribus - mindössze 1,4%-os GDP-bővülésre lett volna képes.
Ez a megállapítás nem csak a tavalyi évre igaz. Az uniós támogatások felfutásának időszakában, 2011-től a 6,8%-os teljes GDP-növekedésből 3,9 százalékpontot magyaráz a kormányzati beruházás bővülése.

Ennyit számít az uniós támogatás?
A fenti adatok kapcsán rögtön felmerül: ezek szerint a magyar gazdaság az állami beruházási dinamika velejét adó uniós támogatásoknak köszönhetően mutat ilyen jó növekedési teljesítményt?A megelőlegezett válasz: nagy részben igen, de vannak érdekességek.
2010 óta a magyar GDP 8,8%-kal nőtt, a lengyel 15%-kal, a szlovák és a román 12,5%-kal. Ezzel a bolgár (7,8%), a cseh (7,1%) és a szlovén (2,7%) teljesítménynél jobb a magyar, vagyis nem érjük el a régiós mezőny átlagát. Mindezt úgy, hogy a GNI-arányos uniós forráslehívás messze Magyarországon volt a legnagyobb. Ez alapján nyugodtan mondhatjuk, hogy az EU-támogatások nélkül a régiós átlagtól messze elmaradó növekedést tudott volna produkálni Magyarország.
Valójában azonban nem egyértelmű, hogy az uniós források és a gazdasági növekedés között milyen kapcsolat áll fent. Mi ezt az állami beruházások növekedésével ragadtuk meg, ez azonban távolról sem tökéletes.
A legfontosabb különbség, hogy az uniós források egy része nem az állami beruházásokban csapódik le. A de facto 2015-ben kifutó uniós ciklus 8800 milliárd forintjából 1600-1700 milliárdot közvetlenül a vállalkozások kaptak, de ezen felül is bőven lehettek olyan, uniós forrásból finanszírozott projektek, amelyek által generált gazdasági teljesítmény a magánszektor GDP-jébe számolódott el. Ezekkel együtt az uniós támogatások negyede, ötöde is olyan lehetett, aminek növekedési hatása nem az állami szektor beruházásaiban jelent meg. Emiatt azt gondoljuk, hogy a fenti számítások az uniós támogatások tényleges növekedési hatásának alsó becslésének tekinthetők. (Még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy az említett 8800 milliárd forint hozzávetőleg 16% önrészt tartalmaz, ami uniós támogatások nélkül is fedezete lehetett volna állami és magánberuházásoknak.)
Az állami beruházások felől becsült uniós transzfer hatás azért is nehézkes, mert például tavaly már egy egészen cifra helyzet alakult ki. Hivatalosan több mint 2500 milliárd forint uniós támogatást utalt ki a kormány a pályázóknak, vagyis jelentősen növekedett az előző évi 1900 milliárdról. Igen ám, de a 2007-2013-as költségvetési ciklusból még elkölthető források a 2000 milliárd forintot sem érik el. Az ezen felüli kifizetéseket Brüsszel sosem fogja megtéríteni, azok közgazdasági értelemben egyszerű állami kiadások voltak, amelyek fedezete az állampapír-kibocsátás volt. Ez mintegy 400-500 milliárd forintnyi összeg. Vagyis a kormányzati beruházások 2015-ös további emelkedésében jórészt már nem az uniós forrás, hanem az állami "többletköltekezés" volt a hajtóerő.
(Többször írtunk már róla: ennek az oka az volt, hogy a kormány biztos akart abban lenni, hogy egyetlen fillért sem hagy bent az uniós kasszában, ezért tudatosan túlvállalta magát befogadott projektekből, hogy az ellenőrzések során visszadobott számlák helyébe is be tudjon küldeni újakat. Ezt amúgy a költségvetés várakozásoknál lényegesen jobb helyzete tette lehetővé.)
Természetesen az lenne az ideális, ha az uniós támogatások gazdasági tulajdonságait alaposan feltérképezve modellszerűen lehetne kimutatni a növekedési hatásokat. Ehhez például olyan kérdésekre kellene tudni a választ, mint az uniós támogatásokból fakadó költekezések importhányada és multiplikátor hatása. Egy nagyon egyszerű megközelítés lehet, ha azt feltételezzük, hogy ez a két tényező kioltja egymást, és így a GDP-ben éppen az uniós transzferek értéke jelenik meg. Oblath Gábor egy ilyen számítást végzett el, aminek eredményeképp (miután tehát levonjuk a változatlan áron mért GDP-ből a változatlan áron mért uniós transzfereket) egy közel hasonló GDP-pálya adódik, mint amit a kormányzati beruházások kiszűrésével kapunk. (Lásd ábránkat alább.) Azt természetesen Oblath is hangsúlyozza, hogy ez a megközelítés csak "illusztratív" eredményekre vezet.
Ennél szofisztikáltabb megoldást választott Dedák István, aki néhány hónapja a Portfolio-n megjelent írásában vállalkozott becslésre. Abból indult ki, hogy a nettó EU-transzferek makrogazdasági szempontból de facto ugyanúgy működnek, mint a költségvetési deficit emelkedése által okozott fiskális stimulus: keresletet generáló állami költekezés van, ám ezzel szemben adók formájában történő jövedelemelvonás nincs. A beruházások miatti nagyobb GDP egyúttal nagyobb adóbevételt jelent a kormánynak - és változatlan fiskális (adósságpálya) mellett - nagyobb állami költekezést generál (ez mehet bármire nagyobb pedagógusbérre, stadionra stb.), s ez további multiplikátorhatást vált ki. Mindez uniós támogatások nélkül - továbbra is változatlan fiskális pálya mellett - nem volna lehetséges. Dedák István képlete mindezeket az effektusokat figyelembe veszi, az utolsó ábrán a jelentős különbség az egyes becslésekben jelentős részben ennek (is) tulajdonítható.
Kérésünkre Dedák frissítette a 2015-ös adatokkal a számításait. Az ő eredményei szerint ma a GDP szintje akár 7 százalékkal is magasabb lehet egy olyan pályához képest, ami a 2010-es szinten rögzíti az uniós támogatásokat. Ezt, illetve Oblath Gábor megközelítését is mutatja az alábbi ábra. Mint látható, minél hatékonyabbnak tekintjük az uniós források költését, annál nagyobb a GDP-re becsült hatása, így annál laposabb az a GDP pálya, amit az uniós transzferek kiszűrésével kapunk.

Kis módszertan
Dedák a növekedésre gyakorolt hatást illetőn a novemberi cikkben közölt képlettel kalkulálta:
Ez a növekedési impulzus elfedi a beruházások terén kirajzolódó kedvezőtlen tendenciát, miszerint a magánberuházások trendje egyértelműen süllyedő. A következő három évben az uniós források, és a lakossági fogyasztás élénkülése még elfedheti ezt a szerkezeti problémát, ám amennyiben addigra nem sikerül a gazdasági növekedést "önálló" pályára állítani, úgy érdemi lassulással leszünk kénytelenek szembenézni.
Újabb támadás történt Irán ellen, elkezdődött az iráni válaszcsapás - Cikkünk percről percre frissül
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli konfliktus legfontosabb híreivel.
Parajdi katasztrófa: megnyílt a támogatás a károsult cégeknek
Legfeljebb 300 ezer euró összegben.
Szorulnak ki az orosz csapatok Szumiból, nagy változást jelentett be a haderőben Putyin – Híreink az ukrajnai háborúról pénteken
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Bank of America: minden mutató alapján drágák már az amerikai részvények
Ugyanakkor több előnye is van az amerikai részvénypiacnak.
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
Indulnak a revízió háborúi
700 ezer kontra 7 milliárd. Az egyik nagyságrendekkel kisebb szám, mint a másik. A számok elvont világából a reális világba tolva a dolgot: hétmilliárd eurónak...
The post Indulnak a revízió
Azok a drága előfizetések!
Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Szilikátakkumulátorok - új irányok az energiatárolásban?
A Worcester Műszaki Intézet kutatói áttörést értek el Edison több mint 100 éve feltalált vas-nikkel akkumulátorának továbbfejlesztésében.


- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen