
Érdemi, várhatóan 5-10 százalékos kihasználtság-növekedést várható attól a projekttől, amelynek keretében a T-Systems valósidejű monitorozást tesz lehetővé a Waberer’s Csoport targoncaflottájának esetében. A T-Systems egy kész, kiforrott megoldással jelent meg a vállalatnál, melynek kialakításában partnere a Pozi Development Kft. volt.
Az okostargoncák működtetésével a korábbiaknál sokkal részletesebben láthatók a logisztikai vállalat targoncákat érintő szegmensében jelentkező tartalékok.
Ilyenek például a gépek futásteljesítménye illetve állásideje, valamint annak okai is. A kapott adatokból olyan következtetéseket tud leszűrni a menedzsment, amelyek révén a munka hatékonyabb szervezésével növelhető a targoncaflotta kihasználtsága, így összességében a raktárakban végzett munka eredményessége.
Közel négyszáz gépet felügyelnek
A Waberer’s Csoport Magyarország piacvezető logisztikai cégeként öt telephelyen mintegy 400 targoncát működtet, amelyeket összesen 600 targoncavezető vezet.
Bonyolítja az összképet, hogy a járműpark háromféle gyártó 16 féle targoncájából áll.
A terület felelős vezetőjének a működtetés biztosításán túl valós idejű telematikai adatokra van szüksége a futásidőről, az óhatatlanul adódó meghibásodásokról, az esetleges balesetekről, valamint arról, hogy melyik telephelyen van egy adott gép, és egy adott helyszínen hány gép fogható munkára éppen.
Büki Balázs, a Waberer’s Csoport flottamenedzsere ezekkel a problémákkal szembesült, amikor egy olyan kész megoldást keresett, amivel a Waberer’s heterogén targoncaparkját menedzselni tudja. A kérdésfelvetés korántsem általános a logisztikai iparágon belül, hiszen amíg a kamion-üzemeltetésben teljesen természetes, hogy a vontató, és sok esetben a pótkocsi is fel van szerelve valamilyen telematikai okoseszközzel, addig a raktárakban használt targoncákra ez gyakran nem igaz.

Minden raktárban jellemző a heterogén flotta használata, típusonként és gyártónként is többféle targoncát használunk azonos területeken – mondta el a Portfolio-nak Büki Balázs. Hozzátette: az igény megfogalmazásánál, a kiírás során fontos volt, hogy az eszköz magától gyűjtse az adatokat, ne kelljen a géppel kommunikálnia. Így kiküszöböltük a heterogén flottából adódó problémát, vagyis bármely típusú géppel egyaránt hatékonyan dolgozhatunk.
Éppen a többféle targoncatípus indokolta azt, hogy gyártófüggetlen megoldást alkalmazzunk, amely rövid idő alatt költséghatékony, és könnyen testreszabható monitoring rendszer üzembe állítását teszi lehetővé.
Hatékonysági tartalék a raktárban
A hatékonyság kérdése azért is kulcsfontosságú ezen a területen, mert a raktárlogisztika – bár nem tartozik a gyakran emlegetett kiadások közé – összességében nem olcsó tevékenység. Egy-egy targonca beszerzési ára több millió forintot tesz ki, egy ekkora flotta javítási és karbantartási költsége pedig 170-180 millió forint körül mozog évente. Az egyre emelkedő energia- és üzemanyagárak mellett jelentős ütemben nővekednek a bérköltségek is évről évre.
A targoncák kihasználtságának menedzselésében ezért komoly tartalék van, megfelelően végezve hatékony költségcsökkentő tétel lehet az, ha egy-egy piaci szereplő modern és jól beállított rendszert üzemeltet.
„A beruházás célja az volt, hogy minél kevesebbet álljanak a gépek, mindig optimálisan osszuk el a munkát, és minden feladatra azonnal rendelkezésre álljon a kellő számú gép és vezető” – mondta el a flottamenedzser.
Valós idejű adatok
Ennek érdekében a megrendelő Waberer’s Csoport elvárása az volt, hogy egységes, valós-idejű képet kapjon a járművek kihasználtságáról, fogyasztásáról, műszaki állapotáról, valamint az általuk megtett útról. Ezekről korábban nem voltak értékelhető, friss adatok. Fontos szempont volt a jogosultság-kezelés kérdése is, vagyis annak dokumentálása és tényleges alkalmazása, hogy ki vezetheti az adott eszközt. A fejlesztésnek lehetővé kellett tennie azt is, hogy a flottamenedzser egységes dashboard-on lássa a kapott adatokat és riportokat, elemzéseket is kaphasson a rendszertől, amelyekre aztán a munkaszervezési döntéseit alapozhatja. Végül pedig fontos elvárás volt az is, hogy lehetőség nyíljon a rendszer továbbfejlesztésére, összekapcsolásra a HR-modullal, valamint az áruazonosítást, munkavédelmet szolgáló rendszerekkel.
A T-Systems által „felokosított” targoncák nem csupán rögzítik a munka során keletkező adatokat, hanem aktívan továbbítják is azt az Azure felhőszolgáltatáson futómenedzsment-rendszernek.
Az eszközök döntő többsége, mintegy 80 százaléka wifi-n keresztül kommunikál, a többi pedig lefedettség híján GSM hálózaton. Nagy előnye a moduláris okostargonca megoldásnak, hogy ha az intelligens dobozok valamilyen oknál fogva nincsenek kapcsolatban a hálózattal, ez esetben 24 órán át tárolják az adatokat. Az adatmennyiség hozzávetőleg 20 MB-ot tesz ki gépenként, naponta.
Alapvető cél volt a projekt megvalósításában az is, hogy a gyorsan változó technológiai környezetben folyamatosan a megújuló rendszerekhez lehessen igazítani a meglévő szisztémát, vagyis jövőálló megoldást keresett a megrendelő. A rendszer ennek is megfelel, a későbbiekben akár az önvezető targoncákra is kiterjeszthető a jelenleg a tesztelési fázison átesett, így működését megkezdő megoldás.
A cikk megjelenését a T-Systems Magyarország Zrt. támogatta
Fotó: Getty Images, Waberer's
Állítólag nem túl elengáns trükkel fizet alacsony béreket a Tesla, így zajlik a "bérrablás"
Pert indítottak a cég ellen.
Megbírságolhatják a Boeinget, súlyos biztonsági szabályokat nem tartottak be
Az amerikai légügyi hatóság tett javaslatot.
Újabb tűzeset borzolja a kedélyeket - Megint kigyulladt egy BKV busz
Sokadik esetről van szó.
Száguld a tőzsdén a Winklevoss ikrek kriptotőzsdéje
Jól sikerült a pénteki Nasdaq-debütálás.
Új NATO-művelet indul a Lengyelországot ért orosz dróntámadás miatt
Érkezik a válasz Oroszországnak.
Már van olyan ország, ahol egy mesterséges intelligencia lett az egyik legfontosabb miniszter
A digitális tisztviselő a közbeszerzésekért lesz felelős.
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?


Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
