Itt az újabb árváltozás
Május 1-jén, szerdán a benzin és a gázolaj ára is bruttó 3-3 forinttal csökken majd, így a hét közepén az alábbi átlagárakat tapasztalhatjuk a kutakon:
- 95-ös benzin: 644 forint/liter
- Gázolaj: 630 forint/liter
Év eleje óta a benzin literenkénti ára már mintegy 74 forinttal (+12,9%), a gázolajé pedig 37 forinttal (+6,2%) emelkedett.
Mi mozgatja az árakat?
Sok mindentől függ, hogy hogyan alakulnak az üzemanyagárak a magyar benzinkutakon: a legfontosabb külső, piaci tényezők az olaj világpiaci árának alakulása és a finomítói prémiumok alakulása, illetve a forint teljesítménye a dollárral szemben, de jelentős ármeghatározó szerepe van az adóterheknek is (ÁFA és a jövedéki adóteher a két legfontosabb), továbbá a verseny mértéke, a finomítóktól való távolság, a benzinkutak forgalma, az import lehetőségek-és költségek, illetve a profitabilitás is alakítja az árakat.
A fokozódó geopolitikai feszültségeknek köszönhetően nagyot emelkedett idén az olajár, a legnagyobb veszélyt jelenleg az iráni-izraeli konfliktus esetleges eszkalálódása jelenti. A rendkívül fontos olajtermelőnek számító Irán a legkedvezőtlenebb forgatókönyv szerint akár elzárhatja a globális olajkereskedelem szempontjából kulcsfontosságú Hormuzi-szorost, de az is jócskán megdobná az olajárakat, ha Izrael légi csapást mérne az iráni olajfinomítókra. A nyugati benchmark olajtermék Brent idén eddig 13,5 százalékkal került feljebb, április közepe óta azonban láthattunk egy kisebb korrekciót az árfolyamnál.
Ezzel párhuzamosan a benzinnek és a dízelnek is nagyot nőtt az év első heteiben a beszerzési ára, február közepén azonban megváltozott a helyzet és azóta meredeken bezuhanó dízel-prémiumot láthatunk, miközben a benzin finomítói marzsa kisebb visszahúzások mentén továbbra is emelkedik - ennek az okaival egy részletes elemzés során foglalkoztunk nemrég.
Mindenesetre a mögöttünk álló hetekben, április elejétől kezdve nagyot esett a dízel beszerzési ára, ezt a magyar benzinkutak jegyzéseinél is tapasztalhattuk, elsősorban
ennek köszönhetően 14 forinttal kerül többe egy liter dízel, mint egy liter benzin.
A forint teljesítménye célzottan a hazai üzemanyagárakra hat, azaz a mostanában nagy rivaldafényt kapó régiós árösszehasonlítás során is fontos eszköz lehet. Ami azt illeti, a devizapiacon finoman szólva sem alakult kedvezően az elmúlt néhány hónap:
IDÉN EDDIG 5,7 SZÁZALÉKKAL GYENGÜLT A FORINT A DOLLÁRRAL SZEMBEN, MIKÖZBEN A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOK DEVIZÁINAK ÁTLAGOS GYENGÜLÉSE CSAK 2,9 SZÁZALÉK VOLT.
Ugyancsak fontos szepe van az üzemanyagárak alakulásában az adóterheknek: ebben a tekintetben történt idén egy fontos, magyar piacra specifikus esemény, a jövedéki adóemelés miatt ugyanis 42 forintos drágulás következett be a kutakon.
Magára az adóemelésre szükség volt, annak mértéke azonban lehetett volna alacsonyabb is: a januárban két lépcsőben érvényre juttatott emelés ugyanis olyan mértékben lett meghatározva, ami a 420-as euró-árfolyamig elegendő, ebben a tekintetben tehát van némi mozgástér a teher csökkentésére (jelenleg 392 forintot kell adni egy euróért).
Összességében azonban
NEM MONDHATÓ KIRÍVÓNAK AZ ADÓTEHER A HAZAI ÜZEMANYAGOK ESETÉBEN:
az EKR-díjjal és a kisker-adóval korrigált adószint mértéke a MÁSZ adatforrása alapján 48,7 százalékos, ami nagyon közel van a régiós átlaghoz (49,3%).
Címlapkép forrása: Getty Images