
Enni vagy nem enni
Amióta világ a világ az élelmezés-biztonság a stratégiai kalkulációk egyik alaptényzője: a saját lakosságot etetni kell, az ellenfelet pedig kiéheztetni, ha lehet. Az ukrajnai háború maga is egyfajta emlékeztető, hogy a mezőgazdaság és az élelmezés-szuverenitás továbbra is elsőrendű szempont, akár a gabonaexport körüli huzavonáról legyen szó, melynek globális (különösen Afrikát és a Közel-Keletet érintő) lecsapódása egészen távoli országokat is érdekeltté tesz a konfliktus alakulásában, akár Mariopul és Herszon ostrománál a lakosságot sújtó élelmiszerhiányról, akár a francia külügyminiszter nemrég tett megjegyzéséről, miszerint „ha Ukrajna veszít, azzal Moszkva a világ gabonatermelésének 30 százalékát az ellenőrzése alatt tarthatja, a nemzetközi piacokon a francia búza helyzetét is veszélybe sodorva ezáltal”.
Már a második világháborúban a náci Németország részéről a Szovjetunió lerohanását célzó Barbarossa-terv is részben a térség kiemelkedő gabonatermelő kapacitásait célozta. A hidegháború során az erőszakos kollektivista gazdasági modell alatt viszont megroggyantak szovjet mezőgazdasági pozíciók, s ezt Amerika a maga stratégiai javára fordította. A kommunizmus további terjedését megakadályozni hivatott úgynevezett feltartóztatási politika egyik kulcseleme volt a külön stratégiai eszközzé előlépő élelmiszer-segélyezés. A Business Week 1975. decemberi számának egyik cikke egyenesen ezt a címet viselte: „Az USA élemiszertermelő ereje: a mindent eldöntő világpolitikai fegyver”. Annál is inkább, mert addigra már nem hogy exportálni nem tudott Moszkva, de ő maga is rászorult az amerikai gabona behozatalára. A másik nagy ellenség, Irán, a függőségtől tartva megalapította a „Mezőgazdasági Dzsihád Minisztériumát”.
Az élelmiszer-politika nemzetközi szinten a finom befolyásolásnak és a nyers nyomásgyakorlásnak egyaránt kiváló eszköze. Nem véletlen, hogy még a mezőgazdasági nagyhatalmak szövetségesei is kiszolgáltatottságuk mérséklésére törekszenek. Így tett például Szaúd-Arábia vagy Marokkó a hatvanas-hetvenes években, és részben ez állt az európai Közös Mezőgazdasági Politikának is az eredőjében. A szovjet katonai fenyegetés árnyékában élő, védelmét az USA-tól remélő Európa és Washington között ez nem kevés ütközéshez vezetett: a hidegháború csúcspontján az Egyesült Államok egyenesen csapatai kivonását helyezte kilátásba, ha az európaiak nem engedik be piacukra az amerikai „csirkéket”. A közös mezőgazdasági politikának köszönhetően viszont Európa a nyolcvanas évekre komoly vetélytárssá nőtte ki magát. Az USA ekkor azon igyekezett, hogy a világkereskedelmi tárgyalásokon lebontsa az állami beavatkozásoknak teret adó „mezőgazdasági kivételt”.
Azóta jócskán változott a helyzet. Valóban bekerült a globális szabadkereskedelem véráramába a mezőgazdaság, ám a geopolitikai vetélkedés fokozódásával párhuzamosan a nagyhatalmak ismét jobban az ellenőrzésük alá vonnák. Ki-ki saját adottságai szerint. Kína számára például komoly fejtörést okoz, hogy a termőföldek zsugorodása miatt egyre több élelmiszerimportra szorul. Az ezzel járó stratégiai sebezhetőséget minimalizálandó kezdett területek bérlésébe-felvásárlásába szerte a világon. India versenyt fut az idővel, hogy mezőgazdasági függetlenségét garantálni tudja: 1,4 milliárd főre gyarapodott lakosságának szinte teljes ellátását igyekszik biztosítani a fél évszázad alatt megnégyszereződött termelőkapacitásával. Mindeközben az EU más utat választ. A legnagyobb európai mezőgazdasági ország, Franciaország Szenátusának jelentése szerint:
az Unió – példa nélkül álló módon – a gazdasági szuverenitást garantáló eszközök tárházában a többi mögé sorolta a mezőgazdaságot, sőt, az európai mezőgazdasági termelés hanyatlását célzó stratégiákat választott.
Tükröm, tükröm
Védőpajzs avagy a globalizáció trójai falova? A politikai vitákban hagyományosan ez a két kép ütközik az EU szerepére vonatkozóan. Előbbit használta például Martin Bangemann német biztos, amikor a Bizottságnak a Boeinggel szemben az Airbus melletti kiállásáról szólt, és főleg ez áll a Közös Mezőgazdasági Politika létrehozása mögött, melyet Franciaország csak a „préférence communautaire” (az európai Közösség saját termelői számára biztosított prioritás) alapelvként elfogadtatása után támogatott. Nem utolsó sorban stratégiai önellátási okokból. A kilencvenes évek folyamán azonban valamennyi területen felgyorsult a másik funkció: a korlátlebontási lázban – amit ma már többek között Jake Sullivan amerikai nemzetbiztonsági tanácsadó és Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter is egyértelmű hibaként értékel – végül élen járt az Európai Unió.
Ekkortájt azonban úgy tűnt, hogy a stratégiainak ítélt ágazatok számára lesz kiskapu. A Világkereskedelmi Szervezeten belül mindig is elfogadott, a nagyhatalmak által előszeretettel alkalmazott „nemzetbiztonsági kivétel” mellett új lehetőség körvonalazódott. A környezetvédelmi szempont beépítése a kereskedelmi politikákba elméletileg az európai mezőgazdaság számára (is) lehetővé tenné, hogy kiegyensúlyozottabb játéktérben versenyezzen a világ másik felén sokkal olcsóbban, ám szennyezőbben, termelt árukkal. Ám ennek pont az ellenkezője zajlik. Miközben ugyanis az EU az európai gazdáknál maradéktalanul betartatja a „zöld” előírásokat, a végletekig ellenőrizve, hogy mit, mikor s hogyan alkalmaznak, addig az Unión kívülről akadálytalanul beengedi a közös piacra a belső szabályozásoknak gyakran még csak megfelelni sem próbáló árukat. Ennek pedig a verseny – saját rovásunkra – torzításán túl súlyos stratégiai következménye is van.
Hiába exportál több mezőgazdasági terméket az EU, mint amennyit behoz, élelmezés-biztonsága a fentiek miatt mégis egyre bizonytalanabbul alakul. Decemberben a spanyol elnökség egy munkaanyaga összesen 323 terméket sorolt fel, melyek terén az Unió külső szereplőktől „függőségben van”, legnagyobb arányban, 37 százalékkal, a mezőgazdaságban. Ráadásul az egyébként sok tekintetben üdvözlendő Zöld Paktum (Green Deal) és Termőföldtől a Tányérig (Farm to Fork) program a Bizottság saját elemzése szerint is jelentős termelés-visszaeséshez vezet majd.
Mindez igencsak rosszkor, a globális geopolitikai vetélkedés eldurvulásával egyidejűleg gyengítené az Uniót.
A gazdák – és az ügyüket felkaroló politikusok – követeléseinek élén nem véletlenül szerepel két dolog: egyrészt „tükörzáradékok” illesztése a szabadkereskedelmi megállapodásokba (csak olyan termék érkezzen vámmentesen, amely megfelel az uniós gazdák felé támasztott elvárásoknak), másrészt a „zöld” EU-politikák feszes ütemének szuverenitási szempontokkal tompítása.
Stratégiai autonómia?
Az ukrán mezőgazdasági termékek korlátlan beengedése az EU-ba az utolsó csepp volt a pohárban. Az uniós gazdák szemében az abszurdum netovábbja, hogy az ukrajnai mega-gazdaságokban termelt áruk akadálytalanul szoríthatják őket ki saját piacukról, mivel azokra nem vonatkoznak a költségeket sokszorozó európai adminisztrációs és környezetvédelmi előírások. Ugyanaz történik tehát, mint amit a világ számos részével kötött szabadkereskedelmi megállapodásokban is kifogásolnak – csak itt azonnal, a szomszédból, és a „háborús támogatás” jelszavával. A helyzet visszássága oly szembetűnő, hogy még a Bizottságon belül is parázs viták folynak. A mezőgazdasági biztos azt nyilatkozza, hogy az uniós termékeket védő záradékok biztosítását tekinti fő feladatának, miközben a brüsszeli testület elnöke és a kereskedelmi biztos minden akadály lebontása mellett száll síkra – hol a szabadkereskedelmi elvek szent és sérthetetlenségére, hol a Kijev melletti kiállásra mint geopolitikai megfontolásra hivatkozva.
Mindez kiválóan példázza a magát „geopolitikai”-ként fémjelző Bizottság, és rajta keresztül a közös uniós fellépés előtt álló legkomolyabb akadályt. Az elmúlt pár év felemás próbálkozásai és szónoki bravúrjai dacára továbbra is idegen tőle, az integráció DNS-ével megy szembe a valódi stratégiai – erőviszonyokban, hosszú távon, hatalmi logikában – gondolkodás. Pechjére, pechünkre viszont a nemzetközi rendszer többi szereplője az utóbbi időben már nyíltan is erre állt át. Az EU tehát tessék-lássék alkalmazkodni próbál: ennek jegyében immár úton-útfélen hangoztatja a francia ihletésű „stratégiai autonómia” jelszavát. Ami eredetileg a politikai döntési és cselekvési szabadság feltételeinek megteremtését jelenti: az ilyen-olyan külső nyomásgyakorlásnak való kiszolgáltatottság felszámolását.
Párizs először a katonai téren igyekezett volna ezt becsempészni az uniós gondolkodásba, ám ott a NATO-hoz/amerikai védőernyőhöz való ragaszkodás miatt túl nagy volt az ellenállás. A globális nagyhatalmi feszültségek kereskedelmi, technológiai folyományaiból azonban az Unió sem vonhatta ki magát. Az utóbbi pár évben tehát hozott jó pár, korábban „protekcionista” bélyeggel félresöpört intézkedést – a maga felemás, „elmondhatom, hogy stratégiailag felelősebben gondolkozom, de a nyitottság bajnoka címről sem kell lemondanom” módján. Akárhogy is, a Bizottság figyelmének a homlokterébe került immár a kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés, a külföldi befektetések ellenőrzése, a kényes technológiák exportjának korlátozása, a mikrochipgyártás, s úgy általában az új varázsigévé avanzsáló „gazdasági biztonság”.
A mezőgazdaság viszont a körvonalazódni látszó – vagy legalábbis akként hirdetett – szemléletváltás elhanyagolt mostohagyereke.
Pedig a szektor stratégiai szerepe a XXI. században pont olyan nyilvánvaló, mint korábban volt. Emmanuel Macron francia elnök például 2022-ben egyenesen átnevezte a vonatkozó tárcát, mely azután Mezőgazdasági és Élelmezés-szuverenitási Minisztérium lett. Csakhogy a lényegi döntések nem ott, nem tagállami szinten, hanem „Brüsszelben” születnek. A francia államfő most a tüntető traktorok árnyékában váltig állította: ráeszmélt a rendszer anomáliáira. Fogadkozik, hogy nem engedi feláldozni a mezőgazdasági szuverenitást az EU szabadkereskedelmi hevületének és „zöld” túlbuzgóságának oltárán. Csupán az nem világos, hogy pontosan miként fogna hozzá.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
Az írás a szerző saját szakmai véleményét tartalmazza, s nem feltétlenül tükrözi a Foreign Policy Research Institute, valamint a Portfolio szerkesztőségének álláspontját. Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait avelemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Adri Salido/Getty Images
Kész, ennyi volt: Magyarország szomszédja többé nem ad fegyvereket Ukrajnának
De másról szó esett.
Trump olyat húzott, hogy egyszerre haragított magára három atomhatalmat
Az egész régiót felbolygatja.
Ukrán drón csapódott egy atomerőműbe, friss felvételeken a támadás eredménye
Hűtőtornyot ért találat.
Trump is kénytelen volt beismerni: ez nehezebb feladat, mint gondolta volna
Máshol könnyebb a dolga.
Felfedték a siker titkát az oroszok: egyetlen titokzatos fegyver állhat a nyomulás mögött
Nagy kihívást jelent az ukránoknak.
Sorban áll a világ a nyugati vadászgépeket lelövő J-10C-ért: újabb hatalom csapott le rá
Szorosodik a kapcsolat.
Személyi kölcsön: Hol kaphatod meg a legjobb feltételekkel 2025 őszén?
A bérek egyre magasabbak, ami egyre biztonságosabb hitelfelvételt tesz lehetővé. Milyen a személyi kölcsönök piaca ma? Hol és hogyan kaphatsz a legkedvezőbb feltételekkel szabadon felhasználha
Tudomány turbófokozatban: 26 milliárd a kutatás jövőjére
Megjelent a GINOP Plusz-2.2.1-25, ami esélyt ad arra, hogy a hazai kutatás ne a mezőnyt kergesse, hanem az élmezőnybe ugorjon.

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Jelentős EPR díjemelés októbertől!
2025 októberétől számottevően emelkednek a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak, amelyet a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. állít ki a kötelezett vállalatok számára. Az emelé

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom


Váratlanul megszólalt a kamatról Nagy Márton, gyengült is a forint
A Budapest Economic Forum 2025 konferenciáról jelentkezik a keddi Portfolio Checklist.
Eljött a pragmatikus fejlesztések kora a logisztikai ingatlanpiacon
A sikerképlet egyre bonyolultabb.
Hónapokig tartó bizonytalanságot hozhat az elsöprő választási győzelem Csehországban
Csehország választott.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!