Prémium

25 éve egy pár fős cég volt, most a magyar tőzsdét célozza a Delta-Truck (x)

Portfolio
Néhány fős cégből 10 milliárdos éves bevételű cégcsoporttá nőtt 25 év alatt a Delta vállalatcsoport, Magyarország egyik legnagyobb haszongépjárművek értékesítésével és bérbeadásával foglalkozó cége. 2013 óta Szlovákiában is jelen vannak, de pár éves időtávon a tőzsdére lépést és egy újabb ország meghódítását tervezik. A cégcsoport katalizátorként működik a bankok és a fuvarozók között, egyik legnagyobb partnerük a CIB Lízing, akire a válság alatti években is számíthattak. Most a kisteherautó piacban látják a legnagyobb fejlődési potenciált. A Delta Truck Kft. és a VIA Bérautó ügyvezető igazgatójával, Stefkó Péterrel beszélgettünk.
Portfolio: negyed évszázad alatt sikerült felépítenie Magyarország egyik legnagyobb haszongépjármű értékesítő és bérbeadó cégcsoportját. De honnan indultak?

Stefkó Péter: 1991-ben néhány magyar magánszemély összeállt, és megalapítottuk a céget. 20 teherautót adtunk el az első évben, megközelítőleg 100 milliós lehetett az árbevétel, bérelt telephelyen, bérelt szervizzel. Akkor még csak használt teherautókat hoztunk be külföldről és szervizeltük őket. Jelenleg évente 6-700 haszongépjárművet adunk el, van egy csaknem 800 darabos bérautóflottánk, képviselünk olyan márkákat, mint a Kögel, Isuzu, Benalu, Iveco, Lamberet, márkaszervizként Mercedes-Benz és most év végétől a Ford Trucksot vezérképviseletként is. Fontos, hogy az Isuzu kivételével kizárólagos márkaképviselők vagyunk, illetve hogy 2013 óta már külföldön is jelen vagyunk, Szlovákiában, Pozsonyban.

Hogyan néz ki az üzleti modell?

Egyre meghatározóbb a bérautó üzletág, ahova új autóként tesszük be az eszközöket, és itt futtatjuk 3-6 évig, majd ezeket használtautóként értékesítjük. Közben szervizeljük őket, teljes körű szolgáltatást nyújtunk a szerződés teljes időszakában. Így mikor a járművek értékesítésre kerülnek, még mindig megbízható, rendszeresen karbantartott eszközként kerülnek a vevőink birtokába, számos külföldi partnerünk bizalmát is elnyertük használt eszközeinkkel, sokszor fordul elő, hogy szemrevételezés nélkül utalnak foglalót használt járműveinkre. A bérbe adott járművek és pótkocsik mögött sokszor lízingcéggel kötött szerződés áll, így adjuk bérbe őket egy naptól akár 3-4 évig. A szolgáltatáscsomagban szerepel a karbantartás, javítás, casco, kötelező biztosítás, súlyadó, gumikopás, közúti mentés stb.

Az értékesített járműveink körülbelül egyharmada származik a bérautós flottából, a többit szerte Európában, illetve Magyarországon vásároljuk fel, és adjuk el Magyarországon. Szlovákiában most már évente 60-80 teherautót adunk el, és már 40 darabos flottánk fut bérbe. Nagy terveink vannak itt is, a piac nagyon hasonló a magyarhoz, nagyon sok olyan ügyfelünk van, aki mindkét országban ügyfél, kihasználjuk a szinergiákat. Hosszú távú terveink közé tartozik, hogy további környező országok piacán is megjelenjünk.



Miből finanszírozták az elmúlt 25 év hatalmas növekedését?

Először is minden nyereséget visszaforgattunk. A bérautók mögött természetesen van banki finanszírozás, de az a modellünk, hogy saját erőből bővülünk. Mérlegeltük a kockázati befektetőkön keresztüli tőkebevonást is, de az nem járható út nekünk, inkább a tőzsde érdekelne minket. Komoly terveink vannak, különösen a bérautó üzletág számít beruházásigényes "sportágnak". Egyébként cégcsoport szinten tavaly közel 10 milliárdos árbevételt értünk el, a profit pedig éves szinten 250-300 millió forint között alakul.

Milyen kihívásokkal szembesülnek most a piacon?

A piaci helyzet alapvetően jó értékesítésre és bérautózásra is. A bérautózásban a személyautóknál is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a flottakezelők, a teherautóknál ez ugyanúgy igaz, mivel a bérleti idő hossza sokkal rugalmasabban kezelhető mint egy lízing szerződés esetében, hiszen itt egy naptól, egy héttől az egy hónapon át akár az egy - öt évig tartó futamidőt is lehet választani és mivel az ügyfeleink részére nagyon fontos a rugalmasság, így sok esetben mi lettünk a kapocs az ügyfelek és a bank között.

Említette a bankokat, a CIB-bel mióta dolgoznak együtt?

A CIB Lízinggel régóta kapcsolatban vagyunk, de igazán dinamikusan a válság után kezdtünk el dolgozni. Az értékesítésünk harmadára esett vissza, az akkori 9-ről 3 milliárdra, az emberek nem vettek eszközöket, de a termékeket el kellett szállítani A-ból B-be, ezért főleg a bérautó üzletág ment tovább. 2009-ben majdnem minden lízingcég becsukta a kapukat, de a CIB nem így tett. Azóta 2014-ben visszatértünk a válság előtti bevételi szintekre.

A válság a piacot, a versenytársakat is megtizedelte?

Sok bérautózással foglalkozó cég a válság előtt még nem volt a magyar piacon, inkább a fuvarozó és jármű kereskedő cégek piacát tisztította meg a válság.
Reméljük, hogy sokáig tart a jó széria, mert sok elképzelésünk van. Elsősorban a kisteherautóban vannak nagy terveink, a 3,5-18 tonnás szegmensben látunk egy nagy fejlődési lehetőséget. A cégeknek egyszerűbb bérbe venni a járműveket, mint megvásárolni, mert mi mentesítjük őket minden egyéb probléma alól is a szolgáltatásainkkal. Neki csak be kell ülni az autóba, és minden hónapban ugyanakkora számlát kap. A külföldi cégek is szeretik ezt, mert tudnak tervezni. Ez egy win-win szituáció, mert mi nagy volumenben olcsóbban vesszük a teherautót, az olajat, a finanszírozást, a biztosítást. A haszongépjármű-piac törvényszerűen elmegy ebbe az irányba. Ez nem azt jelenti, hogy 100 százalékban ki fogja szorítani a hagyományos értékesítést, de egyre nagyobb arányban lesz jelen.

Hogyan képzeli el, három év múlva hol fognak tartani?

Szlovákia mellett még egy országban szeretnénk jelen lenni, és mindenképpen 1000 feletti flottát képzelek el, az árbevételünk pedig felmehetne 14-15 milliárdra. Körülbelül ezen az időtávon gondolkozunk a magyar tőzsdére lépésen is. A tőzsde sajátossága a cégek átláthatósága, és ez nekünk abszolút nem okoz gondot, 8-9 lízingcéggel dolgozunk együtt, és havonta kell küldenünk a jelentéseket, tehát nem okozna túl nagy pluszterhet a jelentési kötelezettség teljesítése sem. A kockázati tőke nagyon drága mulatság, és mi nem egy startup vagyunk, hogy 30 százalékos hozamot várjanak el. Nem tudnánk ezt produkálni, de nincs is bennünk olyan kockázat. Összességében viszont meggyőződésem, hogy a magyar befektetőknek jó befektetési célpontot jelenthetünk.

(x)
KonyhaKontrolling

Sabbatical - ne így ne dolgozz!

Korábban ígértem, hogy beszámoljak a sabbaticalról, ezért most megteszem. Sajnos a bejegyzés írásának napján már 3 hónapja dolgozom, de igyekszem hűen visszaadni a részleteket. Pihenés Az e

Holdblog

Miért kellett a Mol-nak az UTE?!

HOLD After Hours. Horváth Ágnessel, a Mol vezető közgazdászával vitatkoztunk olajról, UTE-ról, Molról, meg Ryan Goslingról.  Jó szórakozást! 00:45    Miért kellett a Mol-nak a

RSM Blog

Mikor érdemes HR tanácsadóhoz fordulni?

Napjainkban az üzleti eredményesség egyik legfontosabb támogatója a stratégiához közvetlenül hozzájáruló, gyors változásokra képes, emberközpontú HR menedzsment. Biztosítja a szervezet n

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a csattanós válasz azoknak, akik nem vesznek lakást, mert alacsonyabb kamatokra várnak

Privát bankár

Privát bankár
Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Retail Day 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Agrárium 2024
2024. március 19.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!