Lépésről-lépésre küzdi le a válságot az autós szakma (x)
Portfolio: Honnan indult a vállalkozás, és hogyan fejlődött ekkorára a ma már három telephellyel rendelkező, közel kétmilliárdos árbevételű cég?
Marton György: Régebben hobbiból autóversenyeztem, a benzingőzt mindig is szerettem, ezért döntöttünk úgy a 80-as évek elején, hogy nyitunk egy autósboltot. Mivel volt egy stabil munkahelyem, egzisztenciám, amit nem akartam felrúgni a bizonytalanért, ezért óvatosságból a feleségem nevén nyitottunk az üzletet. Azt vettük észre, hogy berobbantunk a pápai Trabant-alkatrészpiacra, nem győztük hozni az árut a beszállítóktól. Aztán a 80-as évek végén elkezdték lebegtetni, hogy kivonják a Trabantokat a forgalomból, mert füstölnek, ezért bizonytalanná vált, hogy mit fogunk árulni boltunkban. Egy budapesti autó expón az Opel kiállított négy autót, de akkor még nem mint Opel Magyarország, hanem mint Opel Europe. Ekkor határoztam el, hogy Opelt szeretnék árulni, hiszen amellett, hogy az Opel egy megbízható márka, járművei Szentgotthárdon készülnek. Hamar megegyeztünk, de az Opel Europe-nak voltak fenntartásai, úgy gondolták, hogy ezen a környéken évente maximum 100 autót lehet eladni. Az első évben, 1991-ben, nekünk sikerült eladnunk 300 autót. A folyamatos növekedés lehetővé és szükségessé tette 1995-ben az ajkai, majd 2009-ben a veszprémi kereskedés megnyitását.
A statisztikák szerint pörög a magyar újautó-piac, tavaly ezer lakosra 10 eladás jutott. Ön is így érzi ezt?
A válság előtti szép időkben Magyarországon 235 ezer autót adtak el évente, 2009-ben ez a szám leesett 39 ezerre. De ez is abból jött össze, hogy az importőrök és a kereskedések rákényszerültek arra, hogy ár alatt adják el a készletüket, mert azt finanszírozni kellett. Akkor nagyon fontos volt, hogy a banki partnerünk, a CIB, kiállt mellettünk és segített minket a készletfinanszírozással. Enélkül nem tudtuk volna átvészelni a válságot és tovább bővülni. Minden kereskedés tele volt új és használt autókkal, 25 százalékos akciókkal söpörték ki a készletet, és még így is csak 39 ezer autót lehetett eladni évente. 2010-ben ez a szám 44 ezerre emelkedett, utána 49 ezerre, most kb. 100 ezernél tartunk, vagyis a válság előtti szint felénél sem.
A használtautó-piacon lát-e élénkülést?
Növekszik az átlagéletkor, de az öreg autókat már itt is eldobják az emberek, mert belekényszerülnek abba, hogy olyan sokat kellene költeni az autóra, ami gazdaságilag már nem éri meg. De az emberek valamivel közlekedni akarnak, és ennek a rétegnek jelenleg nincs más megoldás, mint az, hogy Nyugat-Európából - talán nem mindig ellenőrzött módon - vásárolnak autókat. Mi azért nem foglalkozunk ezzel, mert hivatalosan járunk el, áfával, teljesen szabályosan, és ez így már nem éri meg.
Ehelyett az újonnan eladott autókat veszik vissza használtan?
Az első lépés, hogy az új autót elviszik, azt karbantartjuk, ha kell, javítjuk, és amikor az ügyfél úgy gondolja, hogy le akarja cserélni, akkor mi visszavásároljuk. Nekünk ez a jó használt autó, mert az első perctől kezdve tudjuk, hogy mi történt az autóval, ha utána eladom egy magánszemélynek, nyugodtan vállalok rá garanciát. A kint vásárolt, trükkösen behozott használt autók viszont letörik az árakat. Behoznak egy autót, amiben sok kilométer van, össze volt egy kicsit törve, és olcsón megveszik. Amikor az autó beérkezik, a sok kilométerből csinálnak keveset, mert a magyarországi forgalomba helyezésnél lesz lefényképezve a kilométeróra. Ha neki ez az autó 500 ezer forintjába van, és 800-ért eladja, akkor már pörög az üzlet. Ha én vissza akarok venni valakitől egy autót, amelyikben ugyanennyi kilométer van, hibátlan az autó, végig szervizelt, azt nem tehetem ki 1,5 millió forintért, mert a hozzá nem értő vevő nem érti, miért lenne közel kétszer drágább ez az autó, mint ami egy másik hirdetésben szerepel. Az ellenőrizetlen piac az ügyfelek zsebéből vesz ki pénzt.
Ezen segített valamit a két évvel ezelőtt bevezetett kilométeróraállás-lekérdező rendszer?
Segített, a Magyarországon műszaki vizsgán megjelenő autóknak feltétel, hogy a kilométerórát le kell fényképezni. Attól a perctől kezdve azt archiválja a közlekedési hatóság, és a következő műszakinál furcsa, ha kevesebb van benne, mint két évvel azelőtt. Most már kezdik elfogadni a használtautó-vásárlók, hogy nem csak 80 ezer kilométeres autók léteznek. Mert akárhogy is, egy nyugdíjas is megy egy évben 10 ezer kilométert. Ha a 16 éves autóját behozza, abban van minimum 160 ezer km, de egy használtautó-kereskedésben csak 78 ezer lenne benne. Ma már talán nem merik ezt megtenni, de a két évvel ezelőtti időszakig ez volt a jellemző.
A lízingpiac is beindult?
Szép lassan magára talál újra az autófinanszírozás, lehet látni hónapról hónapra, negyedévről negyedévre, hogy egyre bátrabban mernek az emberek részletre autót venni. A válság előtti időszakban a kihelyezett hiteleink bedőlési aránya országosan kimagaslóan a legjobbak között volt, mi nem akartunk 0 százalék befizetéssel hitelt értékesíteni . A CIB Lízing hosszú évek óta elsődleges finanszírozó partnerünk, szívesen ajánljuk a vásárlóknak a termékeiket.
Nemrég az Amazon bejelentette, hogy autókat is fognak árulni. Magyarországon is volt már olyan fekete pénteki akció, amikor kedvezményesen adtak el autókat a neten. Nem tartanak attól, hogy az online szereplők elveszik az értékesítést a hagyományos kereskedőktől?
Én azt tapasztalom, hogy kétféle vevő van. Az egyik, amikor egy igazgatótanács eldönti, hogy a cég vesz 65 autót a területi ügynökeinek, és a beszerzési vezetőnek kiadják az utasítást, aki az interneten utánanéz mindennek. Utána felkeres egy nagyobb kereskedést, ahol megrendelik ezt a flottát. Az internetnek itt már komoly szerepe van, de vidéken még általában magánszemélyeknek, kisvállalkozóknak adunk el autót. Azt gondolom, hogy az emberek azért vesznek itt, a környékünkön Opelt, mert ismernek akár engem is személyesen, ismerik a vezetőket, a szerelőket, és mielőtt kiválasztják az autót, bele akarnak ülni, meg akarják tapogatni, megnézni az üléshuzatot. Eldönti, hogy milyen kell, megrendeljük, és amikor az autó megérkezik, abba ül bele, amit kiválasztott magának.
Tervezik-e a teljesen elektromos hajtású Opel Amperák beszerzését?
Terveznénk, ha az importőr behozná Magyarországra, de egyelőre erre még ígéretünk sincs.
A vevők már érdeklődnek?
Egyelőre nagyon kis számban.
A következő néhány évben mire számít, hogyan alakul az értékesítés?
Pozitív változásra számítok, nem hiszem, hogy megtörik a jelenlegi tendencia. Szépen, lépésről lépésre növekedni fog mind a finanszírozás, mind az új autók értékesítése. A válság kitörésekor sok olyan ismerősöm, régi kuncsaftom volt, aki már tervezte, hogy autót cserél, de húzta, halasztotta - ők vagy már lecserélték, vagy a közeljövőben fogják lecserélni az autójukat.
Tojás nagyságú jég hullott Magyarország szomszédjában - Kiadták a narancssárga riasztást több vármegyére is
Dunántúl felett lehetnek hevesebb zivatarok.
Az éj leple alatt csapott le az ukrán hírszerzés: lángokba borították az orosz légibázist
Régóta dédelgetett célpont volt.
Tombol az orosz milblogger: egészen hihetetlen szintet ért el az orosz elitalakulat leépülése
Ejtőernyősök Buhankával.
Lecsaptak az ukrán szolgálatok: sorra tartóztatják le az embereket, Kárpátalja is érintett
Felszámoltak egy egész hálózatot.
Ravasz jogászkodással kerülheti meg Brüsszel az amerikai vámalku legnagyobb buktatóit
Ursula von der Leyen az apró betűs részekkel fordítana az előnytelen megállapodáson.
Gigászi tankhadsereg épül a NATO keleti szárnyán, Nyugat-Európa is elhűlve nézheti
Lengyelország újabb 180 harckocsi beszerzésére írt alá szerződést.
Csak figyelmesen a boltokban: 10 százalékkal lett kisebb két kedvelt Milka csokoládé
Ne érjen senkit csalódás!
Zivatarokkal robbant be a hidegfront Magyarországra, eseménydús órák elé nézünk
Hűvösebb időjárás jön.
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba


Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.