Lépésről-lépésre küzdi le a válságot az autós szakma (x)
Portfolio: Honnan indult a vállalkozás, és hogyan fejlődött ekkorára a ma már három telephellyel rendelkező, közel kétmilliárdos árbevételű cég?
Marton György: Régebben hobbiból autóversenyeztem, a benzingőzt mindig is szerettem, ezért döntöttünk úgy a 80-as évek elején, hogy nyitunk egy autósboltot. Mivel volt egy stabil munkahelyem, egzisztenciám, amit nem akartam felrúgni a bizonytalanért, ezért óvatosságból a feleségem nevén nyitottunk az üzletet. Azt vettük észre, hogy berobbantunk a pápai Trabant-alkatrészpiacra, nem győztük hozni az árut a beszállítóktól. Aztán a 80-as évek végén elkezdték lebegtetni, hogy kivonják a Trabantokat a forgalomból, mert füstölnek, ezért bizonytalanná vált, hogy mit fogunk árulni boltunkban. Egy budapesti autó expón az Opel kiállított négy autót, de akkor még nem mint Opel Magyarország, hanem mint Opel Europe. Ekkor határoztam el, hogy Opelt szeretnék árulni, hiszen amellett, hogy az Opel egy megbízható márka, járművei Szentgotthárdon készülnek. Hamar megegyeztünk, de az Opel Europe-nak voltak fenntartásai, úgy gondolták, hogy ezen a környéken évente maximum 100 autót lehet eladni. Az első évben, 1991-ben, nekünk sikerült eladnunk 300 autót. A folyamatos növekedés lehetővé és szükségessé tette 1995-ben az ajkai, majd 2009-ben a veszprémi kereskedés megnyitását.
A statisztikák szerint pörög a magyar újautó-piac, tavaly ezer lakosra 10 eladás jutott. Ön is így érzi ezt?
A válság előtti szép időkben Magyarországon 235 ezer autót adtak el évente, 2009-ben ez a szám leesett 39 ezerre. De ez is abból jött össze, hogy az importőrök és a kereskedések rákényszerültek arra, hogy ár alatt adják el a készletüket, mert azt finanszírozni kellett. Akkor nagyon fontos volt, hogy a banki partnerünk, a CIB, kiállt mellettünk és segített minket a készletfinanszírozással. Enélkül nem tudtuk volna átvészelni a válságot és tovább bővülni. Minden kereskedés tele volt új és használt autókkal, 25 százalékos akciókkal söpörték ki a készletet, és még így is csak 39 ezer autót lehetett eladni évente. 2010-ben ez a szám 44 ezerre emelkedett, utána 49 ezerre, most kb. 100 ezernél tartunk, vagyis a válság előtti szint felénél sem.
A használtautó-piacon lát-e élénkülést?
Növekszik az átlagéletkor, de az öreg autókat már itt is eldobják az emberek, mert belekényszerülnek abba, hogy olyan sokat kellene költeni az autóra, ami gazdaságilag már nem éri meg. De az emberek valamivel közlekedni akarnak, és ennek a rétegnek jelenleg nincs más megoldás, mint az, hogy Nyugat-Európából - talán nem mindig ellenőrzött módon - vásárolnak autókat. Mi azért nem foglalkozunk ezzel, mert hivatalosan járunk el, áfával, teljesen szabályosan, és ez így már nem éri meg.
Ehelyett az újonnan eladott autókat veszik vissza használtan?
Az első lépés, hogy az új autót elviszik, azt karbantartjuk, ha kell, javítjuk, és amikor az ügyfél úgy gondolja, hogy le akarja cserélni, akkor mi visszavásároljuk. Nekünk ez a jó használt autó, mert az első perctől kezdve tudjuk, hogy mi történt az autóval, ha utána eladom egy magánszemélynek, nyugodtan vállalok rá garanciát. A kint vásárolt, trükkösen behozott használt autók viszont letörik az árakat. Behoznak egy autót, amiben sok kilométer van, össze volt egy kicsit törve, és olcsón megveszik. Amikor az autó beérkezik, a sok kilométerből csinálnak keveset, mert a magyarországi forgalomba helyezésnél lesz lefényképezve a kilométeróra. Ha neki ez az autó 500 ezer forintjába van, és 800-ért eladja, akkor már pörög az üzlet. Ha én vissza akarok venni valakitől egy autót, amelyikben ugyanennyi kilométer van, hibátlan az autó, végig szervizelt, azt nem tehetem ki 1,5 millió forintért, mert a hozzá nem értő vevő nem érti, miért lenne közel kétszer drágább ez az autó, mint ami egy másik hirdetésben szerepel. Az ellenőrizetlen piac az ügyfelek zsebéből vesz ki pénzt.
Ezen segített valamit a két évvel ezelőtt bevezetett kilométeróraállás-lekérdező rendszer?
Segített, a Magyarországon műszaki vizsgán megjelenő autóknak feltétel, hogy a kilométerórát le kell fényképezni. Attól a perctől kezdve azt archiválja a közlekedési hatóság, és a következő műszakinál furcsa, ha kevesebb van benne, mint két évvel azelőtt. Most már kezdik elfogadni a használtautó-vásárlók, hogy nem csak 80 ezer kilométeres autók léteznek. Mert akárhogy is, egy nyugdíjas is megy egy évben 10 ezer kilométert. Ha a 16 éves autóját behozza, abban van minimum 160 ezer km, de egy használtautó-kereskedésben csak 78 ezer lenne benne. Ma már talán nem merik ezt megtenni, de a két évvel ezelőtti időszakig ez volt a jellemző.
A lízingpiac is beindult?
Szép lassan magára talál újra az autófinanszírozás, lehet látni hónapról hónapra, negyedévről negyedévre, hogy egyre bátrabban mernek az emberek részletre autót venni. A válság előtti időszakban a kihelyezett hiteleink bedőlési aránya országosan kimagaslóan a legjobbak között volt, mi nem akartunk 0 százalék befizetéssel hitelt értékesíteni . A CIB Lízing hosszú évek óta elsődleges finanszírozó partnerünk, szívesen ajánljuk a vásárlóknak a termékeiket.
Nemrég az Amazon bejelentette, hogy autókat is fognak árulni. Magyarországon is volt már olyan fekete pénteki akció, amikor kedvezményesen adtak el autókat a neten. Nem tartanak attól, hogy az online szereplők elveszik az értékesítést a hagyományos kereskedőktől?
Én azt tapasztalom, hogy kétféle vevő van. Az egyik, amikor egy igazgatótanács eldönti, hogy a cég vesz 65 autót a területi ügynökeinek, és a beszerzési vezetőnek kiadják az utasítást, aki az interneten utánanéz mindennek. Utána felkeres egy nagyobb kereskedést, ahol megrendelik ezt a flottát. Az internetnek itt már komoly szerepe van, de vidéken még általában magánszemélyeknek, kisvállalkozóknak adunk el autót. Azt gondolom, hogy az emberek azért vesznek itt, a környékünkön Opelt, mert ismernek akár engem is személyesen, ismerik a vezetőket, a szerelőket, és mielőtt kiválasztják az autót, bele akarnak ülni, meg akarják tapogatni, megnézni az üléshuzatot. Eldönti, hogy milyen kell, megrendeljük, és amikor az autó megérkezik, abba ül bele, amit kiválasztott magának.
Tervezik-e a teljesen elektromos hajtású Opel Amperák beszerzését?
Terveznénk, ha az importőr behozná Magyarországra, de egyelőre erre még ígéretünk sincs.
A vevők már érdeklődnek?
Egyelőre nagyon kis számban.
A következő néhány évben mire számít, hogyan alakul az értékesítés?
Pozitív változásra számítok, nem hiszem, hogy megtörik a jelenlegi tendencia. Szépen, lépésről lépésre növekedni fog mind a finanszírozás, mind az új autók értékesítése. A válság kitörésekor sok olyan ismerősöm, régi kuncsaftom volt, aki már tervezte, hogy autót cserél, de húzta, halasztotta - ők vagy már lecserélték, vagy a közeljövőben fogják lecserélni az autójukat.
Bejelentették a NATO–Oroszország Tanács megszűnését – Medvegyev kapva kapott az alkalmon
Menetrend szerint érkezett a volt orosz elnök fenyegetése.
Fokozódik a rejtély a pórul járt Sea Baby körül: az ukrán titkosszolgálat tagadja a NATO-tagország állítását
Románia szerint felrobbantottak egy ukrán gyártmányú tengeri drónt.
Vége egy korszaknak: új tulajdonoshoz kerül ez a boltlánc Magyarországon is
Hamarosan indul az üzletek átépítése.
Nagy döntésre készül Trump - Titokban már most vizsgálják, mit okozhat ezzel az amerikai elnök
A Wall Street egyes szereplői már most aggódnak.
Pikáns fordulatot vett a versenyfutás: felnőttfilmes milliárdos vetett szemet az orosz olajgigászra
Egyre többen pályáznak a Lukoil külföldi eszközeire.
Moszkva-szimpatizáns képviselőt küldött volna Kijevbe az Európai Parlament, Ukrajna azonnal lépett
A német AfD tagja többször is járt Oroszországban az elmúlt években.
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.


