Lépésről-lépésre küzdi le a válságot az autós szakma (x)
Portfolio: Honnan indult a vállalkozás, és hogyan fejlődött ekkorára a ma már három telephellyel rendelkező, közel kétmilliárdos árbevételű cég?
Marton György: Régebben hobbiból autóversenyeztem, a benzingőzt mindig is szerettem, ezért döntöttünk úgy a 80-as évek elején, hogy nyitunk egy autósboltot. Mivel volt egy stabil munkahelyem, egzisztenciám, amit nem akartam felrúgni a bizonytalanért, ezért óvatosságból a feleségem nevén nyitottunk az üzletet. Azt vettük észre, hogy berobbantunk a pápai Trabant-alkatrészpiacra, nem győztük hozni az árut a beszállítóktól. Aztán a 80-as évek végén elkezdték lebegtetni, hogy kivonják a Trabantokat a forgalomból, mert füstölnek, ezért bizonytalanná vált, hogy mit fogunk árulni boltunkban. Egy budapesti autó expón az Opel kiállított négy autót, de akkor még nem mint Opel Magyarország, hanem mint Opel Europe. Ekkor határoztam el, hogy Opelt szeretnék árulni, hiszen amellett, hogy az Opel egy megbízható márka, járművei Szentgotthárdon készülnek. Hamar megegyeztünk, de az Opel Europe-nak voltak fenntartásai, úgy gondolták, hogy ezen a környéken évente maximum 100 autót lehet eladni. Az első évben, 1991-ben, nekünk sikerült eladnunk 300 autót. A folyamatos növekedés lehetővé és szükségessé tette 1995-ben az ajkai, majd 2009-ben a veszprémi kereskedés megnyitását.
A statisztikák szerint pörög a magyar újautó-piac, tavaly ezer lakosra 10 eladás jutott. Ön is így érzi ezt?
A válság előtti szép időkben Magyarországon 235 ezer autót adtak el évente, 2009-ben ez a szám leesett 39 ezerre. De ez is abból jött össze, hogy az importőrök és a kereskedések rákényszerültek arra, hogy ár alatt adják el a készletüket, mert azt finanszírozni kellett. Akkor nagyon fontos volt, hogy a banki partnerünk, a CIB, kiállt mellettünk és segített minket a készletfinanszírozással. Enélkül nem tudtuk volna átvészelni a válságot és tovább bővülni. Minden kereskedés tele volt új és használt autókkal, 25 százalékos akciókkal söpörték ki a készletet, és még így is csak 39 ezer autót lehetett eladni évente. 2010-ben ez a szám 44 ezerre emelkedett, utána 49 ezerre, most kb. 100 ezernél tartunk, vagyis a válság előtti szint felénél sem.
A használtautó-piacon lát-e élénkülést?
Növekszik az átlagéletkor, de az öreg autókat már itt is eldobják az emberek, mert belekényszerülnek abba, hogy olyan sokat kellene költeni az autóra, ami gazdaságilag már nem éri meg. De az emberek valamivel közlekedni akarnak, és ennek a rétegnek jelenleg nincs más megoldás, mint az, hogy Nyugat-Európából - talán nem mindig ellenőrzött módon - vásárolnak autókat. Mi azért nem foglalkozunk ezzel, mert hivatalosan járunk el, áfával, teljesen szabályosan, és ez így már nem éri meg.
Ehelyett az újonnan eladott autókat veszik vissza használtan?
Az első lépés, hogy az új autót elviszik, azt karbantartjuk, ha kell, javítjuk, és amikor az ügyfél úgy gondolja, hogy le akarja cserélni, akkor mi visszavásároljuk. Nekünk ez a jó használt autó, mert az első perctől kezdve tudjuk, hogy mi történt az autóval, ha utána eladom egy magánszemélynek, nyugodtan vállalok rá garanciát. A kint vásárolt, trükkösen behozott használt autók viszont letörik az árakat. Behoznak egy autót, amiben sok kilométer van, össze volt egy kicsit törve, és olcsón megveszik. Amikor az autó beérkezik, a sok kilométerből csinálnak keveset, mert a magyarországi forgalomba helyezésnél lesz lefényképezve a kilométeróra. Ha neki ez az autó 500 ezer forintjába van, és 800-ért eladja, akkor már pörög az üzlet. Ha én vissza akarok venni valakitől egy autót, amelyikben ugyanennyi kilométer van, hibátlan az autó, végig szervizelt, azt nem tehetem ki 1,5 millió forintért, mert a hozzá nem értő vevő nem érti, miért lenne közel kétszer drágább ez az autó, mint ami egy másik hirdetésben szerepel. Az ellenőrizetlen piac az ügyfelek zsebéből vesz ki pénzt.
Ezen segített valamit a két évvel ezelőtt bevezetett kilométeróraállás-lekérdező rendszer?
Segített, a Magyarországon műszaki vizsgán megjelenő autóknak feltétel, hogy a kilométerórát le kell fényképezni. Attól a perctől kezdve azt archiválja a közlekedési hatóság, és a következő műszakinál furcsa, ha kevesebb van benne, mint két évvel azelőtt. Most már kezdik elfogadni a használtautó-vásárlók, hogy nem csak 80 ezer kilométeres autók léteznek. Mert akárhogy is, egy nyugdíjas is megy egy évben 10 ezer kilométert. Ha a 16 éves autóját behozza, abban van minimum 160 ezer km, de egy használtautó-kereskedésben csak 78 ezer lenne benne. Ma már talán nem merik ezt megtenni, de a két évvel ezelőtti időszakig ez volt a jellemző.
A lízingpiac is beindult?
Szép lassan magára talál újra az autófinanszírozás, lehet látni hónapról hónapra, negyedévről negyedévre, hogy egyre bátrabban mernek az emberek részletre autót venni. A válság előtti időszakban a kihelyezett hiteleink bedőlési aránya országosan kimagaslóan a legjobbak között volt, mi nem akartunk 0 százalék befizetéssel hitelt értékesíteni . A CIB Lízing hosszú évek óta elsődleges finanszírozó partnerünk, szívesen ajánljuk a vásárlóknak a termékeiket.
Nemrég az Amazon bejelentette, hogy autókat is fognak árulni. Magyarországon is volt már olyan fekete pénteki akció, amikor kedvezményesen adtak el autókat a neten. Nem tartanak attól, hogy az online szereplők elveszik az értékesítést a hagyományos kereskedőktől?
Én azt tapasztalom, hogy kétféle vevő van. Az egyik, amikor egy igazgatótanács eldönti, hogy a cég vesz 65 autót a területi ügynökeinek, és a beszerzési vezetőnek kiadják az utasítást, aki az interneten utánanéz mindennek. Utána felkeres egy nagyobb kereskedést, ahol megrendelik ezt a flottát. Az internetnek itt már komoly szerepe van, de vidéken még általában magánszemélyeknek, kisvállalkozóknak adunk el autót. Azt gondolom, hogy az emberek azért vesznek itt, a környékünkön Opelt, mert ismernek akár engem is személyesen, ismerik a vezetőket, a szerelőket, és mielőtt kiválasztják az autót, bele akarnak ülni, meg akarják tapogatni, megnézni az üléshuzatot. Eldönti, hogy milyen kell, megrendeljük, és amikor az autó megérkezik, abba ül bele, amit kiválasztott magának.
Tervezik-e a teljesen elektromos hajtású Opel Amperák beszerzését?
Terveznénk, ha az importőr behozná Magyarországra, de egyelőre erre még ígéretünk sincs.
A vevők már érdeklődnek?
Egyelőre nagyon kis számban.
A következő néhány évben mire számít, hogyan alakul az értékesítés?
Pozitív változásra számítok, nem hiszem, hogy megtörik a jelenlegi tendencia. Szépen, lépésről lépésre növekedni fog mind a finanszírozás, mind az új autók értékesítése. A válság kitörésekor sok olyan ismerősöm, régi kuncsaftom volt, aki már tervezte, hogy autót cserél, de húzta, halasztotta - ők vagy már lecserélték, vagy a közeljövőben fogják lecserélni az autójukat.
Megindult az iráni hadművelet, rakéták záporoztak az amerikai bázisra – Híreink az Irán-Izrael háborúról hétfőn
Cikkünk folyamatosan frissül.
Megkezdődött Irán bosszúja - Így reagál az olaj, a tőzsdék és a forint
Máris lépnek a befektetők.
Orbán Viktor rendkívüli biztonsági intézkedéseket rendelt el
Összehívta a rendfenntartási vezetőket.
Egyre távolabb az iráni béke: banális ok miatt nem lehet tárgyalni Teheránnal
Elbújt az ajatollah.
Elkaszálta a kormányhivatal az akkuüzem próbaüzemét
A mérések során határérték-túllépést tapasztaltak.
VIDEÓ! Rekord részvény-visszavásárlások: mit üzennek a befektetőknek?
2025 áprilisában az amerikai részvény-visszavásárlások összege elérte a 233,8 milliárd dollárt, ami 1984 óta a második legmagasabb havi érték. Az elmúlt három hónapban pedig több mint 5
Módosított kiberbiztonsági határidők!
A 2024. évi LXIX. törvény 2025. május 31-én hatályba lépett módosításai fontos változásokat hoztak, NIS2 irányelv szerinti megfelelési kötelezettségek terén. A módosítás célj
Otthonfelújítás: Ezek a támogatások elérhetőek most - gyermektől függetlenül is
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthonfelújítás: Ezek a támogatások elérhetőek most - gyermektől függetlenül is Ha valaki otthonfelújításban gondolkozik számos állami támogat
Ember: küzdj....vagy lépj le!
\"Fight or flight\" - ez lett a jelenkor egyik legnagyobb dilemmája. Küzdjünk tovább (magyarul: éljünk tovább), vagy meneküljünk ki ebből a világból (ne éljünk tovább)?...
The post Ember: k
A régiós együttműködés lehet Közép-Európa kitörési pontja a töredező világrendben
A globális gazdasági és geopolitikai környezet gyökeres átalakuláson megy keresztül, ezzel pedig új lehetőségeket kell megragadnunk. Az egyes nemzetek, politikai és kereskedelmi blokkok közöt
Atomenergiával a klímaváltozás ellen: lehetőség vagy zsákutca?
Miközben a világ egyre égetőbb kihívásokkal néz szembe a klímaváltozás terén, egy jól ismert, de erősen megosztó energiaforrás is újra reflektorfénybe kerül: a nukle
Változások a költözési jogban: Mit jelent ez a gyakorlatban?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások a költözési jogban: Mit jelent ez a gyakorlatban? Mi történik 2025. július 1-jétől? Az Országgyűlés elfogadta azt a törvénymódosít
8 működő stratégia a saját ingatlanhoz
Mivel nagyon sokaknak célja, álma, hogy saját ingatlanban lakhassanak, összeszedtem pár tipikus módszert, amivel próbálkozni lehet. Arról már sokat írtam, hogy minden egyéb híreszteléssel ell


- Megtörtént a nagy állampapír-mutatvány, erős üzenetet küldtek a lakossági befektetők
- Kilőtte Irán a Fatah-1-es rakétát – Ez lehet a legsúlyosabb csapás Izrael ellen?
- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Olyan történhet a forinttal, amire ebben az évtizedben még nem volt példa
- Bármelyik pillanatban háborúra indulhat Amerika: egyetlen oka van a radikális lépésnek
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Egyre csúnyább a háború – Nőhet a világban a terrorfenyegetettség
Lezárás vagy eszkalálódás jön?
Izrael megsemmisítette Irán legpusztítóbb fegyverét - Elhúzódik a háború?
Mit várhatunk ebben a konfliktusban?
Iráni-izraeli konfliktus – 200 forintos drágulás is jöhet a benzinkutakon
A brent ára a 100 dollárt is elérheti.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen