
A Központban 60-80 egyetemi hallgató, illetve az oktatók a jelenleg elérhető legmodernebb ipari környezetben végezhetik a kutatásaikat, ezzel még inkább bekerülnek a hazai ipar vérkeringésébe, az olyan szereplők, mint a Bosch pedig magasszintű tudást vonhatnak be a fejlesztéseikhez.
A kialakított szinergia az egész hazai gazdaságra pozitívan hat,
hiszen biztosítja, hogy innovatív magyar techcégek is be tudjanak kapcsolódni számos projektbe, további tapasztalatokat szerezve piackész termékek fejlesztésében.
„A BME tudatosan kereste az olyan nagy autóipari szereplőket, amelyekkel szoros szakmai együttműködést tud létrehozni. Magyarországon jó példával szolgált a Mercedes Kecskeméten – amely a tervezési folyamatokba a MOME-t is bevonja –, vagy az Audi Győrben. A legnagyobb kihívás az volt, hogy Budapesten és közvetlen környezetében gyakorlatilag megszűnt a klasszikus magyar járműipar. Öt éve kezdtük meg a tárgyalást a Boschsal, és hamar közös nevezőre jutottunk, ennek a folyamatnak az egyik legjelentősebb mérföldköve a tavasszal átadott központ.
Az egyetem feladata az, hogy olyan mérnököket képezzen, akik magas szintű és releváns tudással járulhatnak hozzá az ipari fejlesztésekhez, ezzel nemcsak saját karriercéljaikat, hanem az egész nemzetgazdaságot is segítik.
Az a célunk, hogy olyan tudást adjunk számukra, amellyel a lehető legtöbb problémát, feladatot meg tudják oldani, függetlenül attól, hogy ez nagyvállalati vagy KKV környezetben történik” – mondta el Prof. Zöldy Máté, BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

Megújul a tanterv
Az egyetem új tanterven is dolgozik, amit már jövő évben bevezetnének az oktatásba. Olyan szempontokat, struktúrát, szemléletet integrálnak a képzésbe, amelyek nemcsak az egyéni kompetenciafejlesztést szolgálják, hanem előtérbe helyezik a valós munkakörnyezetnek megfelelő projektmenedzsment-tudást, az együttműködés készségét és a döntési képességeket is. Ezzel a frissdiplomások sokkal gyorsabban és hatékonyabban illeszkednek be bármely meglévő szervezetbe, a ma már alapvetőnek számító készségeket nem az első munkahelyükön kell elsajátítaniuk.
Ebben a magánszektor is különösen érdekelt, ezért a törekvés klasszikus win-win helyzetet teremt.
„Természetesen fontos számunkra, hogy folyamatosan biztosítani tudjuk, hogy a Boschhoz szakmailag felkészült és magas minőségű tudással rendelkező frissdiplomás mérnökök érkezzenek, de a BME-s együttműködésünk messze túlmutat a rekrutációs céljainkon. Úgy gondoljuk, hogy az egész ipari szektornak – beleértve minket is – az kedvez, ha egyre több jól képzett szakember, egyre magasabb hozzáadott értékű munkát tud elvégezni az országban, mert ez magával hozza azokat a típusú feladatokat is, amelyek az értékláncokban előrébb helyezik Magyarországot. Fontos, hogy ne csak a nagyvállalatok, hanem a KKV-k is hozzájussanak a megfelelő know-how-hoz, hiszen nélkülük nem lehetséges ezeknek a céloknak az elérése. A Bosch, globális cégként számos telephellyel, leányvállalattal rendelkezik szerte a világon, és nagy a verseny, hogy egy-egy fejlesztés lehetőségét ki kapja meg. A Kompetencia Központban például olyan kutatásokat tudunk folytatni, melyek segítségével növelhető és még pontosabban előre jelezhető lesz az elektromos autók hatótávja.
Mindez Magyarországot is előtérbe helyezi a Bosch ökoszisztémán belül.
Ezért is fontos, hogy olyan kreatív szakemberekkel dolgozhassunk együtt, akik nekünk is új impulzusokat, új szemléletet tudnak adni” – monda el Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
Sikeres KKV-k nélkül nem megy
A hazai innovatív KKV-k fejlődésében nagy szükség van az olyan szereplőkre, amelyek szakmai támogatást tudnak biztosítani számukra, hiszen nem feltétlenül elvárható – egy bizonyos fejlettségi szint eléréséig –, hogy olyan rendkívül költséges beruházásokat tudjanak végrehajtani, amivel egy ötletet egészen a piackész termékig tudjanak lefejleszteni.
Ehhez a pályázati források mellett egyetemi intézmények és nagyvállalatok is hozzájárulhatnak, úgy, hogy minden szereplő előnyére fordítja az együttműködést, mindenki profitál belőle.
Az Alfa Tipo 184 versenyautó elektrifikációja is ilyen, minden fél: a BME, a Bosch és az ötletet hozó MouldTech Systems is meg tudta valósítani a célját, amelynek eredményeként megszülethetett a jármű, amely ráadásul a gyártási kapacitásoknak köszönhetően dobozos termékként is megvásárolható a világpiacon.
„Számos nagyon jól működő hazai vállalkozás van, amely OEM vagy tier beszállítóként magas minőségű termékeket tud gyártani, mi viszont ezek mellett komoly fejlesztési tevékenységbe is fogtunk. 2015-2017 között döntöttük el, hogy nem elsősorban kapacitást, hanem kompetenciákat fejlesztünk, a cég profitját pedig K+F fejlesztésekre fordítjuk. Akkor már egyértelműen látszott, hogy a Grean Deal mindent felül fog írni, és mi kis, rugalmas cégként ebből tudunk profitálni. Számos egyetemmel van együttműködésünk, agráripari permeteződrónjaink pedig már közforgalomban is megvásárolhatók, egyre népszerűbbek külföldön is. Az Alfa Tipo 184 gyártásával egy brit partner keresett meg bennünket, a fejlesztésekben pedig a Bosch és a BME volt a segítségünkre.
Hatékony tudás- és feladatmegosztással egy sokak számára vonzó terméket tudtunk létrehozni, amely már a világpiac érdeklődését is felkeltette.
Mi olyan mérnököket keresünk, akik alkotni szeretnének, egy fejlesztés minden szegmensére rálátni, kis csapatban működni. Ilyen módon nem feltétlenül ugyanazokat a kollégákat keressük, mint egy nagyvállalat, igyekszünk érdekes, kreatív projektekkel megszólítani, és adott esetben hazacsábítani az agilis szakembereket” – mondta el Molnár Gábor, a MouldTech Systems ügyvezető igazgatója.
Azon túl, hogy a közös munka eredményeként egy számos innovatív megoldást tartalmazó, látványos jármű született, egyfajta pilot projektként is értelmezhető, amely az egyetem, egy ipari óriás és egy hazai innovatív KKV együttműködésében jöhetett létre, és példaként szolgálhat a jövőben.
(X)
Címlapkép: MouldTech Systems, Bosch, BME
Fotó: Robert Bosch Kft.
A cikk megjelenését a Robert Bosch Kft. támogatta.
Bejöhet az angolok nagy terve: ismert szoftverfejlesztő készül tőzsdére lépni
Az Egyesült Királyság folyamatosan igyekszik vonzóbbá tenni a londoni tőzsdét.
Megszólalt az amerikai hírszerzés az iráni atomprogramról - Fellélegezhet a Közel-Kelet?
Felemás információk keringenek.
Újra fegyvereket szállíthat Ukrajnába Donald Trump, meghozta a nagy döntést a NATO - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Csúnya pofont kapott Putyin legfontosabb szövetségese, de nagyon úgy néz ki, hogy ez nem fogja túlzottan érdekelni Moszkvát
Már megszerezték a szükséges technológiát.
Az űrben kelne versenyre az európai hadiipar a nagy riválisokkal
Két év múlva már működne a rendszer.
Harold James: Trump megint félreértett valamit, csak most Irán ügyében
A Princeton professzorának írása.
VIDEÓ! Földgáz és befektetés: Forró nyár, forró lehetőségek?
A nyári hőség hatására jelentősen megnő a földgáz iránti kereslet, főként az áramtermelés miatt, amelyben az USA-ban továbbra is a gáz játssza a kulcsszerepet. A Szövetségi Energiapiaci
Szakad az árfolyama, pedig nagy szükség lesz a lítiumra
Padlón a lítium árfolyama, pedig igen fényes jövő előtt áll: megkerülhetetlen lesz a jövő e-autózásában és energiatárolásában. Ráadásul a nyersanyagból bőséggel van a bolygón, kizá
A második Kína-sokk
A kínai autóipar előretörése komoly veszélyt jelent a német és közép-kelet-európai régió gazdasági együttműködésre.
Startból rakétafokozat: Itt a Gyorsítósáv 2025!
A startupok és spin-off cégek világában az egyik legnagyobb kihívás az, hogyan lehet egy ígéretes ötletből piacképes termék vagy szolgáltatás.
Devizahitel és jogi felelősség - indulatok helyett megoldások
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitel és jogi felelősség - indulatok helyett megoldások Miért fontos most higgadtan kezelni a helyzetet? A devizahitelek körül ismét felerősödt
Keresőképtelenség
Az egészségügyi alkalmatlanság, a keresőképtelenség és a munkavállalói juttatások kérdése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül a magyar munkajogban. A Munka Törvényk
Hogyan változtatja meg az Önazonossági törvény (2025. évi XLVIII.) a hiteligénylést és az ingatlanvásárlást?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan változtatja meg az Önazonossági törvény (2025. évi XLVIII.) a hiteligénylést és az ingatlanvásárlást? 2025. július 1-jén hatályba lép a
VIDEÓ! Rekord részvény-visszavásárlások: mit üzennek a befektetőknek?
2025 áprilisában az amerikai részvény-visszavásárlások összege elérte a 233,8 milliárd dollárt, ami 1984 óta a második legmagasabb havi érték. Az elmúlt három hónapban pedig több mint 5


- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
- Kijött a kormány új készpénzes szabálya, mutatjuk a részleteket
- Válság felé sodródik a világ legnagyobb autópiaca? Egyesek már az összeomlástól tartanak
- Megtörtént a nagy állampapír-mutatvány, erős üzenetet küldtek a lakossági befektetők
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Magyar az űrben: mi a történelmi misszió jelentősége?
Kapu Tibor személyében 45 év után újra űrhajósa van Magyarországnak.
Négy éve felrobbant a GDP: új sikerállam van születőben?
Erre az országra vélhetően te sem gondoltál.
Egyre csúnyább a háború – Nőhet a világban a terrorfenyegetettség
Lezárás vagy eszkalálódás jön?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen