
A Központban 60-80 egyetemi hallgató, illetve az oktatók a jelenleg elérhető legmodernebb ipari környezetben végezhetik a kutatásaikat, ezzel még inkább bekerülnek a hazai ipar vérkeringésébe, az olyan szereplők, mint a Bosch pedig magasszintű tudást vonhatnak be a fejlesztéseikhez.
A kialakított szinergia az egész hazai gazdaságra pozitívan hat,
hiszen biztosítja, hogy innovatív magyar techcégek is be tudjanak kapcsolódni számos projektbe, további tapasztalatokat szerezve piackész termékek fejlesztésében.
„A BME tudatosan kereste az olyan nagy autóipari szereplőket, amelyekkel szoros szakmai együttműködést tud létrehozni. Magyarországon jó példával szolgált a Mercedes Kecskeméten – amely a tervezési folyamatokba a MOME-t is bevonja –, vagy az Audi Győrben. A legnagyobb kihívás az volt, hogy Budapesten és közvetlen környezetében gyakorlatilag megszűnt a klasszikus magyar járműipar. Öt éve kezdtük meg a tárgyalást a Boschsal, és hamar közös nevezőre jutottunk, ennek a folyamatnak az egyik legjelentősebb mérföldköve a tavasszal átadott központ.
Az egyetem feladata az, hogy olyan mérnököket képezzen, akik magas szintű és releváns tudással járulhatnak hozzá az ipari fejlesztésekhez, ezzel nemcsak saját karriercéljaikat, hanem az egész nemzetgazdaságot is segítik.
Az a célunk, hogy olyan tudást adjunk számukra, amellyel a lehető legtöbb problémát, feladatot meg tudják oldani, függetlenül attól, hogy ez nagyvállalati vagy KKV környezetben történik” – mondta el Prof. Zöldy Máté, BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

Megújul a tanterv
Az egyetem új tanterven is dolgozik, amit már jövő évben bevezetnének az oktatásba. Olyan szempontokat, struktúrát, szemléletet integrálnak a képzésbe, amelyek nemcsak az egyéni kompetenciafejlesztést szolgálják, hanem előtérbe helyezik a valós munkakörnyezetnek megfelelő projektmenedzsment-tudást, az együttműködés készségét és a döntési képességeket is. Ezzel a frissdiplomások sokkal gyorsabban és hatékonyabban illeszkednek be bármely meglévő szervezetbe, a ma már alapvetőnek számító készségeket nem az első munkahelyükön kell elsajátítaniuk.
Ebben a magánszektor is különösen érdekelt, ezért a törekvés klasszikus win-win helyzetet teremt.
„Természetesen fontos számunkra, hogy folyamatosan biztosítani tudjuk, hogy a Boschhoz szakmailag felkészült és magas minőségű tudással rendelkező frissdiplomás mérnökök érkezzenek, de a BME-s együttműködésünk messze túlmutat a rekrutációs céljainkon. Úgy gondoljuk, hogy az egész ipari szektornak – beleértve minket is – az kedvez, ha egyre több jól képzett szakember, egyre magasabb hozzáadott értékű munkát tud elvégezni az országban, mert ez magával hozza azokat a típusú feladatokat is, amelyek az értékláncokban előrébb helyezik Magyarországot. Fontos, hogy ne csak a nagyvállalatok, hanem a KKV-k is hozzájussanak a megfelelő know-how-hoz, hiszen nélkülük nem lehetséges ezeknek a céloknak az elérése. A Bosch, globális cégként számos telephellyel, leányvállalattal rendelkezik szerte a világon, és nagy a verseny, hogy egy-egy fejlesztés lehetőségét ki kapja meg. A Kompetencia Központban például olyan kutatásokat tudunk folytatni, melyek segítségével növelhető és még pontosabban előre jelezhető lesz az elektromos autók hatótávja.
Mindez Magyarországot is előtérbe helyezi a Bosch ökoszisztémán belül.
Ezért is fontos, hogy olyan kreatív szakemberekkel dolgozhassunk együtt, akik nekünk is új impulzusokat, új szemléletet tudnak adni” – monda el Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
Sikeres KKV-k nélkül nem megy
A hazai innovatív KKV-k fejlődésében nagy szükség van az olyan szereplőkre, amelyek szakmai támogatást tudnak biztosítani számukra, hiszen nem feltétlenül elvárható – egy bizonyos fejlettségi szint eléréséig –, hogy olyan rendkívül költséges beruházásokat tudjanak végrehajtani, amivel egy ötletet egészen a piackész termékig tudjanak lefejleszteni.
Ehhez a pályázati források mellett egyetemi intézmények és nagyvállalatok is hozzájárulhatnak, úgy, hogy minden szereplő előnyére fordítja az együttműködést, mindenki profitál belőle.
Az Alfa Tipo 184 versenyautó elektrifikációja is ilyen, minden fél: a BME, a Bosch és az ötletet hozó MouldTech Systems is meg tudta valósítani a célját, amelynek eredményeként megszülethetett a jármű, amely ráadásul a gyártási kapacitásoknak köszönhetően dobozos termékként is megvásárolható a világpiacon.
„Számos nagyon jól működő hazai vállalkozás van, amely OEM vagy tier beszállítóként magas minőségű termékeket tud gyártani, mi viszont ezek mellett komoly fejlesztési tevékenységbe is fogtunk. 2015-2017 között döntöttük el, hogy nem elsősorban kapacitást, hanem kompetenciákat fejlesztünk, a cég profitját pedig K+F fejlesztésekre fordítjuk. Akkor már egyértelműen látszott, hogy a Grean Deal mindent felül fog írni, és mi kis, rugalmas cégként ebből tudunk profitálni. Számos egyetemmel van együttműködésünk, agráripari permeteződrónjaink pedig már közforgalomban is megvásárolhatók, egyre népszerűbbek külföldön is. Az Alfa Tipo 184 gyártásával egy brit partner keresett meg bennünket, a fejlesztésekben pedig a Bosch és a BME volt a segítségünkre.
Hatékony tudás- és feladatmegosztással egy sokak számára vonzó terméket tudtunk létrehozni, amely már a világpiac érdeklődését is felkeltette.
Mi olyan mérnököket keresünk, akik alkotni szeretnének, egy fejlesztés minden szegmensére rálátni, kis csapatban működni. Ilyen módon nem feltétlenül ugyanazokat a kollégákat keressük, mint egy nagyvállalat, igyekszünk érdekes, kreatív projektekkel megszólítani, és adott esetben hazacsábítani az agilis szakembereket” – mondta el Molnár Gábor, a MouldTech Systems ügyvezető igazgatója.
Azon túl, hogy a közös munka eredményeként egy számos innovatív megoldást tartalmazó, látványos jármű született, egyfajta pilot projektként is értelmezhető, amely az egyetem, egy ipari óriás és egy hazai innovatív KKV együttműködésében jöhetett létre, és példaként szolgálhat a jövőben.
(X)
Címlapkép: MouldTech Systems, Bosch, BME
Fotó: Robert Bosch Kft.
A cikk megjelenését a Robert Bosch Kft. támogatta.
Súlyos vonatbaleset rázta meg Németországot, halálos áldozatok is vannak
A mentés folyamatban van.
Rendkívüli bejelentés: megállapodott az EU és Amerika a vámok ügyében
„Ez minden idők legnagyobb megállapodása."
Elképesztő mennyiségű eső zúdult le egy magyar településre, ami komoly felfordulást okozott
Szélsőséges időjárás sújtja Magyarországot.
Ez nem tartott sokáig: lemondott a román kormány botrányba keveredett miniszterelnök-helyettese
Korrupció gyanúja merült fel.
Újabb fordulat a Kína–USA kereskedelmi háborúban: jöhet a következő hosszabbítás
Mindenki ragaszkodik a saját igazához.
Egyszerűen megőrülnek érte a magyarok: itt a nagy személyikölcsön-táblázat
Még így sem elég erős a kamatverseny a bankok között?
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
