
A Központban 60-80 egyetemi hallgató, illetve az oktatók a jelenleg elérhető legmodernebb ipari környezetben végezhetik a kutatásaikat, ezzel még inkább bekerülnek a hazai ipar vérkeringésébe, az olyan szereplők, mint a Bosch pedig magasszintű tudást vonhatnak be a fejlesztéseikhez.
A kialakított szinergia az egész hazai gazdaságra pozitívan hat,
hiszen biztosítja, hogy innovatív magyar techcégek is be tudjanak kapcsolódni számos projektbe, további tapasztalatokat szerezve piackész termékek fejlesztésében.
„A BME tudatosan kereste az olyan nagy autóipari szereplőket, amelyekkel szoros szakmai együttműködést tud létrehozni. Magyarországon jó példával szolgált a Mercedes Kecskeméten – amely a tervezési folyamatokba a MOME-t is bevonja –, vagy az Audi Győrben. A legnagyobb kihívás az volt, hogy Budapesten és közvetlen környezetében gyakorlatilag megszűnt a klasszikus magyar járműipar. Öt éve kezdtük meg a tárgyalást a Boschsal, és hamar közös nevezőre jutottunk, ennek a folyamatnak az egyik legjelentősebb mérföldköve a tavasszal átadott központ.
Az egyetem feladata az, hogy olyan mérnököket képezzen, akik magas szintű és releváns tudással járulhatnak hozzá az ipari fejlesztésekhez, ezzel nemcsak saját karriercéljaikat, hanem az egész nemzetgazdaságot is segítik.
Az a célunk, hogy olyan tudást adjunk számukra, amellyel a lehető legtöbb problémát, feladatot meg tudják oldani, függetlenül attól, hogy ez nagyvállalati vagy KKV környezetben történik” – mondta el Prof. Zöldy Máté, BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

Megújul a tanterv
Az egyetem új tanterven is dolgozik, amit már jövő évben bevezetnének az oktatásba. Olyan szempontokat, struktúrát, szemléletet integrálnak a képzésbe, amelyek nemcsak az egyéni kompetenciafejlesztést szolgálják, hanem előtérbe helyezik a valós munkakörnyezetnek megfelelő projektmenedzsment-tudást, az együttműködés készségét és a döntési képességeket is. Ezzel a frissdiplomások sokkal gyorsabban és hatékonyabban illeszkednek be bármely meglévő szervezetbe, a ma már alapvetőnek számító készségeket nem az első munkahelyükön kell elsajátítaniuk.
Ebben a magánszektor is különösen érdekelt, ezért a törekvés klasszikus win-win helyzetet teremt.
„Természetesen fontos számunkra, hogy folyamatosan biztosítani tudjuk, hogy a Boschhoz szakmailag felkészült és magas minőségű tudással rendelkező frissdiplomás mérnökök érkezzenek, de a BME-s együttműködésünk messze túlmutat a rekrutációs céljainkon. Úgy gondoljuk, hogy az egész ipari szektornak – beleértve minket is – az kedvez, ha egyre több jól képzett szakember, egyre magasabb hozzáadott értékű munkát tud elvégezni az országban, mert ez magával hozza azokat a típusú feladatokat is, amelyek az értékláncokban előrébb helyezik Magyarországot. Fontos, hogy ne csak a nagyvállalatok, hanem a KKV-k is hozzájussanak a megfelelő know-how-hoz, hiszen nélkülük nem lehetséges ezeknek a céloknak az elérése. A Bosch, globális cégként számos telephellyel, leányvállalattal rendelkezik szerte a világon, és nagy a verseny, hogy egy-egy fejlesztés lehetőségét ki kapja meg. A Kompetencia Központban például olyan kutatásokat tudunk folytatni, melyek segítségével növelhető és még pontosabban előre jelezhető lesz az elektromos autók hatótávja.
Mindez Magyarországot is előtérbe helyezi a Bosch ökoszisztémán belül.
Ezért is fontos, hogy olyan kreatív szakemberekkel dolgozhassunk együtt, akik nekünk is új impulzusokat, új szemléletet tudnak adni” – monda el Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
Sikeres KKV-k nélkül nem megy
A hazai innovatív KKV-k fejlődésében nagy szükség van az olyan szereplőkre, amelyek szakmai támogatást tudnak biztosítani számukra, hiszen nem feltétlenül elvárható – egy bizonyos fejlettségi szint eléréséig –, hogy olyan rendkívül költséges beruházásokat tudjanak végrehajtani, amivel egy ötletet egészen a piackész termékig tudjanak lefejleszteni.
Ehhez a pályázati források mellett egyetemi intézmények és nagyvállalatok is hozzájárulhatnak, úgy, hogy minden szereplő előnyére fordítja az együttműködést, mindenki profitál belőle.
Az Alfa Tipo 184 versenyautó elektrifikációja is ilyen, minden fél: a BME, a Bosch és az ötletet hozó MouldTech Systems is meg tudta valósítani a célját, amelynek eredményeként megszülethetett a jármű, amely ráadásul a gyártási kapacitásoknak köszönhetően dobozos termékként is megvásárolható a világpiacon.
„Számos nagyon jól működő hazai vállalkozás van, amely OEM vagy tier beszállítóként magas minőségű termékeket tud gyártani, mi viszont ezek mellett komoly fejlesztési tevékenységbe is fogtunk. 2015-2017 között döntöttük el, hogy nem elsősorban kapacitást, hanem kompetenciákat fejlesztünk, a cég profitját pedig K+F fejlesztésekre fordítjuk. Akkor már egyértelműen látszott, hogy a Grean Deal mindent felül fog írni, és mi kis, rugalmas cégként ebből tudunk profitálni. Számos egyetemmel van együttműködésünk, agráripari permeteződrónjaink pedig már közforgalomban is megvásárolhatók, egyre népszerűbbek külföldön is. Az Alfa Tipo 184 gyártásával egy brit partner keresett meg bennünket, a fejlesztésekben pedig a Bosch és a BME volt a segítségünkre.
Hatékony tudás- és feladatmegosztással egy sokak számára vonzó terméket tudtunk létrehozni, amely már a világpiac érdeklődését is felkeltette.
Mi olyan mérnököket keresünk, akik alkotni szeretnének, egy fejlesztés minden szegmensére rálátni, kis csapatban működni. Ilyen módon nem feltétlenül ugyanazokat a kollégákat keressük, mint egy nagyvállalat, igyekszünk érdekes, kreatív projektekkel megszólítani, és adott esetben hazacsábítani az agilis szakembereket” – mondta el Molnár Gábor, a MouldTech Systems ügyvezető igazgatója.
Azon túl, hogy a közös munka eredményeként egy számos innovatív megoldást tartalmazó, látványos jármű született, egyfajta pilot projektként is értelmezhető, amely az egyetem, egy ipari óriás és egy hazai innovatív KKV együttműködésében jöhetett létre, és példaként szolgálhat a jövőben.
(X)
Címlapkép: MouldTech Systems, Bosch, BME
Fotó: Robert Bosch Kft.
A cikk megjelenését a Robert Bosch Kft. támogatta.
Berobbant az új csalási mód – Mutatjuk, mire kell figyelni
A vámok felkeltették a bűnözők figyelmét.
Zelenszkij is megszólalt: Putyin mellett az EU-nak és az USA-nak is ott kell lennie a tűzszüneti tárgyaláson
Az ukrán elnök jelezte, eltökélt a sikeres tárgyalások mellett.
A Kreml gyakorlatilag azonnal meghazudtolta Trumpot a tűzszüneti tárgyalásokról
Moszkva szerint az amerikai–orosz kereskedelmi megállapodásokról volt szó.
A dollár világpénzszerepe alapjaiban kérdőjeleződik meg
Az Egyesült Államok fizetőeszköze manapság egyértelműen a világgazdaság első számú devizája. A dollár központi szerepe azonban a világgazdaság strukturális változásával meginogni láts
Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit!
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit! Az ingatlanvásárlás sokkal komolyabb döntés, mint gondolnánk Miközben egy használt autót alapos
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Napelemekkel lefedett csatornák kínálhatnak megoldást a víz- és energiahiányra
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszerét tiszta energiaforrássá alakíthatja amellett, hogy hozzájárulhat a
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre Miért utasítanak el a bankok? Ingatlanvásárláskor gyakori, hog
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Történelmi pofont kapott az USA: fel lehet ebből állni?
A Moody's leértékelése új fejezetet nyithat.
Miért ruháznának be a cégek, ha nincs kereslet?
Dr. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza volt a vendégünk.
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen