Magyar cégek tervezik a nagy sebességű Budapest-Varsó vasútvonalat
A projekt megvalósításáról szóló tavaly őszi politikai döntéskor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt jelezte, hogy elképzelhető akár EU-s hitel bevonása is a projektbe.
- A feladat a négy visegrádi ország összekötése egy 700-900 kilométer hosszú, végig új nyomvonalon haladó pályával, amelyen óránként legalább 250 kilométeres sebességgel kell haladniuk a vonatoknak, de kiszámolják a 300, illetve 350 kilométeres sebességhez tartozó paramétereket is.
- A cél az, hogy a leendő vasútvonalon évente legalább 500 000 utast szállíthassanak.
- A létesítmény négy visegrádi ország három fővárosát (Varsó, Pozsony, Budapest), illetve a csehországi Brünnt köti össze és a tervek szerint csak ezeken a helyeken állna meg a vonat
- A tervezőknek speciális műtárgyakkal, egyebek mellett folyami hidakkal kell számolniuk. A leendő pálya Pozsony alatt lép át a Duna, és Ostrava térségében az Odera felett, de emellett nagy forgalmú közutak keresztezésénél, városi környezetben, nehéz domborzati viszonyok között felüljárók, hidak, alagutak létesítését is mérlegelik majd.
- A vonalra nagy sebességű járműszerelvényeket kell majd beszerezni, amelyek a hagyományostól eltérőek, nagyobb teljesítményűek és kapacitásúak.
Előzmények
A Budapest-Varsó nagy sebességű vasút megépítéséről tavaly októberben állapodtak meg az érintett visegrádi négyek, Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország miniszterei. Akkor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter rávilágított, hogy Közép-Európában ritkák az észak-déli irányú infrastruktúrák és szűkösek a határátkelési lehetőségek is. Ezeket a versenyhátrányokat mielőbb orvosolni szükséges, ehhez pedig jelentősen hozzájárul majd a stratégiai fontosságú új vasúti összeköttetés. A korszerű vasútvonal ezenfelül valós konkurenciát jelent majd a légi közlekedésnek.A miniszter a projekt finanszírozására vonatkozó újságírói kérdésre akkor elmondta: a találkozón részt vettek az Európai Beruházási Bank (EBB) képviselői is, akik érdeklődnek a projekt iránt. Kijelentette azt is:
Itt az ideje, hogy Közép-Európa is jobban kihasználja az EBB idevonatkozó forráslehívási lehetőségét (...), de látni kell, hogy itt nem támogatásról, hanem hitelről van szó, tehát abban maradtunk, hogy a pénzügyi források tekintetében a versenyt tekintjük irányadónak
- mutatott rá a magyar diplomácia vezetője, aki szerint nemzetközi finanszírozási intézmények hitelajánlatait is megvizsgálják majd.Az alábbiakban a Google térképén csak a vasúti összeköttetést választottuk ki Varsó és Budapest Nyugati pályaudvar között és azt látjuk, hogy a legrövidebb út is 18 órás. Ha majd elkészül 2023 körülre a Budapest-Belgrád vasútvonal kibővítése is, akkor tehát ez az észak-déli vasúti folyosó még hosszabb lesz 166 km-rel.
Címlapkép forrása: MTI Fotó Krizsán Csaba

Megcsapolja a kormány a költségvetést, ultrahangvizsgálatokra kell a pénz
Kihirdették a közlönyben.
Váratlan fordulat a gyógyszerpiacon: Trump vámtervei hetekkel tolódtak ki
Most épp más dolga van az elnöknek.
Ravasz trükkel vadásznak azokra, akik kijátszanák a szigorú korlátozásokat
Az Egyesült Államok nem viccel.
Trump vámháborúja felforgatta az amerikai kikötők kereskedelmét
Pánikszerűen halmoztak a kereskedők.
Trump már most fenyeget: súlyos következményei lesznek, ha Putyin nem hajlandó lezárni a háborút
Üzent az Egyesült Államok elnöke.
Az AI a kor vasútja, csak arányosan kevesebbet költenek rá
A 19. század amerikai vasútépítési láza a busás megtérülésekről és a kor technológiai fejlettségének kiaknázásáról szólt: a tengerentúlon a GDP nagyjából 6 százalékát beletolták

Egyszerre két csapatnak - tisztességtelen játék a világ legnagyobb opciós piacán
A Jane Street kezdetben a hihetetlen magas, havi majdnem 8 millió forintos gyakornoki fizetéseiről híresült el. Az összeget egyedi stratégiák kidolgozására kapták a gyakornokok -... The post Egy

Égető kérdések Franciaország jövőjéről
A helyi infrastruktúrák és közszolgáltatások sebezhetőségének rendszerszintű felmérése nélkülözhetetlen a hatékony alkalmazkodáshoz.
Hozamot, de másképp? Certifikátok a portfólióban
2025 augusztusában a nemzetközi pénzpiacokat továbbra is fokozott volatilitás, a geopolitikai feszültségek és az inflációs várakozások körüli bizonytalanság jellemzi. Az európai és amerik
Keddi agymenés
A Magyar Nemzet nevű kiadvány a nemzeti identitásra és a magyar gazdaságra nézve is veszélyt jelent. Avagy kis párbeszéd a ChatGPT és köztem.
Egyszerűsített foglalkoztatás 2025: változások és legfontosabb tudnivalók
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) továbbra is népszerű forma a szezonális és alkalmi munkavégzések során, különösen a mezőgazdaságban, a turizmusban vagy például a filmipari statiszt

Van ingyen ebéd? - Pénzügyi optimalizáció a 3%-os Otthon Start Program tükrében
A 3%-os kamatozású Otthon Start Program ismét teret enged a kreatív pénzügyi tervezésnek.  A gondolat lényege, hogy a lehető legtöbb olcsó hitelből vásárlunk ingatlant, miközben... The

Helyszíni ellenőrzés? Nehogy rajtakapjanak felkészületlenül!
Avagy: Hogyan biztosíthatod, hogy az ellenőrzés ne rémálom, hanem sikertörténet legyen?



Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.