Tényleg az év tőzsdei sztorija jön?
Az Alibaba Group eredetileg egy internetes kereskedelmi cégként kezdte működését az Alibaba.com oldal indításával. Most már online fizetési megoldásokat, árukereső szolgáltatást, cloud szolgáltatásokat és B2B megoldásokat is kínál.
Az Alibaba.com oldalt 1999-ben indította Jack Ma, az egykori angoltanár. 2003-ban a Taobao "piactérrel" bővül a szolgáltatások palettája, majd 2004-ben elindult az internetes fizetési megoldásokat kínáló Alipay. 2009-től cloud szolgáltatásokat is kínál a társaság, 2010-ben pedig elindította mobilos alkalmazását, amivel ki tudja aknázni az okostelefonok és a táblagépek térhódítása által kínált lehetőségeket.
Mik a fő szolgáltatások?
Alibaba.com: a világ legnagyobb B2B kereskedelmi platformja kisvállalatok számára. 240 országban biztosítja a kapcsolatot az importőrök és az exportőrök között.
Taobao: online vásárlási platform a lakossági fogyasztóknak, a harmadik leglátogatottabb weboldal Kínában. Ingyenes regisztrációt és díjmentességet kínál, elsősorban a hirdetési bevételekből tartja fenn magát: bevételeinek 85%-át teszik ki a hirdetések.
Alipay: internetes fizetési platform, nincsenek tranzakciós jutalékok. Több mint 300 millió felhasználója van és a kínai internetes fizetési forgalom feléért felel.
China Yahoo: a Yahoo kínai internetes tartalomszolgáltatója, ami 2005-ben került az Alibabához. A fókusz a híreken, az e-mail-szolgáltatáson és az internetes keresésen van.
Érdekes számok az Alibabáról:
- 231 millió aktív felhasználója van internetes oldalán, a mobilos felhasználók száma 136 millió fő.
Egy felhasználó évente átlagosan 49 alkalommal vásárol.
A kínai internetes kiskereskedelmi forgalom 80%-a az Alibabán és az érdekeltségi körében tartozó oldalakon bonyolódik.
A Kínában kiszállított csomagok 60%-áért az Alibaba felel.
2013-ban 248 milliárd dollár értékben vásároltak termékeket az Alibaba felhasználói, ez a 3,2-szerese annak, amennyiért az eBayen vásároltak a felhasználók.
Tavaly az internetes fizetési szolgáltatást kínáló Alipayen 519 milliárd dollárnyi fizetést bonyolítottak, ez több mint a kétszerese az eBay alá tartozó PayPalon bonyolított tranzakcióknak.
Mobilon 150 milliárd dollárnyi fizetést bonyolítottak tavaly az Alipay felhasználói, de ebből csak 37 milliárd dollár volt a vásárlás. A többit átutalások tették ki.
A teljes kínai mobilos kiskereskedelmi forgalom több mint 76%-a az Alibabán keresztül bonyolódik.
Kínában 1,35 milliárdan laknak, ebből 618 millió az internethasználók száma. Ebből 302 millióan vásárolnak interneten, a teljes fogyasztáson belül 7,9% az e-kereskedelem aránya.
A hatalmas kínai felhasználóbázisra támaszkodva hatalmas céggé nőtte ki magát az Alibaba, amely mostanra gyakorlatilag monopolpozíciót épített ki magának Kínában: a kínai internetes kiskereskedelmi piac 80%-át uralja. Globális szinten az eBay és az Amazon számít az e-kereskedelmi piac legnagyobb szereplőjének, hozzájuk képest mégsem kicsi cég annak ellenére, hogy szinte csak Kínára fókuszál. Aktív felhasználói száma a kétszerese az eBayhez képest és több árút adott el tavaly mint a két versenytársa összesen.

Mi a befektetési sztori?
1.) Masszív profit
Hatalmas növekedés áll az Alibaba mögött és a társaság már bizonyította, hogy ezt bevételre és profitra tudja váltani. Ha a nagy internetes részvénykibocsátásokkal, például a Google 2004-es IPO-jával, a Facebookal vagy a Twitterrel hasonlítjuk össze, az Alibaba jóval erősebb profittermelő képességgel büszkélkedhet, mint amit az internetes óriáscégek fel tudtak mutatni a tőzsdére lépést megelőzően.


Az Alibaba bevételei tavaly 70% feletti mértékben emelkedtek, működési eredménye pedig több mint a duplájára nőtt.

A jövőbeli kilátásokat illetően az Alibaba kiemeli, hogy Kínában jóval kisebb az egy főre eső üzletterület, ami jó hajtóerőt jelent az internetes kereskedelem terjedésének. Az Egyesült Államokhoz képest az ötöde az egy főre jutó üzletterület Kínában.

A felhasználók száma még mindig dinamikusan növekszik és az új felhasználók aktívak is, a vásárlási érték is dinamikusan emelkedik. Kínában évek óta megfigyelhető trend, hogy a belső fogyasztás fellendülése egyre inkább a gazdasági növekedés motorja, az Alibaba pedig a legnagyobb szereplő Kínában az e-kereskedelemben. Az Alibaba bevételeinek 84%-a kínai kiskereskedelmi tevékenységéből származik.


Lehetőséget, de kockázatot is rejt az okostelefonok és a táblagépek terjedése. Eddig jól ki tudta használni a mobilizációs trendeket, az értékesítési volumen közel 20%-ára mobil eszközökről adják le a megrendeléseket a felhasználók. A cég szerint ez a trend folytatódhat, de felhívja rá a figyelmet, hogy a mobil forgalom alakulása kulcsfontosságú a cég üzletmenetére és a növekedésére.

Az Alipay-t nem csak vásárlásra használják a felhasználók, de pénzügyi tranzakciók lebonyolítására is, a mobilfizetések terén például már kifejezetten nagy szereplőnek számít. A mobilfizetések térhódításával pedig nem hátrányos, ha jó pozíciókkal rendelkezik a mobilfizetések terén. Viszont a prospektusban az Alibaba kiemelte kockázatként az Alipay-jel kapcsolatban a szabályozást, az internetes és a mobil fizetési megoldások ugyanis a fókuszba kerültek mostanában Kínában.
Árazás
Sokan csalódtak, amikor közzétette a prospektusát az Alibaba, ugyanis jóval alacsonyabb piaci kapitalizációt becsült a társaság, mint amire a piacok számítottak. De visszatekintő P/S ráta alapján még így is drágának számít az Alibaba a közelmúltban tőzsdére ment internetes cégek között. A kínai szektortársakhoz és a két legközelebbi versenytárshoz, az eBayhez és az Amazonhoz viszonyítva is magas árazási szinten kelhetnek el a részvények.

A részvénypiaci hangulat sem igazán kedvez most a kínai internetes cégeknek. Az amerikai tőzsdén bevezetett kínai vállalatok részvényeinek többsége idén jelentősebb korrekciót szenvedett el.

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Elfogyott Brüsszel türelme: példátlan csapás készül Oroszország ellen
Még sosem használták ezt az eszközt, senki ellen.
Otthon Start program: egységes reklámot írt elő a kormány
Rendeletben, a bankoknak, ingatlanhirdető portáloknak és ingatlanközvetítőknek.
Megjött a figyelmeztetés: katonai járművek lépnek be Magyarországra
Három napig halad majd át a konvoj hazánkon.
Megdicsérte Oroszországot a világ egyik legerősebb vezetője
Úgy látják, példátlanul erős a kötelék.
Már csak ez hiányzott, kimondták: újabb válság ütötte fel a fejét a németeknél
Ez is a gyenge gazdaság hatása.
Nem áll le a Rheinmetall: hamarosan a hadihajó-bizniszbe is beszállhatnak
Az NVL megvásárlása iránt érdeklődnek.
Építkeznél az Otthon Starttal? Rád speciális szabályok vonatkoznak, amikről tudnod kell!
Jó hír, hogy az Otthon Start Program nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is felhasználható. Ám aki házat szeretne építeni a 3%-os hitelből, annak számolnia kell azzal, hogy ez jóva
Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.



Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.