Olyan háború közeleg, amivel csak nyerhet az emberiség
A háború tétje hatalmas
Az autógyártók körül szép lassan elfogy a levegő, a Volkswagen-botrány ugyanis lépésre kényszerítette az európai döntéshozókat, akik az utóbbi hetekben komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy a sokat és sokak által kritizált laboratóriumi tesztkörülmények helyett a jövőben a valós életben mérjék a járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását. Az iparág lobbi ereje most is dominált, így az új eljárások (WLTP, RDE) bevezetésére csak 2017-től kerül sor és az elvárt határértékek területén is jelentős engedményeket sikerült kiharcolni. Ugyanakkor Brüsszel jelzése világos, vége a trükközésnek. Ez pedig rákényszerítheti az autógyártókat arra, hogy flottaszinten egyre nagyobb hangsúlyt fektessenek az alternatív hajtástechnológiák alkalmazására.A hibrid hajtás készen van, működik és használja is mindenki, de legyünk reálisak: a rendszerek tisztán elektromos üzemmódban csupán 20-30 kilométer megtételét teszik lehetővé, így csak ideig-óráig jelenthetnek megoldást az autógyártók számára.
Mit jelent mindez? Ha arról van szó, hogy egy gyártónak döntenie kell, hogy (a közép- és hosszú távon jelentősen szigorodó előírásoknak megfeleljen) milyen technológia fejlesztésére költsön milliárdokat, akkor jelenleg a következő érdemi megoldás közül választhat: vagy a tisztán elektromos hajtás vagy pedig a hidrogénhajtás mellé áll, illetve mindkét területre áldoz. A döntésnek hatalmas tétje van, azok a gyártók, amelyek a győztes megoldás mellett teszik le a voksukat, vagyis az a hajtástechnológia mellett, amely tömegesen terjed el a hétköznapi járművekben, évtizedekre meghatározó szerephez juthatnak az autóiparban.
Seregszemle
Az elmúlt években egyre erősebben kirajzolódik, hogy melyik autógyártó az, amelyik az elektromos hajtásban hisz és kik azok a szereplők, amelyek a hidrogénhajtásban látják a jövőt. Továbbá kik azok, akik biztos, ami biztos alapon kivárásra játszva ugyan mindkét megoldásra költenek, de komoly eredményeket még egyik területen sem értek el.A Tesla, a Nissan és a BYD szerint a tisztán elektromos hajtás lesz a befutó, illetve ehhez a csoporthoz húz a BMW és a Volkswagen is annak ellenére, hogy (a Nissanhoz hasonlóan) rendelkeznek hidrogénhajtású projektekkel. Szerintük a megoldás nagy előnye, hogy káros-anyag kibocsátása nélkül juthatunk el egyik pontból a másikba. Ezzel ugyanis csökkenthetjük a légszennyezettséget és nem juttatunk üvegházhatást előidéző gázokat a légkörbe. A jármű működéséhez szükséges áramot pedig nyilvános töltőknél ingyen vételezhetjük, ráadásul bonyolult ipari eljárás nélkül akár otthon is előállítható napelem/szélerőmű segítségével. Utóbbi esetében úgy jutunk ingyen áramhoz, hogy egyáltalán nem történik károsanyag-kibocsátás (vagyis nem olyan erőműből származik az áram, amely fosszilis tüzelőanyagot elégetve szén-dioxidot és egyéb káros anyagokat bocsát a légkörbe). Továbbá fontos szempontok szerintük, hogy ezeknek a járműveknek alacsony a fenntartási költsége és az akkumulátorok fejlesztésében nagy lehetőségek rejlenek.

Az ázsiaiak, a Toyota, a Hyundai és a Honda viszont teljesen másképp vélekedik a jövő hajtástechnológiájáról. Szerintük a hidrogénhajtás lesz a biztos megoldás, amellyel szintén káros-anyag kibocsátása nélkül juthatunk el egyik pontból a másikba. Ugyanakkor a töltése lényegesen gyorsabb, mint a villanyautóké, durván 3 perc, a töltéshez szükséges hálózat pedig könnyen kiépíthető. Fontos ok szerintük, amiért még érdemesebb üzemanyagcellás autókban gondolkodni, a folyamat végterméke. Menet közben ugyanis tiszta víz képződik, amit egyelőre a környezetbe juttat a járművek rendszere (vagy a sofőr/utas egy erre a célra rendszeresített gomb segítségével), később viszont a tiszta vizet akár emberi fogyasztásra is fel lehetne használni.

Ahogy már említettük létezik egy harmadik csoport is, amely ugyan egyszerre mindkét hajtástechnológia fejlesztésre költött az utóbbi években-évtizedekben, de komoly sikereket nem ért el, a Daimler, a Peugeot, a Fiat, a Ford és a General Motors tartozik ide. Ezek a szereplők vélhetően a kivárásra játszanak, vagyis egészen addig nem akarnak komolyabb tőkét lekötni, amíg nem válik egyértelművé, hogy melyik technológia lesz a befutó.
Erőterek a világban
Az most már látható, hogy az egyes gyártók melyik megoldásban látják a jövőt, de mi a helyzet az egyes országokkal? Többször megírtuk már, teljesen mindegy, hogy elektromos hajtásról vagy hidrogénhajtásról van szó, állami szerepvállalás nélkül jelenleg egyik megoldás sem lenne életképes. Éppen ezért a jövőre nézve meghatározó szerepe van annak, hogy az egyes nemzetek döntéshozói melyik megoldás terjedését segítik a vásárláshoz adott legkülönfélébb ösztönzőkkel, illetve az adott technológiához kapcsolódó töltőhálózat fejlesztésével. Az elérhető kedvezmények esetében természetesen nincs különbség, hiszen mindkét szóban forgó megoldás zéró-emissziós, a töltőhálózati lefedettségben viszont hatalmas eltérés van:Az Egyesült Államokban vásárlás előtt nem lehet kifogás, hogy nincs mód az elektromos autó töltésére, ugyanis több mint 28 ezer töltőállomást telepítettek már. Az igyekezet nem véletlen, Amerikában eddig is mindent elkövetnek azért, hogy növeljék a teljes flottán belül az alternatív meghajtású járművek arányát, Barack Obama augusztusban meghirdetett Tisztaenergia-programja pedig csak felerősítette ezt a törekvést. Hidrogén töltőből viszont csupán 12 található a tengerentúlon az Amerikai Energetikai Minisztérium adatai szerint. Ezen a helyzeten vélhetően az sem fog sokat javítani, hogy helyi politikai szinten támogatják a hidrogéntöltők létesítését. Kaliforniában például az előttünk álló évtizedben 200 millió dollárt fektethet új töltőállomások kiépítésébe (ez közel 100 új állomást jelenthet).
Európában is gombamód szaporodnak az elektromos töltőhelyek, számuk már tízezres nagyságrendű. Nyilvános hidrogéntöltőből viszont csupán 24 található, abból is 17 Németországban üzemel. A kontinensen egyébként komolyabb hidrogéntöltő-hálózat fejlesztése van tervbe véve, amiben nyilván az EU alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló rendelete is szerepet játszik. Németországban például 2022 végére a tervek szerint már 400 hidrogénállomás fog működni.
A két technológia csatájában meghatározó szerepe lehet Kínának, ahol a legtöbb autót adják el a világon. Az ázsiai ország olajfüggősége és nagyfokú légszennyezettsége egyaránt arra ösztönzi a helyi vezetést, hogy támogassa a környezetbarát járművek terjedését. Peking a jelek szerint az elektromos hajtás mellé áll és az elmúlt évek tétlenségét követően igyekszik mindent megtenni azért, hogy minél több elektromos autó fusson az ország útjain:
- A magánvásárlóknak 25 ezer dolláros kedvezményt nyújt abban az esetben, hogyha elektromos autó mellett döntenek.
- Dinamikusan fejlesztik a töltőhálózatukat.
- A legfrissebb hírek szerint Kínában közel a megállapodás, amelynek keretében a Tesla Motors egy helyi partner bevonásával hozna létre vegyesvállalatot és gyártana elektromos autókat. A megállapodással mindkét fél jól járna, a Tesla rengeteg költséget megspórolna, míg a kínaiak komoly know-how-ra tehetnének szert.
Kína egyébként nem véletlenül nyitott az elektromos autózás irányába, hatalmas lehetőség ez annak az országnak, amely a rengeteg próbálkozás ellenére sem tudott felzárkózni az autógyártás élvonalába. Az új technológia adoptálásával, a számos helyi gyártó helyzetbe hozásával, a külföldi gyártástechnológia importálásával és állami szerepvállalással ugyanis Kína globális autógyártó nagyhatalommá nőheti ki magát.
Mindehhez természetesen Japánnak és Dél-Koreának is lesz egy-két szava, hiszen ezeknek az országoknak a döntéshozói is tisztában vannak azzal, hogy mennyire fontos a Toyotának vagy éppen a Hyundainak, hogy a hidrogénhajtás legyen a befutó végül. Japánban éppen ezért közel 20 ezer dollárral támogatja azokat a vásárlókat, akik az üzemanyagcellás járművek megvásárlása mellett döntenek, illetve ígéretet tettek arra, hogy a következő néhány hónapban 100 hidrogéntöltő-állomást építenek.
Az elektromos hajtás mellett tettük le a voksunkat
Magyarország egyértelműen az elektromos hajtás mellé állt, ugyanis a Jedlik Ányos Terv elfogadásával és a Jedlik Cselekvési Terv végrehajtásával mi voltunk az első uniós tagállam, amely rendelkezett az elektromobilitás elterjedését ösztönző nemzeti cselekvési tervvel. A lendület pedig azóta is töretlen:- Folyamatosan létesülnek új töltőpontok hazánkban, az infrastruktúra fejlesztésének köszönhetően pedig egyre többen dönthetnek tisztán elektromos autó megvásárlása mellett.
- Az eladások felpörgetését célozza a Jedlik Ányos Klaszter által kidolgozott javaslatcsomag is, ami közel 40 ösztönzőt tartalmaz. És amely alapján november 30-ig a Nemzetgazdasági Minisztérium tesz javaslatot a kormány számára, hogy milyen végleges intézkedéseket lenne érdemes elfogadni.
A láthatatlan erő - Az önvezető autók forradalma
Az új hajtástechnológiák alkalmazása mellett az önvezető járművek megjelenése forradalmasíthatja az iparágat. Ugyanakkor a Tesla autopilot rendszerét leszámítva (amiről maga a gyártó is elismeri, hogy még korántsem tökéletes) még mindenki csak beszél róla, illetve kísérletezik a saját projektjével. Az előttünk álló években-évtizedekben viszont komoly előretörésre számíthatunk ezen a területen, ami szintén az elektromos hajtás malmára hajthatja a vizet. Ugyanis az olyan új és várhatóan meghatározó belépők, mint a Google vagy az Apple, a hírek szerint tisztán elektromos hajtásban gondolkodnak.Konklúzió
Ugyan adtak még egy kis haladékot, de a döntéshozók egyértelművé tették az autóipar számára, a trükközés korszakának vége. Így azoknak a gyártóknak, amelyek közép- és hosszútávon talpon akarnak maradni, illetve vezető szerepre törekednek, nincs más választásuk, mint az alternatív hajtástechnológiák minél szélesebb alkalmazása flottaszinten. Annak viszont, hogy melyik ma elérhető érdemi megoldás mellett teszik le a voksukat, döntő jelentősége van. Az iparági szereplők egyik csoportja a tisztán elektromos hajtásban hisz, míg mások szerint ez a megoldás zsákutcába vezet és a hidrogénhajtásé a jövő. Azt, hogy végül kinek lesz igaza, nehéz megjósolni, azt viszont kijelenthetjük, hogy egyelőre az állami szerepvállalásnak köszönhetően utcahosszal vezetnek az elektromos autózás hívei. Tíz-húsz év múlva viszont fordulhat a kocka, a tiszta ivóvízkészletek ugyanis rohamosan csökkennek, így talán nem véletlen, hogy a japánok pont erre az időszakra teszik a hidrogénhajtás robbanásszerű terjedését és a következő években csupán néhány tízezer darabos eladással számolnak.Az EU-integrációt Magyarország sem vétózta meg, csak Ukrajna ügyében izolálódott
Teljes egyetértés volt a tagállamok között a legfontosabb tervekről.
Megszólalt Zelenszkij a Trumppal történt tárgyalásról, újabb csavar van a történetben
A tulajdonjogról nem volt szó.
Megőrülnek a befektetők a ChatGPT-gyilkos startupért
18 milliárd dolláros árcédulát kaphat a startup.
Övön aluli ütés a vámháborúban
Kanada minden eszközt megragad, hogy rávegye Trumpot a termékeikre kivetett vámtarifák visszavonására. Bár az eddigi próbálkozásaik nem jártak sikerrel, most úgy tűnik, megtalálták az USA..
Új lendület az energetikában: elindult a Jedlik Ányos Energetikai Program
Elindult a Jedlik Ányos Energetikai Program, aminek a pályázati tervezeteit már nagyon várjuk.
NAV 2025-ös ellenőrzési terve - kiemelt jelentősége lesz a támogató eljárásoknak
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2025-ös ellenőrzési terve meghatározza azokat a területeket, amelyekre az adóhatóság kiemelt figyelmet fordít. Az előző évekhez hasonlóan a kockázatelemz
Napi ábra: a Trump coin szárnyalása
Trump a beiktatása előtti napon még gyorsan piacra dobott egy meme coint, hogy pár százezer szerencsétlen embert lehúzzon pármillió dollárra. Ha lúd, legyen kövér, a felesége is eljátszotta
Az egyházat kijátszó ötlet megreformálta a bankrendszert
Cosimo de\' Medici a 15. század egyik legnagyobb bankára, mint jó szakember azon törte a fejét, hogyan is lehetne jó sok pénzt csinálni a család...
The post Az egyházat kijátszó ötlet megrefor
Hogyan csökkentsd az örökölt ingatlan után fizetendő adót?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan csökkentsd az örökölt ingatlan után fizetendő adót? Az örökölt ingatlanok esetében sokan szembesülnek azzal, hogy nemcsak az öröklést kel
Egy műanyag, amely még a papírnál is gyorsabban lebomlik a tengerben
A cellulóz-diacetát minden más műanyagfajtához képest hamarabb esik szét a tengervízben, ez pedig új irányokat nyithat a műanyagszennyezés elleni küzdelemben.
Kényszerből vált portfóliókezelővé a lakosság a PMÁP miatt
Az állam elhitette a lakossággal, hogy van a kockázatmentes hozamnál is sokkal jobb hozam. Mi a HOLD-nál viszont azon dolgozunk, hogy megtanítsuk az ügyfeleknek: a...
The post Kényszerből vált po


- Árrésstop: drasztikus lépésekre készül a Spar
- Belepiszkál a lakossági bankszámlákba a kormány, mégis hová vezet ez?
- Azonnali döntést hozott Putyin a Trumppal való beszélgetés után: ki is adta a parancsot a hadseregnek
- Mára biztossá vált: plusz pénzt kapnak a nyugdíjasok
- Lakossági befektetők, figyelem: 7% körüli hozammal új állampapírok tűntek fel a radaron
Portfolió menedzser
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!
Óriási biznisz a rovarfehérje-gyártás, a magyar piac is készülhet a jövőre
12 naponta 2 milliárd fekete katonalégy lárvát nevelnek, majd dolgoznak fel Magyarország első ipari léptékű rovarfehérje-üzemében.
Izrael újra megtámadta Gázát – De miért éppen most?
Csicsmann László egyetemi tanár értékelte a helyzetet a Checklistben.
Bod Péter Ákos: valami megváltozott a magyar gazdaságban
A volt MNB-elnök a Checklistben beszélt a jelenlegi inflációs hullám okairól.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen