Olyan háború közeleg, amivel csak nyerhet az emberiség
A háború tétje hatalmas
Az autógyártók körül szép lassan elfogy a levegő, a Volkswagen-botrány ugyanis lépésre kényszerítette az európai döntéshozókat, akik az utóbbi hetekben komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy a sokat és sokak által kritizált laboratóriumi tesztkörülmények helyett a jövőben a valós életben mérjék a járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását. Az iparág lobbi ereje most is dominált, így az új eljárások (WLTP, RDE) bevezetésére csak 2017-től kerül sor és az elvárt határértékek területén is jelentős engedményeket sikerült kiharcolni. Ugyanakkor Brüsszel jelzése világos, vége a trükközésnek. Ez pedig rákényszerítheti az autógyártókat arra, hogy flottaszinten egyre nagyobb hangsúlyt fektessenek az alternatív hajtástechnológiák alkalmazására.A hibrid hajtás készen van, működik és használja is mindenki, de legyünk reálisak: a rendszerek tisztán elektromos üzemmódban csupán 20-30 kilométer megtételét teszik lehetővé, így csak ideig-óráig jelenthetnek megoldást az autógyártók számára.
Mit jelent mindez? Ha arról van szó, hogy egy gyártónak döntenie kell, hogy (a közép- és hosszú távon jelentősen szigorodó előírásoknak megfeleljen) milyen technológia fejlesztésére költsön milliárdokat, akkor jelenleg a következő érdemi megoldás közül választhat: vagy a tisztán elektromos hajtás vagy pedig a hidrogénhajtás mellé áll, illetve mindkét területre áldoz. A döntésnek hatalmas tétje van, azok a gyártók, amelyek a győztes megoldás mellett teszik le a voksukat, vagyis az a hajtástechnológia mellett, amely tömegesen terjed el a hétköznapi járművekben, évtizedekre meghatározó szerephez juthatnak az autóiparban.
Seregszemle
Az elmúlt években egyre erősebben kirajzolódik, hogy melyik autógyártó az, amelyik az elektromos hajtásban hisz és kik azok a szereplők, amelyek a hidrogénhajtásban látják a jövőt. Továbbá kik azok, akik biztos, ami biztos alapon kivárásra játszva ugyan mindkét megoldásra költenek, de komoly eredményeket még egyik területen sem értek el.A Tesla, a Nissan és a BYD szerint a tisztán elektromos hajtás lesz a befutó, illetve ehhez a csoporthoz húz a BMW és a Volkswagen is annak ellenére, hogy (a Nissanhoz hasonlóan) rendelkeznek hidrogénhajtású projektekkel. Szerintük a megoldás nagy előnye, hogy káros-anyag kibocsátása nélkül juthatunk el egyik pontból a másikba. Ezzel ugyanis csökkenthetjük a légszennyezettséget és nem juttatunk üvegházhatást előidéző gázokat a légkörbe. A jármű működéséhez szükséges áramot pedig nyilvános töltőknél ingyen vételezhetjük, ráadásul bonyolult ipari eljárás nélkül akár otthon is előállítható napelem/szélerőmű segítségével. Utóbbi esetében úgy jutunk ingyen áramhoz, hogy egyáltalán nem történik károsanyag-kibocsátás (vagyis nem olyan erőműből származik az áram, amely fosszilis tüzelőanyagot elégetve szén-dioxidot és egyéb káros anyagokat bocsát a légkörbe). Továbbá fontos szempontok szerintük, hogy ezeknek a járműveknek alacsony a fenntartási költsége és az akkumulátorok fejlesztésében nagy lehetőségek rejlenek.

Az ázsiaiak, a Toyota, a Hyundai és a Honda viszont teljesen másképp vélekedik a jövő hajtástechnológiájáról. Szerintük a hidrogénhajtás lesz a biztos megoldás, amellyel szintén káros-anyag kibocsátása nélkül juthatunk el egyik pontból a másikba. Ugyanakkor a töltése lényegesen gyorsabb, mint a villanyautóké, durván 3 perc, a töltéshez szükséges hálózat pedig könnyen kiépíthető. Fontos ok szerintük, amiért még érdemesebb üzemanyagcellás autókban gondolkodni, a folyamat végterméke. Menet közben ugyanis tiszta víz képződik, amit egyelőre a környezetbe juttat a járművek rendszere (vagy a sofőr/utas egy erre a célra rendszeresített gomb segítségével), később viszont a tiszta vizet akár emberi fogyasztásra is fel lehetne használni.

Ahogy már említettük létezik egy harmadik csoport is, amely ugyan egyszerre mindkét hajtástechnológia fejlesztésre költött az utóbbi években-évtizedekben, de komoly sikereket nem ért el, a Daimler, a Peugeot, a Fiat, a Ford és a General Motors tartozik ide. Ezek a szereplők vélhetően a kivárásra játszanak, vagyis egészen addig nem akarnak komolyabb tőkét lekötni, amíg nem válik egyértelművé, hogy melyik technológia lesz a befutó.
Erőterek a világban
Az most már látható, hogy az egyes gyártók melyik megoldásban látják a jövőt, de mi a helyzet az egyes országokkal? Többször megírtuk már, teljesen mindegy, hogy elektromos hajtásról vagy hidrogénhajtásról van szó, állami szerepvállalás nélkül jelenleg egyik megoldás sem lenne életképes. Éppen ezért a jövőre nézve meghatározó szerepe van annak, hogy az egyes nemzetek döntéshozói melyik megoldás terjedését segítik a vásárláshoz adott legkülönfélébb ösztönzőkkel, illetve az adott technológiához kapcsolódó töltőhálózat fejlesztésével. Az elérhető kedvezmények esetében természetesen nincs különbség, hiszen mindkét szóban forgó megoldás zéró-emissziós, a töltőhálózati lefedettségben viszont hatalmas eltérés van:Az Egyesült Államokban vásárlás előtt nem lehet kifogás, hogy nincs mód az elektromos autó töltésére, ugyanis több mint 28 ezer töltőállomást telepítettek már. Az igyekezet nem véletlen, Amerikában eddig is mindent elkövetnek azért, hogy növeljék a teljes flottán belül az alternatív meghajtású járművek arányát, Barack Obama augusztusban meghirdetett Tisztaenergia-programja pedig csak felerősítette ezt a törekvést. Hidrogén töltőből viszont csupán 12 található a tengerentúlon az Amerikai Energetikai Minisztérium adatai szerint. Ezen a helyzeten vélhetően az sem fog sokat javítani, hogy helyi politikai szinten támogatják a hidrogéntöltők létesítését. Kaliforniában például az előttünk álló évtizedben 200 millió dollárt fektethet új töltőállomások kiépítésébe (ez közel 100 új állomást jelenthet).
Európában is gombamód szaporodnak az elektromos töltőhelyek, számuk már tízezres nagyságrendű. Nyilvános hidrogéntöltőből viszont csupán 24 található, abból is 17 Németországban üzemel. A kontinensen egyébként komolyabb hidrogéntöltő-hálózat fejlesztése van tervbe véve, amiben nyilván az EU alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló rendelete is szerepet játszik. Németországban például 2022 végére a tervek szerint már 400 hidrogénállomás fog működni.
A két technológia csatájában meghatározó szerepe lehet Kínának, ahol a legtöbb autót adják el a világon. Az ázsiai ország olajfüggősége és nagyfokú légszennyezettsége egyaránt arra ösztönzi a helyi vezetést, hogy támogassa a környezetbarát járművek terjedését. Peking a jelek szerint az elektromos hajtás mellé áll és az elmúlt évek tétlenségét követően igyekszik mindent megtenni azért, hogy minél több elektromos autó fusson az ország útjain:
- A magánvásárlóknak 25 ezer dolláros kedvezményt nyújt abban az esetben, hogyha elektromos autó mellett döntenek.
- Dinamikusan fejlesztik a töltőhálózatukat.
- A legfrissebb hírek szerint Kínában közel a megállapodás, amelynek keretében a Tesla Motors egy helyi partner bevonásával hozna létre vegyesvállalatot és gyártana elektromos autókat. A megállapodással mindkét fél jól járna, a Tesla rengeteg költséget megspórolna, míg a kínaiak komoly know-how-ra tehetnének szert.
Kína egyébként nem véletlenül nyitott az elektromos autózás irányába, hatalmas lehetőség ez annak az országnak, amely a rengeteg próbálkozás ellenére sem tudott felzárkózni az autógyártás élvonalába. Az új technológia adoptálásával, a számos helyi gyártó helyzetbe hozásával, a külföldi gyártástechnológia importálásával és állami szerepvállalással ugyanis Kína globális autógyártó nagyhatalommá nőheti ki magát.
Mindehhez természetesen Japánnak és Dél-Koreának is lesz egy-két szava, hiszen ezeknek az országoknak a döntéshozói is tisztában vannak azzal, hogy mennyire fontos a Toyotának vagy éppen a Hyundainak, hogy a hidrogénhajtás legyen a befutó végül. Japánban éppen ezért közel 20 ezer dollárral támogatja azokat a vásárlókat, akik az üzemanyagcellás járművek megvásárlása mellett döntenek, illetve ígéretet tettek arra, hogy a következő néhány hónapban 100 hidrogéntöltő-állomást építenek.
Az elektromos hajtás mellett tettük le a voksunkat
Magyarország egyértelműen az elektromos hajtás mellé állt, ugyanis a Jedlik Ányos Terv elfogadásával és a Jedlik Cselekvési Terv végrehajtásával mi voltunk az első uniós tagállam, amely rendelkezett az elektromobilitás elterjedését ösztönző nemzeti cselekvési tervvel. A lendület pedig azóta is töretlen:- Folyamatosan létesülnek új töltőpontok hazánkban, az infrastruktúra fejlesztésének köszönhetően pedig egyre többen dönthetnek tisztán elektromos autó megvásárlása mellett.
- Az eladások felpörgetését célozza a Jedlik Ányos Klaszter által kidolgozott javaslatcsomag is, ami közel 40 ösztönzőt tartalmaz. És amely alapján november 30-ig a Nemzetgazdasági Minisztérium tesz javaslatot a kormány számára, hogy milyen végleges intézkedéseket lenne érdemes elfogadni.
A láthatatlan erő - Az önvezető autók forradalma
Az új hajtástechnológiák alkalmazása mellett az önvezető járművek megjelenése forradalmasíthatja az iparágat. Ugyanakkor a Tesla autopilot rendszerét leszámítva (amiről maga a gyártó is elismeri, hogy még korántsem tökéletes) még mindenki csak beszél róla, illetve kísérletezik a saját projektjével. Az előttünk álló években-évtizedekben viszont komoly előretörésre számíthatunk ezen a területen, ami szintén az elektromos hajtás malmára hajthatja a vizet. Ugyanis az olyan új és várhatóan meghatározó belépők, mint a Google vagy az Apple, a hírek szerint tisztán elektromos hajtásban gondolkodnak.Konklúzió
Ugyan adtak még egy kis haladékot, de a döntéshozók egyértelművé tették az autóipar számára, a trükközés korszakának vége. Így azoknak a gyártóknak, amelyek közép- és hosszútávon talpon akarnak maradni, illetve vezető szerepre törekednek, nincs más választásuk, mint az alternatív hajtástechnológiák minél szélesebb alkalmazása flottaszinten. Annak viszont, hogy melyik ma elérhető érdemi megoldás mellett teszik le a voksukat, döntő jelentősége van. Az iparági szereplők egyik csoportja a tisztán elektromos hajtásban hisz, míg mások szerint ez a megoldás zsákutcába vezet és a hidrogénhajtásé a jövő. Azt, hogy végül kinek lesz igaza, nehéz megjósolni, azt viszont kijelenthetjük, hogy egyelőre az állami szerepvállalásnak köszönhetően utcahosszal vezetnek az elektromos autózás hívei. Tíz-húsz év múlva viszont fordulhat a kocka, a tiszta ivóvízkészletek ugyanis rohamosan csökkennek, így talán nem véletlen, hogy a japánok pont erre az időszakra teszik a hidrogénhajtás robbanásszerű terjedését és a következő években csupán néhány tízezer darabos eladással számolnak.Spanyol áramkrízis: Portugália egyedül folytatja, nem kereskedik keleti szomszédjával
Óvatosságból továbbra sem állítják helyre az áramkereskedelmet, amíg ki nem derül az igazság.
Bejelentették: megfigyelőket küld az Egyesült Államok a vasárnapi romániai elnökválasztásokra
Ilyet is ritkán látunk, amikor egy szövetségeshez, egy EU- és NATO-taghoz jönnek amerikai megfigyelők.
Donald Trump nem közvetít többé, de utat nyitott az ukrán fegyverszállítmányok előtt – háborús híreink pénteken
Feladja a Fehér Ház a közvetítői szerepet.
Rali indult a tőzsdéken egy kínai jelzés és a kedvező amerikai adatok nyomán
Csak Magyarországon nem volt pénteken kereskedés.
Trumpnak kedves lépésre szánhatja el magát Kína, enyhülhet a vámháborús szembenállás
Felléphet a fentanil válság ellen az ázsiai óriás, de előbb puhatolóznak.
Kiszivárgott: győzelmet hirdethet Trump, mivel komoly költekezésre készülhet a NATO
Kipipálhatják az 5%-os bűvös célszámot, de sok még a kérdőjel.
Jelentős költségvetési megszorítást tervez Trump, de nagyot emelne a védelmi és biztonsági kiadásokon
Bejelentette a Fehér Ház az új büdzsével kapcsolatos elképzeléseit.
Súlyos adok-kapok után Trumphoz látogat a győztes kanadai miniszterelnök
Nem lesz Kanada az 51. tagállam, ezt a brit uralkodó döntése is jól jelzi.
A természet mérnökei, akik segítenek a klímaharcban
A hódokat gyakran emlegetik a természet mérnökeiként - nem véletlenül. A Magyarországon is őshonosnak számító faj leginkább gátépítő tevékenységéről ismert, ám
Klímakérdés: hol érdemes most ingatlant venni?
Ingatlanpiac és klímaváltozás: hol értéktelenedik el a tengerpart, és hol erősödik a dombtető? Mostanra a klímaváltozás nemcsak környezeti kérdés, hanem egyre inkább gazdasági és befekte
Az ünnep, ami tragédiából született
Leáll ma az ország, a nemzet egyként ünnepli a zsinórban harmadik csonka hetet. Május 1. a Munka ünnepe, amit legtöbben a virsli-sör-majális szentháromsággal azonosítanak, pedig...
The post Az
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének deregulációs intézkedései
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége, illetve annak új vezetője jelentős irányváltást hozna a hivatal eddigi működésébe.
SPB: Jól teljesített az első negyedévben a kínai GDP
Lendületesen indította az idei évet Kína gazdasága, az amerikai vámrendeletek azonban várhatóan jelentősen visszafogják majd a teljesítményt. Az ország vezetése célzottan igyekszik ösztön
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Greenhushing: új trend a vállalatok világában
A greenwashing mellett az utóbbi időben egy új vállalati zöld kommunikációs trendet is megfigyelhetünk.
Turbórészvény vagy az új arany? Szemtől szemben az alapkezelő és a kriptobefektető
Pár éve még elképzelhetetlen lett volna: leült egymással vitatkozni a HOLD vezérigazgatója és az egyik legnagyobb hazai kriptós cég, a Cryptofalka alapítója. Távolról sem értenek...
The pos


- Aszódi Attila: mi vezetett a történelmi áramszünethez az Ibériai-félszigeten?
- Borzasztó rossz GDP-adat érkezett! Ismét visszaesett a magyar gazdaság
- Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Milliókat kaszálhatsz a kormány kamatmentes hitelével: mutatjuk a szinte nulla kockázatú trükköt
Dermesztő GDP adat érkezett - merre tovább, Magyarország?
A jelenlegi adatok szerint sereghajtók vagyunk az EU-ban.
Nagyon fáj az árrésstop a boltoknak, de nekünk is fog
Nagy Márton elégedett az intézkedés hatásaival, a kereskedők kevésbé
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.