Hatalmas változás küszöbén állunk - Mindent elárasztanak az önvezető autók
Az Európai Jog (2016/3) és az EuroScientist hasábjain megjelent írásaimban magam is rendszeresen foglalkozom azzal a kérdéssel, hogy egy autonóm robot - jelen esetben önvezető autó - okozta kárért ki a felelős, az autó-e vagy a benne ülő ember. Korábbi cikkeimben egyik megoldásként a biztosítók szerepének növekedéséről írtam. Ugyanakkor az Európai Parlamentben dolgozó jogászként azt az álláspontom sem rejtettem eddig sem véka alá, hogy amikor az autók automatizáltsági szintjeiről beszélünk (lásd a táblázatban), akkor bizonyos szcenáriókat pusztán elméleti síkon vizsgálhatunk, mert a kérdést a gyakorlat nagyon hamar át fogja ugrani

Az autók automatizáltsági szintjét hagyományosan 4 kategóriába sorolják. Ettől eltérően én itt 6 csoportot különböztetek meg a könnyebb érthetőség miatt. Véleményem szerint a forgalomban nem működhet mindegyik modell és egyes szinteket a gyakorlat át fog ugrani.
Úgy vélem ugyanis, hogy senki sem ül be szívesen olyan autóba, amely a második vagy még inkább, amely a harmadik csoportba tartozik. Ha eddig találhattunk is erre vállalkozót, a Tesla balesete után egyre kevéssé fogunk. Az a bizonyos Tesla ugyanis akkor is a kamionba rohant volna, ha a vezetője átveszi az autó feletti uralmat, mert az emberi reakcióidő - különösen, ha addig nem kellett figyelnie a sofőrnek - túlságosan hosszú. Mindenképpen hosszabb, mint bármilyen szenzoré. Az olyan rendszer, ahol az ember jelen van, de csak bizonyos esetekben kellene átvennie az irányítást, addig pedig nem szükséges figyelnie, működésképtelen. Az ember ugyanis soha nem lesz képes elég gyorsan reagálni: az állandóan figyelő sofőr baleseti statisztikái sem túl fényesek, de ennél is rosszabb, ha hirtelen kell átvennie a vezetést annak, aki addig nem koncentrált a forgalomra. Garantáltan túl lassú lesz, nemcsak a géphez képest, de a hagyományos autót vezető társaihoz képest is. Akkor pedig el is veszett az az előny, hogy a robotpilóták miatt csökken a balesetek száma, mert az ember természetes lassúsága miatt épphogy nőni fog. Olyan sofőr pedig nem lesz, aki ennek a kockázatát és az ezzel járó felelősséget vállalja. Ezért ezt a két szintet - tehát ahol kombináljuk az automata autót egy emberi sofőrrel - a gyakorlatban átugorhatjuk, talán már át is ugrottuk.Sok jogász kollégám még idén év elején is túl radikálisnak tartotta ezt az elképzelésem, azonban a napokban már a Volvo csoport vezérigazgatója Martin Lundstedt is egyértelművé tette nyilatkozatában, hogy immáron nem a technológia fejlődése szabja meg a fejlesztések ütemét, hanem a szabályozási és a felelősségi kérdések. Bob Lutz véleménye és a Google vagy a Baidu legújabb tesztautói is azt igazolják, hogy hamarosan kizárólag a legmagasabb szintű autók fognak közlekedni, nagyon rövid átmenetet adva a jelenleg ismert emberi sofőrrel futó autóknak. Nem lesz hosszú a két forma egymás mellett élése, mert adminisztratív eszközökkel elérhető a teljes gépjárműpark lecserélése. Norvégiában például már előírták, hogy 2025 után már csak elektromos vagy hibrid autók helyezhetőek forgalomba. Ugyanilyen módon szabályozható lesz az is, hogy emberi sofőr többé nem vezethet csak külön engedéllyel, zárt pályákon vagy esetleg magasabb biztosítási költségekkel. Az autóvezetés képességre unokáinknak már biztosan nem lesz szükségük és talán már gyermekeinknek sem.
Ha a vezető nélküli modulokat házhoz hívhatjuk és a nagy sebességű, összekapcsolódó kocsikban utazás a mindennapok részévé válik, akkor az emberi sofőr vezette autó nem lesz elég biztonságos ahhoz, hogy részt vegyen a forgalomban. Így nem kizárt, hogy azok a tesztpályák, amelyek ma azért épülnek, hogy az önvezető autókat biztonságos körülmények között próbálják ki (mint például a Zalaegerszegen épülő 250 hektáros tesztpálya), hamarosan azoknak az úrvezetőknek az igényeit fogják szolgálni, akik szeretnék még egyszer átélni a vezetés élményét.
A Lutz által megálmodott modell persze felveti azt a kérdést is, hogy ha mindenki házhoz rendelheti a "taxiját", amelyek egyénileg vagy szerelvénnyé összekapcsolódva a választott célhoz viszik utasaikat, akkor mi szükség lesz tömegközlekedésre? Eltűnnek-e a villamosok, metrók és vonatok? Vagy a városban megmaradhat ez a gyűjtő rendszerű közlekedés, fix megállókkal és természetesen szintén önvezető járművekkel? Ez talán attól is függ, hogy az ilyen jellegű szolgáltatás olcsóbb lesz-e, illetve közösségi finanszírozásban marad-e.
Az pedig ebben a pillanatban már tényleg csak fantázia kérdése, hogy ebben a modellben, amelyben az ember tökéletlen és lassú döntései miatt kockázati tényezőnek számít a közlekedésben, vajon lesz-e helye a kerékpárosoknak (a kerékpár is ember vezette jármű ezért magasabb kockázat kapcsolódhat hozzá) vagy akár gyalogosoknak? És hogyan hat majd mindez az egészségünkre? A környezet bizonyára tisztább lesz, nem lesznek forgalmi dugók és az alternatív energiaforrások használata miatt eltűnhet a szmog, de a testmozgást nem nélkülözhetjük.
Városainkat és jövőnket ideje újraterveznünk.
A cikk szerzője dr. Zara Orsolya LL.M (robotika, innováció - a párizsi székhelyű, ADDR - ASSOCIATION DU DROIT DES ROBOTS, azaz a robotok jogával foglalkozó egyesület magyar tagja)
Szupertájfun pusztít a csendes-óceáni térségben: több országban is evakuáció indult
200 kilométer per órát is meghaladó széllökésekel tombol a vihar.
Új aranylázként emlegették, most bebukhat ez az izgalmas sztori
Nagy áttörés vagy nagy hiba?
A szakértők szerint, hiába a Nyugat egységes fellépése, nem fog meghátrálni Netanjahu Gázában
Egyes elemzések szerint meg is erősítheti a helyzet az izraeli kormányzatot.
Kulcsfontosságú üzem nyitotta meg kapuit meg Európában - Ez az első fecske
Fókuszban a Kínától való függetlenedés.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Személyi kölcsön vagy szabad felhasználású jelzáloghitel? Összehasonlítottuk őket
Nagyobb váratlan kiadás? Új tervek, megvalósítandó álmok? A finanszírozás kapcsán gyakran merül fel a kérdés: elég egy személyi kölcsön, vagy érdemes ingatlanfedezetet bevonni és szabad
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
