
A Special Effects-et 1982-ben alapította a jelenlegi többségi tulajdonos Müller Péter édesapja, Müller György, aki gyártásvezető volt a Magyar Televízióban. Főállása mellett filmtrükköket (speciális effektusokat) gyártott tévés produkciókban, innen jött a Special Effects név is. 2001-ben csatlakozott a céghez fia, aki közgazdasági tanulmányai mellett profi vízilabdázó volt, és itthoni pályafutását követően az USA-ban játszott és dolgozott, azonban a 2001-es események miatt hazatért. Az ifjabb Müller tengerentúli tapasztalata, ügyfélközpontú, „amerikai” szemlélete egy új korszakot indított a cég életében.
Először csak projektort adtunk, de miért ne építhettük volna az egész színpadot?
A 2000-es évek elején az üzleti rendezvények iránti igény látványos növekedésnek indult Magyarországon, így a cég szolgáltatásai iránt is megnőtt a kereslet. Az üzleti események mellett számos, a kormányzat által szervezett rendezvényhez és delegációhoz is a Special Effects szállította a technikát.
Egy tolmácstechnikai cég felvásárlása után 2011-ben az EU-elnökség technikai szolgáltatója pályázatot is elnyerték, ami több, mint 300 hivatalos rendezvény megszervezését jelentette 6 hónap alatt.
Ötcsillagos szállodákban nemzetközi konferenciákat szolgáltak ki, és mivel a régióban nem volt jellemző „az ügyfél az első” jellegű attitűd, az elégedett megrendelők külföldi megbízásokat is jelentettek a cég számára. Ezzel kezdetét vette egy európai szintű piaci terjeszkedés, majd később az Egyesült Államok, Ázsia és Ausztrália következett.
Az organikus növekedéssel párhuzamosan több akvizíciót is végrehajtottak, első körben a Special Effects-nek beszállító cégeket vásároltak fel. A cégbővítéseken keresztül egy teljes értékláncot építettek ki, a jelenlegi hat üzletáguk is részben ennek eredményeképpen jött létre.
„Sok szállodában szerződött audiovizuális partnerek vagyunk, van saját eszközraktárunk és kihelyezett projektmenedzserek, illetve technikusok dolgoznak a helyszínen” – tette hozzá Kassai Zsolt, a Special Effects vezérigazgatója. Nagy potenciált látnak a nemzetközi rendezvényekben is, ahol magasabb az elvárt minőség, de az egy eseményre jutó árbevétel is. A cég profitrátája azonban nagyban függ az adott külföldi helyszíntől: sokszor Magyarországról viszik a saját eszközeiket, de előfordul, hogy helyi partnerektől bérelnek technikát és munkaerőt is.
Legújabb üzletáguk, a Touring and Live Entertainment egy 2019-es akvizíció eredménye: egy koncertekhez és fesztiválokhoz kapcsolódó hang- és fénytechnikai céget vásároltak fel. „400 millió forintos árbevétellel rendelkező, több mint 20 éves vállalkozást vettünk meg, professzionális eszközparkkal, ráadásul 20 kiváló kollégával is gyarapodtunk” – mondja Kassai Zsolt. A vezérigazgató azt is fontos cégértéknek tartja, hogy nagyban diverzifikált az ügyfélbázisuk - iparáganként és földrajzilag is: „Nincs olyan ügyfelünk, ahol a bevételarányos kitettség 8 százaléknál nagyobb lenne.”
Mára egy 168 fős középvállalattá nőtte ki magát a Special Effects, 4,3 milliárd forintos éves árbevétellel. Évente több mint háromezer rendezvényen dolgoznak, a megrendelők 80-85 százaléka nemzetközi ügyfél. Annak ellenére, hogy a rendezvényeknek csak 18-20 százaléka van külföldön, az árbevétel több mint 50 százalékát Magyarországon kívüli események adják. Az elmúlt öt évben nagyobb hangsúlyt kapott az eddig is tudatos cégfejlesztés, cégérték-növelés illetve a hosszú távú gondolkodás, amivel párhuzamosan a finanszírozásban is elmozdultak a kizárólag belső források felől az elérhető külsők felé.

„Mivel exportszolgáltatást nyújtunk, a külföldi bevétel is itthon csapódik le. Szolgáltatóként korlátlan a fejlődési lehetőségünk a nemzetközi piacokon. Hiába vannak versenytársaink, egy érett piacon a minőségi szolgáltatás, a komplex tudás és a jól megválasztott üzletágak értékláncával egyértelműen versenyképesek vagyunk magyar vállalkozásként is” – véli a vezérigazgató. Az elmúlt három évben a cég stabil középvállalattá fejlődött, ezt a szintugrást 13 felső- és középvezető irányításával, az alaposan átgondolt cégstruktúra és szervezett folyamatok tették lehetővé.
Két év alatt az árbevételt megdupláztuk, a profitot pedig megtripláztuk
– mutatott rá az eredményekre Kassai Zsolt.
Azonban – ahogy a koronavírus is megmutatta – nem lehet elkényelmesedni, a járvány miatt egy hónap alatt az összes rendezvényüket lemondták vagy elhalasztották. „Ilyet még soha senki nem tapasztalt a cégnél, egyetlen válság sem hozott még ennyire hirtelen globális visszaesést. Az egész iparág lenullázódott. Nagyon higgadtnak kell maradnunk, hogy ebből a krízisből is tanulva még nagyobb tapasztalattal és sokkal erősebben tudjunk kilábalni” – mondta a cégvezető, és részben emiatt jelentkeztek a BÉT által kínált vállalkozásfejlesztési képzésbe, az ELITE Programba.
A munkaerő nagy részét megtartották és olyan fejlesztéseket hajtanak végre - többek között a teljes értékesítési és logisztikai szoftverrendszer cseréjét -, amire békeidőben nehezen lett volna a vállalatnak kapacitása. Újabb akvizíciót készítenek elő, és részben átalakítják a szolgáltatási portfóliójukat is.
Az új megoldások az átmeneti időszak után a vírushelyzetet követően is megmaradhatnak. „Például azoknak a gyártócégeknek, amelyek most nem tudnak elmenni kiállításokra, mobil standot hozunk létre, amivel roadshow-szerűen meglátogathatják vevőiket, vagy a bemutatóteremben kisebb létszámban fogadhatják ügyfeleiket.”
Kassai Zsolt szerint az elmúlt öt évben a rendezvénytechnikai iparág rendkívüli fejlődésen ment keresztül, akár az igényeket, akár a fenntarthatósági szempontokat nézzük. Kiemelt szerepe van a színpadi látványnak, a technikának és az ezekhez kapcsolódó digitális tartalmaknak.
A járvány után az lesz a legfontosabb cél egy rendezvénynél, hogy az emberek minőségi körülmények között találkozhassanak. „Nem az lesz a lényeg, hogy milyen virágdísz van az asztalon. Felértékelődik az emberi találkozások élményfaktora, a tartalom és a személyes tényező kap nagyobb hangsúlyt. Ebben pedig nekünk óriási szerepünk lesz” – foglalja össze a Special Effects vezérigazgatója.
Címlapkép: BÉT50
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Sorsdöntő évek előtt a magyar áramellátás: Paks II. nélkül újra elszállhat az importarány
Súlyosan megbillenne az energiamérleg.
Egy Holdon megtalálható anyag oldhatja meg az emberiség egyik nagy kihívását
A jövő technológiája függhet tőle.
Itt a vége: elhagyta Putyint az egyik legrégebbi bizalmasa – Ez állhat a háttérben
Azért kellett mennie, mert ellenezte a háborút?
Hiába a nyugdíjkorrekció, elszegényedéstől tartanak a nyugdíjasok
Egyre többen kerülnek nehéz anyagi helyzetbe.
Kiderült, ki veszi át a meggyilkolt Charlie Kirk szervezetének irányítását
Folytatja a munkát a Turning Point USA.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Két hét alatt megdöntötte az Otthon Start az eddigi havi lakáshitel rekordot
A kormány bejelentése alapján két hét alatt 10 ezer Otthon Start igénylést nyújtottak be a bankokhoz. Az MNB adatai alapján júliusban összesen 7324 lakáshitel-szerződést kötöttek a pénzint
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
