A Special Effects-et 1982-ben alapította a jelenlegi többségi tulajdonos Müller Péter édesapja, Müller György, aki gyártásvezető volt a Magyar Televízióban. Főállása mellett filmtrükköket (speciális effektusokat) gyártott tévés produkciókban, innen jött a Special Effects név is. 2001-ben csatlakozott a céghez fia, aki közgazdasági tanulmányai mellett profi vízilabdázó volt, és itthoni pályafutását követően az USA-ban játszott és dolgozott, azonban a 2001-es események miatt hazatért. Az ifjabb Müller tengerentúli tapasztalata, ügyfélközpontú, „amerikai” szemlélete egy új korszakot indított a cég életében.
Először csak projektort adtunk, de miért ne építhettük volna az egész színpadot?
A 2000-es évek elején az üzleti rendezvények iránti igény látványos növekedésnek indult Magyarországon, így a cég szolgáltatásai iránt is megnőtt a kereslet. Az üzleti események mellett számos, a kormányzat által szervezett rendezvényhez és delegációhoz is a Special Effects szállította a technikát.
Egy tolmácstechnikai cég felvásárlása után 2011-ben az EU-elnökség technikai szolgáltatója pályázatot is elnyerték, ami több, mint 300 hivatalos rendezvény megszervezését jelentette 6 hónap alatt.
Ötcsillagos szállodákban nemzetközi konferenciákat szolgáltak ki, és mivel a régióban nem volt jellemző „az ügyfél az első” jellegű attitűd, az elégedett megrendelők külföldi megbízásokat is jelentettek a cég számára. Ezzel kezdetét vette egy európai szintű piaci terjeszkedés, majd később az Egyesült Államok, Ázsia és Ausztrália következett.
Az organikus növekedéssel párhuzamosan több akvizíciót is végrehajtottak, első körben a Special Effects-nek beszállító cégeket vásároltak fel. A cégbővítéseken keresztül egy teljes értékláncot építettek ki, a jelenlegi hat üzletáguk is részben ennek eredményeképpen jött létre.
„Sok szállodában szerződött audiovizuális partnerek vagyunk, van saját eszközraktárunk és kihelyezett projektmenedzserek, illetve technikusok dolgoznak a helyszínen” – tette hozzá Kassai Zsolt, a Special Effects vezérigazgatója. Nagy potenciált látnak a nemzetközi rendezvényekben is, ahol magasabb az elvárt minőség, de az egy eseményre jutó árbevétel is. A cég profitrátája azonban nagyban függ az adott külföldi helyszíntől: sokszor Magyarországról viszik a saját eszközeiket, de előfordul, hogy helyi partnerektől bérelnek technikát és munkaerőt is.
Legújabb üzletáguk, a Touring and Live Entertainment egy 2019-es akvizíció eredménye: egy koncertekhez és fesztiválokhoz kapcsolódó hang- és fénytechnikai céget vásároltak fel. „400 millió forintos árbevétellel rendelkező, több mint 20 éves vállalkozást vettünk meg, professzionális eszközparkkal, ráadásul 20 kiváló kollégával is gyarapodtunk” – mondja Kassai Zsolt. A vezérigazgató azt is fontos cégértéknek tartja, hogy nagyban diverzifikált az ügyfélbázisuk - iparáganként és földrajzilag is: „Nincs olyan ügyfelünk, ahol a bevételarányos kitettség 8 százaléknál nagyobb lenne.”
Mára egy 168 fős középvállalattá nőtte ki magát a Special Effects, 4,3 milliárd forintos éves árbevétellel. Évente több mint háromezer rendezvényen dolgoznak, a megrendelők 80-85 százaléka nemzetközi ügyfél. Annak ellenére, hogy a rendezvényeknek csak 18-20 százaléka van külföldön, az árbevétel több mint 50 százalékát Magyarországon kívüli események adják. Az elmúlt öt évben nagyobb hangsúlyt kapott az eddig is tudatos cégfejlesztés, cégérték-növelés illetve a hosszú távú gondolkodás, amivel párhuzamosan a finanszírozásban is elmozdultak a kizárólag belső források felől az elérhető külsők felé.

„Mivel exportszolgáltatást nyújtunk, a külföldi bevétel is itthon csapódik le. Szolgáltatóként korlátlan a fejlődési lehetőségünk a nemzetközi piacokon. Hiába vannak versenytársaink, egy érett piacon a minőségi szolgáltatás, a komplex tudás és a jól megválasztott üzletágak értékláncával egyértelműen versenyképesek vagyunk magyar vállalkozásként is” – véli a vezérigazgató. Az elmúlt három évben a cég stabil középvállalattá fejlődött, ezt a szintugrást 13 felső- és középvezető irányításával, az alaposan átgondolt cégstruktúra és szervezett folyamatok tették lehetővé.
Két év alatt az árbevételt megdupláztuk, a profitot pedig megtripláztuk
– mutatott rá az eredményekre Kassai Zsolt.
Azonban – ahogy a koronavírus is megmutatta – nem lehet elkényelmesedni, a járvány miatt egy hónap alatt az összes rendezvényüket lemondták vagy elhalasztották. „Ilyet még soha senki nem tapasztalt a cégnél, egyetlen válság sem hozott még ennyire hirtelen globális visszaesést. Az egész iparág lenullázódott. Nagyon higgadtnak kell maradnunk, hogy ebből a krízisből is tanulva még nagyobb tapasztalattal és sokkal erősebben tudjunk kilábalni” – mondta a cégvezető, és részben emiatt jelentkeztek a BÉT által kínált vállalkozásfejlesztési képzésbe, az ELITE Programba.
A munkaerő nagy részét megtartották és olyan fejlesztéseket hajtanak végre - többek között a teljes értékesítési és logisztikai szoftverrendszer cseréjét -, amire békeidőben nehezen lett volna a vállalatnak kapacitása. Újabb akvizíciót készítenek elő, és részben átalakítják a szolgáltatási portfóliójukat is.
Az új megoldások az átmeneti időszak után a vírushelyzetet követően is megmaradhatnak. „Például azoknak a gyártócégeknek, amelyek most nem tudnak elmenni kiállításokra, mobil standot hozunk létre, amivel roadshow-szerűen meglátogathatják vevőiket, vagy a bemutatóteremben kisebb létszámban fogadhatják ügyfeleiket.”
Kassai Zsolt szerint az elmúlt öt évben a rendezvénytechnikai iparág rendkívüli fejlődésen ment keresztül, akár az igényeket, akár a fenntarthatósági szempontokat nézzük. Kiemelt szerepe van a színpadi látványnak, a technikának és az ezekhez kapcsolódó digitális tartalmaknak.
A járvány után az lesz a legfontosabb cél egy rendezvénynél, hogy az emberek minőségi körülmények között találkozhassanak. „Nem az lesz a lényeg, hogy milyen virágdísz van az asztalon. Felértékelődik az emberi találkozások élményfaktora, a tartalom és a személyes tényező kap nagyobb hangsúlyt. Ebben pedig nekünk óriási szerepünk lesz” – foglalja össze a Special Effects vezérigazgatója.
Címlapkép: BÉT50
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Életét vesztette egy NATO-ország katonája Ukrajnában – Kiderült, mi történt
Nem ellenséges tűzben halt meg.
A németek vinnék az egyik legjobban fizető európai pozíciót
Két német jelentkező is van Lagarde posztjára.
Bezáródhatott a kamatvágási ablak – kemény idők várnak a forintra
Meglepő helyzet alakult ki a piacokon.
Miközben mindenki az Otthon Startra figyelt, még nagyobbat durrant a magyarok kedvenc hitele
10% alá csökkentek a kamatok, de sok más tényező is támogatja a személyikölcsön-piac robbanását.
6 milliárd eurós magyar program áll egy nejlonzacskónyi készpénz miatt: Navracsics Tibor levélben kéri a feloldást
Újabb, eddig nem ismert konfliktus robbant ki Brüsszel és a kormány között.
Az EU hamarosan lepaktál a világ legnépesebb országával – hatalmas üzlet készül
Donald Trump elnök bosszankodhat a nagy megállapodás miatt.
A Labubuk jósolhatják meg a következő válságot?
A Labubuk iránti növekvő érdeklődést több szakértő a gazdasági bizonytalanság jelzőjeként értelmezi, mivel ilyenkor a háztartások a nagy kiadások helyett olcsóbb, de érzelmileg értékes
Támogatás jöhet napelemes tárolókra hamarosan
Vissza nem térítendő támogatás indul hamarosan, melyből a háztartások a napelemekhez kapcsolódó tárolót telepíthetnek. A programra szánt keretösszeg 100 milliárd forint, egy igénylő 2,5 m
A dollárválság mítosza: miért nem rendült meg a dollár iránti bizalom?
A 2025 első félévében látványosan gyengülő dollár valóban a globális bizalom megrendülését jelzi, vagy inkább átmeneti piaci folyamatok eredménye? A gyengülő árfolyam, úgy tűnik, nem.
Viszlát T1041, üdv 08E - Új korszak a jogviszony-bejelentésben
2026. január 1-jével egy jelentős változás lép életbe a foglalkoztatói adminisztrációban: a jól ismert T1041-es jogviszony bejelentő nyomtatvány átadja helyét a 08E adatlapnak. A bejelentő
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Az AI-láz árnyoldala: kilőttek a technológiai cégek CDS-felárai
Az elmúlt hónapokban látványos és szokatlan mozgások jelentek meg a hitelkockázati piacokon: több nagy technológiai és különösen AI-érintett vállalat CDS-felára hirtelen, rövid idő alatt
Hajtunk a bónuszért
Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun
"A piac alulbecsli az inflációs tényezőket"
A mai, mindent átszövő globális kereskedelmi feszültségek és a deglobalizálódás jelei nemcsak a nagy világpiacokat rengetik meg – figyelmeztet Tuli Péter. A HOLD Alapkezelő intézményi.
Kiszerethetnek a magyarok a Revolutból, csúnya pofon érkezett
A falvakat nem szórja tele ATM-ekkel a litván neobank.
A legrosszabbkor drágul az útdíj: vajon ki fogja ezt a végén megfizetni?
Sikerül majd átterelni a nehézgépjárműveket?
Belvárosi Airbnb-háború: kinél van az igazság?
A tulajdonosok egy utolsó reménysugárban bíznak.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


