diego áruház
Üzlet

A Balkánt és a szomszédos országokat célozta meg a magyar üzletlánc: már 160 boltjuk van

Portfolio
Komoly terjeszkedési tervei vannak a DIEGO-nak. A franchise-rendszerben működő, elsősorban padlóburkoló anyagokra, szőnyegekre, függönyökre, tapétákra szakosodott üzletlánc ügyvezetője, Varga Balázs a Portfolio-nak elmondta, hogy Magyarországon még a csatolt eladásokban és  leginkább az online térben látnak potenciált, a szomszédos országokban és a Balkánon viszont érdemi expanzió jöhet. Ez elsősorban annak is köszönhető, hogy az elmúlt hónapokban sok családnál előtérbe került a lakásfelújítás, így a forgalom is jelentősen megélénkült.

A lakberendezés, a lakásfelújítás a pandémiás időszak meghatározó témájává vált, sokan fogtak bele kisebb-nagyobb átépítésbe. Mennyire tudott ebből profitálni a DIEGO?

Izgalmasan alakultak az elmúlt hónapok: én tavaly márciusban, a járvány kirobbanásakor érkeztem a céghez, amikor az előző ügyvezető nyugdíjba vonult, erős fundamentumot hagyva rám. És valóban, minket a Covid nem megrázott, sokkal inkább támogatott.

Az emberek otthon maradtak, hirtelen sok szabadidejük lett, és elkezdtek azon gondolkozni, hogy kellene megváltoztatni a lakókörnyezetüket.

Rengeteg felújítás indult el, amire még egy állami támogatási rendszer is ráépült: ebből is következik az, hogy folyamatos, töretlen a fejlődésünk. Tavaly nyolc új boltot nyitottunk és így már több mint 160 üzletünk van három országban: Magyarország a hálózat alapja, itt 105 boltunk van. Romániában 36, Szlovákiában pedig 20. Hálózatunk franchise rendszerben működik és a központ 4 saját áruházat valamint a dabasi nagykereskedelmi raktárat, beszerzést irányítja. Velük párhuzamosan működik a teljesen megújult webáruházunk, ami egyelőre magyar nyelven érhető el, de hamarosan indul a szlovák és román nyelvű fejlesztés, valamint az angol és a német verzió is a várható jövőre. Ezeken felül szomszédos balkáni országok nyelvén is tervezzük elindítani a jövőben.

Varga Balázs Diego
Varga Balázs Fotó: DIEGO

Ugyanakkor az, hogy lassan magunk mögött hagyjuk a vírushelyzetet, számunkra még nagyobb élénkülést jelent. Számos vállalkozó – köztük olyanok, akik pont a válság miatt keresnek új lehetőségeket piacainkon– jelentkezett nálunk franchise-partnernek: csak júniusban négy új boltot nyitunk. Kettőt Magyarországon, egyet-egyet Romániában és Szlovákiában. Úgy gondolom, hogy ezzel Magyarországot a terjeszkedés szempontjából már le is fedtük. A múlt évet 10 százalék feletti növekedéssel zártuk az árbevétel tekintetében. A kiskereskedelmi árbevételünk a három ország tekintetében tavaly megközelítette a bruttó 40 milliárd forintot.

Ezzel párhuzamosan az elmúlt évben jelentősen megemeltük a marketingbüdzsénket, így egy sokkal szélesebb körhöz jutottunk el. Átalakítottuk kommunikációnkat is és májusban televíziós reklámkampányt  indítottunk. Azt is érdemes kiemelni, hogy a legnagyobb áruházi katalóguskibocsátók vagyunk Magyarországon: évente kétszer, áprilisban és októberben adunk ki katalógust, összesen 700 ezer példányban. A katalógus követi a termékkategóriák áruházi sorrendjét, a benne szereplő termékek elérhetőségét fél évig garantáljuk. Ehhez egyébként egy több milliárd forintos raktárkészlet áll folyamatosan rendelkezésre.

Mennyire működik hatékonyan ebben a szegmensben a franchise? És mennyire nehéz ezt külföldön menedzselni?

Magyarországon jövőre ünnepeljük a cégcsoport 30 éves fennállását, a brand ismertsége itthon rendkívül magas. Külföldön viszont ez egy komoly kihívás: Szlovákiában és Romániában is 15 éve ott vagyunk már, de nem összehasonlítható még a magyar piaccal a lefedettségünket. Románia kétszer akkora piac, mint a magyar: ott most 36 boltunk van és a hálózat és a bolti forgalom is rendkívül dinamikusan fejlődik. Ha levesszük a pandémia torzító hatását akkor 20% felett volt a tavalyi és idei növekedésünk eddig.

A román piacban komoly potenciált látunk: néhány éven belül szeretnénk megduplázni a hálózat méretét.

Szlovákia földrajzi értelemben egy széttagolt kisebb méretű ország, ahol sok kicsi, 10-20 ezer fős város található és a főváros Pozsony is 430 ezer lakosú. Ott a fő pontokat már alapvetően lefoglaltuk, most a második körben a még „szabad” 30-50 ezres városok a célpontjaink. Sok franchise-zal ellentétben a DIEGO már akár egy 10-15 ezres városban is piacképes és hatékonyan működtethető.

A jövőre nézve négyféle terjeszkedési irány jelöltünk ki. Az első a hagyományos franchise modell: Romániában szeretnénk megduplázni a jelenlegi hálózatot és Szlovákiában is tervezzük még új boltok nyitását. Ezen kívül látókörünkben a szomszédos és a balkáni országok vannak döntően. A második irány, hogy több exkluzív showroomot nyitunk, amelyekben nincs érdemi raktárkészlet, hanem minta utáni értékesítést végzünk. Ilyen már működik Törökbálinton a MaxCityben, és hasonlóban gondolkodunk a környező fővárosokban Horvátországban, Ausztriában, Szlovéniában és akár Szerbiában is és később ezt egészíthetik ki még olyan városok mint például München  vagy Krakkó.

A DIEGO központja Dabason
A DIEGO központja Dabason Fotó: DIEGO

A harmadik irány az internet: bár a teljes online kereskedelem aránya már 8-10 százalék körül van a magyarországi kiskereskedelemben, ebben nekünk még van hová fejlődnünk. Az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy érdemes prioritásként kezelni az online kereskedelmet, ezért ez a fejlesztés – bármilyen költségigényes is – maximálisan a fókuszban marad. Ráadásul itt jelentős helyzeti előnyt jelent, hogy áruházainkban ingyenesen át lehet venni az online megrendelt termékeket több mint 100 helyen az országban.

A negyedik terjeszkedési lehetőség pedig egy termékkategóriában, a szőnyegekben rejlik: mivel mi vagyunk Közép-Európában az egyik legnagyobb szőnyegforgalmazó, úgy gondoljuk, hogy ezt a hagyományos kereskedelmi csatornákon tovább vinnénk kiterjesztve akár egész Európa területére. Emellett jelentős növekedési potenciál rejlik még a home decor termékpalettában is. Például a díszpárnák, ágytakarók, tapéták és a kiegészítők piaca növekszik nagyon dinamikusan.

Mennyire alakult át a kereslet az elmúlt hónapokban? Mást termékeket keresnek most a vevők?

Jelenleg azok a termékek mennek a legjobban, amelyekre felhasználhatóak az államilag támogatott otthonfelújítási program forrásai. Ilyenek a padlóburkolók, mint a laminált padló, a vízálló padlók, az LVT és SPC burkolatok, de említhetném a padlószőnyegeket és a tapétát is. Ezen felül nagyon jelentősen, 20% felett nőtt a szőnyeg- és függönyértékesítésünk is. Ahogy említettem legnépszerűbb termékkategóriánkat a padlóburkolók jelentik továbbra is.

Ezek különböző fajtái népszerűek, mint a hagyományos laminált padló, a padlószőnyeg vagy a tekercses és könnyen lerakható vinyl padlók. Emellett nagyon keresettek az újdonságaink is a piacon. Ilyen például a bontás nélküli felújításhoz használható SPC (Stone Plastic Composite ami egy klikkes rendszerű, 3 – 5 mm-es kő és műgyanta őrleményből készült rendkívül látványos, 100%-ban vízálló burkoló anyag. Ezeket a lapokat egy az egyben fel lehet helyezni a csempére, így nem kell a költséges, zajjal és kosszal járó felújítást elvégezni.

Mindezek mellett nagyon aktívak vagyunk a műfű értékesítésben is, ami egy nagyon keresett outdoor-termék, és hamarosan érkezik egy újdonság is, amit egyelőre csak tesztelünk. Ez a WPC, azaz bambusz- és műgyantaőrleményből előállított teraszburkolat. A kiemelt beltéri termékekben is az egyik piacvezető cég vagyunk a régióban. Olyanokra gondolok itt mint a darabszőnyegek, a tapéták, a karnisok és a függönyök.

Az elmúlt időszakban szinte a kiskereskedelem egészét érintette az, hogy jelentős fennakadások voltak az Ázsiából érkező szállításoknál. Mit tapasztaltak ebből?

Speciális helyzetben vagyunk: Kínából elenyésző mennyiség érkezik, elsősorban azért, mert magasak a megrendelési minimumok és mert jobb minőségű termékeket vásárlunk Európából. Ez Kína esetében a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy homogén áruból, mondjuk egyfajta fehér szőnyegből egy konténert kellene rendelnünk. Ez még a mi jelentős hálózatunknál sem kifizetődő. Ráadásul elképesztő mértékben megdrágult és lelassult a logisztikai útvonal, triplájára nőtt egy konténer szállítási költsége, ami ráadásul 40-45 nap alatt érkezik meg.

Döntően nyugat-európai beszerzési forrásaink vannak, a laminált padlót például olyan országok tudják gyártani (Németország, Svájc, Ausztria, Belgium, Lengyelország)., ahol modern technika és jelentős fenyőerdők állnak rendelkezésre, mint alapanyag. A szőnyegeknél az európain kívül a törökök gyártók tradicionálisan nagyon erősek, de érkezik szőnyegünk a Balkánról is. Tapétáink Németországból Ausztriából és lengyel gyárakból jönnek. Az áru szinte kizárólag kamionon érkezik, ehhez építettünk egy saját kamionterminált is.

Hogyan lehet finanszírozni egy ilyen ütemű növekedést? A franchise miatt szükség van intenzívebb financiális háttérre?

Az anyacég 100 százalékban magyar tulajdonban van és saját forrásból, valamint banki finanszírozásból valósítjuk meg beruházásainkat. Mögöttünk áll két hazai nagybank, a K&H és a Budapest Bank. Ha szükséges, akkor tudunk rájuk támaszkodni, például beruházások, folyószámlahitelek és a rendelkezésre állási hitelek tekintetében. Ezeket szükség esetén folyamatosan le tudjuk hívni, például amikor nagyobb összegben devizát vásárlunk. Mint importőr jelentősen ki vagyunk téve az árfolyam mozgásoknak.

A forint hektikus árfolyama a legtöbb kereskedelmi cég számára nagy kihívást jelent, mi például az árainkat nem tudjuk naponta változtatni.

A franchise-partnerek felé nyújtunk vásárlási hitelkeretet is, amit úgy kell elképzelni, mintha lenne nálunk egy folyószámla-hitelkeretük, aminek a terhére folyamatosan vihetnek árut. Csak arra kell figyelniük, hogy mindig feltöltsék ezt a keretet. Egy átlagos boltnak ez a segítség kiegészülve a saját tőkével, jelentős mozgásteret biztosít.  

Mennyire tudja lekövetni a növekedést a humánerőforrás? Szükséges képezni az eladókat?

Az elmúlt egy évben megtartottuk a teljes állományunkat ami most 267 fő. Nagyon alacsony a fluktuáció a cégcsoportnál. Folyamatosan tudtuk ösztönözni a kollégákat jutalmakkal, év végi prémiummal, idén márciustól pedig mindenkinek egységes fizetésemelést adtunk. Ugyanakkor sokszor nehéz olyan eladót találni, aki rendelkezik kereskedelmi vénával, szakértelemmel, és tudja hozni azokat a magas standardokat, amiket elvárunk.Nem egy hagyományos barkácsbolt vagyunk, ahol vadászni kell egy eladóra: nálunk tényleg szakértők segítik a termék kiválasztását.

DIEGO Showroom a MaxCityben
DIEGO Showroom a MaxCityben Fotó: DIEGO

Ezért folyamatosan képezzük a kollégákat, és nem csak az új belépőket. Van egy oktatási intézményünk, a DIEGO Academy, ahol rendszeresek a képzések. Természetesen a franchise-partnereink dolgozói is itt kapják meg az értékesítéshez szükséges speciális szaktudást. Ez gyakorlati képzéseken keresztül és e-learning formában is működött. Kimondottan sok olyan szolgáltatást nyújtunk, amiket oktatnunk kell és amiket folyamatosan számon is kérünk, legyen szó akár a szőnyegfelhajtásról vagy szegésről, és például a függönyvarrásról. Szigorú vizsgarendszerünk van, minden DIEGO-s kolléga vizsgázik például termékismeretből. Sőt, nemrég OKJ-s burkolói oktatást is indítottunk, akkora a piaci igény a jó szakemberekre.

A cikk megjelenését a DIEGO támogatta.

Fotók: Stiller Ákos/Portfolio Archív

joe biden forrás facebook video
fed épület fed fed fed fed fed
Tőzsde Bull Bika
koronavírus adatok sejt járvány
pboc kínai jegybank
elektromos autó töltő
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Megmutatjuk, hogyan tudtok akár már holnap kereskedni.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2021.09.30
Energy Investment Forum 2021 - A MEKH szakmai támogatásával
2021.10.13
Banking Technology 2021
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.10.05
Követeléskezelési trendek 2021
Tőzsde Bull Bika