Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se
A háztartások közel fele (46 százalék) rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások töredékében (2-3 százalék) található - derül ki a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet által készített felmérésből. A Bosch 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság autóparkját, autójavítási és szervizelési szokásait: a Medián által készített felmérések kétévente, a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készültek.
Csak a budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba
Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben - tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) - stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.A Bosch-felmérés adatai alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete, 2008 óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka.
Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az újautó-piac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.
11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora
A KSH friss adatai azonban még lehangolóbb képet mutatnak az átlagéletkor tekintetében: az idei első félév végén náluk ez 14,2 év volt, de már tavaly is 14,1. A hivatal statisztikái szerint már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora, így nem sok esély van rá, hogy belátható időn belül a 10 év alá lehetne ezt tornászni, amit 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3), azóta folyamatosan öregszik az állomány, a 2014-es újautó-eladások fellendülése ellenére.Ennek oka, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó, amelyek többsége több mint tízéves. A Datahouse szerint tavaly 155 414 használt autó érkezett be külföldről az országba - szemben a 122 ezer újautó-eladással. A 2012. évi importboom óta pedig összesen 641 ezer gépkocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka viszont idősebb tíznél.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 505 volt, ami azt mutatja, hogy van még tér a további bővülésre. Ha pedig a jövőben bekövetkezik a trendforduló - vagyis több új autó kerül forgalomba, mint tíz évnél öregebb külföldi import autó - akkor nemcsak, hogy megállhat az autóállomány átlagéletkorának növekedése, hanem talán annak csökkenésre is van remény.
Egész Európa öregszik Az autóparkok öregedése egész Európában megfigyelhető, azonban a magyar autók átlagéletkora kimondottan magas az európai átlaghoz képest, ami az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2016-ban 11 év volt, ami 2013 óta, minden évben két tizeddel növekedett. Azonban, ha országonként nézzük, még aggasztóbb a helyzet: a kontinens nyugati felén sehol nem haladja meg a 10 évet az átlag - leszámítva a mediterrán térséget: Portugália 12,8, Spanyolország 11,9, Olaszország 11,2. Sőt, Nagy-Britanniában a 8 éves átlag túllépésén is szörnyülködnek. A régióban pedig csak Romániában (16,2) és Lengyelországban (17,3) vannak öregebb autók, igaz az ACEA egy évvel öregebb átlaggal számol Magyarország esetében (14,9), mint a KSH (13,9). Az Egyesült Államokban sem túl rózsás a helyzet, az autók átlagéletkora tavaly elérte a tizenkettőt.
Elmondta Donald Trump, mi hiányzott eddig az ukrán győzelemhez - Ígéretet is tett
Felkavarta az állóvizet.
Elképesztő számot mondtak be az oroszok: ha ez igaz, nagy bajban van Ukrajna
Teljesen ellentmond az eddigi ismert adatoknak.
Csontot dob a kormány a lakossági befektetőknek: mennyit hoz a tervezett adócsökkentés?
Mások sokkal többet nyernének a szocho-csökkentéssel.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Bedurrantja az FP-5 gyártását Kijev: ezzel könnyedén csapnak le Oroszország mélyén is
Nagyon nagy távolságban is veszélyes.
Érkezik a kamatmentes kölcsön a geotermikus beruházásokra
Újabb lökést kap a hazai földhőhasznosítás.
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Minierdők a város szívében
A Mijavaki-módszerrel telepített minierdők kis területen is hatékonyan növelik a biodiverzitást és mérséklik a városi hőszigethatást.
Merre mozdulhat az arany ára?
Az arany árfolyamát azonban nem csupán a monetáris politika alakítja. A világpolitikai kockázatok, az ellátási láncok geopolitikai átrendeződése és az inflációs bizonytalanság mind hozzáj
SPB: Alacsony kereslet és növekvő költségek veszélyeztethetik az amerikai vállalatok nyereségességét
Emelkedésnek indult a román CPI az energia ársapkák kivezetésének köszönhetően. A piac összességében pozitívan reagált a költségvetés rendbetételére irányuló kormányzati erőfeszít
Mi a baj dollárral?
Cudar év van eddig a dollár mögött: a világ első számú devizája nagyon gyengült Donald Trump protekcionalista politikája mellett. De mi várhat még a zöldhasúra,... The post Mi a baj dollárr



Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.