Elmagyarázzuk, honnan jön a jegybank 200 milliárdja

Na most már tényleg mindjárt rátérünk a lényegre, csak azt fontos megérteni, hogy a banki nyereségességben az elmúlt két évben óriási változások következtek be. A megelőző időszakban magas kamatot fizetett ki a kéthetes kötvényre, miközben szinte nulla kamatot kapott a devizatartalékra, amit fejlett országok rövid lejáratú állampapírjaiba fektetett. Ráadásul a devizatartalékot is növelni kellett, ami tovább emelte a veszteséget. Ehhez képest most már alacsony a jegybanki alapkamat, ezért a kamatkülönbözeten elszenvedett veszteség jelentősen csökkent. Ráadásul a devizatartalékot sem kell tovább duzzasztani, sőt, az önfinanszírozási program keretében a lejáró devizaadósságaink egy részét úgy fogjuk törleszteni, hogy az állam forintforrásait a jegybank a devizatartalékból váltja le. Vagyis az MNB az egykor olcsón (erős forintárfolyamon) megvett devizát most drágán adja el, így aztán realizált árfolyamnyeresége képződik. (Van egyébként még egy eredményjavító tényező: a készpénzállomány mint ingyenforrás az utóbbi években gyorsan növekszik.)
Oké, foglaljuk össze a fentieket két egyszerű állításban!
- Az MNB nyereségét alapvetően olyan külső hatások alakítják, amelyek a mérlegében szereplő tételek hozamaira és átértékelődésére hatnak.
- Ezen hatások az elmúlt években egyre kedvezőbbé váltak, aminek következtében a jegybank nyereségessé vált. (Sőt, ha jövőre még a jegybanki tartalék segítségével forintosítják a lakossági devizahiteleket, akkor különösen óriási (realizált árfolyam)nyeresége képződik.
Nézzük, hogyan lesz itt 200 milliárd forint!
A jegybank többféleképpen is előteremthet 200 milliárd forintot, ebből mi most csak hárommal foglalkozunk.
- (1) Egyrészt mondjuk eladhatja és forintra válthatja a devizatartalék egy részét, és ebből ingatlant vásárol, hitelt nyújt. A mérlegét nem fújja fel (átrendezi az eszköz oldalt), éppen csak a devizatartalékát apasztja, amit azért elég alaposan meg illene indokolni, mert szokatlan művelet lenne.
- (2) Másrészt felfújhatja a mérlegét. Ekkor az eszköz oldalon hitelnyújtással pénzt teremt (a forrás oldalon pedig ebből majd kéthetes kötvény lesz, ahogy a likviditás kicsapódik, de minket ez most kevéssé izgat). A jegybankmérleget felfújni és abból vásárolni nem egy ismeretlen dolog, nagyjából a teljes fejlett világ ezt csinálta a válság során, hogy ösztönözze a gazdaságot és/vagy életben tartsa a tőkepiacokat. Ugyanakkor békeidőben sikítófrászt kaphat a piac, ha a jegybank pénzteremtéssel kezd el vásárolgatni, mert ennek költségeit, inflációs kockázatait mégis csak meg kell fizetni.
- (3) Harmadrészt (és ezért volt fontos a bevezető) a jegybank nyeresége szerves módon is felfújja a mérleget. (Pontosabban: amíg nem realizált árfolyamnyereségről van szó, addig a mérleg kiegyenlítési tartalék során szerepel, majd realizálódáskor a saját tőke eredmény sorára kerül.) A nyereség a saját tőke részeként kerül be a forrás oldalra, az eszköz oldalon pedig az abból vásárolt értékpapír növeli a mérlegfőösszeget. Ha a jegybank ezek után fogja a nyereségét, elkölti (mondjuk oktatásra, akkor a jegybanki nyereség (saját tőke) értelemszerűen csökken, helyette a gazdaságból kicsapódó új likviditás jelenik meg kéthetes betétként a mérleg forrás oldalán.
Meg nem erősített értesüléseink szerint a jegybank a harmadik módon jut az oktatásra költeni szánt pénzhez. Egyszerűen a bevezetőben leírt hatások miatt a nyereségéből képes fedezni a programot. Ettől persze még igaz, hogy kéthetes betét is keletkezik, ha úgy tetszik, pénz teremtődik, de azért mégis csak más, mintha a jegybank tudatos pénznyomtatásba kezdett volna, és abból finanszírozná mindenféle ötleteit. Sőt, ha hinni lehet a híreszteléseknek, akkor a 200 milliárd forint devizában átadott részét sem a devizatartalékból váltotta le a jegybank, hanem forintban képződött nyereségéből a nyílt piacon vett eurót.
(Annyit érdemes azonban kiegészítésként tenni, hogy abban az esetben, ha a jegybank ingatlant vett és azt az alapítványnak átadta, akkor formálisan mégis csak a második megoldás történt. Ez megoldásként nem valami szép, de legalább meglehetősen kis tétel.)
Oké, de mibe kerül ez az egész?
Arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül ez az egész, azt kell megválasztani, hogy mi történt volna akkor, ha a jegybank nem dönt úgy, hogy a nyereségét erre a programra költi. Alapvetően két dolog történhetett volna:
- Egyrészt a nyereségéből növelhette volna a devizatartalékot vagy a forintalapú befektetéseit. (Ez amúgy szervesen megtörténik, amikor a gyarapodó nyereségét automatikusan és folyamatosan elhelyezi valamilyen eszközbe.) Ennek hatására is duzzad a mérleg, és ez - attól függően, hogy milyen hozamú eszközbe fektetett - érinti a jegybank jövőbeli nyereségét is.
- Másrészt az MNB igazgatósága dönthet úgy, hogy a nyereségét osztalékként befizeti az államkasszába. Ekkor a jegybankmérleg forrás oldalán a saját tőke csökken és a kormányzati betét emelkedik, majd amikor a kormány elkölti a pénzt (mondjuk egy pénzügyi oktatási programra), akkor kéthetes betétként csapódik ki a likviditás.
Vagyis klasszikus értelemben az adófizetőknek valóban nem kerül 200 milliárd forintba a program. Ugyanakkor ha az államnak utalná a nyereséget az MNB, és ezt a kormány bevételként elszámolhatná, akkor felmerül, hogy az állampolgárok járhatnának akár máshogy is. Ezt a következő szakaszban még érintjük, ám előtte érdemes egy pillanatra végiggondolni, hogy miként hat ez az egész ügy a költségvetésre.
A jegybank eredménye teljes egészében realizált árfolyamnyereség. Viszont az uniós költségvetési módszertan (ESA) szerint kizárólag a működési (pontosabban tranzakciós) nyereség számolható el államháztartási bevételként. Vagyis ennek terhére az állam nemigen költekezhet. Ugyanakkor az adósságfinanszírozást még így is segíthetné ez az összeg - azt pedig mindenki döntse el maga, hogy a jegybank nyeresége öt pénzügyi oktatási alapítvány vagyonaként, vagy az államadósság-csökkentés forrásaként szolgálna-e jobban.
Akkor minden rendben van?
Ahogy tegnap már írtuk, szerintünk egyáltalán nincs minden rendben, bár elismerjük, hogy ez részben ízlésbeli kérdés. Az egyik fontos észrevételünk, hogy a jegybank eredménye egy kis nyitott gazdaságban alapvetően független a saját tevékenységének minőségétől, így erre alapozva kvázi állami feladatot ellátni elég különös gyakorlat. Sokkal elegánsabb megoldásnak érezzük, ha a nyereség sorsáról az állami költségvetés keretében születne döntés. (Már csak azért is, mert a jegybank veszteségéért is a költségvetés áll helyt, tehát szimmetrikusabb gyakorlat lenne.) Mondjuk ebből a költségvetési bevételből az oktatási tárca is létrehozhatna hasonló alapítványokat, ha éppen ezt tartaná helyesnek. (Bár folyó kiadásként finanszírozni ezeket talán még inkább szerencsés lenne.) Vagy éppen költhetné ezt az összeget teljesen másra, ha azt fontosabbnak ítéli. Tehát ilyen értelemben viszont az állampolgároknak mégis csak pénzbe kerül a program, hiszen a nyereséget az állam nem csupán az alapítványokra, hanem bármi másra is költhetné, ad absurdum szétoszthatná az emberek között. Ugyanakkor úgy tűnik, mivel a jegybankelnök a vezetett intézmény nyereségéről maga dönthet, a furcsa megoldás jogilag rendben van.
A másik probléma is hasonló. A jegybank által az alapítványoknak juttatott pénz jó része állampapírba "fektetődik". Vagyis közvetve ez a pénz mégis csak az államot finanszírozza. Ez annak ellenére sem elegáns, hogy két mentsége is lehet a jegybanknak. Egyrészt ez valóban nem monetáris finanszírozás, hiszen nem közvetlenül történik (bizonyára lehetne más olyan gazdasági szereplőt találni, aki ilyen vagy olyan módon a jegybank pénzét költi állampapírra), másrészt ha a nyereséget a jegybank inkább osztalékként befizetné az államkasszába, közgazdasági értelemben az is állami finanszírozásnak számítana- csak éppen az már teljesen szabályos forma. De mégis, azt a fajta furcsaságot, hogy a jegybank pénzéből gyorsan állampapír lesz, el lehetne kerülni azzal, ha inkább odaadná a költségvetésnek.
További érdekesség az ügy kapcsán, hogy amennyiben ezt az aktív szerepet a jegybank tartósan fenn kívánja tartani, akkor jövőre még sűrűbb lehet a levegő a jegybank körül. A devizahitelek forintosítására ugyanis nyilván jelentős devizatartalékot kell majd leváltani, ami a jegybank nyereségét egyszeri alkalommal brutálisan megdobhatja. Addig is találgathatunk, hogy kiket akar még óriási alapítványi vagyonnal megajándékozni a jegybank.
Kifakadt Trump embere: ha engedünk Putyinnak, legközelebb a NATO-t fogja megtámadni
Úgy látja, erőt kell demonstrálni.
Nagy veszély fenyegeti az óvatlan befektetőket, pedig könnyen ki lehetne védeni
Csak egy kis odafigyelés kell hozzá.
Itt van az újabb orosz provokáció: vadászgépek sértették meg a NATO biztonsági zónáját
Ez már aligha lehet véletlen.
Brutális díjat vezet be Trump a külföldi munkavállalókra, ez rengeteg embert érint
Ez elég komoly költségteher.
Orosz vadászgép-betörés: hivatalosan is kérik a NATO 4. cikkelyének aktiválását
Határozott válasz született.
Trump embere sejtelmesen utalgatott: tényleg megszűnhet a negyedéves jelentés?
Lehet, hogy komolyan kell venni az elnök hihetetlen ötletét.
Varga Mihály: még mindig kockázat az infláció
A jegybankelnök szerint az erősödő forint jelzi Magyarország stabilitását.
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P



Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod