Most hullik darabjaira a szállodaipar: ezt is Bill Gates kezdte
2015-ben az idegenforgalom bővülése (2,8%) zsinórban ötödik éve felülmúlta a globális gazdasági növekedést (2,3%), illetve olyan szektorokét is, mint a gyártás vagy a kiskereskedelem
- írja jelentésében az Utazási és Turisztikai Világtanács (World Travel and Tourism Council - WTTC). Iparági szakértők idén és a következő években is hasonló mértékű növekedésre számítanak, de ebben több világgazdasági tényező szerepet játszik: a terrorfenyegetettség például lassíthatja az idegenforgalom bővülését, miközben az utazási költségeket csökkentő rekordalacsony olajárak továbbra is épp a szektor további növekedését segítik elő. Ezek mellett kiemelten fontos tényező a digitális háttérrendszerek, a digitális ügyfélkiszolgálás és információáramlás térnyerése, ami jelenleg erősen befolyásolja a turisztikai ipar szereplőinek versenyképességét.
Még ezt is Bill Gatesnek köszönhetjük
Az infokommunikációs technológiák megjelenése újraformálta a teljes turisztikai és utazási szektort. Bill Gates, a Microsoft alapítója fogalmazta meg először több mint két évtizede, hogy a turizmus és az e-business gyümölcsöző kombináció. 1996-ban (mintegy 20 évvel a Microsoft alapítása után) létrehozta az Expedia utazási oldalt, ami mára a legnagyobb forgalmat generáló online utazási irodává nőtte ki magát. "Gates az alapításkor azt mondta:nincs még egy olyan szektor, mint a turizmus, amely annyi valósidejű információt igényelne, és amelynek fogyasztói olyannyira vágynának rá, hogy személyesen is részt vehessenek a termelésben
- idézi az alapítót Sziva Ivett, a Budapest Corvinus Egyetem Turizmus Központ Tanszékének oktatója a tanszék friss tanulmányában.Az Expedia azóta külön céggé nőtte ki magát, amely 2014-ben jelentős médiafigyelmet kapott azért, mert elindította a bitcoinos fizetési lehetőséget a hotelszoba-foglalásoknál. Időközben tucatnyi szoftver alapon működő turisztikai titán nőtt fel, lépéskényszert előidézve a hagyományos szereplőknél. Sőt, Gates fent idézett mondatában már a shraing economy-ra is volt utalás, és ezek a szolgáltatások a 2010-es évektől el is kezdték felforgatni a turizmust.
A szoftver ma már nem technológia, hanem megoldás
Orosz Bálint, a Skyscanner online utazási árösszehasonlító termékfejlesztési vezetője szerint egyre több termék indul meg a poszt-digitalizáció felé, ami akkor következik be, amikor a technológiával való interakciónk természetessé válik, és amikor a felhasználók már nem technológiát látnak egy szoftverben, hanem egyszerűen egy megoldást a problémáikra.A stratupvilágban is jellemző, hogy a legtöbb sikeres projekt mögött nem tudományos innováció áll, inkább egy régóta ismert szolgáltatást helyeznek át a digitális térbe. Ez az idegenforgalomra is igaz, például az Airbnb, a Szallas.hu és a Booking.com esetében is
- véli Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál vezetője, a Brain Bar Budapest alapítója. Ezenkívül az adatoknak van és lesz még nagyon fontos szerepük a 21. századi innovációban: az olyan kreatív csomópontok például, mint Tel-Aviv, Portland vagy Stockholm aktívan használják a városlakók közlekedési, egészségügyi vagy éppen fogyasztási adatait a mindennapok könnyebbé tételére, egyszerűbb és logikusabb közszolgáltatások kialakítására.
A durva iparági felfordulás csak most jön
Bozsó Attila, az EPAM közép-kelet európai régiós igazgatója szerint a digitális forradalomnak eddig két hulláma zajlott le a turizmusban, és a második még folyamatban van. Az első szakaszban az internet megjelenésének köszönhetően az értékesítés - a repülőjegyeké, a hotelszobáké és más utazási szolgáltatásoké - online felületekre költözött. Korábban minden szereplő, a légitársaságok is belvárosi irodákban értékesítették a jegyeket, ma már legfeljebb a reptereken tartanak fent egy-egy pultot a klasszikus és a fapados szolgáltatók is.A digitalizáció második szakasza egy mélyebb átalakulás, amely nemcsak az értékesítési és marketingcsatornákat változtatta meg, hanem magukat a termékeket, szolgáltatásokat is. Ilyenek például a mobilhálózatok és cloud szolgáltatások fejlődése által életre hívott sharing economy megoldások, például az Airbnb, ami egy rugalmasabb, nem annyira intézményesült szálláspiacot hozott létre.
Ettől függetlenül továbbra is óriás igény van a hagyományos szállodai és utasszállító szolgáltatásokra, de felemelkedőben van egy új üzleti modell, amely kizárólag az online jelenlétre épül. "Az új szereplők főleg a tranzakciós díjakból élnek, miközben a régebbiek minél komplexebb szolgáltatáscsomagokat igyekeznek nyújtani, hogy megtartsák kivívott piaci pozíciójukat" - tette hozzá Erős Bálint, az EPAM európai üzletfejlesztésért felelős menedzsere.Magyar vállalkozások a globális piacon A turisztikai iparág a digitalizációval párhuzamosan globálissá is vált, annak köszönhetően, hogy a digitális ökoszisztéma alkotóelemei a korábbinál jóval alacsonyabb áron lettek elérhetőek, a helyi offline szolgáltatások végtelen számban ismételhetővé váltak, felgyorsultak a kapacitások és az adatfeldolgozó képesség. Ennek egyik veszélye, hogy globális óriáscégek uralnak olyan piacokat is, ahol technikailag nincsenek is jelen. Ugyanakkor a digitalizáció miatt alacsonyabb belépési küszöb azt is jelenti, hogy több helyi szereplő is sikerrel bekapcsolódhat a globális turisztikai vérkeringésbe - akár szoftverfejlesztőként, akár regionális szolgáltatóként.
- A Szallas.hu például ma már stabilan áll a Booking.com és Airbnb által dominált piacon, saját algoritmusokkal, szoftverekkel és marketingautomatizációval főleg a belföldi turisztikai igényeket szolgálja ki. Kiemelt üzleti célja a lengyel piacon elkezdett terjeszkedés folytatása (itt 2015 őszén nyitottak irodát), valamint egy új regionális alapokon álló sales csapat felállítása. Emellett igyekeznek megtartani versenyképességüket a magyar piacon a nemzetközi szereplőkkel szemben, például azzal, hogy a foglaláshoz helyi megállapodásokkal egyedi kedvezményt (fürdőbelépő, állatkerti belépő) igyekeznek biztosítani a felhasználóknak.
- Az EPAM is kitűnő példa arra, hogyan tartoznak a hazai cégek a digitalizáció nyertesei közé, hiszen csak nemzetközi ügyfelei vannak, az Egyesült Államokban, Ázsiában számos európai országban, például az Egyesült Királyságban, Németországban és Oroszországban. A bevételek jelentős része Észak-Amerikából (több mint 57%) származott a 2016-os év első felében.
- A nagy-britanniai Skyscanner a közelmúltban lépte meg, hogy keresőjével már nemcsak repjegyet, hanem szállást és bérautót is lehet foglalni. Jelenleg kiemelt figyelmet fordítanak a mobilalkalmazásuk fejlesztésére, amivel egybevág, hogy a cég 2014-ben felvásárolta a mobileszközökre gyártott applikációk fejlesztésével foglalkozó magyar Distinctiont. A Distinction csapata továbbra is Budapesten maradt, és a Skyscanner globális mobilfejlesztési főhadiszállását adja azóta - céljuk pedig egy olyan felhasználói élmény kifejlesztése, ami már az okostelefonok, mobilinternet, alkalmazások létezésére épít, de az ügyfelektől nem várja el, hogy szakértői legyenek egy adott szoftvernek, technológiának.
Nagyon nem szeretné Erdogan, hogy elinduljon a választásokon legfőbb ellenfele - Újabb vádakat hoztak fel Isztambul polgármestere ellen
Eddig korrupciós vádakat hoztak fel, most már kémkedést is.
A bitcoin egykori ősellensége már hitelekhez is elfogad kriptókat
A JP Morgan vezére szerint még mindig nem jó ötlet kriptózni.
Furcsa dolog történik Kína holdudvarában: hullanak az amerikai katonai repülőgépek
Két furcsa baleset is történt.
Trump embere keményen üzent Magyarországnak: „le fog állni az orosz olajvezeték, ideje lépni"
Nem ez az első figyelmeztetés.
Újra előkerült a rettegett HIMARS, eláraszthatja a víz az oroszok állásait
Videók kerültek elő a támadás eredményéről.
Nyakunkon a kötelező biztosítási kampány: elmondták a szakértők, mire számítsunk
A hazai autók 13-15 százaléka érintett, ebből 70 ezren válthatnak.
Influenzások, figyelem: fontos üzenetet küldött a hatóság
Országszerte elérhető a védőoltás.
Arany vagy bányarészvény: melyikkel jár jobban a befektető?
Vajon mi ér többet: az arany vagy az aranybánya? Lehet-e egyáltalán győztest hirdetni ebben a versenyben? Az elmúlt 20 év adatait megvizsgálva érdekes következtetésekre jutni:... The post Arany
Magyar vállalkozás: viharban, jó irányba
Habár a vállalkozások számára komoly csapások sorát hozta a COVID-dal megnyíló bizonytalanság kora, a magyar gazdaságot azonban nem meggyengítik, hanem termelékenysége és minősége javítá
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Hegymenet frissítőpont nélkül − A terepfutó versenyszervezés rögös ösvényein
A hazai szereplők egymással és a külfölddel is versenyt futnak.
A komáromi Filiberto
Fókuszban a vintedes vagy marketplace-es csalásoknak nevezett adathalász támadások.
Tragikus gyorsasággal pusztul a természet, csak a fotók maradnak
A természetfotós a klímaváltozás krónikása.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

