Szédületes fejlődés: évi 4 magyarországnyi autópálya épül
Értékes állományok
A meglévő infrastruktúra-állomány értékét tekintve Kína már most megelőz számos fejlett országot a maga 76%-os GDP-arányos eredményével, persze ez önmagában nem jelenti azt, hogy az állomány fejlettsége is magasabb. Az ázsiai ország legfőbb erőssége a fejlett energiaellátó- és telekommunikációs rendszer, számos területen, mint az aszfaltozott utak aránya vagy az ivóvíz elérhetősége, azonban még mindig meglehetősen rosszul teljesít.

Az elmúlt két évtizedben Kína GDP-jének 8,5%-át költötte infrastruktúra-fejlesztésre, mintegy három és félszer annyit, mint az Egyesült Államok vagy az Európai Unió. (Ez az ország tavalyi nominális GDP-jére vetítve 173 ezer milliárd forintnak felel meg.) A hatalmas összeg több mint fele az úthálózat és az energiaellátás fejlesztésére ment el, de a vasúti és a vízi infrastruktúra is a nemzeti össztermék 1%-ánál nagyobb összegből fejlődött.


A kínai kormány jövőbeni elképzelései jól mutatják, milyen döbbenetes mértéket ölt az infrastruktúra-fejlesztés. Minden szektorban agresszív célokat határoztak meg, így évente több ezer km vasutat terveznek építeni, az autópályák hosszát pedig 2020-ig a 2007-es érték másfélszeresére, 139 000 km-re kívánják növelni. Ez évente mintegy 5000 km megépítését jelenti, ami közel négyszerese a teljes magyarországi autópálya-hálózatnak. Hasonlóan ambiciózus számokkal találkozhatunk a vízi és a légi közlekedés esetében is, 2010 és 2020 kötött legalább 65 új repülőtér építésével, valamint a konténerterminálok kapacitásának 100 millió TEU-val (kb. 34 000 köbméter) történő növelésével számolnak.


Kína már évek óta a világ legtöbb káros anyagot kibocsátó országának számít, Peking és Sanghaj mára híresebbek az állandó szmogról, mint a történelmi emlékekről vagy a felhőkarcolókról. Így nem meglepő, hogy szakértők szerint a jövő kínai infrastrukturális beruházásainak kevésbé kéne a közlekedési és kommunikációs kapcsolatok javítására fókuszálni, és annál inkább az energiahatékonyságra.
Ezt a kormányzat is belátja és a hosszú távú tervek szerint 2020-ig 40-45%-kal kívánják csökkenteni a gazdasági növekedés karbonintenzitását (vagyis az egységnyi GDP-re jutó széndioxid-kibocsátást) a 2005-ös szinthez képest. A legtöbb szennyezés mellett egyébként Kína büszkélkedhet a világ legnagyobb zöldenergia-kapacitásával, ami 191 GW-ot jelent. A 2013-as évben 12,1 GW napenergia- és 14 GW szélenergia-kapacitás került kialakításra az országban.
A világon Kína költ a legtöbbet zöldenergiás beruházásokra, a 2013-as összeg 61,3 milliárd dollárnak (kb.13 600 milliárd forint) felelt meg, azonban a beruházás mértéke az előző évhez képest - egy évtized után először - némileg (3,8%-kal) csökkent. Mindeközben Európában éves alapon 41%-kal csökkent a megújuló energiákba való befektetés, így Kína már az egész kontinenst is megelőzte.

Úgy néz ki, megjelent a teljes orosz-ukrán béketerv: itt van a 28 pont lényege
Ukrajna ezt jelen formájában szinte biztosan nem fogadja el.
Hatalmas győzelmet ünnepel Oroszország: elfoglalták Kupjanszkot, 2022 óta dúló csatát nyertek meg
Ukrajna szerint még kitart a védelem.
"Agresszív" határidőt kapott Zelenszkij a békekötésre – Megmagyarázták, mire gondolt Trump
Az ukrán elnök ezt is elfogadta.
Mégis mi ütött az amerikai részvénypiacba a csütörtöki kereskedés közepén? - Itt az elemzők magyarázata
A Fed- vagy az AI-hatás az erősebb?
Sejtelmes utalást tett az amerikai miniszter: katonai csapásra készül Donald Trump?
Az előkészületek már zajlanak.
Koronavírus: súlyos dolgokat állít egy friss vizsgálati jelentés
Tízezrek halála szárad a túl későn meghozott korlátozásokon?
Megjött a legfrissebb hótérkép: mutatjuk, hol lesz holnap havazás Magyarországon
Ezekben a régiókban várható hóhullás.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.

