Bank

Borús kilátások - Veszély leselkedik a fuvarozókra

Portfolio
A fizetési késedelmek nagy vesztesei sorában a közúti áruszállítók is toplistások. A válságindikátorként számon tartott ágazatokban az építőipar mellett közel ugyanakkora jelentőséggel bír a fuvarozás is. Míg más szektoroknak leginkább a belföldi vevőik fizetésképtelenségétől kell tartaniuk, a fuvarozásban a külföld is jelentős kockázatot rejt. Hiába maximálja kormányrendelet a közúti áruszállításban alkalmazható fizetési határidőket, a vállalkozások kényszerhelyzete nem teszi lehetővé a törvényes keretek közötti működést. A fuvarozók életben maradását azonban mégis a saját kollégák, vagyis a teljes logisztikai ágazat veszélyeztetik leginkább.
Küzdelem a fizetési késedelmek ellen - bizonytalan ideig késleltetve

Az értékesítési folyamat egyik kardinális kérdése a fizetési határidők meghatározása és a fizetési ütemezések figyelemmel kísérése. Érthető jelenség, hogy a vevők hosszabb fizetési határidőket szeretnének, míg a szállítók a lehető legrövidebb időszakra értékesítenék termékeiket, szolgáltatásaikat, hiszen mindkét fél esetében jelentős hatás gyakorolhat a vállalkozás likviditására ez az időtartam. Általános tendencia - különösen a válság óta érezhető kereslethiány miatt - a vevői erőfölény a fizetési határidők megszabásakor, amivel a vevők rendszeresen élnek, sőt az esetek komoly hányadában visszaélnek. A hagyományosan magyaros pesszimista világfelfogásunkból adódóan akár azt is gondolhatnánk, hogy ez a jelenség is tipikusan hazai, ám korántsem erről van szó. Igazolja ezt az is, hogy az Európai Uniónak többéves törekvése a fizetési késedelmek elleni küzdelem, ami a március közepétől már a tagállamokra érvényes irányelvben is megtestesül.

Varga Gábor, az Euler Hermes hitelbiztosító vezérigazgatójának véleménye szerint a fizetési határidőket 30, illetve bizonyos feltételek mellett 60 napban maximáló direktívának a hazai joggyakorlatba történő átültetése mérföldkő lehet a késedelmes fizetések kezelésében is. Jóllehet, ez még várat magára, ugyanis a nemzetgazdasági miniszter elhalasztotta a jogszabály-módosítás időpontját. Ez a lépés meglepetésként érhetett sokakat, hiszen a gazdaság működőképességének alapvető érdeke a fizetési késedelmek elleni fellépés. Ezt a késleltetést kétféleképpen lehet értékelni. A szkeptikusok akár arra is gondolhatnak, hogy a jogszabály-módosítás elhalasztásának fő oka az volt, hogy az állami megrendelésekben megszabott fizetési határidőket sokkal szigorúbban kezeli az uniós direktíva, mint a vállalkozások közötti ügyletek fizetési feltételeit, így a jogalkotással az állam gyakorlatilag maga ellen dolgozna. Ezzel szemben az optimisták inkább úgy láthatják, hogy a jogszabály-módosításokra alaposan felkészül a jogalkotó, hiszen több törvény változtatását is eredményezi a direktíva átültetése a magyar jogba - véli Varga Gábor.

A fizetési késedelmek alakulását folyamatosan vizsgálja az Euler Hermes Csoport minden országa, ennek a mutatónak a révén pedig jó képet kaphatunk arról, hogy egy gazdaság vállalkozásainak pénzügyi teljesítőképessége milyen irányvonalat követ. A fizetési késedelmek számának változása egyben előrejelzi a cégbedőlések várható alakulását is. Magyarországon 2010 elejéhez képest kisebb-nagyobb hullámokban, de folyamatosan növekszik a fizetési késedelmek száma. Ha a szűk régiónkkal, a Visegrádi Négyek országaival vetjük össze hazánkat, látható, hogy Lengyelországban a legkritikusabb a helyzet, míg Csehország és Szlovákia ingadozóan, ám valamelyest javuló tendenciát láttat.

Borús kilátások - Veszély leselkedik a fuvarozókra
Kik tartoznak a fuvarozóknak?

A fizetési késedelmek és a nemfizetések "állatorvosi lovaként" az építőipart szokták felhozni, azonban hasonló helyzetben van a közúti áruszállítási szektor is. A fuvarozás a gazdasági konjunktúrákra - így a visszaesésekre is - igen érzékeny ágazat, ami könnyen érthető, hiszen ha nincs árukereslet, nincs szükség áruszállításra sem. A legutóbbi évek általános tapasztalata pedig sajnos ezt igazolta. Annak ellenére, hogy a fuvarozási szerződésekben már 2009 óta kormányrendelet írja elő a legfeljebb 30 napos fizetések határidőt, az éles verseny, a megbízók elvesztésétől való félelem miatt a vállalkozók nem merik érvényesíteni ezt a "rövid" határidőt a tevékenységük során. Mi sem bizonyítja jobban ezt annál, hogy ha csak az ágazat szereplőinek pénzügyi beszámolóit nézzük, tisztán látható, hogy a fizetési határidőt jól leképező pénzügyi mutató, a vevők forgási sebessége (DSO - Days Sales Outstandings) átlagosan 50 nap volt az elmúlt években, sőt, ötből két vállalkozásnál akár a hatvan napot is meghaladta a kintlévőség-állomány.

Vevők forgási ideje (DSO)
A vevők forgási ideje, vagyis a DSO (Days Sales Outstanding) mutatja meg, hogy egy adott vállalkozásnak a vevőivel szembeni követelése hány napot tesz ki, vagyis mennyi idő elteltével válik a kiszámlázott követelésből realizált árbevétel. A DSO a cég pénzügyi beszámolójából vagy időszakos pénzügyi adataiból számítható ki a következő módon: DSO=(vevőkkel szembeni követelések*365)/nettó árbevétel. A DSO mutatója a hitelbiztosítás díjának meghatározásakor is használatos, mértéke a biztosítási díj nagyságát befolyásolja.


A magyar gazdaság növekedésének egyik mozgatórugója az export, és ha külföldre értékesítünk, azt természetesen le is kell szállítani a célországba. Ez export jótékony hatása áttételesen így az áruszállítási ágazatra is kedvező eredményeket produkál. A fuvarozási szektorban jelentős szerepet betöltő cégek vezetői többen is azt a véleményt képviselik, hogy a közúti áruszállítás hazai képviselői válhatnak Európa fuvarosaivá. A jelentős exportkitettségnek azonban árnyoldala is van, ami a ki nem fizetett számlákban mérhető. Az elmúlt években és jelenleg is az látszik az ágazatban, hogy az Euler Hermes által kezelt, késedelmes vevőkövetelések háromnegyede külföldi megrendelő felé irányul - hangsúlyozza Varga Gábor.

Természetesen itt is visszaköszön az, ami a globális makrogazdaságban tetten érhető, vagyis a "renitens országok" között találjuk meg Olaszországot és Spanyolországot, míg a közelebbi exportcélországok sorában Ausztria, Németország, Szlovákia és Románia a válság kezdetét jelentő 2009-es évben voltak a mélyponton a fuvarozási díjak kifizetésének tekintetében.
Egy hosszabb, tízéves időtávot vizsgálva is elmondható, hogy a kifizetetlen számlák jelentős részben gyakorlatilag a "kollégák" tevékenysége révén keletkeznek, akár belföldi (a behajtásra átadott követelések kétharmada), akár külföldi viszonylatban nézzük (a behajtások 80%-a). A hazai késedelmek további hatoda a kereskedelemből, 12%-a pedig az építőiparból és az építőipart közvetlenül kiszolgáló gyártóktól eredt az elmúlt évtizednyi időszakban. Jól körvonalazza ez azt, hogy nemcsak a krízis idején, hanem általánosságban is a válságindikátornak tekintett szektorok fejtik ki legerősebben a hatásukat a szállítmányozásra.

Felhalmozott kártyaadósságok

A fuvarozók általában tisztában vannak azzal, hogy tizenkilencre lapot húznak azzal, amikor elvállalnak minden adódó megbízást, még abban az esetben is, ha egy-egy potenciális megrendelőjükről köztudott a szakmában, hogy megkérdőjelezhető a fizetési fegyelme. Tőzsdei hasonlattal élve: megkötnek olyan üzleteket is, amelyeknek rossz a risk-reward, vagyis a kockázat-hozam arányuk. Nyilvánvalóan azért teszik ezt meg, mert egyrészt reménykednek abban, hátha az ő esetükben rendben lesz minden a fizetéssel, másrészről azért is, mert valamennyire porlasztják a kockázatukat azáltal, hogy egyetlen megbízást sem hagynak ki, így az esetleges veszteségeket fedezhetik a többi üzletből származó nyereségek. A kockázatkezelésnek ez a - kissé szerencsejátékos - megközelítése azonban egyre kevésbé életképes, ahogy azt az elmúlt évek be is bizonyították. Vélhetően ennek a felismerése is szerepet játszott abban, hogy a közelmúltban egyre több fuvarozó cég mutatott érdeklődést a hitelbiztosítás iránt - emeli ki Varga Gábor.

Az érem másik oldalára pillantva érdemes megvizsgálni azt is, hogy a fuvarozók kinek tartoznak, hiszen ha nekik nem fizetnek a megrendelőik, ők sem tudják teljesíteni a fizetési kötelezettségeiket, vagyis kialakul a lánctartozás. Ahogy az előbbiekben arról már szó volt, a tágabban értelmezett, logisztikai ágazaton belül keletkezik a fizetésképtelenségből eredő károk relatíve magas száma, értékben azonban a legmagasabb kárösszegeket az üzemanyag-társaságok szenvedik el. Jobban belegondolva ez teljesen logikus - hívja fel rá a figyelmet Varga Gábor. Az üzemanyag-kereskedők jellemzően utólagosan fizetendő üzemanyag-kártyát adnak a fuvarozó rendelkezésére, akinek - fizetésképtelensége esetén - felhalmozott "kártyaadósságaik" keletkeznek, ez pedig egyenes út a fuvarozó felszámolásához. Hasonló a helyzet a finanszírozó cégekkel szemben is, különösen a devizában felvett hitelek, lízingdíjak törlesztése kapcsán. Mivel az áruszállítás két legfontosabb eszköze a jármű és az üzemanyag, ezért az a fuvarozó, amely e két tétel esetén kerül fizetési késedelembe, mindig magasabb kockázatot hordoz magában, érdemes sokkal nagyobb odafigyeléssel kezelni az ilyen vállalkozásokat. Ehhez nyújt háttértámogatást például a céginformációs rendszer, amely jelzi a hitelbiztosító szakembereinek, ha egy fuvarozó vállalkozás várhatóan működésképtelenné válik, időben figyelmeztetve ezzel a vállalkozás beszállítóit.

Az áruszállító vállalkozások helyzetét befolyásoló külsődleges tényezők (mint az üzemanyagárak, a forint volatilitása) mellett komoly hatást gyakorol majd az ágazat szereplői által már régóta rettegett elektronikus útdíj bevezetése, amelynek elhalasztásával a fuvarozók lélegzetvételnyi időt kaptak, de sokuknak kevés lesz ez az időszakos fellélegzés a túléléshez, emiatt számos bedőlést prognosztizálunk az ágazatban - jelzi Varga Gábor. Várhatóan azok a társaságok nem élik túl az újabb kihívást, amelyek kisméretűek és jellemzően belföldi áruszállítást végeznek. A menekülés útvonala lehet a részleges profilváltás (például az általános célú áruszállítás helyett a specializálódás), de a legszerencsésebbek talán azok a kisebb fuvarozók lesznek, akik egy nagyobb logisztikai társaság állandó alvállalkozóivá válhatnak, erősítve ezzel a szakma vertikális integrációját.

Borús kilátások - Veszély leselkedik a fuvarozókra
KonyhaKontrolling

Adózzon mindenki más!

Az interneten sok vélemény jelenik meg a \"megfelelő\" adóztatással kapcsolatban, de még a legtájékozottabbak is sokszor minimum meglepő véleményeket fejtenek ki. A bejegyzésben nem megyek bele

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Likviditási szakértő/vezető modellező

Likviditási szakértő/vezető modellező

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Pénzügyi modellező/vezető modellező

Pénzügyi modellező/vezető modellező
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
telefon scam csalás adathalászat hívás