
A kutatásban vizsgált több mint 1100 funkció közül mennyi elérhető a hazai bankok digitális csatornáin? - ez volt a fő kérdése a Deloitte Digital digitális transzformációra specializálódótt csapata által végzett, a világ 39 országának 318 bankját érintő kutatásának, amely itt érhető el. Nem a 100 százalékos teljesítmény (minden szóba jöhető funkció megvalósítása) a cél: a vizsgált bankok globális átlagpontszáma is 40 százalék körüli.
A vizsgálat az ügyféléletút mentén hat fő lépést vett górcső alá és így lefedte az ügyfelek minden bankkal kapcsolatos tevékenységét: információgyűjtés, terméknyitás, onboarding, mindennapi bankolás, banki kapcsolat kiterjesztése, banki kapcsolat zárása. A digitális érettség felmérése három részből áll: a funkciók elérhetőségét és kiterjedtségét felmérő elemzésből, egy ügyféligény kutatásból, valamint egy felhasználói élmény (UX) tesztelésből. A funkciók meglétéről szükséges információkat több mint 180 „tesztvásárló” gyűjtötte össze, akik folyószámlákat nyitottak a vizsgált bankoknál, majd a több mint 1100 funkció mentén értékelték az egyes bankok internetes és mobil banki csatornáinak kínálatát. Ezzel párhuzamosan egy ügyféligény-kutatás is készült 4900 ügyfél részvételével, hogy kiderüljön: az egyes banki tevékenységeket milyen gyakran és mely csatornán folytatnák legszívesebben az egyes bankok ügyfelei. Ezeket egészítette ki a digitális csatornák felhasználói élmény szempontú elemzése. Az elért összpontszámok alapján a bankokat négy csoportba sorolták: digitális bajnokok, ügyes követők, digitális alkalmazkodók, digitális lemaradók.

Globális kép: a bajnokoktól a lemaradókig
A tanulmány fő tanulságai globális szinten:
- A digitális banki érettség alapján jól megkülönbözhethetők a digitális bajnokoknak számító bankok és a vezető gyakorlatok.
- A koronavírus átalakította a bankolást és felgyorsította a fejlesztéseket: a bankok 60%-a zárt be fiókokat vagy szűkítette azok nyitvatartási idejét, a megvizsgált bankok 11%-a felszámolt bizonyos számlanyitási lehetőségeket, 6%-a pedig felfüggesztette új ügyfelek számára a számlanyitást, vagy korlátozta egyes termékei hozzáférhetőségét; ugyanakkor 34% új, teljesen digitalizált folyamatot (pl. számlanyitást), 23% távoli ügyfélazonosítást és -hitelesítést, 18% érintésmentes fizetést vezetett be.
- A digitális bajnokok pénzügyi mutatóik, így például a költség/bevétel hányados (4 százalékponttal) és a tőkearányos megtérülés (ROE, 1,9 százalékponttal) szempontjából is felülmúlják versenytársaikat.
- Az end-to-end digitális értékesítési folyamatokban jelentős lemaradást kell behozniuk a bankoknak: a digitális bajnokok elhúztak a lemaradóktól pl. a folyószámlák (51% vs 23%), a hitelkártyák (85% vs 34%) és a személyi kölcsönök (80% vs 34%) területén is.
- A digitális bajnokok 19%-át képező 6 „kihívó” szereplő (challenger banks) számos területen megelőzi a piacon régóta jelenlévő inkumbenseket, pl. a számlamegosztás (27% vs 2%), a virtuális betéti kártyák (26% vs 2%), a fejlett use case-ekkel rendelkező chatbotok (15% vs 4%) és a tranzakciókat lehetővé tevő chatbotok (12% vs 2%) területén is (a 6 kihívóból egyébként 2-nek van 1% feletti piaci részesedése; 5 retail fókuszú, 1 univerzális; 4 független, 2 inkumbens tulajdonában van; 2 omnichanel, 4 csak digitális; 4 már profitábilis, 2 még nem).
- A digitális bajnokok tudják, hogy a felhasználói élmény (UX) az a fő megkülönböztető tényező, amely az ügyfélelégedettséget befolyásolja, pl. a digitális bajnokok 65%-a a legjobb 10%-ba tartozik a UX-szcenáriók elemzése alapján, a bajnokok és a lemaradók között a számlanyitás (71% vs 23%), a biztosításkötés (44% vs 7%) és a banki szolgáltatáson túlmutató kiszolgálás (48% vs 11%) területén láthatók a legnagyobb különbségek. A legjobbak különösen az ügyfélkapcsolatok kiterjesztésében járnak élen (elért előnyeiket foglalja össze az alábbi ábra). Érdekesség, hogy míg a digitális bajnokok 55%-ánál lehet már mobilon és 58%-ánál lehet interneten számlát nyitni, addig a lemaradó bankoknál ez a két arány mindössze 5%, illetve 20%.

A biztosítók számára érdekes megállapítás lehet, hogy a nem-életbiztosítások esetében jól halad a digitalizáció (igaz, míg a bajnokok 73%-a, a lemaradó bankok mindössze 8%-a kínál ilyeneket end-to-end), addig az életbiztosítások értékesítése megkívánja a személyességet (34% vs 3% ugyanez az arány).

Az alacsony kamatkörnyezetben felértékelődnek a nem kamatbevételt generáló, nagy hozzáadott értékű szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik az élenjárók számára, hogy megkülönböztessék magukat másokól. Ezekről ad érdekes áttekintést az alábbi ábra, amely alapján pl. parkoló és közlekedési jegyet a lemaradó bankok 7%-ánál és a digitális bajnokok 42%-ánál lehet vásárolni. Színház- és mozijegyek esetében 0%, illetve 18% az arány.

Magyarország: a világátlag alatt
A Magyarországon vizsgált bankok digitális értékajánlata a legutóbbi, 2018-as felmérés óta több területen is gyors ütemben fejlődött, de nem csupán az élbolytól, hanem a globális átlagtól is elmaradnak a hazai intézmények. A magyar bankok mindegyike a digitális alkalmazkodók vagy a digitális lemaradók kategóriájába tartozik, és egyelőre távol áll attól, hogy globális szinten a digitális bajnokok közé kerüljön. Pedig kifizetődő a digitalizáció: az élenjárók megtérülési mutatói és saját tőke jövedelmezősége is magasabb a kevésbé digitalizált versenytársakhoz képest.
A kutatás egyik itthon is releváns konklúziója, hogy
míg az élenjárók mobilbanki megoldásai csaknem ugyanazt tudják, mint az internetbankjuk, addig a hazai szereplők mobil applikációiban egyelőre limitáltabb szolgáltatási kör érhető el,
holott a magyar felhasználók immáron 24 százaléka kizárólag, vagy internetbankkal párhuzamosan használva a mobil megoldásokat preferálná. A digitális bajnokok esetében emellett nagy hangsúlyt kapnak az ügyfélkapcsolat bővítését, mélyítését szolgáló, a klasszikus bankoláson túlmutató, ún. beyond banking megoldások (biztosítások, autóbérlés stb.) is. Ebben a kategóriában a globálisan legdigitálisabbnak bizonyuló szereplők átlagosan 46 százalékos eredményt értek el, míg a magyar pénzintézetek mindössze 15 százalékig jutottak.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy Magyarországon nem mennek végbe a digitális bankolást elősegítő, globálisan is innovatívnak tekinthető fejlesztések. Ma már a legtöbb itthoni banknál megoldható, hogy az ügyfél a fiók felkeresése nélkül számlát nyisson, bankkártyát vagy akár személyi kölcsönt igényeljen. A térségben azonban ritkaságnak számító fejlesztés, hogy a hazai ügyfelek ún. másodlagos azonosító segítségével akár telefonszámra vagy email címre is tudjanak utalást indítani, melyek 5 másodperc alatt célba is érnek. Ezévtől már a jelzáloghiteligénylést is el lehet indítani digitálisan, bár ezt a folyamatot többek közt szabályozási okokból kifolyólag nem lehet, első hitelnél nem is célszerű megúszni fióki látogatás nélkül. Ez egyébként világszerte hasonlóan működik, még a digitális bajnokoknak is csupán a 15 százaléka biztosít végig online jelzáloghitelezési folyamatot – emelte ki Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere.
A magyar bankok platformjain már szinte minden szolgáltatásról elérhető részletes tájékoztatás, esetenként néhány adatot igénylő kalkulátorokat is lehet használni, hogy az árazás és a különböző lehetőségek is transzparensebbek lehessenek. Digitális ügyfélszolgálati eszközök (pl. videós tanácsadás vagy chatbot) is rendelkezésre állnak, amit kiegészítenek a mindennapi bankolást támogató kényelmi szolgáltatások, például az azonnali átutalás - csaknem egyedülálló a világon, hogy ez a lehetőség minden magyar pénzintézet, minden ügyfele számára elérhető.
A kereslet egyértelműen változik:
míg két éve a banki lakossági ügyfelek több mint fele csak tradícionális csatornákat (fiók, ATM, call center) használt, addig ma ez már csak 19 százalékukra jellemző. Ugyanakkor 46 százalék a fiók mellett internetbankot, mobilbankot is használ, további 36 százalék pedig már nem jár bankfiókba
– ezt a koronavírus tovább gyorsította.
Címlapkép: Getty Images
Nagy fejtörést okoz a kormányoknak a világformáló megatrend – Mit lehet tenni?
Változtatni kell az adópolitikákon.
Oda a növekedés a világ egyik legnagyobb gazdaságában: megnéztük, mi áll a háttérben
Japánban zsugorodott a GDP, pedig a vámok még be sem ütöttek.
Egységet szorgalmazott XIV. Leó pápa a beiktatási szentmisén, és felszólalt a vallási propaganda ellen
Erős üzeneteket mondott ki a tömegek előtt, hétszer használva egy szót.
Rendkívül magas a választási részvétel a román elnökválasztáson
Óriási tömegek mozdultak meg az első órákban.
Új név, régi értékek – személyre szabott befektetési tanácsadás (x)
Portfolio Investment Services
Sietni kell, jövő kedd az szja-bevallás határideje, és addig lehet rendelkezni az 1+1% felajánlásáról is
Érdemes nem az utolsó pillanatra hagyni a feladatot, tájékoztatót adott ki a NAV.
Fontos korlátozásokat oldott fel a kormány a száj- és körömfájás járvány után
Örülhetnek a Gerecse 50 Teljesítménytúra résztvevői és a mezőgazdasági termékek fuvarozói is.
Követett részvények - 2025. május
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Napelemekkel lefedett csatornák kínálhatnak megoldást a víz- és energiahiányra
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszerét tiszta energiaforrássá alakíthatja amellett, hogy hozzájárulhat a
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré
Top 10 osztalék részvény - 2025. május
Május másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, de én szabin voltam, ezért csak most csináltam meg a listát.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolat
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
- Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
A Fülöp-szigeteken keresztül vezet a Gloster útja Amerikába
Szekeres Viktorral a Gloster Nyrt. alapítójával beszélgettünk
Mindenkit meglepett Kína csodacége – Mit hoz Magyarországnak a BYD?
Kilépünk az összeszerelő-üzem szerepből?
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen