Annak a közel százezer gépjármű-tulajdonosnak, akik az év végi kampányban, január elsejével kötöttek új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), legkésőbb március 1-jén éjfélig kell rendezniük esedékes díjrészletüket – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleménye.
Ismét gyorsan bővült a hazai elektronikus pénzforgalom: a kártyás fizetések és az átutalások, utóbbin belül is az azonnali átutalások, gyorsan terjednek Magyarországon, és már másfélszer több pénzt költünk a kártyánkkal, mint amennyi készpénzt felveszünk a segítségükkel. Bár a forgalomhoz képest még mindig alacsony a sikeres visszaélések aránya, a kártyás csalások esetében 1260 millió forintra nőtt az okozott kár értéke, a nem kártyás, azaz döntően átutalással végrehajtott csalásoké pedig közel 3 milliárd forintra emelkedett. Utóbbi azt jelenti, hogy majdnem ötszörösére emelkedett egy év alatt az átutalásos csalások értéke, azaz a statisztikai adatok is visszatükrözik azt, amit az utóbbi időben érzékelhetünk, hogy a leginkább megtévesztésen, manipuláción alapuló csalási módszerek elárasztották a hazai digitális teret.
Most már biztos: havonta két alkalommal, összesen legfeljebb negyvenezer forint értékben díjmentesen lehet készpénzt átvenni kártyás fizetés esetén kereskedőktől - feltéve persze, ha a boltok is bevezetik a szolgáltatást, amire ma még alig akad példa itthon. Ám emellett egy másik fontos területen is döntés született: a QR-kódos azonnali fizetések és a fizetési kérelmek nem csak tranzakciós illetéktől lettek mentesek a közelmúltban, hanem a minap megszavazott törvénymódosítás értelmében ingyenesek, banki díj- és költségmentsek lesznek.
Az Erste Banknál idén tovább nőtt a digitálisan aktív ügyfelek száma, arányuk elérte a 67 százalékot. Az Erste digitális platformját, a George-ot 550 ezer ügyfél használja. A platform nemrég több új funkcióval is bővült: elérhetővé vált például a George-ból indított, azonosított ügyfélszolgálati hívás, és a bankkátyánkhoz tartozó PIN-kódot is bármikor, biztonságosan lehet ellenőrizni. Hamarosan elérhetővé válik George-ban a szelfis ügyfélazonosítás, és a képernyőt is meg lehet majd osztani a call centeres bankárral.
Az Erste Bank karbantartást végez a rendszerein, amely 2022. 10. 28. 22:00 óra és 2022. 10. 29. 14:00 óra között néhány szolgáltatásuk működését befolyásolja - írja a bank a honlapján.
Jövő tavasszal tervezi elindítani a Fed az Egyesült Államok első nyílt azonnali fizetési rendszerét, a FedNow-t. A Fed régi adósságát törleszti, hiszen bármilyen fejlett is az amerikai pénzügyi szektor, az ország fizetési rendszerében a 70-es évek óta nem történt komoly fejlődés. Az Egyesült Államoknak minél előbb lépnie kell, hiszen a világ számos pontján már dübörögnek az azonnali átutalási rendszerek, köztük hazánkban is. Cikkünkben bemutatjuk, mire készül a Fed, mit tud a hazai azonnali fizetési rendszer, és milyen nagy sikert arató megoldások születtek szerte a világban.
Az elavult nemzetközi utalási rendszerek ma már igen nehezen tartanak lépést az egyre bővülő nemzetköz kereskedelmi volumennel, a transzparencia hiánya és a tranzakció során felhalmozódó rejtett költségek pedig komoly anyagi károkat okoznak a kereskedő vállalatoknak. Az alacsony hatékonyság és a túlbürokratizáltság enyhítésére már számos megoldás született, amelyek még nem terjedtek el széles körben. Tekintve, hogy a jelentős pénzmozgásokban rejlő üzleti lehetőségeket számos feltörekvő vállalat felfedezte, erre talán már nem is kell olyan sokat várni. Mutatjuk, mi a gond a határon átlépő fizetésekkel, és milyen megoldások léteznek a hatékonyabbá tételükre.
2022. március 1-től az OTP Bank kivezeti a lakossági SmartBank mobilalkalmazást, helyét az új OTP MobilBank applikáció veszi át. Az új applikáció - az új internetbankkal együtt - tavaly óta már a teljes lakossági ügyfélkör számára elérhető: a Portfolio most több fontos részletet is megtudott a legtöbb magyar felhasználóval rendelkező alkalmazások cseréjéről, a kivezetésről, a várható díjakról és az új app működéséről.
Magyar fejlesztésű bankfüggetlen kártyaelfogadást kínáló szolgáltató indult el a magyar piacon tavasszal, a teljesen digitálisan igényelhető kártyaelfogadást egy mobilhoz kapcsolt kisméretű eszközzel oldja meg az Agora Pay. A szolgáltatás egyszerű díjstruktúrával rendelkezik, és optimális esetben akár 3 munkanapon belül bevezetik a kártyaelfogadást az igénylőnek. Elsősorban olyan kereskedőknek, szolgáltatóknak nyújtanak kézenfekvő megoldást, legyen szó akár egyéni-, mikrovállalkozásról vagy kkv-ról, ahol még mindig készpénzzel zajlik a fizetés, pedig igény volna az elektronikus alternatívára.
A sárga csekk alternatívájaként számon tartott fizetési kérelem szolgáltatás már hét banki, valamint öt nem banki szereplőnél érhető el, és a szolgáltatást nyújtók és az érdeklődő, csatlakozni szándékozók köre folyamatosan bővül - árulta el kérdésünkre Selmeczi-Kovács Zsolt, a Giro Zrt. vezérigazgatója. Jövő heti Banking Technology konferenciánk előadójával az azonnali fizetési rendszer első 1,5 évéről, a fizetési kérelmek tömeges benyújtását támogató GIROfix szolgáltatásról, a jegybanki digitális pénzekről beszélgettünk.
A brazil központi bank átutalási plafont határoz meg az új, azonnali fizetéseket lebonyolító PIX rendszerében, miután elszaporodtak az úgynevezett „villám-emberrablások”.
Az OTP Bank adatai alapján a koronavírus járvány miatti korlátozások feloldásával párhuzamosan tovább növekedett a kártyaelfogadói forgalom, a tranzakciók száma és az átlagos tranzakcióösszeg is. A bank által kihelyezett POS-terminálok száma 2021 első félévben 10,5 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest. Az OTP Bank szakértői az elektronikus fizetési megoldások további bővülésére és a fizetési struktúra átrendeződésére számítanak - olvasható a pénzintézet közleményében.
Erős üzenetet küldött a héten az MNB a bankoknak, miszerint a pénzforgalmi árazásuk nem elfogadható, a csomagáras szolgáltatások elterjedését szeretnék látni. Mint a jegybank lapunk érdeklődésére küldött válaszából kiderült, az MNB elvárja, hogy viszonylag rövidebb időtávon minden bank kínálatában legyen egy olyan olcsóbb, bárki számára igénybe vehető számlacsomag, ami külön tranzakciós díjak nélkül teszi lehetővé az azonnali fizetéseket. Még idén elemzést készítenek a banki díjakról, és ezután derül majd ki, esetleg mely területeken és milyen egyéb beavatkozásokra lehet még szükség. Az ügyfelek odafigyelésére is szükség van, hiszen van, aki ugynazért a szolgáltatásért 16-szor többet fizet, mint amennyit egy másik csomagban vagy banknál fizetne.
Egyre nagyobb az érdeklődés az „alternatív” kártyaelfogadási lehetőségek iránt Magyarországon – számolt be tapasztalatairól a Portfolio-nak a myPOS POS-terminálfejlesztő. Fél év telt el azóta, hogy bevezették a magyar kereskedőknél az elektronikus fizetési lehetőségek kötelező biztosítását, és sok szolgáltató keresi a megoldást a klasszikus terminálok kiváltására.
Az elektronikus fizetések és a készpénz közötti vetélkedésről, az erős ügyfélhitelesítés bevezetésének hatásáról, az azonnali fizetési rendszerben rejlő lehetőségekről, kriptopénzekről és a digitális jegybankpénzről volt szó a Portfolio pénzügy podcastjában Eölyüs Endrével, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős vezetőjével, és Turzó Ádámmal, a Portfolio elemzőjével.
Egy új, az azonnali fizetési rendszerre épülő online fizetési megoldással rukkolt elő az OTP Mobil, az OTP Bank fintech leánya. Az általuk fejlesztett SimplePay platformon keresztül ezentúl QR-kóddal és egykattintásos "deeplinkkel" mobilbanki alkalmazással, vagy akár netbankon keresztül is fizethetünk. A kereskedők számára a bankkártyás fizetésnél olcsóbb megoldás, az Instant transzfer az azonnali fizetési rendszerre épít.
Az utóbbi időben a csapból is az elektronikus pénz folyik, olyan kezd lenni mint a foci, amiről sokat beszélnek, de csak kevesen értik. Ezzel egyidőben egyre népszerűbbé válnak az olyan eszközök (pontgyűjtőkártyák, ajándékkártyák, üzemanyag kártyák, vásárlói tokenek), amelyek egy vállalat vagy a vele szerződéses viszonyban álló kereskedelmi partnerei üzleteiben használhatók, vagy meghatározott körű termékek és szolgáltatások beszerzését, illetve egyéb vásárlói kedvezmények igénybevételét teszik lehetővé. Az MNB elemzőjének alábbi cikkében bemutatásra kerül, hogy mit tekintünk elektronikus pénznek, milyen eszközök nem minősülnek annak és ez miért fontos kérdés a fogyasztók szemszögéből.
2021. január elsejétől kezdve az online pénztárgépet üzemeltető kereskedőknek legalább egy elektronikus fizetési megoldást biztosítaniuk kell a vásárlóik részére, azaz vagy bankkártyát kell elfogadniuk, vagy azonnali átutalást kell fogadniuk a kasszáknál. A gyakorlatban azonban úgy tapasztaltuk, még sok olyan kereskedő van, amely nem teljesíti az elvárást. Publikus adat azonban egyelőre közelítőleg sincs arról, hány kereskedő vezette be vagy mulasztotta el bevezetni az elektronikus fizetést.
A kereskedelmi törvény módosítása nyomán 2021. január elsejétől kezdve minden, online pénztárgépet üzemeltető kereskedőnek legalább egy elektronikus fizetési megoldást biztosítania kell a vásárlói részére. Az a 40-60 ezer kereskedő, akiknél eddig csak készpénzzel lehetett fizetni, azonnali átutalások fogadásával is eleget tehetnek ennek a kötelezettségnek. Felthetetően a kereskedők között sokan lesznek, akik a törvényben előírtaknak - legalábbis a kezdetekben - ezen a módon felelnek majd meg.
December elsejével a GIRO Zrt. elindította „GIROFix” nevű szolgáltatását, ezzel megnyílt a lehetőség az olyan nem banki szereplők előtt az azonnali rendszerhez való csatlakozásra, akik nem szeretnének klíringtagokká válni, de tömegesen küldenének nem időkritikus fizetési kérelmeket az azonnali rendszerbe, egy új eszközt adva az ügyfeleiknek a számlák befizetésére.