Nyugdíjügy: 100 ezer pénztártag lélegezhet fel
Emlékezetes, hogy a kormány döntési helyzet elé állította 2010 vége és 2011 januárja között a nyugdíjpénztár tagokat. Két út volt elérhető, aki a maradást választotta, annak el kellett fogadnia a törvények szerint, hogy kiszerződik az állami nyugdíjrendszerből, és 2011 vége után szerzett jövedelme és szolgálati ideje nem számít, még akkor sem, ha utána a munkáltató megfizeti a kötelező közterheket. A másik út sokkal egyszerűbb volt, hiszen aki a visszalépés mellett döntött, az állami nyugdíjat ugyanúgy kap az életpályája után, mintha sosem lett volna pénztártag.
Sokan akkor azt mondták, hogy ez nem igazi választási lehetőség, ennek megfelelően számos beadvány érkezett az AB-hez a törvénnyel kapcsolatban, főleg azt kifogásolták az emberek, hogy diszkriminálják a pénztárakban maradó tagokat. A kiszivárgott tervezetből is látható, hogy az Ab is átlát a szitán, és szigorúan ragaszkodik ahhoz, hogy a biztosítottaktól nem lehet megvonni megfelelő ellenszolgáltatás nélkül az állami nyugdíjat, főleg ha a jogosultságért fizetnek a maradók is. A kormány úgy próbálta ezt a helyzetet megoldani, hogy átnevezte a munkáltatói nyugdíjjárulékot nyugdíj-hozzájárulásra, valamint a pénztártagoknak is ad egy minimális állami nyugdíjat. Azonban ez a szolgáltatás aránytalan azzal a befizetéssel, amit a nyugdíjpénztár tagjai is teljesítenek.
Több út között is válogathat a kormány
A kormány számára láthatóan nem volt kudarc a nyugdíjtörvények felülírása, a nyugdíjpénztártagok többsége visszalépett, mindössze 100 ezren maradtak a 3 millió pénztártagból. Ismerve a költségvetési helyzetet, és az államadósság mértékét nem látunk arra lehetőséget, hogy újra lemondjon az állam a járulékai egy részéről, tehát a kötelező nyugdíjpénztári rendszer nem fog újjáéledni. Nagy kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik a pénztáraknál maradtak.
Az Ab elmarasztaló döntése értelmében nem maradhat fent a mostani helyzet, a nyugdíjpénztár-tagoknak is meg kell adni az állami nyugdíjat (legalábbis a befizetéseikkel arányos állami nyugdíjat nekik is biztosítani kell). Emellett ott van azoknak a köre is, akik igaz visszaléptek az állami pillérbe, azonban aláírtak egy jogfenntartó nyilatkozatot, arra az esetre, ha a törvények megváltoznának. Több tízezer emberről van szó, a helyzetüket azonban az bonyolítja, hogy az egyéni számlájuk már megszűnt, és a mögöttes vagyon átkerült az államhoz, a tagi-kifizetéseket pedig már teljesítették.
A legnagyobb dilemma a jövőben az lehet a kormány számára, hogy ezt milyen módon tegye meg, illetve még ez előtt, hogy mit akar kezdeni a nyugdíjpénztári rendszerrel. Egy elmarasztaló határozat esetén nem igazán lehet mit csinálni, vissza kell adni a pénztártagoknak a nyugdíjjogosultságot,. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a kormány a korábban kiszivárgott információk szerint a svéd rendszer felé akar elmozdulni, ahol a nyugdíjakat az állami egyéni számlán virtuálisan felhalmozott egyenleg alapján fizetnék.
Jelen tudásunk szerint négy opció közül is válogathat a kormány, ezek között azonban vannak kevésbé valószínűsíthető megoldások is. Az első szerint nem foglalkozik a kormány a nyugdíjpénztár tagokkal, békén hagyja a szektort, és visszatér a korábbi hagyományokhoz, tehát a járulékok megosztva kerülnek majd az állami egyéni számlára és a pénztári számlára (24%-10% formájában). Természetesen lehet játszani a járulékokkal - ahogy a lengyelek tették -, viszont a végeredmény ugyanaz lenne, a nyugdíjpénztár tagok egy vegyes rendszerből kapnának nyugdíjat. Az egyik legfőbb probléma ezzel a helyzettel, hogy a kormánynak be kell ismernie, hogy tévedett.
A második alternatíva szerint a törvényt úgy változtatnák meg, hogy az összes befizetés az államhoz folyjon be 2012-től (vagyis a manyup-tagok 10%-a is). Mindez azt jelenti, hogy tisztán kettéválasztanák a nyugdíjrendszerünket, lenne egy állami rész és egy önkéntes magánpillér - vagyis az önkéntes pénztári pillér nem a kötelező állami pillér egy része helyett létezne, hanem csak azon túl lehetne élni vele. A tagok 2010 végéig a vegyes rendszer szerint kapnának nyugdíjat, ezt követően viszont mindenkit úgy kezelnének, mintha csak állami rendszer tagja lenne. Természetesen az önkéntes pénztári számlákon felhalmozott vagyont a nyugdíjazáskor nyugdíj-kiegészítésre lehetne felhasználni, viszont csak úgy tudna a számla értéke emelkedni jelentősen, ha a tagok önkéntesen megtakarítanának, hiszen a járulékok csak az államhoz folynak be.
Egy harmadik opció szerint a kormány végérvényesen megszüntetné a magánnyugdíjpénztári szektort, és arra kényszerítené az embereket, hogy lépjenek át az állami rendszerbe, ahol mindenki kap egyéni számlát, persze ekkor az eddigi évek megtakarításait is magához vonja az állam. Ez abban különbözik a második esettől, hogy a kormány nemcsak a jövőbeli járulékokat tereli magához, hanem a 100 ezer pénztártag 230 milliárd forintos megtakarítását is. Azért is kedvező a kormány számára ez a forgatókönyv, hiszen pótlólagos bevétele származik, a 2012-es költségvetési hiánycél kellően feszes ahhoz, hogy legyen helye a 230 milliárd forintnak is.
Ez utóbbi megoldás a legdrasztikusabb, azonban ha arányos kárpótlást ad az állam a tagoknak, akkor nem lehet alkotmányossági aggály. Korábban politikai döntés volt a vegyes rendszer kialakítása, és ebben az esetben a végleges megszüntetés is az lenne. Egyszerűen az államnak joga van a társadalombiztosítási rendszert a saját szája íze szerint alakítani, tehát ha úgy gondolja, akkor azt is megteheti, hogy mindenkit az állami rendszerbe léptet át.
Véleményünk szerint egy negyedik opció is nyitott, ami a valós megoldás helyett inkább az időhúzásra épít. Nagyjából lehet látni, hogy az alkotmánybíróság fő problémája a nyugdíjtörvénnyel az lehet, hogy a nyugdíjpénztártagokat káros megkülönböztetés éri, hiszen a járulékfizetésért cserébe 2011 végétől állami nyugdíjban nem részesülhetnek, csak egy minimális nyugdíjban. Amennyiben az arányosság a fő kérdés, akkor a törvényeket úgy is megváltoztathatja a kormány, hogy a korábbiaknál nagyobb ellenszolgáltatást ad az állami nyugdíjban, viszont a tisztán állami pillérhez képest még mindig kevesebbet. Ez egy nagyon ingoványos talaj, hiszen jogértelmezés kérdése az egész, a problémát csak maga előtt görgetné a kormány.
Konklúzió kérdőjelekkel
Látni kell, hogy az alkotmánybíróság pénztártagokra kedvező döntése mindenképpen pozitívan értékelhető a tagok szempontjából, nagy kérdés, hogy mennyiben lehet erre számítani, főleg a testület összetételének megváltozásával, illetve, hogy a kormány mennyire gyorsan adja fel a harcot, és törődik bele a vereségébe.
A 100 ezer fős tagság jelentős, tehát az akaratukat nem lehet félvállról venni, miközben nincsenek is olyan sokan, hogy ha a jogosultságukat visszaadnák, akkor abból hatalmas felháborodás lenne. Az viszont kockázatot jelent, hogy a visszalépők közül sokan csak kényszerből hozták meg a döntést, így okozhat társadalmi felháborodást, ha végül olyan eredmény születik a 100 ezer ember esetében, ami (1) lényegesen különbözik a visszalépők mostani helyzetétől és (2) sokan válaszottak volna az év elején, ha akkor ennek ismeretében dönthettek volna. Ilyen eset lenne például az általunk vázolt első forgatókönyv.
Az egészen biztos, hogy hónapokkal ezelőtt még a kormány a három pilléres rendszer felszámolását tűzte ki zászlajára, ami végül is megtörtént, azonban a feladatot nem tudta tökéletesen megoldani. Véleményünk szerint sokkal egyszerűbb lenne a helyzet, ha a kormány világosan kimondaná, hogy csak két pillért akar egymás mellett látni, az államit és az önkéntes pénztárit, rendezné a maradókkal a dolgát, és ezzel együtt egy olyan összefüggő öngondoskodás javaslat-csomagot készítene, amely világossá teszi, hogy évtizedek múlva már nem tud ugyanakkora nyugdíjakat adni az állam, mint most, tehát a lakosságnak előre meg kell takarítania az időskorára.
Hatalmas szerződéscsomaggal próbálják levenni Trumpot a lábáról a bahreiniek
Boeing repülőket és amerikai szervereket vásárolnak.
Növekedéssel zárták az első félévet a magyar alapok, sok pénz ment abszolút hozamú befektetésekbe
Közzétette júniusi statisztikáit a BAMOSZ.
Vasököllel venne revansot Trumpon az Európai Unió bővülő országhada
Egyre többen borítanák az asztalt a vámháború miatt a legfájdalmasabb gazdasági csapással.
Lázár János bejelentette: helytállási pénzt kapnak azok, akik a vihar elhárításán dolgoztak
"Most már csak a hétköznapokban kell ugyanígy helytállni."
Szíria az ENSZ Biztonsági Tanácsának az összehívását kéri az izraeli légicsapások miatt
Megvitatnák a következményeket.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Túlfeszítette a húrt Brüsszel, belháború indult az uniós pénzek miatt
Ursula von der Leyen terve az új hétéves költségvetésről egyelőre csak feszültségeket hozott felszínre.
Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Meglepő listát tett közzé a Lázár János vezette minisztérium.
Így harcol a sok turistával Barcelona és Dubrovnik
Amennyire jövedelmező ágazat a turizmus, akkora problémát okoz, ha elburjánzik: Barcelona vagy Dubrovnik bőven tudna mesélni, mivel jár a túlturizmus. A népszerű lokációknak mind megvan... Th
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
SPB: Szigorító intézkedések és növekvő infláció határozhatja meg a román kötvénypiacot a közeljövőben
A román kötvénypiacot a közeljövőben várhatóan egyrészt a növekvő infláció, másrészt a költségvetési hiány csökkentésére irányuló szigorító intézkedések határozzák meg. A kis
Végre kimondták: nem kell tovább fenntartani a projekteket
Miközben sok pályázó már túl van a projektje fenntartásán, a Hatóság csak most tisztázta a legfontosabb kérdést.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Tíz év alatt a magyar gazdagok végre felzárkóztak az EU-hoz
Hogyan oszlott el az elmúlt évek vagyongyarapodása a magyar háztartások között?
Vége a pénzesőnek? Fájni fog a kiszivárgott EU-s agrárreform
Teljesen más világ jöhet, ha megvalósulnak a brüsszeli tervek.
Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
