
A 2021-es kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy Magyarországon a vásárlóerő az előző évhez képest (6.871 euró) 11 százalékos növekedést mutat, amely egy jelentős visszapattanást jelent a tavalyi vásárlóerő-csökkenéshez képest A 19 magyarországi megyét és Budapestet vizsgálva kiderül, hogy a legmagasabb vásárlóerővel rendelkező térségek ismét meg tudták védeni helyüket a rangsorban.
A fővárosi továbbra is egyértelmű fölénnyel az első helyen áll: az itt élőknek egy főre vetítve 9.722 euró áll rendelkezésükre.
Ez azt jelenti, hogy a budapesti lakosok költési potenciálja valamivel több, mint 27 százalékkal meghaladja az országos átlagot,
de közel 35 százalékkal elmarad az európai átlagtól is.

Az előző évhez képest nem változott az átlagon felüli vásárlóerővel rendelkező megyék száma sem: a 20 megyéből mindössze ötben áll az emberek rendelkezésére több pénz, mint az országos átlag. Földrajzilag mindannyian a fővárosban és annak környékén, valamint az osztrák határ felé helyezkednek el. Másrészt 15 megyében - az összes magyarországi megye háromnegyedében - az átlag alatti a vásárlóerő. Az utolsó helyen Szabolcs-Szatmár-Bereg megye áll, ahol az egy főre jutó vásárlóerő 5.944 euró. Ez alig 78 százaléka az országos átlagnak, és kevesebb mint 40 százaléka az európai átlagnak.
Az első tíz leggazdagabb település listáját idén is Üröm vezeti, és történt néhány változás a rangsorban: Paks már a második helyezett, Nagykovácsi javított egy helyezést, mindezt Budaörs rovására, amely így idén a negyedik. Dunakeszi szépített egy pozíciót, illetve Győrújbarát visszatért az első tízbe.
Az 5000 főnél nagyobb települések rangsora (Budapest nélkül), az egy főre jutó vásárlóerő országos átlaghoz viszonyított aránya (vásárlóerő index) alapján, 2021-ben:
- Üröm 160,0
- Paks 150,2
- Nagykovácsi 150,1
- Budaörs 148,1
- Solymár 143,1
- Diósd 140,4
- Szentendre 135,9
- Törökbálint 130,5
- Dunakeszi 127,4
- Győrújbarát 127,3
A Portfolio Sztupár Andreát, a GfK Hungária Kft. ügyvezetőjét kérdezte a kutatás részleteiről
Évek óta publikálja a GfK Vásárlóerő tanulmányát, de hogy készül egy ilyen kutatás? Honnan szerzi be a GfK az alapadatokat, mennyire nagy kihívás ezeket egységesíteni, összehasonlítani? És egyáltalán: mit ért a szakma a vásárlóerő fogalmán?
A vásárlóerő az adólevonások utáni, egy főre jutó, elméletileg elkölthető jövedelmet jelenti, amibe beleértjük az összes állami juttatást is. A tanulmány megadja az éves vásárlóerő egy főre jutó értékét euróban, illetve index értékben. A GfK Vásárlóerő értékei megfelelnek a rendelkezésre álló nominál jövedelmi értékeknek, azaz nem követik az inflációt és a regionális árkülönbségeket sem tükrözik.
A számítás alapjául a személyi jövedelemadó bevallásból származó adatok, az állami juttatásokkal kapcsolatos statisztikák és a gazdasági intézetek előrejelzései szolgálnak.
Az ezrelékben kifejezett vásárlóerő-adatok a vizsgált egységek súlyát mutatják az ott élő lakosság rendelkezésre álló jövedelmére vonatkozóan, az országos összeghez viszonyítva. Az egy lakosra, illetve egy háztartásra jutó vásárlóerő index azt fejezi ki, mely területeken és mennyivel tér el a jövedelem az országos átlagtól (=100,0). Az egy főre eső vásárlóerő indexet a következőképpen számíthatjuk ki:

A vásárlóerő-számításokat már hosszú évek óta végzik a GfK, Európa 42 országára. A metodika minden esetben ugyan az, így az összehasonlíthatóság adott. Az adatokat Németországban, a központi geomarketing területünk állítja elő, de minden egyes esetben az országok jövedelemstatisztikájának bevonásával.
Azon túl, hogy a média foglalkozik vele, és meghatározza a közbeszédet, ki a „célcsoportja” egy ilyen tanulmánynak? Tipikusan milyen cég az, aki tud hasznosítani egy ilyen adatbázist, és hogyan?
Az összes vásárlóerő értéke azt az elméletileg elkölthető jövedelmet tükrözi, melyet a lakosság fogyasztásra, illetve az állandó havi kiadásokra fordíthat, mint például lakbér, közműdíjak, jelzáloghitel, nyugdíj-előtakarékosság és egészségbiztosítás, továbbá rekreáció, illetve közlekedés.
A vásárlóerő egy geomarketing eszköz, amivel irányítószám szinten, piaci potenciálokat tudnak belőle a felhasználók számolni.
Ennek megfelelően fel lehet használni például a területi képviselők értékesítési lehetőségeinek meghatározásánál arra, hogy a célok legyenek a reális piaci potenciálokkal egyenes arányban. Hasznosítható ugyanakkor az adott forgalom értékelésénél, például annak megállapítására, hogy egy üzlet a potenciál alatt vagy felett teljesített. De hasznos lehet az egyes képviseletek, illetve területek forgalmára vonatkozó célok kitűzésénél, az eddig nem megfelelően kiaknázott területek feltárásánál, potenciál- vagy vonzáskörzet-analízisnél.
Egy cégvezető összehasonlíthatja vele a hasonló lehetőségekkel rendelkező értékesítési területeket, különböző területi elemzések készíthetők a segítségével, amiket például a regionális kommunikáció kidolgozásánál is érdemes szem előtt tartani: mely területek esetén mennyi ráfordítás szükséges, hogy elérjük a célcsoportot.
De kereskedők és franchise-partnerek számára is értékes lehet, a megfelelő piaci területek, a vonzáskörzet meghatározása szempontjából. Minden egyes esetben a vásárlóerő egy alapadatsor, amihez az adott cég belső adatai is szükségesek, amelyekkel együtt egy komplex tanulmány és következtetés, akcióterv készülhet.
Mi volt az, ami kutatói, statisztikai szemmel a legmeglepőbb volt az idei évben? Volt olyan adat, ami a korábbi évekhez képest nagy kiugrást mutatott?
A tavalyi évben szinte mindenhol esett a vásárlóerő, az európia átlag 5,3 százalékkal volt kevesebb, mint a 2019-es érték: 13.894 euró. Hazánkban a visszaesés mértéke nagyobb volt, mert 2020-ban 7,3 százalékos visszaesés mellett 6.871 euró volt az egy főre jutó vásárlóerő.
A 2020-as év a koronavírus miatt rendkívüli gazdasági helyzetet okozott az országokban és azokban leginkább, amelyek GDP-jét nagyban meghatározza a turizmus, hiszen értelemszerűen ők nagyobb mértékű vásárlóerő csökkenést szenvedtek el.

Egy ilyen helyzet után, a korlátozások feloldása következtében azt vártuk, hogy a számokban, és az indexben is növekedés következik, ami meg is történt. Azt gondolom, hogy ebben nincsen meglepetés. Az, hogy még a 2019-es szintet is meghaladtuk 3 százalékkal, míg az EU átlag csak 2,1 százalékkal nőtt, az kifejezetten pozitívnak mondható, bár vannak olyan környező országok, amelyek ezt felülmúlták.
Ami meglepő, hogy az észak-nyugati határvidéken Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megyében az országos átlaghoz képest csökkent valamelyest a vásárlóerő értéke,
tehát ezek a megyék nem tudták hozni az országos szintű emelkedést, amibe szerepet játszhat az, hogy a külföldi turisták még nem érkeztek olyan nagy mértékben ezekbe a megyékbe, mint 2019-ben.
A kutatás szerint „Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 7.643 euró, ami az európai átlag vásárlóerő 51 százalékának felel meg.” Ez a statisztika/helyezés hogy alakult az elmúlt években, és mennyire mozognak együtt vásárlóerő szempontjából a régiós országok?
Ezzel az értékkel a 42 felmért ország közül a 30. helyen helyezkedünk el. Az elmúlt három évben ezt a helyezést tudhatjuk magunkénak. Az idei évben 16 európai ország vásárlóereje van az átlag felett, az összes többi alatta. A grafikonon jól látható, hogy utánunk a Déli-, Dél-Keleti szomszédaink helyezkednek el, illetve a sereghajtó Ukrajna.

GfK Vásárlóerő-index Európa országaiban 2021-ben (Egy főre jutó vásárlóerő, Index, Európa = 100)
A V4 országok közül a leginkább Szlovákia okozott meglepetést, mivel náluk a 2020-as visszaesés elég csekély mértékű volt, és ehhez képest az idei növekedésük közel 13 százalékos volt, tehát a pandémia előtti időszakhoz viszonyítva náluk 10 százalékkal nőtt a vásárlóerő. Ugyan ezen összehasonlítás (2021 vs. 2019) a csehek esetében +7 százalék, a lengyeleknél pedig +9 százalék. Hazánkban ez csupán +3 százalék, tehát nem véletlen, hogy a keresetek emelése napirenden van, ami befolyással van a vásárlóerő, azaz az elkölthető jövedelem növekedésére.
Ahogyan a grafikonon is látszik, hazánk és Lengyelország vásárlóereje közel azonos, de fontos elmondani, hogyha a háztartásokra vetítve nézzük a vásárlóerőt, akkor jelentősebb a különbség a magyar és a lengyel értékek között, mintha egy főre nézzük. Ez annak köszönhető, hogy az adott területi egységben a háztartások átlagos mérete eltér, azaz a két országban a háztartások mérete nem azonos. Hazánkban alacsonyabb az egy háztartásban élők száma, mint Lengyelországban.
Ez viszont azt is jelenti, hogy míg egy fő nem sokkal több jövedelemből gazdálkodik Lengyelországban, mint itthon, addig egy háztartás viszont 4.000 euróval több bevétel felett diszponál náluk éves szinten, ami nagyjából 120 ezer forint havonta, 360-as euró/forint árfolyammal számolva.

A cikk megjelenését a GfK Hungária Kft. támogatta.
Címlapkép: Getty Images
A legnagyobb dróneső hullott Ukrajnára, kiderült a következő nagy megbeszélés időpontja - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
A háború legnagyobb dróntámadását indította Oroszország Ukrajna ellen a "béketárgyalások" után
Egész éjjel szóltak a szirénák Kijev térségében, halálos áldozat is van.
Hiába az ígéretek, újra a járvány előtti szinten szennyez a légi közlekedés
Nem csak a CO2 okoz gondot.
Melyik hozza el az áttörést: elektromos autó vagy közösségi közlekedés?
Mi a legjobb irány a közlekedés zöldítésében?
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
Részben visszacsinálják a Brexitet a britek, hétfőn jön a bejelentés
Fontos találkozóra kerül sor Londonban, néhány információ már kiderült.
Abszolút támogatásáról biztosította Ukrajnát az új kanadai miniszterelnök
A pápa beiktatási miséjére készülve hangzott el a kulcsmondat.
Idegesek a befektetők Amerika leminősítése miatt, fenntarthatatlan pályán robog az ország
Árgus szemekkel figyelik a piacok, hogy mi lesz a „nagy csodálatos törvényből” Washingtonban.
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Napelemekkel lefedett csatornák kínálhatnak megoldást a víz- és energiahiányra
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszerét tiszta energiaforrássá alakíthatja amellett, hogy hozzájárulhat a
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre Miért utasítanak el a bankok? Ingatlanvásárláskor gyakori, hog
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré
Top 10 osztalék részvény - 2025. május
Május másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, de én szabin voltam, ezért csak most csináltam meg a listát.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolat
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
- Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
A Fülöp-szigeteken keresztül vezet a Gloster útja Amerikába
Szekeres Viktorral a Gloster Nyrt. alapítójával beszélgettünk
Mindenkit meglepett Kína csodacége – Mit hoz Magyarországnak a BYD?
Kilépünk az összeszerelő-üzem szerepből?
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen