190 éves múltra tekint vissza a magyar cég: 2020-ban az utolsó pillanatban mentették meg
Gazdaság

190 éves múltra tekint vissza a magyar cég: 2020-ban az utolsó pillanatban mentették meg

Portfolio
Százkilencven éves múltjával a Caola Zrt. a második legrégebbi, folyamatosan működő magyar cég. Mégis, 2020-ban az utolsó pillanatban mentette meg dr. Bándi Imre és befektetőtársai – ma már új gyártócsarnokai épülnek határon innen és túl, innen kerülnek majd ki a Caola jól ismert termékei.

A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.

A Caola története csaknem kétszáz évvel korábbra, a reformkorig nyúlik vissza. 1831-ben alapított gyárat egy pesti szappanosmester, Hutter József a régi Váci úton. Ez lett a ma is jól ismert cég jogelődje, egyben a magyar kozmetikai ipar alapja. Idővel folyamatosan bővült a kínálat, az 1930-as évekre már a régiós országok piacait is meghódították. A szocializmus alatt ebből jött létre a vegyipar mamutvállalata, amely Közép-Kelet Európa legnagyobbjává nőtte ki magát. A rendszerváltás után azonban gyorsan odalett a piacvezető pozíció, a Caola a nyugati multinacionális cégekkel nem bírta a versenyt. Ráadásul a tulajdonosok a kétezres években elhanyagolták a márkaépítést, így, miközben az olyan jól ismert brandeket, mint a Baba tusfürdő, a konkurencia megszerezte, a megmaradt termékek zömét már csak az idősebb korosztály ismeri és használja. Magyarország egyik legnagyobb múltú cége, amelyet két világégés sem tudott tönkretenni, csendben menetelt a csőd felé, és minden bizonnyal fel is számolják, ha az utolsó pillanatban nem vásárolja fel dr. Bándi Imre és befektetőtársai.

2020 áprilisában vettük meg a céget, akkor már gyakorlatilag hónapjai voltak hátra a teljes fizetésképtelenségig. Több százmillió forintos lejárt tartozást görgettek maguk előtt, ha befutott volna egy nagyobb megrendelés, a teljesítéshez szükséges pénzt sem tudták volna előteremteni

– elevenítette fel Bándi Imre, aki azért döntött a vásárlás mellett, hogy megmentse ezt a hungarikumnak is nevezhető céget a pusztulástól, ezt egyfajta társadalmi felelősségvállalásnak tartja.

Az új vezérigazgatónak a cég újjászervezése hazai pálya, korábban állami tulajdonú cégek reorganizációjával foglalkozott. Kezdetben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vállalatait, később az egészségügyi ágazatban lévő cégek átstrukturálását végezte, így bőséges tapasztalattal érkezett a Caola élére.

“2019 szeptemberében kezdtünk el tárgyalni a cég megvásárlásáról, tavaly tavasszal értünk célba. Éppen elindítottuk volna a reorganizációt, amikor beütött a járványhelyzet. Hirtelen hiánycikk lett a fertőtlenítőszer. Nehéz pillanatokat éltünk meg akkor, egyszerre kellett menteni a menthetőt, fizetni az elmaradt számlákat, elindítani az átszervezést, miközben minden gyártósorunkon gőzerővel állítottuk elő a fertőtlenítőszert. Akkor úgy éreztük, túl nagy fába vágtuk a fejszénket” – emlékezett vissza Bándi Imre.

Végül megbirkóztak a feladattal, sőt, a pandémiára válaszul egy Medical termékcsoportot is létrehoztak. Caosept nevű fertőtlenítőszerükből jelentős mennyiséget ajánlottak fel több szervezetnek, köztük a Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítványnak, de a Groupama arénának is a Caola Zrt. lett a higiéniai partnere a 2020/2021-es szezonban, így a Zöld Sasok révén tavaly a Bajnokok Ligája mérkőzésekre is eljutottak a Caoseptet tartalmazó érintésmentes adagoló állványok.

Caola bét50 árbevétel

“Mostanra sikerült stabilizálni a helyzetet. Az MGV Zrt. biztosít számunkra forgóeszközhitelt, így a működésünk, az összes projektfejlesztés, és nem utolsósorban a gyártás finanszírozható lett. Ráadásul a járványhelyzet miatt a kormány szükségesnek látta, hogy támogassa azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek szükséghelyzetben képesek nagy mennyiségben fertőtlenítőszert gyártani. A kormányzati támogatást felhasználva Martonvásáron elkezdtünk egy új gyárat felhúzni, amelyet a legmodernebb svájci berendezésekkel szerelünk fel” – mondta az igazgató.

De nem állnak meg egy új gyártóegységnél: a cég augusztusban együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Csíkszereda önkormányzatával és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel egy új gyártócsarnok felépítéséről, amelynek az erdélyi város ad majd otthont. A zöldmezős beruházás során mintegy 4000 négyzetméteres alapterületen épül fel a gyár, ahol a szükséges raktárfelületek 2-3000 négyzetmétert foglalnak el. “A martonvásárihoz hasonló moduláris szerkezetnek köszönhetően, ha nagyobb kapacitásra lesz szükség, akkor az üzem tovább bővíthető” – árulta el Bándi Imre, akinek az a célja, hogy a következő tíz évben a Caola visszanyerje régi fényét, és újra a régió meghatározó szereplője legyen egy jó termékportfólióval, elismert, neves brandekkel.

Ezt elsősorban kiváló minőségű termékekkel szeretnék elérni, amit az új berendezések és minőségi alapanyagok felhasználásával biztosítanak. A cégvezető példának hozta fel, hogy a nagy dömping alatt számos gyártó kispórolta a fertőtlenítőszerből azokat az anyagokat, amelyek a kézkímélő állagot biztosítják; a Caosept esetében ez fel sem merült, így az nem szárítja a bőrt. Kozmetikai termékeiket is igyekeznek a prémium szintre emelni, és eredeti ötletekkel előállni: ilyen a Szentkirályi Magyarország, a Vízangyal Kft. és a Caola közös újdonsága, az ásványvízből készült szépségipari termékek piacra dobása. A termékcsaládban vannak tusfürdők, arcpermetek, testápolók, kézkrémek, valamint folyékony szappanok is.

Munkaerőhiánnyal jelenleg nem küzd a cég, annak dacára, hogy Bándi Imre fontosnak tartja, hogy aki a Caola alkalmazottja, az egy kicsit a magáénak érezze ezt a nagy múltú céget, érezze át a vállalat történelmének súlyát, hogy egy hagyományt visz tovább. A menedzsmentet már sikerült összerakni, jórészt vegyipari szakemberekből, a csapat ezen a szinten stabil. A fizikai dolgozók körében van némi fluktuáció, de itt is vannak olyanok, akik tíz, sőt ötven éve itt dolgoznak.

“Jelenleg negyven alkalmazottal működik a cég, de a tervezett bővítés, a csíkszeredai gyár megnyitása mellett szóba jöhet hasonló profilú cégek, illetve brandek megvásárlása is, így hamarosan jóval több emberre lesz szükség” – tette hozzá a cégvezető, aki keményen dolgozik a sikerért, de úgy látja, ehhez egy kis szerencsére is szükség van. Ha ez nincs meg, akkor hiába a sok munka, az nem tud hasznosulni.

Címlapkép: Bét50

Holdblog

A piacok bosszúja: késik de nem múlik

Más országok hasonló teljesítménnyel egy gyenge B-besorolásra lennének csak jók, valahol a feltörekvő gazdaságok szintjén - erős kijelentés az USA adósságáról, de igaz lehet. A... The pos

Holdblog

Make Europe Stock Great Again

A legtöbben azt hitték - jogosan -, hogy Trump visszatérése új aranykort jelent majd az amúgy is felülteljesítő amerikai piac számára. Hát, ebből eddig nem... The post Make Europe Stock Great

Holdblog

Lakásom van, vagyonom nincs?

Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a... The post Lakásom van, vagyonom

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025
2025. június 4.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet