A nagyobb üzletek, áruházláncok rendkívül komoly, pszichológusok által támogatott reklám- és marketingstratégiával rendelkeznek, de sok kis üzlet is használja azokat a pszichológiai trükköket, amelyekkel további költekezésre ösztönözhetik a gyanútlan vásárlókat. A rendszer nem újkeletű, már évtizedekkel ezelőtt is alkalmaztak pszichológia szakosokat, egyetemi, főiskolai hallgatókat a multicégek, hogy segítsék felmérni a vásárlói igényeket, sőt, befolyásolni azokat.
A helyben sütött termékek szerepe
A pékáru nem tölt be vezető szerepet a vásárlók boltválasztási szempontjai között, hovatovább a forgalmi részarányok tekintetében a legtöbb eladhatatlan termék is ebben az árucsoportban keletkezik, ennek ellenére stratégiai terület minden kiskereskedelmi lánc számára.
A helyben sütött pékáru hatalmas előnye ugyanis az, hogy vásárlást ösztönző szerepe van, hiszen a friss sütés mindig kelendőbb. A helyben sütéssel együtt járó kellemes illatok pedig különösen vonzzák a vásárlókat, kiemelten pedig azokra hatnak, akik éhesen érkeznek bevásárolni.
Szakértők szerint az éhes vevőkben a finom illatok megindítják az evés, jelen esetben a vásárlás vágyát, ami akár 20-40 százalékkal több élelmiszer vásárlásához vezet.
A helyben sütött pékárú ráadásul vásárlólassító funkciót is betölthet, és mivel alapvető élelmiszernek számít, így egyfajta vonalvezetőként is szolgálhat, hova (és milyen) úton kell mindenképp eljutnia a vásárlónak. Ennek megfelelően az üzleten belüli pékség szinte bárhol elhelyezve hasznos funkciót tölthet be. Egyes üzletek a bejárat közelébe helyezik az ilyen részlegüket (Lidl, Auchan, egyes Pennyk), mások inkább a végefelé (Aldi, Penny-k). Előbbinek nagy előnye a vásárlásra való buzdítás, utóbbi inkább az üzlet bejárására ösztönöz.
Gyümölcs, virág a bejáratnál? Egyértelmű, mi következik ezután
Az új típusú Penny-k (OSA-boltok) és a Lidl egyik bevett szokása, hogy a bejárat közelébe helyezik el a virágokat, gyümölcs- és zöldségpultot. Ennek fő oka, hogy a kutatások bizonyították, a színes és illatos finomságok emelik a hangulatot, ezáltal pedig a költekező kedvet. Ráadásul, ha az egészségesebb ételekkel töltjük meg a kosarunkat, akkor hajlamosabbak vagyunk egészségtelenebb nassolnivalókkal kompenzálni – nem véletlen, hogy az édességes-sor követi ezeket a területeket.
Szírének éneke: andalító zene a bevásárlóközpontokban
Bár a zenék és reklámok egyvelegéből álló bevásárlóközponti rádiók egy időben nagy népszerűségnek örvendtek, ma már szinte kimentek a divatból, és leginkább kisebb ruha- vagy egyéb termékeket áruló boltok jellemzőiként maradtak meg. Kivételt képez ez alól a Penny, ahol egy újitás keretein belül bevezették a " Rádió PENNY FM – A bevásárlás hullámhosszán” elnevezésű rádióadójukat.
A megfelelő zene kiválasztásával is elérhető a vásárlóknál a költekező hangulat, sőt a kutatások azt is megfigyelték, hogy milyen típusú zenék, milyen típusú vásárlásra ösztönöznek: a hangos zene az átgondolatlan vásárlást, az andalító dalok az elidőzést, a nosztalgikus dalok a drágább termék megvásárlását eredményezhetik. Ráadásul az ünnepi időszakokban olyan helyen is szólnak ünnepi dallamok, ahol máskor nem szoktak zenét játszani (Aldi). A Penny új rádiója ennél is tovább megy, ugyanis műsorán a dallamok mellett „exluzív” tartalmak is vannak:
szakértői interjúk, aktuális heti akciók és receptötletek hangzanak el a dalok közötti időben.
Folyton változó polcok
Az üzletláncok évtizedek óta alkalmazzák mind az árukapcsolások, mind az alapvető, vagy egyértelműen megvásárolni kívánt termékek elrejtését. A legegyszerűbb módja a rutinos vásárlók kizökkentésére az üzletek néhány évenkénti átépítése, vagy egyes polcrendszerek átrendezése, a „nagyobb vásárlói élmény biztosítása” érdekében. Ennek legnagyobb mesterei a diszkontláncok Magyarországon, a Penny-Lidl-Aldi hármas egy-egy új termék bevezetésénél vagy egy megszűnő termék kivezetésénél előszeretettel rendezi át több méter hosszúságú részen a saját polcait.
Az üzletláncok nem csak átpakolással, hanem már magával a statikus elhelyezéssel is képesek többlet-vásárlásra ösztönözni. Ennek egyik általános példája, hogy az alapvető élelmiszerek nagyon sok helyen egészen távolra kerülnek egymástól, például egy standard Aldi esetén a vizek a legutolsó sorban, míg a liszt, olaj és a cukor a második sorban (tartós élelmiszerek), de a legújabb Lidl-standard is a második sorba helyezi az olajat – míg az összes többi alapvető élelmiszert a legutolsóba. Ezzel a lépéssel még a pár darab alapvető termékért érkező vásárlónál is elérik, hogy a bolt jelentős területén haladjon végig.
Nem csak kapcsolódó termékek egymástól távol helyezésével lehet ösztönözni többlet-vásárlásra, hanem egymás mellé helyezéssel, ez a klasszikus árukapcsolás esete, amiről több száz példát ki lehetne emelni. A tortilla chipsek elengedhetetlen polctársa a hozzá való szósz, a hűtött salátáknak pedig a salátaöntet, spagetti-tészták környékén pedig a paradicsomszósz található meg.
Egymásra halmozott akciók
Ma már nem jellemzőek az olyan akciós újságok, amelyek egy héten keresztül kitartanak: a fogyasztói társadalom reklámkampány-szokásaihoz igazodnak a kereskedelmi egységek is. A diszkontoktól elkezdve egészen a nagy szupermarketek akciós újságjaiig több, egymásra csúszó akciós időszakból állnak.
A Penny, Aldi és Lidl néhol egyidőben, néhol eltérő kezdettel, de három akciós időszakot különböztet meg (csütörtökön indulót, hétvégén indulót, és vasárnaptól/hétfőtől indulót).
Az akciók közös jellemzője, hogy hétvégén „találkoznak” egymással, vagyis aki mindhárom akciós időszakból szeretne vásárolni, legalább kétszer el kell, hogy látogasson az adott üzletbe. Ráadásul, mivel az akciók első napjain fogynak a termékek a legnagyobb arányban, a korlátozott készletek idő előtti kifogyása miatt sokakra ösztönzően hat, hogy az akció kezdeti óráiban már megérkezzenek az üzletláncok boltjaiba.
Tényleg a méret számít?
Sok szupermarketben bebizonyosodott már, hogy amikor megnőtt a bevásárlókocsi mérete, a vevők is többet vásároltak. Ennek egyszerű oka az, hogy a méretektől függetlenül létezik egy ösztönös tudatalatti igény, hogy az emberek kitöltsék a rendelkezésükre álló teret.
A „méretváltozások” azonban megfoghatóak a termékek kiszerelésében is. Nagyobb infláció esetén bevett szokás a kiszerelés csökkentése, így a gyártó és vele együtt a kiskereskedő is kisebb mennyiséget értékesít ugyanazon az áron. Természetesen a „méretmanipuláció”-t nem csak áremelésre használják, hanem egy termék szimpatikusabbá tételére is: például egy drágább termék kiszerelésének csökkentésével a termék ára akár egy olcsóbb (de nagyobb kiszerelésű) termék alá is csökkenhet, például míg egy lédig hagyma árán a 499 forint szerepel nagy betűkkel, előfordulhat, hogy fél kilogrammos, csomagolt verzióján a 349 forint lesz kiírva.
A szakértők ezért is emelik ki, hogy a vásárlói tudatosság egyik alappillére az egységárban (jellemzően forint/kilogrammban) való gondolkodás.
Címlapkép forrása: Getty Images
Lezárultak az amerikai-ukrán tárgyalások: ezt ajánlja Washington
A következő körben Moszkvába megy az amerikai delegáció
Tesztelni vitték az ukránok az új fegyverüket, szempillantás alatt lett éles a helyzet
Ezt nem látták jönni, szó szerint.
Történelmi fordulat: a Vatikán vezetője nyíltan kimondta, mit kell tennie Izraelnek a béke érdekében
A pápa első külföldi útja a Közel-Keletre vezetett.
Nem kíméli a természet a világ egyik legnépesebb országát - Százak haltak meg két hét alatt
Sok embert még mindig keresnek.
Tízezre vonultak utcára a kedvelt turistaközpontban - A kormány lemondását követelik
Nyár óta viszonylagos nyugalom volt, most újra beindultak a tiltakozások.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai - díjmentes, interaktív előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Friss részletek derültek ki a nemzeti gárdistákra támadó férfiról - Bedőlt Trump elmélete
Nem Joe Biden alatt hibáztak a hatóságok.
Véget ér egy korszak Magyarországon: titokban már elindult a felkészülés az orosz gáz utáni életre
A gázárak nem is az LNG-költségek miatt, hanem a tranzitdíjak miatt ugorhatnak meg.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Nem csak a hírek mutatják, ami fontos - Miről gondolkoztak a világ vezető agytrösztjei 2025 októberében?
Az Összkép új kalandba kezd, kísérletként havi összefoglalót készítünk a világ vezető agytrösztjeinek munkáiból. Célunk, hogy áttekintsük a világ alakulásának fő trendjeit mélyebben
Az osztalék portfólióm - 2025. november
Két új céget is vettem, meg bővítettem is, szóval aktív volt ez a hónap is.VáltozásokFederal Agricultural Mortgage Corporation( AGM) vásárlás 164 dolláron. A hozama csak 3,66%, de nem ezért
Az MNB behúzta a kéziféket - Megéri beszállni a túlfűtött lakáspiacra az olcsó hitel miatt?
Miközben az országot elöntötte az Otthon Start generálta vásárlási láz, a piac mélyén vészjósló folyamatok zajlanak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss jelentése szerint a lakásárak elszaka
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
Elektromos áramot vezető baktériumok forradalmasíthatják az egészségügyet
Amerikai tudósok olyan elektromos áramot vezető baktériumokat fedeztek fel, amelyek új orvosi eszközök és hatékonyabb szennyezésmentesítési módszerek kifejlesztéséhez v
TBSZ nélkül milliókat bukhatsz
Nagyjából két éve számokkal alátámasztva írtam arról, hogy a TBSZ nélkül miért nem éri meg befektetni Magyarországon. Röviden összefoglalva: kellően nagy infláció mellett könnyen megleh
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet a befektetéseidből, akkor ez az előadás neked szól. Végigmegyünk mindenen, ami a TBSZ és megnyitásához, használatához és okos kihasználásához kell.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

