Az utóbbi magyarázattal nem kell sokat foglalkoznunk; 14 százaléknyi roma tanuló nem okozhatta a kudarcot valló tanulók 40 százalékos arányát, ráadásul a roma tanulók bizonyítottan nem az etnikai hátterük, hanem az alacsony szociális státuszuk miatt teljesítenek rosszul az iskolában, ez a magyarázat tehát nem más, mint előítéleteket erősítő felelősség áthárítás.
Mielőtt elkezdenénk a valódi okokat firtatni nézzük a számokat: a nyolcadikos szövegértés eredmények 2019 és 2021 között átlagosan csak 18 ponttal, 2021 és 2022 között viszont 55 ponttal romlottak, ami már nem írható egyértelműen a 2020-as iskolabezárás rovására. A hármas vagy az alatti szinten teljesítők aránya a már 2019-ben is nagyon magas 27,8 százalékról 2021-re 30,2 százakra nőtt, ez viszont szinte említésre sem méltó ahhoz képest, hogy az alulteljesítők aránya 2022-ben 41,1 százalékra ugrott.
Mielőtt ennek lehetséges okait kezdenénk el boncolgatni, érdemes tisztázni, hogy a magyar kompetenciamérés elsődleges funkciója nem a közoktatás egésze teljesítményének nyomon követése, hanem az egyes tanulók és iskolák közötti teljesítménykülönbségek feltárása. Ez az oka annak, hogy a kompetenciamérés 2008-as újrakalibrálása óta annak eredményei elszakadtak a PISA mérések adatainak alakulásától. Míg az egyes országok egymáshoz viszonyított teljesítményének alakulását mérő PISA mérések szerint a magyar tanulók teljesítménye 2012-ben és 2015-ben durván beszakadt, az alapvetően más célt szolgáló kompetenciamérések országos adatai továbbra is bizonyos stabilitást mutattak.
Most azonban mintha a kompetenciamérések eredményei szerint is megroggyant volna valami a magyar közoktatásban.
Mivel a tanulási teljesítményekre rengeteg különböző körülmény gyakorol hatást, az iskolabezárások hatását – az ez által okozott úgynevezett tanulási veszteséget – csak akkor tudjuk megbecsülni, ha a magyar tanulók teljesítményromlását más országokban megfigyelt teljesítményromlás mértékével leszünk képesek összehasonlítani. Az oktatási rendszerek teljesítményének leginkább megbízható eszközéül szolgáló 2022-es PISA eredmények csak ez év végén kerülnek nyilvánosságra, de egy másik nemzetközi mérés eredményei alapján a Világban megbízásából nemrégiben született egy globális elemzés, ami a 4. osztályos tanulók szövegértési eredményeit mérő 57 országban lebonyolított PIRLS kutatás eredményein, valamint a járvány alatti iskolabezárások idejéről szóló UNESCO statisztikák adatain alapszik.
Az elemzés azt bizonyítja, hogy a Covid-19 által okozott iskolabezárások okoztak tanulási veszteséget, amelynek mértékét a kutatók globális átlagban körülbelül egy évi iskoláztatás eredményének megfelelő teljesítményromlásként becsülték. (Az adatok alapján úgy tűnik, hogy ez a mérték Európában kisebb volt.) A tanulói teljesítmények hosszabb távú trendjeiből kiinduló elemzés szerint
- a tanulási veszteség az iskolabezárás idejének függvényében volt nagyobb,
- a tanulási veszteségek átlagosan nyolc heti bezárás után ugrottak meg jelentősen
- és minden hétnyi bezárás átlagosan 0,8 pontnyi teljesítményromlást okozott.
Tanulási veszteségek tekintetében nem volt különbség fiúk és lányok között, az alacsonyabb teljesítményű tanulókat azonban jobban sújtották a bezárás következményei. Az alábbi táblázatban kiemeltem néhány olyan európai országra vonatkozó adatot, amely részt vett a PIRLS mérésben és amelyről az UNESCO statisztikák is tartalmaznak adatot.

Fontos észben tartanunk, hogy semmilyen árnyalt statisztikai elemzés nem képes kiszűrni a tanulási eredményeket befolyásoló összes körülmény hatását. Az például, hogy Franciaországban és Litvániában nem romlottak az eredmények, nem feltétlenül jelenti azt, hogy e két ország tanulói nem szenvedtek tanulási veszteséget; sokkal inkább arról lehetett szó, hogy a náluk relatíve rövidebb idejű lezárás is visszafogott egy egyébként javuló eredményességet. Az a tény azonban, hogy e két ország kivételével mindenhol romlottak a tanulási teljesítmények, megengedi azt a feltételezést, hogy az iskolabezárás Európában is mindenhol mérhető tanulási teljesítményromlást okozott.
Mindazonáltal néhány dolog minden további mélyebb statisztikai elemzés nélkül is jól látszik ezekből az adatokból:
- a kényszerű iskolabezárás ideje Magyarországon nem volt kiugróan hosszú,
- s a két mérés közötti teljesítményromlás európai összehasonlításban sem kiugróan magas.
Ha élünk is azzal az ingen kevéssé valószínű feltételezéssel, hogy a negyedikesek jelentős, 15 pontos tanulási teljesítményromlása Magyarországon teljes mértékben a bezárás által okozott tanulási veszteség számlájára írható, a magyar eredmények romlásának mértéke európai összehasonlításban inkább csak átlagos.
Visszatérve a 2022-es kompetencimérések eredményeinek váratlanul erőteljes romlására, joggal feltételezhetjük, hogy
ahhoz valamilyen csekély mértékben hozzájárulhatott a 2020-as iskolabezárás hatása, de azt önmagában nem magyarázza azt.
Azt is látnunk kell, hogy e mögött is jelentős részben a kormányzat elhibázott oktatáspolitikája áll, mert ahogy azt egy könyvemben részletesen bemutattam, a „digitális munkarendre” való kényszerű átállás alatt a kormányzat semmit nem tett annak elkerülése érdekében, hogy gyerekek nagy tömegei veszítsék el a kapcsolatot az iskolával. Gondolhatnánk, hogy a kormányzat problémamegoldásra való képtelensége miatt Magyarországon a hátrányos helyzetű tanulók teljesítménycsökkenése a lezárás alatt a nemzetközi átlagnál sokkal súlyosabb volt, de az adatok szerint a családi háttérindex mért hatása a teljesítményekre a járvány után lényegében nem változott az járvány előtti szinthez képest.
A tanulói teljesítmények romlásának egy másik lehetséges magyarázat az, hogy 2022-ben – a nemzetközi mérések gyakorlatát némi késéssel követve – a papíralapú tesztekről a magyar kompetenciamérés is átállt a digitális eszközökön kitöltött tesztekre. A PISA korábbi átállása azt mutatta, hogy az is okozhat egy csekély mértékű teljesítményromlást, de azt sem számottevő. (Vannak ugyan hírek a teszt kitöltésére szánt idő egy részében lefagyott számítógépek előtt ücsörgő tanulókról, de ez talán nem volt az országos eredményeket komolyan befolyásoló tömeges jelenség.)
Összességében – figyelembe véve a tanulási veszteségek és az online tesztelésre való átállás következményeit is – úgy tűnik, hogy a jelentős teljesítményromlás elsődleges oka az a 2011 után létrehozott közoktatási rendszerbe belekódolt, régóta zajló és az utóbbi években felgyorsult funkcionális leépülés, melyről egy korábbi cikkemben írtam.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images
Lezárultak az amerikai-ukrán tárgyalások: ezt ajánlja Washington
A következő körben Moszkvába megy az amerikai delegáció
Tesztelni vitték az ukránok az új fegyverüket, szempillantás alatt lett éles a helyzet
Ezt nem látták jönni, szó szerint.
Történelmi fordulat: a Vatikán vezetője nyíltan kimondta, mit kell tennie Izraelnek a béke érdekében
A pápa első külföldi útja a Közel-Keletre vezetett.
Nem kíméli a természet a világ egyik legnépesebb országát - Százak haltak meg két hét alatt
Sok embert még mindig keresnek.
Tízezre vonultak utcára a kedvelt turistaközpontban - A kormány lemondását követelik
Nyár óta viszonylagos nyugalom volt, most újra beindultak a tiltakozások.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai - díjmentes, interaktív előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Friss részletek derültek ki a nemzeti gárdistákra támadó férfiról - Bedőlt Trump elmélete
Nem Joe Biden alatt hibáztak a hatóságok.
Véget ér egy korszak Magyarországon: titokban már elindult a felkészülés az orosz gáz utáni életre
A gázárak nem is az LNG-költségek miatt, hanem a tranzitdíjak miatt ugorhatnak meg.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Nem csak a hírek mutatják, ami fontos - Miről gondolkoztak a világ vezető agytrösztjei 2025 októberében?
Az Összkép új kalandba kezd, kísérletként havi összefoglalót készítünk a világ vezető agytrösztjeinek munkáiból. Célunk, hogy áttekintsük a világ alakulásának fő trendjeit mélyebben
Az osztalék portfólióm - 2025. november
Két új céget is vettem, meg bővítettem is, szóval aktív volt ez a hónap is.VáltozásokFederal Agricultural Mortgage Corporation( AGM) vásárlás 164 dolláron. A hozama csak 3,66%, de nem ezért
Az MNB behúzta a kéziféket - Megéri beszállni a túlfűtött lakáspiacra az olcsó hitel miatt?
Miközben az országot elöntötte az Otthon Start generálta vásárlási láz, a piac mélyén vészjósló folyamatok zajlanak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss jelentése szerint a lakásárak elszaka
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Elektromos áramot vezető baktériumok forradalmasíthatják az egészségügyet
Amerikai tudósok olyan elektromos áramot vezető baktériumokat fedeztek fel, amelyek új orvosi eszközök és hatékonyabb szennyezésmentesítési módszerek kifejlesztéséhez v
TBSZ nélkül milliókat bukhatsz
Nagyjából két éve számokkal alátámasztva írtam arról, hogy a TBSZ nélkül miért nem éri meg befektetni Magyarországon. Röviden összefoglalva: kellően nagy infláció mellett könnyen megleh
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet a befektetéseidből, akkor ez az előadás neked szól. Végigmegyünk mindenen, ami a TBSZ és megnyitásához, használatához és okos kihasználásához kell.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

