Összekötni Szicíliát az olasz csizmával
Az Appennini-félsziget, közismertebben „olasz csizma” és Szicília szigete közötti távolság mindössze 3,1 kilométer a Messinai-szoros legkeskenyebb részén, és már az ókori Róma idejében felmerült az elképzelés, hogy hidat építsenek a sziget és a kontinens közé. Sőt, idősebb Plinius leírása szerint az első pun háborúban Szicília szigetén a kartágói Hasdrubal hadvezért legyőző Lucius Caecilius Metellus konzul az időszámításunk előtti 250 körül tutajokat köttetett össze, hogy a sikeres csatában zsákmányolt több mint száz harci elefántot ezeken keresztül vigye át a félszigetre, majd Rómába, ahol a hatalmas állatokat felvonultatva mutatta be diadalmenetét. Mivel az idősebb Plinius három évszázaddal később élt, leírása nem feltétlenül hiteles, mindenesetre tükrözi azt a gondolatot, hogy Szicília szigetét érdemes lenne összekötni az „olasz csizmával”.
Bár az összekötés ötlete a középkorban is többször felmerült, komolyabb lendületet az olasz egység létrejötte után, a XIX. század második felében kapott, de a második világháború idején a fasiszta diktátor, Benito Mussolini is ígéretet tett arra, hogy ha megnyerik a háborút, megépül a híd. A történelem azonban más irányt vett, így az elképzelés egy időre megint lekerült a napirendről. Aztán az 1960-as évektől újfent elindult a gondolkodás az összekötésről, de igazán közel a megvalósuláshoz csak a néhai Silvio Berlusconi második miniszterelnöksége idején, 2006-ban került a Messinai-szoros fölött átívelő híd terve. Ekkor nyerte meg a híd megépítésére kiírt pályázatot az olasz Salini Impregilo nevű olasz cég vezette konzorcium.
Berlusconi azonban 2006-ban megbukott, és az őt váltó baloldali Romano Prodi fölösleges pénzkidobásnak ítélte az elképzelést. A Salini Impregilo be is perelte az olasz államot a projekt felfüggesztése miatt, ennek ellenére most is az azóta WeBuild névre átkeresztelt cég a legesélyesebb a megépítésére, ugyanis új pályázatot nem írtak ki. (A konzorcium tagja még többek között a spanyol Sacyr és a japán IHI is.) Prodit 2008-ban az immár harmadszorra kormányra kerülő Berlusconi váltotta, aki 2009-ben ismét felvette a fonalat, és megkezdődtek az előkészületi munkálatok. Az olasz politika közismert változékonysága és turbulenciája azonban megint közbeszólt, és a 2011-ben Berlusconit váltó baloldali Mario Monti 2013-ban ismét leállította a projektet.
Tíz évvel később azonban, 2023-ban az újabb, már Giorgia Meloni vezette kormány – amelynek tagja a Berlusconi által alapított Forza Italia párt is – újra felmelegítette az ötletet, azon év márciusában rendeletben adva löketet a híd megépítésének. Berlusconi maga 2023. június 12-én meghalt, de a projektért felelős Matteo Salvini infrastruktúráért felelős miniszter – egyben a koalícióban részt vevő Liga párt elnöke – az ő tiszteletére a néhai többszörös miniszterelnökről nevezné el a műtárgyat.
Érdekesség egyébként, hogy ma a hídépítés mellett bőszen kampányoló Salvini 2016-ban még megépíthetetlennek és fölösleges pénzkidobásnak nevezte a hidat – ezt a nyilatkozatát a híd kritikusai nem is restek újra és újra meglobogtatni. Salvini pártja akkoriban még Északi Liga néven futott, amely nagyobb önállóságot akart volna a gazdagabb északi tartományoknak, fellépve az ellen, hogy azok pénze az olyan szegényebb déli tartományokba menjen, mint Szicília és Calabria, amelyeket összekötne a Messinai-szoros fölötti híd. Időközben azonban a nevéből az „északit” eltávolító Liga (jelenlegi hivatalos nevén: Lega per Salvini Premier) országos párttá vált – 2018-ban első alkalommal kormányra is került a baloldali populista Öt Csillag Mozgalommal együtt –, így mára már Salvini sem lát kivetnivalót abban, hogy a déli tartományokat is fejlesszék.
A híd fő célja éppen az lenne, hogy Szicíliát jobban bekapcsolják az olasz közlekedési hálózat és így az olasz gazdaság vérkeringésébe.
Jelenleg ugyanis egy 20 perces kompúttal lehet eljutni a szigetre, amely a fel- és leszállással együtt jóval több időt vesz igénybe. A vonatokat is kompra rakják, és úgy viszik át a szigetre vagy éppen a félszigetre – ez két órát vesz igénybe. A hídon viszont a kétszer két sávos közút mellett két vasúti pálya is futna, így jelentősen gyorsabban lehetne eljutni Szicíliából Calabriába és fordítva, 10-15 perc alatt. A tervek szerint óránként 6000 gépjármű és naponta 200 vonat mehetne át a hídon.
A világ leghosszabb függőhídja lenne
A hidat 3666 méteresre tervezik, és ha egyszer megépül, a világ leghosszabb függőhídja lesz, ami a két pillér közötti távolságot (támaszközt) illeti, megelőzve a 2022-ben átadott, a Dardanellák fölött átívelő törökországi 1915 Çanakkale hidat. Míg utóbbi támaszköze 2023 méter, addig a Messinai-szoros fölötti hídé ennél több mint 1 kilométerrel hosszabb, 3300 méter lenne. A híd pillérei a 399 méteres magasságot érnék el. Mivel a Messinai-szoros nagyon szeles, a hidat úgy tervezik, hogy akár 300 km/órás sebességű széllökéseket is kibírjon, és egészen 150 km/órás szélsebességig lezárni sem kellene. Emellett a tengeráramlatok is nagyon erősek a szorosban, erre is tekintettel voltak a tervezők.
A szélnél és a tengeráramlatoknál is nagyobb kihívást jelent azonban a lemeztektonika, Olaszország déli része ugyanis a földrengéseknek nagyon kitett területen található. A hidat ezért úgy tervezik, hogy 7,5-ös erősségű földmozgást is kibírjon. Legutóbb nagyon erős földrengés 1908-ban sújtotta a térséget: akkor Messina városát 7,1-es erősségű rengés érte, amely az utána következő cunamival együtt 120 ezer ember halálát okozta. (Ez volt Európa legtöbb áldozatot követelő földrengése az ismert történelemben, erősségét tekintve azonban az 1755-ös lisszaboni földrengés nagyobb volt.) A híd kritikusainak egyik érve az, hogy a híd geológiailag kockázatos területen épülne.
A bírálóknak más érvei is vannak. Egyrészt a költségek nagyon magasak lennének: összesen 13,5 milliárd eurót irányoznak elő, amelynek a kisebb része konkrétan a híd, nagyobb része pedig a hozzá kapcsolódó infrastruktúra – autópályák, alagutak, vasúti pálya – megépítése. Salvini ellenérve erre az, hogy 1965 óta az olasz állam már így is elköltött összesen 1,2 milliárd eurót a megvalósíthatósági tanulmányokra, így most már jobban megérné megépíteni a hidat, mint kukába dobni a terveket.
A környezetvédők szintén komoly aggályokkal állnak elő – a híd például kettészelné egyes tengeri állatok vándorlási útját –, ahogy azok a helyiek sem lelkesednek az ötletért, akiknek a földjeit, házait kisajátítanák a hídépítés miatt, illetve akik attól tartanak, hogy az építkezések hatalmas zajjal és környezeti terheléssel járnak majd, ráadásul még kedvelt partszakaszaiktól is búcsút kellene venniük. Mások azt vetik fel, hogy a maffia – a calabriai ’Ndrangheta és a szicíliai Cosa Nostra – leszedné a maga nem kevés sápját az építkezésből, amely így többszörösére is drágulhatna.
A hídépítés támogatóinak is megvannak persze az érvei. Amellett, hogy az összeköttetés – ha egyszer létrejön – fellendítheti Calabria és Szicília gazdaságát, az építkezés maga 100 ezer munkahelyet teremtene. A kormány úgy kalkulál, hogy a 2032-re megépülő híd 1 százalékkal növelheti az olasz GDP-t, és hosszú távon 36 700 új állást hozna.
italy approves plans for world's longest suspension bridge across strait of messina to sicily https://t.co/g9v7fpbQFd pic.twitter.com/4cK2POza7V https://t.co/g9v7fpbQFd
— designboom (@designboom) August 11, 2025
Az állami számvevőszék közbeszólt
A munkálatok azonban egyelőre nem kezdődhetnek el, mivel
az olasz állami számvevőszék október végén úgy ítélt, hogy a projekt tervei szembemennek többek között az Európai Unió közbeszerzésekre vonatkozó, illetve környezetvédelmi irányelveivel, illetve nem veszik tekintetbe az építkezéssel szemben felvetődő környezeti aggályokat.
A számvevőszék a múlt héten állt elő a részletes, 33 oldalas indoklással.
A különböző „közérdekű okokra” vonatkozó feltételezéseket nem erősítették meg a műszaki szervek, és nem támasztják alá megfelelő dokumentációval
– olvasható a jelentésben. A számvevőszék szerint új tenderre is szükség lenne, mivel az eredeti, 2005-ös tervek szerint az egész építkezés csak 3,8 milliárd euróba került volna, ennek pedig most már több mint háromszorosáról van szó. A kormány az építkezés egy részét védelmi költségként akarja elszámolni, ezzel is előmozdítva a most már távlatosan 5 százalékos GDP-arányos NATO-cél teljesülését, bár kritikusok szerint a híd inkább katonai célpont lenne, mintsem a honvédelem egyik eszköze.
A hivatal ítélete nem jelenti automatikusan azt, hogy a kormányzat nem vághat bele a munkálatokba. A kormány elvileg felülírhatja a számvevőszék döntését, de ezzel súlyos jogi felelősséget vállal magára. Ha például a költségek elszállnak, nem tud hivatkozni arra, hogy nem volt tisztában a kockázatokkal, így könnyebben perelhetővé válik.
A Meloni-féle kabinet első válaszai a számvevőszéki döntésre felháborodást tükröztek. Maga a kormányfő a kormány munkájába való „tűrhetetlen beavatkozásnak” nevezte a döntést, és azt hangoztatta, hogy ez bosszúból született a kabinet igazságszolgáltatási reformterveire válaszul. (A tervek a bírók szerint sértik az igazságszolgáltatás függetlenségét.) Salvini pedig egy lapinterjúban elfogultsággal vádolta meg az ellenőrző szervet, és arra utalt, hogy készek szembemenni a döntéssel. Az infrastruktúráért felelős miniszter később azonban visszavett a harcias hangvételből, és kifejezésre juttatta, hogy inkább megegyezésre törekszik a számvevőszékkel. Ha kell, a kormány újra összeül decemberben, és ismét benyújtja indoklásait a híd terveihez – mondta.
A Reutersnek nemrég egy forrás azt mondta, minisztériumi szakértők korábban figyelmeztették Salvinit, hogy ne siessenek a projekt jóváhagyásával, hanem készítsenek részletesebb terveket, amelyek jobban megállnak a számvevőszék előtt is. A forrás szerint azonban a Liga-vezér miniszter azt akarta, hogy már idén kezdődjenek el a munkálatok. Legutóbb viszont már azt mondta, hogy a számvevőszéki döntés miatt legkorábban jövő év februárjában lehet megejteni az első kapavágást, de még a kormány mandátumának lejárta szeretné megkezdeni az építkezést – ez 2027-ben esedékes. Látható, hogy Salvini mindenképp a saját nevéhez akarja kötni az immár több mint két évezredes ötlet megvalósulását, de egyelőre kétséges, hogy sikerül-e megugrani a jogi akadályokat.
Címlapkép: A Messinai-szoros fölött átívelő híd terve egy 2010-es maketten. Forrás: Gabriele Maricchiolo/NurPhoto via Getty Images
Mindenki másképp csinálja: Törökország hatalmas gázüzletet kötött Moszkvával
De közben másfelé is kacsingatnak.
Megszűnhet az EU széttagoltsága, ami évtizedek óta hátráltatja a gazdaságot
Az Európai Bizottság bemutatta 11 ezer milliárdos tervét.
Bejelentette Oroszország: sokkoló válaszcsapást terveznek – Ez egész Európát meg fogja lepni
Brüsszel terve illegális, lényegében lopás - közölte a Kreml.
Óriási pénzesőt hozott 2024: egyetlen forrásból 38,8 milliárd euró érkezett az EU kasszájába
Összesen már 250 milliárd.
Megjött a legfontosabb táblázat a 2026-os minimálbérről - Kiderült, mennyivel lesz nagyobb a bruttó összeg
És grafikon! Egy cikkben, de a garantált bérminimumról sem feledkezünk meg.
Elképesztő csúcsok közelében a hedge fundok kockázatvállalása - Nem tartanak az összeomlástól?
Minden 100 dollárnyi tőkére 300 dollárnyi pozíció jut.
A PENNY hűtőajtó-programjával 4500 háztartás fogyasztásával egyenértékű energiát takarít meg
Az energiahatékonyság az árakra is kedvezően hat.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Számok
Gyors számítás.
Nem attól lesz valaki jó befektető, hogy régóta gyakorolja
Az, hogy valaki régóta befektető, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy szakértővé is vált. Amikor az ember gördeszkázik vagy szabadrúgást gyakorol, egyből érkezik a visszacsatolás,... The
Otthon Start - mi lesz a befektetési célú lakásvásárlásokkal?
A 3 százalékos Otthon Start hitel átrendezi a lakáspiacot: rövid távon az első lakást keresők aktivitása nő, miközben a befektetői kereslet csökken. Saját, 1000 háztartásos felmérésünk
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

