Állami támogatás segíti fenntartani a vasúti egyes kocsi fuvarozást (x)
Prémium

Állami támogatás segíti fenntartani a vasúti egyes kocsi fuvarozást (x)

PR cikk
‎Nemzetgazdasági érdeket véd a szubvenció

Költséges, de nemzetgazdasági érdek a vasúti egyes kocsi fuvarozás fenntartása. Sok áruból és termékből technológiai okokból egyidőben csak kisebb, egy-két vasúti teherkocsi mennyiség készül el, szállításuk ezért fajlagosan drága. A gyakran kritikus fontosságú nyersanyagokat és késztermékeket csak a vasút tudja környezetkímélő módon és biztonságosan az egyes kocsi fuvarozási móddal továbbítani. A viszonylag kis tételeket olyan szerelvények fuvarozzák, amelyek más-más feladó által küldött, és különböző rendeltetési helyre irányított kocsikból szerveződnek. Útjuk során több rakodópályaudvaron is megállhatnak rakodásra, ami munka-, idő-, energia-, valamint tolató- és vontatóeszköz-igényes. A szolgáltatás állami támogatás nélkül nem versenyképes.

RCH_egyes_kocsi_Foto_Szalados_Istvan

Kritikus infrastruktúra az ellátási rendszerben

Ezzel a technológiával jut el mintegy 700 hazai kis- és középvállalkozáshoz a működésükhöz szükséges alapanyag, illetve legtöbbször a késztermék kiszállítása – jellemzően külföldi vevőkhöz – is így történik. Az üzemek túlnyomó többségének a Rail Cargo Hungaria (RCH) országos lefedettséggel képes biztosítani ezt a szolgáltatást. Szerelvényei rönkfából évente 417 ezer, ócskavasból 369 ezer, vegyi árukból 443 ezer, ásványolajipari termékekből 202 ezer, különféle gázokból 182 ezer, építőanyagokból 656 ezer, agrártermékekből 111 ezer és a papírból 61 ezer tonna terméket juttatnak el rendeltetési helyükre. Ezen küldemények egy része – például a veszélyes áruk – közúton nem, vagy csak komoly környezeti kockázatok mellett szállítható, bizonyos exporttermékek kamionos fuvarozását pedig a fogadó ország szabályai nem engedélyezik. Ha ezeket a vasúti fuvarokat finanszírozási okokból már nem lenne lehetséges fenntartani, az visszavetné az érintett magyar termelőüzemek eredménytermelő képességét, feleslegessé tenné a rendezőpályaudvarok működését és az ott foglalkoztatott több ezer vasutas munkáját.

Öt évre szóló állami támogatási rendszer

A magyar kormány 2021-ben támogatási rendszert vezetett be: öt éven át évi 6,4 milliárd forint szubvencióhoz juthatnak az ezen szolgáltatást nyújtó vasútvállalatok. A támogatásnak köszönhetően 2022 júliusáig ebben a szegmensben növekedtek a volumenek, és sikerült megállítani az egyes kocsi szolgáltatás hanyatlását. Az ezt végző vasutak stabil működéséhez 2023-ban is hozzájárul a szubvenció.

(x)

Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet