
Hogy áll most Magyarországon a vállalati pénzügyek digitalizációja? Előrébb tartunk, mint más országok, vagy vannak lemaradásaink?
Nemzeti szinten összességében jól állunk a digitális ügyintézésben. Ugyanez látható az egyes vállalatok ügyfelek felé nyújtott megoldásait tekintve, amelyek megfelelnek akár az uniós, akár az amerikai színvonalnak is.
Bár a pénzügyi szektort tekintve az elmúlt pár évben a fintech cégekkel kapcsolatban nagy várakozások voltak, mára megnyugodott a piac, és beállt egy partnerségre épülő munkamegosztás. A banki szolgáltatásoknál persze látni kell azt is, hogy ez egy hagyományokkal, tradíciókkal rendelkező szektor, ahol – különösen a vállalati ügyfelek esetében – elsősorban a személyes kapcsolattartás a domináns évtizedek óta.
Helyes az a feltevés, amely szerint először a lakossági ügyintézést kellett digitalizálni?
Természetes volt, hogy először a lakossági ügyfelek esetén jelentek meg ezek a megoldások, hiszen itt standardizált termékeket illetve szolgáltatásokat nyújtanak a pénzintézetek. Mostanra azonban már eljutott odáig a technikai fejlődés, hogy a vállalatoknak is tudunk digitális pénzügyi szolgáltatásokat nyújtani, és az ügyfelek részéről is mostanában erősödött fel az igény.

Magánemberként látták a cégvezetők, hogy a napi pénzügyeiket már szinte száz százalékban el tudják intézni online, ezt szeretnék használni a vállalati ügyvitellel kapcsolatban is. A Raiffeisen Bank létrehozott egy dedikált csapatot a vállalati digitális pénzügyi szolgáltatások kialakítására, amely már komoly eredményeket ért el.
Mi a vállalati ügyfelek igénye? Könnyítenék az adminisztrációt, vagy akár a kapcsolattartást is digitális csatornákon bonyolítanák a korábbi személyes helyett?
A legerősebb igény a napi pénzügyek online elintézése iránt mutatkozik, így ebben, az úgynevezett „daily banking” kategóriában kezdtünk el elsőként fejleszteni. A cégek egy olyan online felületet várnak el, amelyen keresztül valamennyi napi pénzügyeiket el tudják intézni. Természetesen korábban is voltak már részmegoldások nálunk és a piac más szereplőinél is, ám ezek nem feltétlenül álltak össze egy rendszerré.
Rövidesen a Raiffeisen Bank egy portál kialakítású irányítófelületet fog tudni átadni a vállalati ügyfeleinek, amelyről kényelmesen lehet kezelni és átlátni a cég pénzügyeit, például a tranzakciókat, átutalásokat, beszedéseket.
Fontos elvárás a minél papírmentesebb ügyintézés is, akár a szerződések kezelése, akár a pénzügyi beszámolók, riportok esetében is – ez a bankoknak is előnyös.
A Raiffeisen Bank milyen új innovációkkal jelentkezett az utóbbi időszakban ezen a területen? Miért érdemes Önöknél keresni a jó digitális pénzügyi megoldásokat?
Elsősorban a fizetési megoldások területén hoztunk úttörő és sikeres megoldásokat. Az Azonnali Fizetési Rendszer elindítása után az elsők között jelentkeztünk a fizetési kérelemmel és a QR kód alapú fizetési lehetőségekkel. Az erre épülő Scan&Go alkalmazásunk egy QR kódot hoz létre a fizetéshez, a vásárló pedig azonnal fizethet, bankkártya használata nélkül – nem mellesleg, az összeg a kereskedőhöz rögtön be is érkezik. Mi úgy véljük, hogy a következő években ez a rendszer nagy jövő előtt áll.
A vállalati oldalon az egyik legfontosabb eredményünk az ún. „Prémium API” ökoszisztémánk kiépítése. Ez azért előnyös, mert az egyes cégek saját rendszereiket az eddigi integrációkhoz képest
sokkal könnyebben össze tudják kapcsolni a Raiffeisen Bank megfelelő rendszereivel, így a napi tranzakciók sokkal egyszerűbbé válnak,
például SAP vagy más ügyviteli rendszerekből is közvetlenül indíthatóak. Ugyanígy könnyen működik a QR kódos fizetés, vagy éppen a beérkező jóváírásokról történő értesítés is – amelyek közvetlenül a vállalat pénzügyi rendszerébe érkeznek. Így a céges pénzügyi folyamatok jelentős mértékben automatizálhatóak, amely segít a költségek csökkentésében is.
De mindezek mellett nemrégiben fejlesztettük tovább egyik szolgáltatásunkat – a Raiffeisen Online Brokert – ahol céges és magánszemély ügyfeleink a budapesti, a frankfurti és az amerikai tőzsdén is tudnak kereskedni, akár otthonuk kényelméből.
Hogy látja, mikor jön el az az idő, amikor a cégvezetők a tokenek és hasonló eszközök helyett már mobiltelefonról tudják jóváhagyni a tranzakciókat?
Eddig a pontig mindenképpen el kell jutni. Mivel egy vállalati pénzügyi tranzakció sokszor jelentős összegű, akár több jóváhagyót is igényelhet. Mi arra törekszünk, hogy a kényelem és az egyszerűség mellett maximálisan biztonságos és kontrollálható legyen. Itt kell megtalálni azt az egyensúlyt, amely mellett például a kiutálások jóváhagyása egyszerűbb és gyorsabb a vállalat számára, de mégis megvannak azok a kontrollok a rendszerben, amelyek megadják a biztonsági garanciákat.
Mi a helyzet akkor, ha egy vállalatnak határokon átnyúló, akár több CEE országot érintő pénzügyi megoldásokra van szüksége?
A nemzetközi Raiffeisen Bankcsoport egyik legfontosabb célja, hogy a nemzetközi ügyfeleknek legyen elsődleges banki partnere, a digitális térben is olyan alkalmazásokat, megoldásokat tudunk már nyújtani – például cash-management területen – amelyek a határokon átnyúló tevékenységet folytató nagyvállalatok igényeit maximálisan ki tudják szolgálni.
Mikor válik valósággá a digitális hiteligénylés a vállalatok részére?
Már ma is van erre megoldásunk, amely a bankcsoport által lefedett országok jelentős részében már elérhető. Ez egy olyan központi platform, amely moduláris felépítésű, a klasszikus finanszírozási termékektől kezdve egészen a komplex, okmányos ügyletek is kezelhetők vele, jelentősen csökkentve az adminisztrációs igényt. A személyes kapcsolat a szektor sajátosságai és az egyedi konstrukciók miatt még nem váltható ki teljesen, de a folyamat jelentősen felgyorsítható. A kisebb vállalatoknál elképzelhető azonban, hogy idővel teljesen online is elérhetőek lesznek egyes hiteltermékeink.
A végső cél egy olyan integrált rendszer, amely egy felületen biztosítja a napi pénzügyek, a finanszírozás és a fizetési megoldások irányítását és áttekintését.
Hogyan fogja átalakítani a mesterséges intelligencia a vállalati pénzügyeket? Folynak már ezzel kapcsolatos előkészületek a Raiffeisennél?
Aktívan foglalkozunk ezzel a területtel, ám nagyon alapos előkészületek szükségesek, többek között a szabályozási környezetnek való megfelelés miatt – a piacon már kint lévő megoldások a bankoknál nem igazán alkalmazhatóak, hiszen az ügyféladatok nem oszthatóak meg.

A megoldás egy privát mesterséges intelligencia lesz idővel, ami a banki big data-n alapul majd. Elsőként az adminisztratív területeken, például dokumentumok, riportok generálása várható majd, hogy ez a megoldás elterjed.
További információ:
Címlapkép és fotók: Raiffeisen Bank
(x)
Fellélegezhetnek a bitcoin-fanatikusok: lezárult a nagy per
Ejtették a Binance elleni pert.
Megvan a következő orosz–ukrán tárgyalás időpontja, de még rengeteg a kérdés – Háborús híreink pénteken
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Hírszerzési információk: nagy ajándékkal kedveskedett Oroszország Észak-Koreának
Moszkva pedig 20 ezer ládányi lőszert kapott.
Evakuációba kezdtek a világ egyik legnagyobb országában, már tízezrek menekülnek
Szükségállapotot hirdettek két tartományban is.
Magyarország az utolsó fillérig elveszíthet 4200 milliárd forintot az EU-pénzeiből
Az Európai Bizottság nem hajlandó meghosszabbítani a határidőket.
Vajon feltámad-e végre a szél?
Miközben egy másfél évvel ezelőtti jogszabálymódosítás nyomán lehetővé vált, hogy újra szélerőművek épüljenek Magyarországon, itthon és globálisan egyaránt a
Bérlet helyett menetjegy?
A használat és a költség örök problémája, hogy gyakorlatban sokszor elválnak egymástól. Ez pedig szinte mindig kedvezőtlen eredményhez vezet. Nagyon sok ilyen helyzet van az életünkben; pél
A vételár kalkuláció véglegesítése a cégértékesítések során - tranzakció zárási mechanizmusok
A cégértékesítés egyik legkritikusabb pontja, amely az eladók és vevők döntéseit leginkább befolyásolja, a tranzakciós Vételár meghatározása és annak véglegesítési mechanizmusa. Fontos
Energia esőcseppekből
A triboelektromos nanogenerátorok új távlatokat nyitnak a fenntartható, decentralizált energiatermelésben.
Dr. Robot rendel - az AI új szerepe az egészségügyben
A diagnosztikától az adminisztrációig, a személyre szabott terápiáktól a betegutak optimalizálásáig egyre több területen kap szerepet az AI. De vajon mennyire bízhatjuk rá magunkat egy...
Th
Innováció határok nélkül: új korszak a magyar-koreai kutatás-fejlesztésben
2025-ben új lendületet kap a magyar és dél-koreai kutatók, fejlesztők és vállalatok közötti együttműködés: megjelent a 2025-1.2.3-TÉT-IPARI-KR kódszámú pályázati felhívás, amely a ké
Milyen MI-stratégiára lenne szüksége az USA-nak?
Eric Schmidt a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének biztonsági és energiaellátási kockázatairól beszélt az amerikai Képviselőházban.
Halra magyar! 400 milliós pályázat nyílik halfeldolgozók fejlesztésére
Kiemelt lehetőség mikro-, kis- és középvállalkozások, őstermelők, családi gazdálkodók és halfeldolgozással foglalkozó induló cégek számára.


- Kijöttek a friss állampapíradatok: olyan történt, amire kevesen számítottak
- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
- Drámai időjárás-előrejelzés érkezett: ekkor robbanhat be a pokolian forró nyár Magyarországon
- Devizahiteles ügy: az Európai Bíróság ítélete önmagáért beszél
- Brutális vámot zúdít az EU-ra Donald Trump!
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Aggasztó az ázsiai lódarázs gyors terjedése, bárhol felbukkanhat a veszélyes rovar
Az invazív faj agresszív fészekvédő viselkedése az emberre is veszélyes lehet.
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Új világ az állampapíroknál – Hova áramlik a magyarok pénze?
A fix kamatra vagy a változóra esküsznek a befektetők?
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.