
Hogy áll most Magyarországon a vállalati pénzügyek digitalizációja? Előrébb tartunk, mint más országok, vagy vannak lemaradásaink?
Nemzeti szinten összességében jól állunk a digitális ügyintézésben. Ugyanez látható az egyes vállalatok ügyfelek felé nyújtott megoldásait tekintve, amelyek megfelelnek akár az uniós, akár az amerikai színvonalnak is.
Bár a pénzügyi szektort tekintve az elmúlt pár évben a fintech cégekkel kapcsolatban nagy várakozások voltak, mára megnyugodott a piac, és beállt egy partnerségre épülő munkamegosztás. A banki szolgáltatásoknál persze látni kell azt is, hogy ez egy hagyományokkal, tradíciókkal rendelkező szektor, ahol – különösen a vállalati ügyfelek esetében – elsősorban a személyes kapcsolattartás a domináns évtizedek óta.
Helyes az a feltevés, amely szerint először a lakossági ügyintézést kellett digitalizálni?
Természetes volt, hogy először a lakossági ügyfelek esetén jelentek meg ezek a megoldások, hiszen itt standardizált termékeket illetve szolgáltatásokat nyújtanak a pénzintézetek. Mostanra azonban már eljutott odáig a technikai fejlődés, hogy a vállalatoknak is tudunk digitális pénzügyi szolgáltatásokat nyújtani, és az ügyfelek részéről is mostanában erősödött fel az igény.

Magánemberként látták a cégvezetők, hogy a napi pénzügyeiket már szinte száz százalékban el tudják intézni online, ezt szeretnék használni a vállalati ügyvitellel kapcsolatban is. A Raiffeisen Bank létrehozott egy dedikált csapatot a vállalati digitális pénzügyi szolgáltatások kialakítására, amely már komoly eredményeket ért el.
Mi a vállalati ügyfelek igénye? Könnyítenék az adminisztrációt, vagy akár a kapcsolattartást is digitális csatornákon bonyolítanák a korábbi személyes helyett?
A legerősebb igény a napi pénzügyek online elintézése iránt mutatkozik, így ebben, az úgynevezett „daily banking” kategóriában kezdtünk el elsőként fejleszteni. A cégek egy olyan online felületet várnak el, amelyen keresztül valamennyi napi pénzügyeiket el tudják intézni. Természetesen korábban is voltak már részmegoldások nálunk és a piac más szereplőinél is, ám ezek nem feltétlenül álltak össze egy rendszerré.
Rövidesen a Raiffeisen Bank egy portál kialakítású irányítófelületet fog tudni átadni a vállalati ügyfeleinek, amelyről kényelmesen lehet kezelni és átlátni a cég pénzügyeit, például a tranzakciókat, átutalásokat, beszedéseket.
Fontos elvárás a minél papírmentesebb ügyintézés is, akár a szerződések kezelése, akár a pénzügyi beszámolók, riportok esetében is – ez a bankoknak is előnyös.
A Raiffeisen Bank milyen új innovációkkal jelentkezett az utóbbi időszakban ezen a területen? Miért érdemes Önöknél keresni a jó digitális pénzügyi megoldásokat?
Elsősorban a fizetési megoldások területén hoztunk úttörő és sikeres megoldásokat. Az Azonnali Fizetési Rendszer elindítása után az elsők között jelentkeztünk a fizetési kérelemmel és a QR kód alapú fizetési lehetőségekkel. Az erre épülő Scan&Go alkalmazásunk egy QR kódot hoz létre a fizetéshez, a vásárló pedig azonnal fizethet, bankkártya használata nélkül – nem mellesleg, az összeg a kereskedőhöz rögtön be is érkezik. Mi úgy véljük, hogy a következő években ez a rendszer nagy jövő előtt áll.
A vállalati oldalon az egyik legfontosabb eredményünk az ún. „Prémium API” ökoszisztémánk kiépítése. Ez azért előnyös, mert az egyes cégek saját rendszereiket az eddigi integrációkhoz képest
sokkal könnyebben össze tudják kapcsolni a Raiffeisen Bank megfelelő rendszereivel, így a napi tranzakciók sokkal egyszerűbbé válnak,
például SAP vagy más ügyviteli rendszerekből is közvetlenül indíthatóak. Ugyanígy könnyen működik a QR kódos fizetés, vagy éppen a beérkező jóváírásokról történő értesítés is – amelyek közvetlenül a vállalat pénzügyi rendszerébe érkeznek. Így a céges pénzügyi folyamatok jelentős mértékben automatizálhatóak, amely segít a költségek csökkentésében is.
De mindezek mellett nemrégiben fejlesztettük tovább egyik szolgáltatásunkat – a Raiffeisen Online Brokert – ahol céges és magánszemély ügyfeleink a budapesti, a frankfurti és az amerikai tőzsdén is tudnak kereskedni, akár otthonuk kényelméből.
Hogy látja, mikor jön el az az idő, amikor a cégvezetők a tokenek és hasonló eszközök helyett már mobiltelefonról tudják jóváhagyni a tranzakciókat?
Eddig a pontig mindenképpen el kell jutni. Mivel egy vállalati pénzügyi tranzakció sokszor jelentős összegű, akár több jóváhagyót is igényelhet. Mi arra törekszünk, hogy a kényelem és az egyszerűség mellett maximálisan biztonságos és kontrollálható legyen. Itt kell megtalálni azt az egyensúlyt, amely mellett például a kiutálások jóváhagyása egyszerűbb és gyorsabb a vállalat számára, de mégis megvannak azok a kontrollok a rendszerben, amelyek megadják a biztonsági garanciákat.
Mi a helyzet akkor, ha egy vállalatnak határokon átnyúló, akár több CEE országot érintő pénzügyi megoldásokra van szüksége?
A nemzetközi Raiffeisen Bankcsoport egyik legfontosabb célja, hogy a nemzetközi ügyfeleknek legyen elsődleges banki partnere, a digitális térben is olyan alkalmazásokat, megoldásokat tudunk már nyújtani – például cash-management területen – amelyek a határokon átnyúló tevékenységet folytató nagyvállalatok igényeit maximálisan ki tudják szolgálni.
Mikor válik valósággá a digitális hiteligénylés a vállalatok részére?
Már ma is van erre megoldásunk, amely a bankcsoport által lefedett országok jelentős részében már elérhető. Ez egy olyan központi platform, amely moduláris felépítésű, a klasszikus finanszírozási termékektől kezdve egészen a komplex, okmányos ügyletek is kezelhetők vele, jelentősen csökkentve az adminisztrációs igényt. A személyes kapcsolat a szektor sajátosságai és az egyedi konstrukciók miatt még nem váltható ki teljesen, de a folyamat jelentősen felgyorsítható. A kisebb vállalatoknál elképzelhető azonban, hogy idővel teljesen online is elérhetőek lesznek egyes hiteltermékeink.
A végső cél egy olyan integrált rendszer, amely egy felületen biztosítja a napi pénzügyek, a finanszírozás és a fizetési megoldások irányítását és áttekintését.
Hogyan fogja átalakítani a mesterséges intelligencia a vállalati pénzügyeket? Folynak már ezzel kapcsolatos előkészületek a Raiffeisennél?
Aktívan foglalkozunk ezzel a területtel, ám nagyon alapos előkészületek szükségesek, többek között a szabályozási környezetnek való megfelelés miatt – a piacon már kint lévő megoldások a bankoknál nem igazán alkalmazhatóak, hiszen az ügyféladatok nem oszthatóak meg.

A megoldás egy privát mesterséges intelligencia lesz idővel, ami a banki big data-n alapul majd. Elsőként az adminisztratív területeken, például dokumentumok, riportok generálása várható majd, hogy ez a megoldás elterjed.
További információ:
Címlapkép és fotók: Raiffeisen Bank
(x)
Kimondta a világ második legnagyobb országa, hogy küldenének-e katonákat Ukrajnába
A védelmi kiadásaikat megnégyszereznék.
Az új adócsökkentés ára: gyomrost kaphat az egészségügy és a nyugdíjrendszer
Egyelőre nem zavarja a kormányt a tetemes hiány.
Benyújtották a javaslatot: legálissá válhat a kínzás Oroszországban
Kilépnek az európai egyezményből.
Videó: visszatértek a legendás ukrán páncélosok a frontra, egyből nekirontottak az orosz állásoknak
Tovább öregbítik hírnevüket.
Bemondta Donald Trump: ekkor születhet döntés a békéről
Cél, hogy létrejöjjön a közvetlen találkozó az orosz és ukrán elnök között.
Súlyos szintet ért el az orosz morál leépülése: drákói szabályokat vetettek ki a katonákra
Állítólag pokoli körülményeket teremtettek a parancsnokok.
Váratlan helyeken indult orosz offenzíva, kilométerekre szakították át a frontvonalat Putyin katonái
Az ukrán ellentámadás egyik legnagyobb sikere került végveszélybe.
Friss felvételek: csúnyán betalált az ukrán támadás, porig rombolták Novosahtinszket
Ez biztosan visszaveti az orosz termelést.
Az AI új jelentése: All-In
Trump kirúgta a statisztikai hivatal vezetőjét, miután neki nem tetsző munkaerőpiaci számok érkeztek a szakemberektől. Pedig a munkaerőpiac már régóta nem a növekedés motorja, a... The post

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
