Gulyás: belemegy a kormány, ha csak a Brexit miatt esnek az EU-források Magyarországnak
Gulyás a közelmúltban adott interjút a Reutersnek a forintárfolyam, illetve a következő uniós költségvetés és a jogállamisággal összekötött forráskifizetés témájában, ma pedig újra faggatták a minisztert a Kormányinfón. Az elmúlt hónapokban hangoztatottól eltér, hogy Gulyás elfogadhatónak mondta, ha a Brexit miatt indokolt mértékben csökkennek Magyarországnak a 2021-2027-es uniós források. Korábban ugyanis arról volt szó, hogy a kormány mindenképpen ragaszkodik ahhoz, hogy a Magyarországnak járó kohéziós és agrárforrások ne csökkenjenek. A miniszter most azt érzékeltette, hogy ha csak a Brexit által indokolt mértékben csökkennek a források, akkor nem fogja Magyarország megvétózni az egyhangú állam- és kormányfői döntést igénylő következő uniós büdzsét.
Az Európai Bizottság másfél évvel ezelőtti javaslata alapján a Magyarországnak járó felzárkóztatási és agrárforrások 2018-as árak mellett kalkulációink szerint 24-24%-kal estek volna, jóval nagyobb mértékben, mint amit a Brexit önmagában indokolt volna (kb. 10%-os mértékben). Ennek oka, hogy a Bizottság mindkét hagyományos nagy költségvetési kassza méretét csökkenteni szeretné a 7 éves uniós büdzsén belül, hogy az így felszabaduló forrásokat a klímaváltozás elleni küzdelemre, migrációs ügyekre, külső határvédelemre, K+F+I-re, Erasmus programra, szociális célokra tudja fordítani, illetve a válság utáni időszakban leszakadt (déli államokbeli) régiók fokozottabb fejlesztésére fordítsa. Ezek miatt lenne tehát a maximálisan rögzített a forráscsökkenés Magyarország számára is.
Amint azonban a minap egy kiszivárgott német tárgyalási javaslat alapján megírtuk, még ennél a 24%-nál is radikálisabb lehetne a forráscsökkenés például Magyarország is, hiszen a legnagyobb befizető ország a Bizottságnál jóval kisebb uniós költségvetési tortából szeretne pénzt osztani.
A jogállamiság és az uniós források összekötése kapcsán Gulyás azt érzékeltette: ha lenne olyan jogállamisági mechanizmus, ami objektív, bírósági kontroll alatt áll és a kettős mércét ki lehet zárni, akkor ezt akár támogatná is a magyar kormány. Ha viszont valami olyan keretrendszer jönne létre, ami a politikai boszorkányüldözésre való, az elfogadhatatlan. Arra az újságírói felvetésre, hogy a jogállamiság és a fejlesztési források összekötése miatt számolni kell-e azzal, hogy nagy lesz a 2021-2027-es uniós költségvetésben a Magyarországnak járó források csökkenése, Gulyás azt mondta: őő nem látja ennek előjeleit. Minapi cikkeinkben, a finn soros elnökség törekvései miatt, mi arra hívtuk fel a figyelmet, hogy igenis látszanak ezek az előjelek:
Több újságírói kérdésnél is előjött a reptéri gyorsvasút témája a mai Kormányinfón, amelynél Gulyás egyértelműsítette, hogy arra csak a következő uniós költségvetésben lát forrásokat a kormány, igaz az első helyen áll ez a fejlesztés a 2021-2027-es büdzséből megvalósítandó közlekedési fejlesztések listáján. Azt is érzékeltette, hogy addig is hajlandó a kormány magyar költségvetési forrásokból a projekt előkészítésével és a nyomvonal tervezésével kapcsolatos költségeket állni.
A minap egyébként kiderült egy államtitkári jelzésből, hogy a következő uniós költségvetési ciklusban a mostaninak csak a töredéke áll majd rendelkezésre közlekedésfejlesztési projektekre:
Gulyás a forintárfolyam kapcsán is kifejtette a kormány álláspontját, ezt egy másik cikkünkben már megírtuk.
Ehhez képest annyi pluszt mondott, hogy a gyengébb forint miatt akár még új pályázatokat is meghirdethetnek (a brüsszeli támogatások euróban érkeznek, azok gyengébb forintárfolyam melletti átváltásával idehaza több forrás költhető el). Emlékeztetett arra, hogy jelenleg az a szabály, hogy az egyes fejlesztési programok Irányító Hatóságai legalább 10%-kal túlvállalják a 7 évre rendelkezésre álló keretet (ennyivel több pályázati keretet osztanak el a nyerteseknek), de ez most a gyenge forint miatt 3-5%-os túlvállalásig le fog csökkenni. Az újabb pályázatokkal, vagy meglévő keretek kibővítésével azonban szavai szerint ezt vissza fogják tornászni 10%-ra.
A Portfolio tavaly nyáron egy átfogó elemzésében azt becsülte, hogy tartósan 330-as euróárfolyam mellett legalább 580 milliárd forintos plusz pályázati keret nyílik meg ahhoz képest, mint amit a 7 éves ciklus tervezésekor lehetett kalkulálni. Mivel a forint már több mint egy hónapja lényegében folyamatosan a 330-as szint felett mozog, és amint egy e heti friss elemzésünkben rámutattunk: a 330-as árfolyamszint lehet a korábbi 320-as küszöb, így a pluszben megnyíló, elosztható pályázati keret idővel akár ennél is nagyobb lehet.

Címlapkép forrása: MTI Fotó Soós Lajos

Elfogyott Brüsszel türelme: példátlan csapás készül Oroszország ellen
Még sosem használták ezt az eszközt, senki ellen.
Otthon Start program: egységes reklámot írt elő a kormány
Rendeletben, a bankoknak, ingatlanhirdető portáloknak és ingatlanközvetítőknek.
Megjött a figyelmeztetés: katonai járművek lépnek be Magyarországra
Három napig halad majd át a konvoj hazánkon.
Megdicsérte Oroszországot a világ egyik legerősebb vezetője
Úgy látják, példátlanul erős a kötelék.
Már csak ez hiányzott, kimondták: újabb válság ütötte fel a fejét a németeknél
Ez is a gyenge gazdaság hatása.
Nem áll le a Rheinmetall: hamarosan a hadihajó-bizniszbe is beszállhatnak
Az NVL megvásárlása iránt érdeklődnek.
Építkeznél az Otthon Starttal? Rád speciális szabályok vonatkoznak, amikről tudnod kell!
Jó hír, hogy az Otthon Start Program nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is felhasználható. Ám aki házat szeretne építeni a 3%-os hitelből, annak számolnia kell azzal, hogy ez jóva
Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
