Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezetõ miniszter a Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2019. szeptember 26-án.MTI/Soós Lajos
Uniós források

Gulyás: belemegy a kormány, ha csak a Brexit miatt esnek az EU-források Magyarországnak

Portfolio
Bár vétójoga van Magyarországnak a 2021-2027-es uniós költségvetés elfogadásánál, de nem erre készülünk, mert az még elfogadható, ha a következő ciklusbeli források a Brexit által indokolt mértékben csökkennének – jelezte a mai Kormányinfón Gulyás Gergely. A Miniszterelnökség vezetője a gyenge forint miatti elosztható többlet uniós forrás kapcsán azt mondta: ez még akár új uniós pályázatok meghirdetését is lehetővé teheti a mostani 2014-2020-as ciklusban, de az már biztos, hogy a budapesti reptéri gyorsvasút projektjére csak a következő uniós ciklusban lesz forrás.
Az EU közép- és hosszabb távú jövőjéről, a Brexit által okozott gazdasági és geopolitikai kockázatokról is szó lesz a Portfolio október 16-i Uniós Források konferenciáján. További részletek:

Gulyás a közelmúltban adott interjút a Reutersnek a forintárfolyam, illetve a következő uniós költségvetés és a jogállamisággal összekötött forráskifizetés témájában, ma pedig újra faggatták a minisztert a Kormányinfón. Az elmúlt hónapokban hangoztatottól eltér, hogy Gulyás elfogadhatónak mondta, ha a Brexit miatt indokolt mértékben csökkennek Magyarországnak a 2021-2027-es uniós források. Korábban ugyanis arról volt szó, hogy a kormány mindenképpen ragaszkodik ahhoz, hogy a Magyarországnak járó kohéziós és agrárforrások ne csökkenjenek. A miniszter most azt érzékeltette, hogy ha csak a Brexit által indokolt mértékben csökkennek a források, akkor nem fogja Magyarország megvétózni az egyhangú állam- és kormányfői döntést igénylő következő uniós büdzsét.

Az Európai Bizottság másfél évvel ezelőtti javaslata alapján a Magyarországnak járó felzárkóztatási és agrárforrások 2018-as árak mellett kalkulációink szerint 24-24%-kal estek volna, jóval nagyobb mértékben, mint amit a Brexit önmagában indokolt volna (kb. 10%-os mértékben). Ennek oka, hogy a Bizottság mindkét hagyományos nagy költségvetési kassza méretét csökkenteni szeretné a 7 éves uniós büdzsén belül, hogy az így felszabaduló forrásokat a klímaváltozás elleni küzdelemre, migrációs ügyekre, külső határvédelemre, K+F+I-re, Erasmus programra, szociális célokra tudja fordítani, illetve a válság utáni időszakban leszakadt (déli államokbeli) régiók fokozottabb fejlesztésére fordítsa. Ezek miatt lenne tehát a maximálisan rögzített a forráscsökkenés Magyarország számára is.

Amint azonban a minap egy kiszivárgott német tárgyalási javaslat alapján megírtuk, még ennél a 24%-nál is radikálisabb lehetne a forráscsökkenés például Magyarország is, hiszen a legnagyobb befizető ország a Bizottságnál jóval kisebb uniós költségvetési tortából szeretne pénzt osztani.

A jogállamiság és az uniós források összekötése kapcsán Gulyás azt érzékeltette: ha lenne olyan jogállamisági mechanizmus, ami objektív, bírósági kontroll alatt áll és a kettős mércét ki lehet zárni, akkor ezt akár támogatná is a magyar kormány. Ha viszont valami olyan keretrendszer jönne létre, ami a politikai boszorkányüldözésre való, az elfogadhatatlan. Arra az újságírói felvetésre, hogy a jogállamiság és a fejlesztési források összekötése miatt számolni kell-e azzal, hogy nagy lesz a 2021-2027-es uniós költségvetésben a Magyarországnak járó források csökkenése, Gulyás azt mondta: őő nem látja ennek előjeleit. Minapi cikkeinkben, a finn soros elnökség törekvései miatt, mi arra hívtuk fel a figyelmet, hogy igenis látszanak ezek az előjelek:

Több újságírói kérdésnél is előjött a reptéri gyorsvasút témája a mai Kormányinfón, amelynél Gulyás egyértelműsítette, hogy arra csak a következő uniós költségvetésben lát forrásokat a kormány, igaz az első helyen áll ez a fejlesztés a 2021-2027-es büdzséből megvalósítandó közlekedési fejlesztések listáján. Azt is érzékeltette, hogy addig is hajlandó a kormány magyar költségvetési forrásokból a projekt előkészítésével és a nyomvonal tervezésével kapcsolatos költségeket állni.

A minap egyébként kiderült egy államtitkári jelzésből, hogy a következő uniós költségvetési ciklusban a mostaninak csak a töredéke áll majd rendelkezésre közlekedésfejlesztési projektekre:

Gulyás a forintárfolyam kapcsán is kifejtette a kormány álláspontját, ezt egy másik cikkünkben már megírtuk.

Ehhez képest annyi pluszt mondott, hogy a gyengébb forint miatt akár még új pályázatokat is meghirdethetnek (a brüsszeli támogatások euróban érkeznek, azok gyengébb forintárfolyam melletti átváltásával idehaza több forrás költhető el). Emlékeztetett arra, hogy jelenleg az a szabály, hogy az egyes fejlesztési programok Irányító Hatóságai legalább 10%-kal túlvállalják a 7 évre rendelkezésre álló keretet (ennyivel több pályázati keretet osztanak el a nyerteseknek), de ez most a gyenge forint miatt 3-5%-os túlvállalásig le fog csökkenni. Az újabb pályázatokkal, vagy meglévő keretek kibővítésével azonban szavai szerint ezt vissza fogják tornászni 10%-ra.

A Portfolio tavaly nyáron egy átfogó elemzésében azt becsülte, hogy tartósan 330-as euróárfolyam mellett legalább 580 milliárd forintos plusz pályázati keret nyílik meg ahhoz képest, mint amit a 7 éves ciklus tervezésekor lehetett kalkulálni. Mivel a forint már több mint egy hónapja lényegében folyamatosan a 330-as szint felett mozog, és amint egy e heti friss elemzésünkben rámutattunk: a 330-as árfolyamszint lehet a korábbi 320-as küszöb, így a pluszben megnyíló, elosztható pályázati keret idővel akár ennél is nagyobb lehet.

Címlapkép forrása: MTI Fotó Soós Lajos

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
nemet autoipar autogyartas
cimlap_2050klimasemlegesseg
shutterstock_1420888847
nyugdíj191203gettystock
varga mihály MTI
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Értékpapír üzletkötő

Értékpapír üzletkötő
Online előadás
Hazai és nemzetközi kitekintés.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
jegesmedve