
Elég kellemetlen közép távú gazdasági kilátások rajzolódnak ki többek között Magyarország számára is a Politico hétvégi értesüléséből, miszerint a német kormány írásba adta a finn soros elnökségnek a 2021-2027-es EU-költségvetési tárgyalások őszi éles szakasza előtt, hogy ők csak a GNI-hoz képest legfeljebb 1%-os 7 éves keretköltségvetést támogatnak. Azaz szó sincs nagyvonalú felajánlásról, és érdemi költségvetési befizetés növelési vállalásról.
A britek nélkül nézve a mostani 7 éves ciklus keretköltségvetése 1,13%-os a közösségi GNI arányában, az Európai Bizottság tavaly májusi javaslata pedig ennek 1,11%-ra csökkentését tartalmazta. Ehhez képest javasolnak tehát jóval kisebb, mindössze 1%-os "tortát" a németek. Sőt, amint az alábbi ábrán látszik: az elmúlt étvizedek legkisebb költségvetési tortájáról lenne szó.

A Bizottság egyébként azt is javasolta, hogy a hagyományos nagy kasszák (felzárkóztatás, agrár) együttes súlyát 70%-ról 60%-ra kell csökkenteni, és ezzel párhuzamosan javasolta növelni a klímaváltozási/energiahatékonysági, a kutatás-fejlesztési, a digitalizációs, a menekültek integrációjára, a nagy közlekedési infrastruktúrákra szánt, valamint a társadalmi-szociális célokra szánt források volumenét.
Mindebből egy tavaly nyári részletes elemzésünk szerint az jött ki, hogy a Magyarországnak szánt felzárkóztatási források reál értelemben 24%-kal, az agrárkassza hektáralapú földtámogatásokat is takaró első pillére 21%-kal, a második pillérében, a vidékfejlesztési források 31%-kal zuhanhatnak. Ezek tehát azok a változások lennének, amelyek a Bizottság javaslatából rajzolódtak ki, mint Brüsszelből elhozható források. Ezek magyar gazdasági növekedést fékező hatását jelentősen enyhítené az a szintén bizottsági javaslat, hogy markánsan meg kell emelkednie a tagállamok saját költségvetési „kiegészítésének” (társfinanszírozási arány). Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy míg most 100 forintnyi itthoni uniós fejlesztés mögött 85 forint a brüsszeli és 15 forint a magyar költségvetési támogatás, addig utóbbi összeg 30 forintra, a duplájára emelkedne.
Ezek alapján tavaly nyáron azt kalkuláltuk, hogy 2018-as árak mellett mintegy 7,6 milliárd euróval, kb. 2400 milliárd forinttal kevesebb forrást kaphat Magyarország az EU közös költségvetéséből 2021-2027 között, mint a mostani ciklusban és 3,1 milliárd euróval, 1000 milliárd forinttal többet, kellene befizetnie a kasszába, így az EU-pénzek nettó egyenlege közel 34%-kal, 21,3 milliárd euróra esne.
Mivel azonban a Bizottság javaslata alapján kötelezően jelentősen meg kell emelni a társfinanszírozás arányát, így akkori kalkulációink szerint a teljes itthon felhasználható forráskeret (uniós támogatás + hazai társfinanszírozás) "csak" 7,7%-kal fog majd esni. Akkor azt is kalkuláltuk, hogy a 2021-2027 között elhozható EU-pénz éves átlagban a magyar GDP 2,6%-át tenné ki, ami jelentős csökkenés lenne a mostani ciklusra kalkulált GDP-arányos évi 4%-nál, azaz éves átlagban 1,4%-ponttal lassulna az uniós forrásbeáramlás, ami az előző évekhez képest lényegesen kisebb gazdasági élénkítő hatást jelentene.
Ezt a fenti helyzetet ronthatja tehát tovább a most kiszivárgott német stratégia, miszerint ők a Bizottság által javasoltnál több mint 10%-kal kisebb tortából osztanák a pénzeket a 2021-2027-es ciklusban.
Emellett továbbra is ragaszkodnának ahhoz, hogy a tagállamok társfinanszírozási rátája is emelkedjen meg, de a jelek szerint a Brexit által okozott költségvetési lyukat csak részben javasolnák betömni a megemelkedő társfinanszírozás mellett is.
Bár a Politico nem tér ki rá, de a Brüsszelből elhozható magyar EU-források még nagyobb mértékben is csökkenhetnek a fentieknél, ha a felzárkóztatási források egy részét jogállamisági feltételekhez fogják kötni, mint ahogy arra most nagy erőket mozgósítanak a soros EU-elnökséget vivő finnek:
Egyébként éppen ma kerül sor Magyarország első meghallgatására az Általános Ügyek Tanácsában a tavaly szeptemberben elindított 7-es cikk szerinti jogállamisági eljárásban. A jogállamiság és az EU-pénzek összekötése, továbbá a 7 éves keretköltségvetés várható elfogadási menetrendjében friss cikkeink:
Bár Németország lesz az EU soros elnöke 2020 második félévében, és lehet, hogy addig elhúzódik a nagy büdzséalku, de azért a most kiszivárgott német javaslatot még nem kell készpénznek venni, mert feltehetően ők is egy alkufolyamat kezdő lépésének tekintik azt. Az viszont már jól látszik, hogy nem a nagyobb, hanem a kisebb közös uniós költségvetés fele mozdulnának el a Brexit utáni időkben és nem hajlandók mélyen a zsebükbe nyúlni. Az, hogy mi lesz a végső kimenetel, természetesen majd csak a következő hónapok egyre fokozódó EU-s költségvetési vitái és alkufolyamata alapján születik meg.
Címlapkép forrása: Michele Tantussi/Getty Images

Történelmi megállapodás körvonalazódik: így kerülhet amerikai kézbe a világ legnépszerűbb alkalmazása
Itt vannak a friss részletek.
A Trump-adminisztráció jóváhagyta az első amerikai fegyverszállítmányt Ukrajnába!
Hamarosan indulhat a szállítmány.
Távozik a miniszter, hogy Ukrajna újjáépítéséért felelős megbízott legyen
Korábban a külügyminiszteri tárcát is vezette.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Otthon Start a MagNet Banknál - akár 100 ezer Ft-os IKEA utalvánnyal
A MagNet Bank friss, 2025. szeptember 15-én közzétett hivatalos hirdetménye szerint a népszerű Otthon Start lakáshitel mostantól náluk is elérhető. Az államilag támogatott hitelkonstrukció ex
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá


Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod