
Mi a lényeg?
A kormánydöntés azután született, hogy a MÁV szeptemberben már aláírta az újabb 21 KISS motorvonat gyártásáról szóló szerződését, most tehát a forrás is megérkezett ennek lebonyolításához. A lépés azt üzeni: továbbra sem magyar, hanem EU-s pénzt szán erre a célra a kormány, de mivel a mostani EU-ciklus keretét már lekötötte, az új ciklus indulásától pedig még évekre vagyunk, így gyors döntést hozott, hogy a 2021-2027-es közlekedésfejlesztési keret jelentős részét mire kell majd fordítani.
A cél nyilvánvalóan az volt, hogy ne akadjon meg a MÁV évek óta zajló vonatbeszerzési folyamata és így az utasok minél hamarabb a korszerű elővárosi motorvonatokon tudjanak majd utazni, azaz ne kelljen megvárni az új EU-ciklus elindulását.
A döntések részletei
Két kormányhatározat is megjelent a friss Magyar Közlönyben, ami a MÁV járműparkjával kapcsolatos fejlesztéseket és egyúttal EU-pénzeket érint:
- Az 1643/2019. (XI. 19.) kormányhatározat megadja a szükséges támogatást a „MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés – egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása” című projektjéhez, amelynek korábbi támogatási kerete 4,8 milliárd forint volt, és most 5 milliárdra emelték. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. Ez a projekt még a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus terhére valósulhat meg és a kormányhatározat a szóban forgó uniós projekt miatt további jogkövetkezményeket is rögzít.
- Az 1644/2019. (XI. 19.) kormányhatározat azt rögzíti: a kormány támogatja, hogy a MÁV-START Zrt. által nagykapacitású motorvonatok beszerzése tárgyban megkötött keretmegállapodás keretében a vasúti cég „további 21 db motorvonatot rendeljen meg oly módon, hogy azok 2022-ig ütemesen leszállíthatók legyenek, valamint egyetért a megrendelés finanszírozásához szükséges 106 567 707 900 forint biztosításával oly módon, hogy a megelőlegezett forrás a 2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”.
A fenti második pont tehát azt jelenti, hogy
a kormány felhatalmazást adott a MÁV-nak további 21 motorvonat megrendelésére, és ennek 106,5 milliárd forintra tett költségét majd a 2021-2027-es uniós ciklus terhére akarja elszámolni.
Mindezt úgy tervezi lebonyolítani a kormány, hogy 2021-ben 55,8, 2022-ben pedig átmenetileg 50,7 milliárd forintnyi magyar költségvetési kötelezettségvállalásra ad felhatalmazást, és miután később megérkezik majd az EU-pénz, akkor abból fizetik ki a 21 motorvonat beszerzési számláit.
Mekkora ez a döntés a mostani ciklushoz képest?
Érdemes röviden összevetni, hogy a mostani 2014-2020-as ciklus terhére eddig milyen motorvonat beszerzéseket milyen összegben finanszíroztatott a kormány az uniós program terhére. Ezt az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési kerete tartalmazza (1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat).
Összesítésünk szerint 153,25 milliárd forintnyi EU-pénzt szánt a mostani ciklusban motorvonat beszerzésekre a kormány. Ennél tehát egyelőre jóval kevesebb pénzt szán ugyanilyen célra a 2021-2027-es ciklusból.
A 2014-2020-as ciklusban az alábbi beszerzéseket finanszírozza EU-s pénzből a kormány:
- 9 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a 30a-20 sz., illetve a 80 sz. vasútvonalakra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 16,31 milliárd forint volt.
- 6 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése az 1. sz. vasútvonalra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 10,89 milliárd forint volt.
- 8 db nagykapacitású 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a MÁV-START Zrt. részére ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 39 milliárd forint.
- 10 db villamos-motorvonat beszerzése a GYSEV részére, a projekt indikatív támogatási kerete 21,70 milliárd forint.
- Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel a MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése érdekében, a projekt indikatív támogatási kerete 60,55 milliárd forint.
- A MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés - egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. A projekt indikatív támogatási kerete 4,80 milliárd forint volt, ezt emelték meg most a fenti első kormányhatározat alapján 4,99 milliárd forintra.
Címlapkép forrása: mavcsoport.hu

Jelentett a hírszerzés: nagy a baj az ukrán hadseregben, súlyos lépésre kényszerül Kijev
Felszámolták az utolsó harckocsizó dandárt is.
Megérkezett az időjárás-előrejelzés: ilyen idő lesz a hétvégén Magyarországon
Hullámzó frontálzóna érkezik.
Lesújtó tanulmány jelent meg a cukormentes üdítőkről: még a hagyományos italoknál is veszélyesebbek lehetnek
Nagy kockázatokat azonosítottak a kutatók.
Burkhard tábornok: Oroszország nemsokára készen áll egy újabb háborúra, és van egy behozhatatlan előnye
Aggódik az európai nukleáris hatalom katonai vezetője.
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba
Figyelem, startupok! 900 millió okod van most figyelni
Mi lenne, ha végre olyan forráshoz jutnál, ahol nemcsak pénzt kapsz, hanem olyan partnereket, akik hisznek a technológiádban, és veled együtt építkeznek?

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
