Így lehet elkerülni a kátyúkárt

Ha megtörtént a baj, és megsérült valamely alkatrésze a járműnek, akkor célszerű az arra alkalmas legközelebbi helyen biztonságosan félreállni. Ezzel egyrészt megakadályozható a további károsodás, másrészt a elősegíti a helyzet kevésbé veszteséges rendezését. Nem csak érdemes, "kötelező" fényképfelvételt készíteni a "bűnösről" és a keletkezett kárról is, valamint nagyban megkönnyíti a kártérítési eljárás lefolytatását a hatósági jegyzőkönyv megléte is, így rendőrt kell hívni. Fontos kiemelni azonban azt, hogy csak abban az esetben lehet a kátyú okozta károk megtérítésére számítani, ha az adott közút kezelője nem hívta fel a járművezetők figyelmét a potenciális veszélyre. Ha tehát kihelyezték az "Egyenetlen úttest" táblát, akkor a kárt az autósnak kell állnia, mégpedig az "Út- és látási viszonyoknak megfelelő haladás" szabályának megsértése alapján.
Veszélyre figyelmeztető táblával nem jelölt útszakasz esetén a fényképfelvételek és a hatósági jegyzőkönyvek birtokában van esély a károk megtérülésére. Az összes dokumentummal az illetékes közútkezelőhöz kell fordulni, amely biztosítója útján - amennyiben jogosnak ítélik a kártérítési igényt - rendezi a kátyú okozta sérülés kijavításával kapcsolatban felmerült költségeket.
A Portfolio.hu megkeresésére a LeasePlan Hungária Zrt-nél elmondták, hogy az idei téli szezonban nagyságrendileg hasonló számban fordultak elő kátyúval összefüggő gumikárok, mint tavaly. Az esetek 80-90%-a a gumin vagy a felnin okoz sérüléseket. A LeasePlan által kezelt autók esetében azok a tapasztalatok, hogy bár a kátyúkkal kapcsolatos károk száma nem, de ezen belül a felnin is sérülést okozó károk száma folyamatosan növekszik. Ennek oka, hogy az abroncsgyártók - a téli mintázatok esetében is - egyre alacsonyabb oldalfalú gumikat fejlesztenek, így ha kátyúba hajt a gépjárműhasználó, akkor egyre nagyobb eséllyel sérti meg a felnit is. A kátyúkárok fennmaradó 10-20%-ánál fordul elő nagyobb mértékű sérülés, ilyenkor általában valamelyik futómű alkatrész is meghibásodik, főleg akkor, ha a gépjárművezető nagy sebességgel hajt rá a sérült aszfaltfelületre. Sok új autóban egyik felszereltségi szinthez sem tartozik pótkerék, csak defektjavító készlet. Ezzel a megrendelők is tisztában vannak, így a gépjárművek 70-80%-ába megrendelik az ügyfelek a teljes értékű pótkereket. Ennek az extrának az értéke annyira alacsony (10 000-20 000 Ft), hogy 4-5 éves futamidő esetén nem igazán befolyásolja a havidíj összegét, így a legtöbb ügyfél gondolkodás nélkül kéri ezt az opciót. Bár a teljes értékű pótkerék nélkül tágasabb a hely a csomagtérben, egy szükségessé váló kerékcserénél a használó szempontjából a pótkerék jóval praktikusabb. Bizonyos gyártók éppen azzal a céllal, hogy csökkentsék a gépkocsi súlyát és a károsanyag kibocsátást, levették a teljes értékű pótkereket a rendelhető opciók listájáról is, és csak a defektjavító készletet adják az autóhoz, valamint - elsősorban a drágább modellek esetében - defekttűrő abroncsokat ajánlanak.
18 év után először tüdőpestisbe halt bele egy arizonai lakos
A "fekete halál" ma már rendkívül ritka betegség.
Ejtették a vádat az orvos ellen, aki sóoldatot adott be a Covid-oltások helyett
Megsemmisítette a vakcinákat.
"Arcátlan és tiszteletlen": így jellemezte a vámfenyegetést az EP kereskedelmi bizottságának vezetője
Azonnali lépéseket sürget.
Trump váratlan bevándorlási fordulata: mégis kellenek az emberek Amerikának?
Donald Trump meglepő kijelentést tett a Fox Newsnak adott interjújában!
Milliókat érő Pokémon kártyák tűntek el – a tolvaj pontosan tudta, mit akar
113 ezer dollár volt az értékük.
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat
Nyaralás helyett elemzőt keresünk Zsidayval
Zsiday Viktorral junior elemzőket keresünk, ahelyett, hogy nyaralnánk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, You

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
