Így lehet elkerülni a kátyúkárt

Ha megtörtént a baj, és megsérült valamely alkatrésze a járműnek, akkor célszerű az arra alkalmas legközelebbi helyen biztonságosan félreállni. Ezzel egyrészt megakadályozható a további károsodás, másrészt a elősegíti a helyzet kevésbé veszteséges rendezését. Nem csak érdemes, "kötelező" fényképfelvételt készíteni a "bűnösről" és a keletkezett kárról is, valamint nagyban megkönnyíti a kártérítési eljárás lefolytatását a hatósági jegyzőkönyv megléte is, így rendőrt kell hívni. Fontos kiemelni azonban azt, hogy csak abban az esetben lehet a kátyú okozta károk megtérítésére számítani, ha az adott közút kezelője nem hívta fel a járművezetők figyelmét a potenciális veszélyre. Ha tehát kihelyezték az "Egyenetlen úttest" táblát, akkor a kárt az autósnak kell állnia, mégpedig az "Út- és látási viszonyoknak megfelelő haladás" szabályának megsértése alapján.
Veszélyre figyelmeztető táblával nem jelölt útszakasz esetén a fényképfelvételek és a hatósági jegyzőkönyvek birtokában van esély a károk megtérülésére. Az összes dokumentummal az illetékes közútkezelőhöz kell fordulni, amely biztosítója útján - amennyiben jogosnak ítélik a kártérítési igényt - rendezi a kátyú okozta sérülés kijavításával kapcsolatban felmerült költségeket.
A Portfolio.hu megkeresésére a LeasePlan Hungária Zrt-nél elmondták, hogy az idei téli szezonban nagyságrendileg hasonló számban fordultak elő kátyúval összefüggő gumikárok, mint tavaly. Az esetek 80-90%-a a gumin vagy a felnin okoz sérüléseket. A LeasePlan által kezelt autók esetében azok a tapasztalatok, hogy bár a kátyúkkal kapcsolatos károk száma nem, de ezen belül a felnin is sérülést okozó károk száma folyamatosan növekszik. Ennek oka, hogy az abroncsgyártók - a téli mintázatok esetében is - egyre alacsonyabb oldalfalú gumikat fejlesztenek, így ha kátyúba hajt a gépjárműhasználó, akkor egyre nagyobb eséllyel sérti meg a felnit is. A kátyúkárok fennmaradó 10-20%-ánál fordul elő nagyobb mértékű sérülés, ilyenkor általában valamelyik futómű alkatrész is meghibásodik, főleg akkor, ha a gépjárművezető nagy sebességgel hajt rá a sérült aszfaltfelületre. Sok új autóban egyik felszereltségi szinthez sem tartozik pótkerék, csak defektjavító készlet. Ezzel a megrendelők is tisztában vannak, így a gépjárművek 70-80%-ába megrendelik az ügyfelek a teljes értékű pótkereket. Ennek az extrának az értéke annyira alacsony (10 000-20 000 Ft), hogy 4-5 éves futamidő esetén nem igazán befolyásolja a havidíj összegét, így a legtöbb ügyfél gondolkodás nélkül kéri ezt az opciót. Bár a teljes értékű pótkerék nélkül tágasabb a hely a csomagtérben, egy szükségessé váló kerékcserénél a használó szempontjából a pótkerék jóval praktikusabb. Bizonyos gyártók éppen azzal a céllal, hogy csökkentsék a gépkocsi súlyát és a károsanyag kibocsátást, levették a teljes értékű pótkereket a rendelhető opciók listájáról is, és csak a defektjavító készletet adják az autóhoz, valamint - elsősorban a drágább modellek esetében - defekttűrő abroncsokat ajánlanak.
Titkos időzített bomba a zöld energia mögött: évtizedeken belül hulladékhegyek lepik el a világot?
Az újrahasznosítás 10-20 éven belül jó üzletté válhat.
Olyan új korszakba lépünk, ami tönkreteheti a feltörekvő államok, így Magyarország gazdaságát
Egyre erősebb államadósságspirálba kerülhetnek a magyar gazdaság és riválisai.
Máris befutott Brüsszel és Kijev kemény válasza az amerikai béketervre!
Komoly követeléseket fogalmaztak meg, sorsdöntő órák előtt állunk.
Fordulat a béketervnél: Trump szerint ez még messze nem a végső ajánlat
Hűti a kedélyeket az amerikai elnök, lehet remény Zelenszkij számára.
Szintet lépett a brutális diktatúra, de közben recseg-ropog a rendszer – Megállítható még az egykori sikerállam mélybe zuhanása?
Már Facebook-posztokért jár halálos ítélet az „arab tavasz” egykori mintaországában.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

