2020 lesz a fordulat éve az autózásban
Keszte Róbert: Ahhoz, hogy egy gép - jelen esetben egy autó - önálló manőverre legyen képes, egyfajta jövőbelátás szükséges. Az ehhez kellő információkat jelenleg saját maga gyűjti össze, ultrahangos, radaros érzékelők, 2- és 3D kamerák segítségével, de a legrégebbi vezetőt segítő elektronika, az ABS jeladóiból is. Ezeket egészítik ki a térképrendszerek adatai, melyek a nem csak a navigációs rendszerek képernyőjén is látható adatokat tartalmazzák, hanem egyéb topográfiai információkat is. Mindezek alapján lehet pontosan meghatározni, hogy adott pillanatban hol tartózkodik a jármű. A manőverezéshez azt is "tudnia" kell, hogy a végrehajtás során, illetve után hol lesz, illetve ott mi lesz, miközben akár 100 km/h-nál is nagyobb sebességgel, tehát másodpercenként 36 méternél többet is megtesz. A térképadatok valódi naprakészségét majd a felhő alapú rendszerek tudják biztosítani, amikből nem csak kiolvas az adott jármű, hanem fel is tölt, a hozzá hasonló többivel együtt. Technikailag - hardver szinten - tehát már évek óta rendelkezésre állt minden, ami a sávváltáshoz is szükséges, de a dolog szoftver oldala, az algoritmusok hosszú ideig tartó fejlesztést és tesztelést igényeltek. Mostanra jutottak el odáig a beszállítók és az autógyártók - akik az akár különböző beszállítóktól érkező részegységek végső összehangolását végzik -, hogy a nagyközönség számára, valós forgalmi körülmények közepette is hozzáférhetővé váljon a rendszer.

A parkolás tekintetében megint csak az autógyártókon múlik, hogy ők mit rendelnek a beszállítóktól. A Continental fejleszt és gyárt minden ehhez szükséges elemet, így állíthatom, működőképes lenne a parkolás közben magától megálló autó, de az autógyártók valamiért ezt még nem tartják fontosnak. Mi és a többi beszállító is azt készíti, amit tőle megrendelnek. Ami a kikerülést illeti, ott is - a sávváltáshoz hasonlóan - a "jövőbelátás" képességére van szükség, hogy "lássa, tudja" egy autó, merre nyílik menekülési út. Nem könnyű még az embernek sem eldöntenie, hogy a másik járművet, vagy az árkot, oszlopot, fát "válassza", nemhogy egy gépet úgy beprogramozni, hogy ezt megtegye. Ahhoz, hogy ez a valóságban is elérhető legyen, még legalább 5 évnek kell eltelnie.

Az ilyen szituációkban az önvezető autók megállnak. Egy számukra nem értelmezhető, de valamilyen cselekvést igénylő helyzetben ma is és egy jó darabig a jövőben is a megállást fogják választani az autók azzal a kitétellel, hogy át is adják a döntés jogát, illetve a helyes manőver végrehajtásának a feladatát az embernek. Hosszabb távon, hosszú évek múlva aztán pl. egy mobiltelefon, illetve az attól származó jelek, információk alapján már tud dönteni az autó is, hogy milyen közlekedési szituáció fog kialakulni akkor, amikor a kereszteződéshez ér, és abban mi lesz a helyes cselekvés.

Több hasonló projekt fut párhozamosan a világban, többek között az említet V2V is, de az egyes fejlesztők önállóan is dolgoznak ilyen megoldásokon. A Continental cégcsoportnál is készül ilyen, ami először csak saját magával lesz képes a kommunikációra, tehát két - vagy több - olyan autó tud egymással információkat cserélni, amikben ugyanaz a rendszer működik. Amikor ezek volumene elér majd egy kritikus mennyiséget, akkor sok területnek kell együtt dolgoznia azért, hogy ezek egymással is kommunikálni tudjanak, és nem feltétlenül mérnöki feladat lesz ennek a megteremtése. A bármilyen szinten is önvezető autók - parkolás, sávtartás, sebesség- és távolságtartás, stb. - feletti uralom és felelősség ma kizárólag a vezetőé, ennek megváltoztatásához társadalmi, politikai döntések meghozatala is szükséges. Vannak olyan helyek a földön - pl. az Egyesült Államok bizonyos államai - amik jogi szabályozás terén is élen járnak ezen a téren, míg máshol egyelőre hallani sem akarnak a dologról. Ennek közös nevezőre hozása és ahogy a közlekedési szabályok is az alapelveket tekintve globálisan egyformák, ennek is azzá kell válnia.

Véleményem szerint erre 10 év múlva sor kerülhet, és akkor már a korábban említett társadalmi jogi háttér megteremtése alól sem lehet kibúvót találni, a technológia ugyanis lehetővé fogja tenni az automatizált járművek használatát, amit csak egy darabig lehet adminisztratív módon "elfojtani".

Kirobbantak a harcok a két atomhatalom között - Percről percre követjük az eseményeket
Az India és Pakisztán közötti konfliktusban.
Orbán Viktor szerint borulhat a rezsicsökkentés, mert le kell válni az orosz gázról
Súlyos veszélyt és költségvetési kihívásokat vázolt a kormányfő.
Bréking! India rakétatámadást indított Pakisztán ellen
Három rakétát lőtt ki, általa terroristának nevezett célpontokra.
Itt a vége: a Microsoft elkaszálta a Minecraft egyik funkcióját
Nem hivatalos megoldások továbbra is léteznek.
Erdő Péter utolsó videója a pápaválasztás előtt: ezt üzeni a magyar bíboros
Az esélyesnek tartott esztergom-budapesti érsek harmadszor vesz részt konklávén.
Munkavállalói tiltakozást hirdettek a Commerzbank közgyűlésének napjára
Ezzel vennék el a részvényesek kedvét az UniCredithez való közeledéstől.
Ujjlenyomatos feloldás: biztos nagy ötlet?
A múlt héten Isztanbulban voltunk, egyik este el kellett mennem egy messze lévő boltba, vittem a telefonom, hogy visszataláljak majd a szállásra. Bár jó a közbiztonság Isztanbulban, elkezdtem go
Kína és a hidrogénipar fejlődése
Kína újabb energiapiaci áttörésre készül, de a hidrogén esetében egészen más stratégiát alkalmaz, mint korábban a napenergia terén.
Közvetett vámjogi képviselők partnerellenőrzése vs. előzetes üzleti ellenőrzés - Mik a fő különbségek?
2025 márciusától új kötelezettség vonatkozik a közvetett vámjogi képviselőkre: rendszeres partnerellenőrzést kell végezniük a NAV által biztosított információcsomag alapján. Felmerül a
Az apakor mindig győz - Levél Warren Buffettől
A világ egyik leggazdagabb embere, akinek nem fontos a pénz. Azt csinálta, amit szeret, és mindig nagyon jó volt benne, így a pénz csak járuléka...
The post Az apakor mindig győz - Levél Warren
Nemzetközi bankolás fájdalmai 2025-ben
Van némi bevételem dollárban, amit szerettem volna KonyhaTündér befektetési számlájára helyezni. A mögöttes termék dollárban lesz, tehát az Európai Unióban dollárból dollárba szerettem v
Nyugdíjba megy a király, éljen a király
Nyugdíjba vonul az év végén minden idők legismertebb befektetője. Warren Buffett a HOLD-nak is nagy példaképe, sokszor elhangzik a neve a HOLDBLOG-on, az After Hoursben...
The post Nyugdíjba megy
Nyugaton van még a pénzügyi világ nagyja
Ugyan a top helyekre már bőven odaférnek ázsiai városok, de azért a legfontosabb pénzügyi központok még mindig Nyugaton vannak. Az e heti ábránkon csak az...
The post Nyugaton van még a pénz
A legjobb és legrosszabb pénzügyi döntések szülőként
A Bankmonitor legújabb videójában a szülők pénzügyi döntései volt a téma. A pénzügyi szakértők és gyakorló szülők saját tapasztalataik, ismereteik alapján vitatták meg miért is olyan

Bővül az Újház építőanyag értékesítési pontok száma (x)
Ismét elindult a nevezés a Virágos Magyarország versenyre (x)
Az ingatlannál is jobb befektetés? (x)

- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
- Omlik a kártyavár Oroszországban: apad az államkassza, dőlnek a hitelek
- Vészharang kondul: elképesztő számok mutatják a magyar gazdaság mélyrepülését
- Aszódi Attila: mi vezetett a történelmi áramszünethez az Ibériai-félszigeten?
- Borzasztó rossz GDP-adat érkezett! Ismét visszaesett a magyar gazdaság
Ingatlanpiaci elemző
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Mi a hasonlóság Warren Buffett és Csányi Sándor között?
Távozik a guru a Berkshire Hathaway éléről.
Hova mehetnek most a megtakarítások?
Nyitrai Győzővel, az MBH Befektetési Bank üzlet- és termékfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.