2020 lesz a fordulat éve az autózásban
Keszte Róbert: Ahhoz, hogy egy gép - jelen esetben egy autó - önálló manőverre legyen képes, egyfajta jövőbelátás szükséges. Az ehhez kellő információkat jelenleg saját maga gyűjti össze, ultrahangos, radaros érzékelők, 2- és 3D kamerák segítségével, de a legrégebbi vezetőt segítő elektronika, az ABS jeladóiból is. Ezeket egészítik ki a térképrendszerek adatai, melyek a nem csak a navigációs rendszerek képernyőjén is látható adatokat tartalmazzák, hanem egyéb topográfiai információkat is. Mindezek alapján lehet pontosan meghatározni, hogy adott pillanatban hol tartózkodik a jármű. A manőverezéshez azt is "tudnia" kell, hogy a végrehajtás során, illetve után hol lesz, illetve ott mi lesz, miközben akár 100 km/h-nál is nagyobb sebességgel, tehát másodpercenként 36 méternél többet is megtesz. A térképadatok valódi naprakészségét majd a felhő alapú rendszerek tudják biztosítani, amikből nem csak kiolvas az adott jármű, hanem fel is tölt, a hozzá hasonló többivel együtt. Technikailag - hardver szinten - tehát már évek óta rendelkezésre állt minden, ami a sávváltáshoz is szükséges, de a dolog szoftver oldala, az algoritmusok hosszú ideig tartó fejlesztést és tesztelést igényeltek. Mostanra jutottak el odáig a beszállítók és az autógyártók - akik az akár különböző beszállítóktól érkező részegységek végső összehangolását végzik -, hogy a nagyközönség számára, valós forgalmi körülmények közepette is hozzáférhetővé váljon a rendszer.

A parkolás tekintetében megint csak az autógyártókon múlik, hogy ők mit rendelnek a beszállítóktól. A Continental fejleszt és gyárt minden ehhez szükséges elemet, így állíthatom, működőképes lenne a parkolás közben magától megálló autó, de az autógyártók valamiért ezt még nem tartják fontosnak. Mi és a többi beszállító is azt készíti, amit tőle megrendelnek. Ami a kikerülést illeti, ott is - a sávváltáshoz hasonlóan - a "jövőbelátás" képességére van szükség, hogy "lássa, tudja" egy autó, merre nyílik menekülési út. Nem könnyű még az embernek sem eldöntenie, hogy a másik járművet, vagy az árkot, oszlopot, fát "válassza", nemhogy egy gépet úgy beprogramozni, hogy ezt megtegye. Ahhoz, hogy ez a valóságban is elérhető legyen, még legalább 5 évnek kell eltelnie.

Az ilyen szituációkban az önvezető autók megállnak. Egy számukra nem értelmezhető, de valamilyen cselekvést igénylő helyzetben ma is és egy jó darabig a jövőben is a megállást fogják választani az autók azzal a kitétellel, hogy át is adják a döntés jogát, illetve a helyes manőver végrehajtásának a feladatát az embernek. Hosszabb távon, hosszú évek múlva aztán pl. egy mobiltelefon, illetve az attól származó jelek, információk alapján már tud dönteni az autó is, hogy milyen közlekedési szituáció fog kialakulni akkor, amikor a kereszteződéshez ér, és abban mi lesz a helyes cselekvés.

Több hasonló projekt fut párhozamosan a világban, többek között az említet V2V is, de az egyes fejlesztők önállóan is dolgoznak ilyen megoldásokon. A Continental cégcsoportnál is készül ilyen, ami először csak saját magával lesz képes a kommunikációra, tehát két - vagy több - olyan autó tud egymással információkat cserélni, amikben ugyanaz a rendszer működik. Amikor ezek volumene elér majd egy kritikus mennyiséget, akkor sok területnek kell együtt dolgoznia azért, hogy ezek egymással is kommunikálni tudjanak, és nem feltétlenül mérnöki feladat lesz ennek a megteremtése. A bármilyen szinten is önvezető autók - parkolás, sávtartás, sebesség- és távolságtartás, stb. - feletti uralom és felelősség ma kizárólag a vezetőé, ennek megváltoztatásához társadalmi, politikai döntések meghozatala is szükséges. Vannak olyan helyek a földön - pl. az Egyesült Államok bizonyos államai - amik jogi szabályozás terén is élen járnak ezen a téren, míg máshol egyelőre hallani sem akarnak a dologról. Ennek közös nevezőre hozása és ahogy a közlekedési szabályok is az alapelveket tekintve globálisan egyformák, ennek is azzá kell válnia.

Véleményem szerint erre 10 év múlva sor kerülhet, és akkor már a korábban említett társadalmi jogi háttér megteremtése alól sem lehet kibúvót találni, a technológia ugyanis lehetővé fogja tenni az automatizált járművek használatát, amit csak egy darabig lehet adminisztratív módon "elfojtani".

Eltemették a demokratikus Románia első elnökét – Fontos politikusok hiányoztak a szertartásról
Ion Iliescut emberiesség elleni bűncselekményekkel vádolták.
Történelmi káosz a brit jegybankban: két szavazási fordulóra volt szükség a kamatdöntéshez
Olyan patthelyzetnél vágtak, amire még nem volt példa soha.
Nem fogyaszt eléggé a csodatabletta, összeomlott a gyógyszergyártó árfolyama
Úgy tűnik, 11 százalékos fogyás nem elég a befektetőknek.
Pusztító hatása lehet Trump legújabb tervének: megsemmisítené a Szent Grált
Van, aki bohózatot lát.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Sosem hallott részletek derültek ki Izrael legvakmerőbb támadásáról - Megszólalt az egyik pilóta
Az ország első drúz származású pilótája számos témát érintett.
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.
Fúrd meg magadnak a jövőt: milliárdokért ketyeg most a geotermikus bomba
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanánk: a következő sikerágazat nem a mesterséges intelligencia, nem is az űrkutatás, hanem a föld alatt lapul?

A gazdasági önkárosításról
Hiába lehetne olcsóbb az olajkitermelés Szaúd-Arábiában, mint Amerikában, mégis drágább, hiszen nemcsak a kitermelés költségét kell belőle finanszírozni, hanem az egész államot. Az analó

Energiahatékonysági szakpolitikai csomag
Az IEA friss keretrendszere világos: szabályozás, információ, ösztönzők - ezek a hatékony klímapolitika alappillérei.
SPB: Jelentős mértékben visszaesett a fogyasztás az USA-ban
Makrogazdasági szempontból egy rendkívül meghatározó időszakhoz érkeztünk. A múlt heti események alapján megerősítést nyert, hogy várakozásaink nagyrészt helytállóak voltak: előrejelz
Vagy nő, vagy fogy - Film a HOLD első harminc évéről
Nemrég ünnepeltük a HOLD 30. szülinapját. Ezt a három évtizedes utazást foglalja össze a cég eddigi három vezérigazgatója és összes partnere a szülinapi kisfilmünkben. A... The post Vagy n

Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
Lesújtó adatok érkeztek – Mégsem olyan ütésálló az amerikai gazdaság?
Érdemes körültekintően figyelni az USA-ban zajló változásokat.
