
Közel negyven éve, 1983-ban kezdődött, a geodéziától az autópályán át a vasútig a legváltozatosabb feladatokkal foglalkozó UNITEF sikertörténete. A cég tervezői tevékenysége lefedi az ország egész területét, sőt számos külföldi munka is áll már mögötte és már évtizedek óta az öt legjobb hazai tervező vállalat között tartja számon a szakma.
A vezérigazgató, Szórádi Róbert elmondta: az alapítás évében az állami vállalatnál dolgozott, amikor az apját hatvankét éves korában nyugdíjba küldték. Mivel édesapja aktív akart maradni, alapított egy kisszövetkezetet – a társasági törvény hiányában ez adott a korábbi rendszerben jogi keretet a magánvállalkozásoknak – ahol másodállásban Szórádi Róbert is elhelyezkedett.
Kisebb munkákkal indultak, többnyire más szövetkezetek voltak a megrendelőik, termelőszövetkezetnek istállót, önkormányzatnak bekötőutat terveztek. A fellendülést a rendszer[1]váltás hozta meg. A kisszövetkezetből először Kft., végül Zrt. lett, és megérkezett az első nagy szakmai kihívás is, az M3-as autópálya egy szakasza tanulmánytervének készítése.
“Ez a tanulmányterv volt az első egymilliós szerződésünk. Amikor megnyertük a munkát, éreztem, hogy beindultunk, annak dacára, hogy a környezetemben még sokan nem hittek benne. Felvettünk a céghez pár pályakezdőt, belevágtunk és sikerült. Ez komoly referenciát jelentett, ami megadta végül a kellő felhajtóerőt” – emlékezett vissza Szórádi Róbert.
A vezérigazgató szerint kezdetben annak köszönhették a megrendeléseket, hogy olcsóbban, és főleg hatékonyabban tudtak működni az állami vállalatoknál, ahol teljesen más volt a munkamorál. Az ott dolgozók letudták a napi munkát, aztán siettek a másodállásba, munkaidőben csinálták a maszek munkát, stb., míg az UNITEF-nél nem volt lógás, mindenki keményen dolgozott a sikerért, és biztosítva volt minden eszköz, ami a tervezéshez kellett. Bár azóta a környezet jelentősen megváltozott, és nem a lomha állami vállalatok jelentik a konkurenciát, a cég továbbra is a hatékonysággal őrzi meg versenyképességét.
Erre szükség is van, ugyanis a cégvezető szerint a magyar piacon bőven van konkurencia, és erős a verseny. Annak dacára, hogy tervezői oldalon külföldi cégek viszonylag ritkán jelennek meg, mivel a jelentős haszonnal kecsegtető kivitelezéssel szemben számukra ez a terület alacsony profitot kínál. Az UNITEF a határainkon túl is elvállal tervezési munkákat, például Kolozsvár mellett egy elkerülő út, Szlovákiában gyorsforgalmi utak hídjainak tervezése volt a feladatuk. A külföldről származó bevétel mégsem hangsúlyos, mindössze 1-2 százalék, a többséget a hazai munkák hozzák.
“Minden országban más a közigazgatás, amit jól kell ismerni. De így sem biztos, hogy megéri külföldi munkába belevágni, Németországban például csak a másodrendű szerkesztői munkát adnák nekünk, mert mi olcsóbbak vagyunk, mint az ottaniak”– mutatott rá a vezérigazgató. Magyarországon sem indulnak el minden profilba vágó pályázaton, mivel a túlvállalás veszélyeket rejt, és ha nem határidőre készül el a terv, az rombolja a cég arculatát, megítélését, hitelét, megbízhatóságát. A cégvezető többre tartja a lassabb, de organikus fejlődést, lépésről lépésre haladni előre, szemben a gyors ugrásokkal.
A cég már akkor alkalmazott zöld megoldásokat, amikor ez még nem volt annyira divatos hívószó, mint manapság. 2008-ban épített irodájukba Magyarországon elsőként építettek be valóban hatékony hőszivattyúkat. A tetőre napelemek is kerültek, ám a vezérigazgató úgy látja, kizárólag megújulókkal nem lehet az emberiség növekvő energiaigényét kielégíteni, ehhez az atomenergiára is szükség van.
Az UNITEF-nek nincs oka panaszra. 2017-18-19 komoly növekedést hozott, három év alatt 1,8-ról 3,4 milliárdra nőtt az árbevétel. Szórádi ugyanakkor azt is hozzátette, a 2008-as gazdasági válság nagyon keményen érintette a céget, csak úgy tudták átvészelni, hogy összehúzták a nadrágszíjat, így legalább létszámot csökkenteni nem kellett.
A cég lendületét a járványhelyzet sem törte meg. A home office-ra váltás gördülékenyen ment, és az építőipart sem vetették durván vissza a lezárások. A munkát viszont megnehezítette, hiszen elmaradtak a személyes találkozók, megbeszélések, egyeztetések, mivel a tervezés csapatmunka, és így nehéz volt tartani a határidőket.
Persze nem csak a válságokkal szemben ütésálló a cég, arra is volt példa, hogy huszonkét település csatornázását tervezte meg, amit a megrendelő nem fizetett ki. “Úgy kellett kifizetnünk az alvállalkozóink számláit, hogy egy forint sem folyt be ebből a munkából. Fel vagyunk készülve a hasonló helyzetekre, ha valaki nem képes tartalékot képezni, akkor kénytelen belemenni előnytelen kompromisszumokba. Legalább annyi tartalék kell, ami fél évig árbevétel nélkül is fedezi a működési költségeket” – értékelt a vezérigazgató, aki szerint a siker alapja az, hogy nem kell egyből hazavinni a pénzt, bent kell hagyni a cégben. A vezető a nehézségek között említette a csapat bővítését, szerinte nem könnyű elhivatott mérnököt találni. A szakemberek jelentős részét elszívják az építőipar más területei, ahol gyorsabban lehet érvényesülni, egy frissen végzett egyetemi diplomás felvétele pedig három éves befektetés, ami vagy beválik, vagy nem. Viszont az UNITEF-re nem jellemző a fluktuáció, sokan húsz-harminc éve dolgoznak itt.
Ebben a szakmában nem lehet hosszú távú üzleti tervet készíteni – vallja Szórádi, mivel nem lehet előre látni, mikor milyen megrendelések lesznek. Azt viszont reméli, hogy a cége öt év múlva is a benne lesz a top 5-ben. De soha sem a number one helyezés a cél – fűzte hozzá a cégvezető, aki még nem döntött az utódlásról, a közeljövőben nem is tervezi átadni a kormányrudat. Az viszont már körvonalazódott, hogy nem a családban, inkább a cégen belül találja majd meg azt a személyt, aki alkalmas a feladatra.
10 hónapja tartó tüntetéssorozat fagyasztotta be a külföldi pénzcsapokat
40 százalékos a mélyrepülés.
280 milliárd forintos óriásberuházás érkezik, 2500 új munkahely jön létre Békéscsabán
A magyar állam 49 milliárd forintos támogatást nyújt ehhez.
Már az amerikai Szenátus előtt az orosz energiavásárlásokat megtorló csomag
Egyre jobban nő a nyomás a Moszkvával üzletelő országokon.
Egy hónap, 15 állomás: országjárásra indul a Portfolio és a KAVOSZ, bemutatkozik a Demján Sándor Tőkeprogram
Mindent megtudhatsz, amit a vállalati finanszírozásról tudni akartál.
Warren Buffett helyett én: kezdők útmutatója a befektetéshez – Interaktív, díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető.
Akkor is érdemes figyelni a kölcsönöket, ha nincs új hitelcélod
Lehet jobb ajánlat a korábban felvett meglévő kölcsönödnél. Annak lecserélésével, vagyis egy hitelkiváltással rengeteg pénzt spórolhatsz meg. Egy két éve jó kamat mellett felvett személy
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
