
A panelbeszélgetés moderátora Tomaj Zsófia, a Vantage Point ügyvezetője, ESG-szakértő volt, aki azzal a kérdéssel indított, hogy jelenleg mekkora problémának tűnik a greenwashing jelensége, amikor cégek környezetbarátnak hirdetik magukat, de valójában nem felelnek meg a zöld előírásoknak, vagy éppen jelentősen eltúlozzák fenntarthatósági törekvéseiket.
Szalkai Réka, a Mastercard marketing igazgatója szerint ez a kérdés 5-10 évvel ezelőtt erőteljesebb probléma volt. Mára viszont a szigorodó szabályozás, másrészt az erősödő fogyasztói igények miatt a vállalatok jellemzően nemcsak kommunikálnak, hanem ténylegesen cselekszenek is a zöld célok terén, a kommunikáció mögött sokkal több tartalom van.
Ma már sokkal könnyebben futhat bele abba egy cég, hogy lelepleződik, ha csak olyan dolgokat csinál, amit kitesz az ablakba, de aztán mögötte nincsen hiteles tevékenység
– mondta a Szalkai Réka.
Egyben felhívta a figyelmet arra, hogy a greenwashing kifejezés mellett már megjelent a greenhushing (zöld elhallgatás) fogalma is, ami azt a jelenséget írja le, amikor egy vállalat inkább elhallgatja a fenntarthatóság jegyében elért valós eredményeit, nem mutatja be azokat, nehogy az a látszat alakuljon ki róla, hogy csak tetszelegni akar a zöldítési trendben. Kiemelte: szakértők szerint ez legalább olyan veszélyes jelenség, mint a greenwashing, mert ezzel jó példák nem kerülnek bemutatásra más, zöldítést tervező vállalatok számára.

Losonczi Gergely, az E.ON Hungária Csoport vállalati kommunikációs vezetője szerint a kulcskérdés az, ha egy cég üzleti stratégiája hiteles, vagy annak van olyan eleme, ami valóban a fenntarthatóságot támogatja, akkor azt hitelesen lehet képviselni. Az ESG-jelentések kommunikációs szempontból való kihasználásának lehetőségével kapcsolatban pedig azt emelte ki, hogy azoknak alapvetően kevés a kommunikációs értékük.
Az a fajta szabályozási környezet, riportálási kényszer, ami kezd kialakulni, kommunikációs szempontból egyáltalán nem segíti a fenntarthatóság kérdését, hanem egy bürokratikus adminisztratív dologgá redukálja
– tette hozzá.
A greenwashing nélküli vállalati kommunikáció kérdéséről szólva Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és kommunikációs igazgatója szerint arra érdemes figyelniük a vállalatoknak, hogyha a fenntarthatóságot, illetve az azzal kapcsolatos témákat customer promise-ként kezelik, akkor gondoljanak arra, hogy ezt alá kell tudniuk támasztani a mindennapi gyakorlaton keresztül. Ha ez nem lehetséges, akkor inkább tegyenek bele még több tevékenységet, mint kommunikációt.
A távközlési vállalat kommunikációs vezetője egyben kiemelte
a fogyasztói tudatosság formálásának kérdését, amiben felelősségük lehet a vállalatoknak, hogy a fenntarthatóbb, zöldebb irányba tereljék a fogyasztói viselkedést.
A konferencia fenntartható vállalati gyakorlatokról szóló szekciójában a greenwashing nélküli kommunikációról szóló kerekasztal-beszélgetés mellett helyet kapott Zichó Viktor előadása is. A fenntarthatósági tanácsadó, aki egyben extrém sportoló is (szenvedélye a magashegyi kerékpározás és túrázás, sziklamászás) azt mutatta be, hogy expedícióit (például Kőrösi Csoma Sándor közép-ázsiai útvonalának kerékpárral történő bejárását) mennyire a fenntarthatóság hirdetésének jegyében szervezi meg.
Címlapkép forrása: Stiller Ákos / Portfolio
Veszélyben az európai együttműködés egyik motorja? – Sötét fellegek gyülekeznek
Libikókára került a német–lengyel viszony.
Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
Iránnak elég nagy légiereje van - Mit csinálnak?
Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
Már nem a környező országokból.
Bemondta Irán: lelőttek két szupermodern F-35-ös lopakodó vadászbombázót
Bizonyíték természetesen nincs.
Kiderült: Irán egyetlen, hatalmas hibát követett el - Ezért volt ilyen sikeres az izraeli támadás
Ez sok mindent megmagyaráz.
Robbanásszerűen nő az új befektetési őrület - De tényleg lehet jövője?
Egyre nagyobbra nő a tokenizált értékpapírok piaca.
Elképesztő, mennyi élelmiszer landol a kukában – A rövid ellátási láncok csökkenthetik ezt a veszteséget
Globális szinten a megtermelt élelmiszer közel egyharmadát nem fogyasztjuk el.
Tudom, hogy nem pihensz idén nyáron!
A foci globális erejének és jelenlétének összekötöttsége mindenféle őrültségekre képes késztetni a döntéshozókat. Ez a történet 25, de még inkább 65 esztendővel ezelőttről indul: l
Biodiverzitás-barát vállalkozások: nemcsak felelősség, üzleti lehetőség
A biodiverzitás megőrzése nem csupán környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább gazdasági érdek is. A vállalatok számára ma már nem elég a környezeti hatásukat mi
Indulnak a revízió háborúi
700 ezer kontra 7 milliárd. Az egyik nagyságrendekkel kisebb szám, mint a másik. A számok elvont világából a reális világba tolva a dolgot: hétmilliárd eurónak...
The post Indulnak a revízió
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség


- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.