
A panelbeszélgetés moderátora Tomaj Zsófia, a Vantage Point ügyvezetője, ESG-szakértő volt, aki azzal a kérdéssel indított, hogy jelenleg mekkora problémának tűnik a greenwashing jelensége, amikor cégek környezetbarátnak hirdetik magukat, de valójában nem felelnek meg a zöld előírásoknak, vagy éppen jelentősen eltúlozzák fenntarthatósági törekvéseiket.
Szalkai Réka, a Mastercard marketing igazgatója szerint ez a kérdés 5-10 évvel ezelőtt erőteljesebb probléma volt. Mára viszont a szigorodó szabályozás, másrészt az erősödő fogyasztói igények miatt a vállalatok jellemzően nemcsak kommunikálnak, hanem ténylegesen cselekszenek is a zöld célok terén, a kommunikáció mögött sokkal több tartalom van.
Ma már sokkal könnyebben futhat bele abba egy cég, hogy lelepleződik, ha csak olyan dolgokat csinál, amit kitesz az ablakba, de aztán mögötte nincsen hiteles tevékenység
– mondta a Szalkai Réka.
Egyben felhívta a figyelmet arra, hogy a greenwashing kifejezés mellett már megjelent a greenhushing (zöld elhallgatás) fogalma is, ami azt a jelenséget írja le, amikor egy vállalat inkább elhallgatja a fenntarthatóság jegyében elért valós eredményeit, nem mutatja be azokat, nehogy az a látszat alakuljon ki róla, hogy csak tetszelegni akar a zöldítési trendben. Kiemelte: szakértők szerint ez legalább olyan veszélyes jelenség, mint a greenwashing, mert ezzel jó példák nem kerülnek bemutatásra más, zöldítést tervező vállalatok számára.

Losonczi Gergely, az E.ON Hungária Csoport vállalati kommunikációs vezetője szerint a kulcskérdés az, ha egy cég üzleti stratégiája hiteles, vagy annak van olyan eleme, ami valóban a fenntarthatóságot támogatja, akkor azt hitelesen lehet képviselni. Az ESG-jelentések kommunikációs szempontból való kihasználásának lehetőségével kapcsolatban pedig azt emelte ki, hogy azoknak alapvetően kevés a kommunikációs értékük.
Az a fajta szabályozási környezet, riportálási kényszer, ami kezd kialakulni, kommunikációs szempontból egyáltalán nem segíti a fenntarthatóság kérdését, hanem egy bürokratikus adminisztratív dologgá redukálja
– tette hozzá.
A greenwashing nélküli vállalati kommunikáció kérdéséről szólva Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és kommunikációs igazgatója szerint arra érdemes figyelniük a vállalatoknak, hogyha a fenntarthatóságot, illetve az azzal kapcsolatos témákat customer promise-ként kezelik, akkor gondoljanak arra, hogy ezt alá kell tudniuk támasztani a mindennapi gyakorlaton keresztül. Ha ez nem lehetséges, akkor inkább tegyenek bele még több tevékenységet, mint kommunikációt.
A távközlési vállalat kommunikációs vezetője egyben kiemelte
a fogyasztói tudatosság formálásának kérdését, amiben felelősségük lehet a vállalatoknak, hogy a fenntarthatóbb, zöldebb irányba tereljék a fogyasztói viselkedést.
A konferencia fenntartható vállalati gyakorlatokról szóló szekciójában a greenwashing nélküli kommunikációról szóló kerekasztal-beszélgetés mellett helyet kapott Zichó Viktor előadása is. A fenntarthatósági tanácsadó, aki egyben extrém sportoló is (szenvedélye a magashegyi kerékpározás és túrázás, sziklamászás) azt mutatta be, hogy expedícióit (például Kőrösi Csoma Sándor közép-ázsiai útvonalának kerékpárral történő bejárását) mennyire a fenntarthatóság hirdetésének jegyében szervezi meg.
Címlapkép forrása: Stiller Ákos / Portfolio
Drágulhatnak az iPhone-ok: ennyibe kerülhet majd az új széria
Hamarosan érkeznek az új modellek.
Folytatódik a leépítés: a Nike újabb munkavállalóktól válik meg
Egyelőre nem világos, pontosan hány munkahely szűnik meg.
Új hírek érkeztek az ukránok által támadott kulcsfontosságú orosz olajterminálról
Folyamatban vannak a munkálatok.
Fegyverkeznek a lengyelek, nagyobb lesz a költségvetési hiány
Prioritást élvez a katonai biztonság az ország számára.
Futóverseny miatt változik a közlekedés Budapesten: itt kell lezárásokra készülni
A közösségi közlekedést is érinteni fogják.
Orosz repülőgép miatt riasztották a NATO egységeit: felszálltak a szupermodern F-35-ösök
Kémtevékenységet sejtenek a háttérben.
Megérkezett a friss időjárás-előrejelzés: kiadták a figyelmeztetést, ekkor csaphat le a frontrendszer Magyarországra
Erre kell készülni a következő napokban.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Hétfőn indul az Otthon Start! Élőben jövünk a legfrissebb információkkal
Szeptember 1-jén hivatalosan is elrajtol az Otthon Start program. Ezzel párhuzamosan a bankok is elindítják saját ajánlataikat - de pontosan hol és hogyan lehet igényelni, mik lesznek a konkrét fe
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
