Régóta nem történt ilyen a benzin árával
Gazdaság

Régóta nem történt ilyen a benzin árával

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tegnapi értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének, a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket. Továbbra is közelről figyeli a kormányzat az üzemanyagpiaci folyamatokat, ezért elemzésünkben megnézzük, hogy az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján jelenleg hol helyezkedik el a régiós mezőnyben a magyar benzin és dízel.

Tegnap jött a bejelentés

Tegnap Nagy Márton bejelentést tett a kormány üzemanyagárakat érintő döntéséről: a nemzetgazdasági miniszter értékelése szerint az üzemanyagkereskedők alkalmazkodtak a kormány kéréséhez, eleget tettek annak és közelítették áraikat a régiós árakhoz. Felidézte, hogy a 95-ös benzin átlagára az áprilisban látott csúcsához képest literenként 34 forinttal lett alacsonyabb, ami 5%-ot meghaladó mérték, a dízel esetében a februári csúcshoz képest a csökkenés 54 forint, ami több mint 8%.

benzin0508-675287

Azt is bejelentette Nagy Márton a korábbi jelzéseknek megfelelően, hogy a referenciaértéknek tekintett, régiós országok üzemanyag-átlagárát kiigazítják, és a módszertanból kiveszik Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát, vagyis az összehasonlításban már csak a szomszédos országok szerepelnek (kivéve Ukrajna).

Megállapította a kormány a mai ülésén, hogy a jelenlegi csökkentésekkel elértük a szomszédos országok átlagárát

- mondta el a szerdai eseményen Nagy Márton.

A kormány azonban továbbra is elvárja, hogy ezt az állapotot a kereskedők fenntartsák, ezért két hetente felülvizsgálják a helyzetet.

Új intézkedést, például az árstopra vonatkozóan tehát nem jelentett be a miniszter, viszont továbbra is közelről figyeli a kormányzat az üzemanyagpiaci folyamatokat - a következőkben megnézzük, hogy az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján hol helyezkedik el jelenleg a régiós mezőnyben a magyar benzin és dízel.

Hol állunk a sorrendben?

A bizottság aloldalán már elérhetőek a legfrissebb adatok az EU-s országok üzemanyag-árairól, ezek ismeretében elkészíthető a régiós rangsor a benzinnél és a dízelnél is. A kormány tegnapi döntése alapján az összehasonlítás során csak a szomszédos országok árait fogják figyelembe venni (Ukrajnán kívül), ezekbe az országokba tud ugyanis kedvezőtlen esetben átmenni tankolni a magyar autós (a korábbi statisztikákban szerepeltek még a lengyel, cseh és bolgár árak is).

Ebben a közegben a friss, hétfői árakat tartalmazó információk szerint

olyan történt a benzin árával, amire már nagyon régóta nem volt példa: a régiós átlagszint alá esett a hazai üzemanyag ára,

egész pontosan 3 forinttal olcsóbb az átlagosnál.

benzin átlag

Egész pontosan tavaly december 25-én láthattunk utoljára olyat, hogy a szomszédos országok áraiból képzett átlag alacsonyabban alakult, mint a hazai benzinár.

benzin heti

A DÍZELNÉL ENNÉL IS nagyobb, 5 FORINTOS KÜLÖNBSÉG ADÓDIK.

A múlt héten még kisebb volt a külöbség a környező országok fogyasztói áraiból képzett benzin-és dízelár átlagok között, ehhez képest a dízel régiós átlagára egyre alacsonyabb, ami elsősorban a dízel finomítói prémiumának beesésével magyarázható.

dízel átlag

A dízel esetén ugyancsak tavaly december 25-én volt utoljára olyan, hogy a referencia átlagár alacsonyabb volt, mint a hazai jegyzés.

dyzel heti

Az alábbi ábrán pedig térképen is láthatjuk, hogy hol olcsóbb, és hol drágább a benzin a környező országok tekintetében, mint Magyarországon.

benzin térkép

A dízelnél a következőképpen néz ki a helyzet:

dízel térkép

Hogyan jutottunk idáig?

Az üzemanyagárak kérdése már régóta a kormány célkeresztjében van, a mögöttünk álló hónapokban számos fejlemény történt az ügyben:

  • 2023 szeptemberében hangzott el először a kormányzat irányából az a célkitűzés, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós közpmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy „megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel.
  • Január közepén meredek emelkedésnek indultak az üzemanyagárak, ezt részben piaci, részben magyar-specifikus tényezőkkel is lehet magyarázni: előbbihez tartozik, hogy a közel-keleti konfliktus eszkalálódásának és az OPEC-országok kitermelési döntéseinek a hatására megugrott a nyersolaj vlágpiaci ára, de a benzin finomítói prémiuma is elszállt, ez ugyancsak emelte a benzin nagykereskedelmi árát, végérvényesen pedig a fogyasztói árat is.
Részvénykereskedés, hosszabb távú befektetési portfóliók vagy nyugdíjportfóliók kialakítása a Portfolio Trader segítségével.
  • Ezeken felül „magyar-specifikus” tényezőknek is hozzájárultak a benzinár emelkedéséhez: január elején, két lépcsőben megemelték a jövedéki adószintet, ami miatt 42 forintos drágulás következett be a benzinkutakon (vélhetően a 42 forint egy részét a benzinkutak „nyelték le”, azaz a kutakon kisebb drágulást láthattak az autósok a kiskereskedelmi árrés beszűkülése mellett). Magára az adóemelésre egyébként szükség volt, annak mértéke azonban lehetett volna alacsonyabb is: az emelés olyan mértékben lett meghatározva, ami a 420-as euró-árfolyamig elegendő, ebben a tekintetben tehát lehetett volna némi mozgástér a teher csökkentésére (jelenleg 389 forintot kell adni egy euróért). Mindeközben idén nagyot gyengült a forint a dollárral szemben, ami szintén kedvezőtlen fejlemény a hazai üzemanyagpiac számára.
Devizapárok, indexek, árutőzsdei termékek, részvények, CFD-k. Minden, ami a hullámzó árfolyamok kapcsán megdobogtatja egy trader szívét. Portfolio Trader
  • Hiába volt tehát érvényben már tavaly október óta egy megállapodás a hazai üzemanyagszereplők (elsősorban a MÁSZ és a Mol) és a kormányzat között, az árak a fenti tényezőknek köszönhetően mégis az egekbe szöktek, ráadásul a régiós mezőnyben rendre a legdrágábbak között szerepelt a magyar benzin és a dízel is. Március közepén szólalt fel ismét az ügyben Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter ekkor jelezte:

    Ha a megállapodás (az üzemanyagpiaci szereplőkkel) megtörik, akkor be kell avatkozni az üzemanyagárakba.

  • Ezt követően április elején, Nagy Márton kommunikációja alapján egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének a megszületése követett április 19-én – a nemzetgazdasági miniszter jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon (a statisztika torzító hatásaival itt foglalkoztunk).
  • Lantos Csaba energiaügyi miniszter a KSH kimutatása kapcsán április 24-én jelezte: ha szükség lesz beavatkozásra, akkor vélhetően egyfajta dinamikus árplafonra lehet számítani, ami a régiós átlagárat veszi alapul a hazai üzemanyagárak meghatározásánál. Ennek a megoldásnak az előnyeiről itt írtunk.
  • Szintén április 24-én konkrét elvárásokat is közölt Nagy Márton, akkor úgy fogalmazott a miniszter, hogy a dízelnél 10, a benzin esetében pedig 27 forint az eltérés a régiós átlagtól (ezeket a számokat egyébként egyik statisztika sem mutatta ki – a dízelhez képest a benzin árcsökkentésének előtérbe helyezéséről egy elemzésben értekeztünk). 
  • Ezekre az elvárásokra április 29-én reagált a Mol, az olajcég az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát.
  • Mindeközben a piaci folyamatok tekintetében is kedvezően alakult a helyzet (azaz esett az olajár és erősödött a forint a dollárral szemben), ezeknek, illetve a Mol lépésének hatására a KSH által számolt régiós középmezőnyből sem lógott már ki annyira a magyar benzin és a dízel.
  • Nagy Márton április 30-án jelezte, hogy megfontolják a kormányzatban annak a lehetőségét, hogy ne a régiós, hanem a szomszéd országok üzemanyag átlagára legyen a referenciaérték - a témában aztán május 2-án Orbán Viktor is megszólalt, a miniszterelnök elmondta, hogy a szomszédos országokéhoz mérik majd a hazai benzinárakat.
  • Május 3-i fejlemény a témában, hogy a Mol átalakította az árazását: innentől kezdve az addigi két alkalom helyett akár többször is dönthet az üzemanyagok nagykereskedelmi áráról a társaság, a cél ezzel az, hogy rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez.
  • A tegnapi, legfrissebb fejleményt pedig a cikk elején részleteztük, a lényeg: Nagy Márton értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének,

    a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket

    - ezt az Európai Bizottság friss számai is alátámasztják.

Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
európai unió bírósága