Lehet két kerékkel kevesebb
A kerékpár mindig fontos közlekedési eszköz volt Magyarországon, főleg a kisebb településeken. Az elmúlt években, mondhatni évtizedben a hobbi célú felhasználás is egyre jobban terjedt, egyfajta divatsport lett, ami fellendülést okozott a piacon. Ami következtetést az alkatrészek és felszerelések iránti igényből le lehet vonni, az az, hogy a nagyvárosokban - ahol több a kedvtelésből kerékpározó, mint a kisebb településeken - a kiegészítőket keresik elsősorban, és ezekből is a magasabb árfekvésűeket. Ahol a mindennapi közlekedésre használják a kerékpárokat, ott a működésükhöz legszükségesebb alkatrészek - pl. hátsó kerékagyak, gumiabroncsok - iránt nagyobb a kereslet, és inkább az alacsony, vagy közepes árszinten.

Olyan, jellemzően nagyvállalatok körében elterjedt, amik nagy területű telephellyel rendelkeznek, de a kézbesítési szolgáltatást nyújtó cégek is előszeretettel használnak bicikliket. Ezek nagy igénybevételnek kitett járművek, ezért folyamatos az amortizációjuk.
Észrevehető-e, hogy ezeket a járműveket nem a tulajdonosaik használják, hanem olyanok, akik "kapják" ezeket a munkájukhoz, és ezért talán kevésbé vigyáznak rájuk?
Úgy tűnik, hogy a karbantartásukra nem fordítanak kellő figyelmet, csak akkor nyúlnak hozzájuk, amikor már javítani kell. Hasonlóan az autókhoz, a megfelelő karbantartással sok meghibásodás megelőzhető lenne.
Ez a szemlélet a magánfelhasználókra is jellemző?
Sajnos igen, kivéve a hobbi felhasználókat, mert ők egyrészt sok esetben drágább kerékpárokat használnak, és az üzemeltetésükre is nagy figyelmet fordítanak. Akik viszont közlekedési eszközként használják, azok a lehető legkevesebb szeretnék költeni, beleértve a biztonsági berendezéseket is. Bukósisakot pl. nagyon kevesen használnak, de a láthatósági "mellény" sem igazán népszerű, holott annak kötelező a használata. Jellemző, hogy csak a hatóságok minimális elvárásának akarnak megfelelni, az, hogy a világítóberendezés a gyakorlatban szinte semmit nem ér, már sok kerékpárost nem érdekel.

A használt robogók piaca valóban kevésbé esett vissza, mint a rendszámosoké. Mivel a legtöbb, konténerben érkező robogó hibás, ezért a hozzájuk való alkatrészek iránt folyamatos a kereslet, de itt is az a jellemző, mint a mindennapos kerékpárok esetében, inkább az alacsony árfekvésű, és a működéshez nélkülözhetetlen darabokat keresik.
Még mindig nagyon sok, ma már nem is gyártott kelet-európai kismotor van forgalomban. Ezeknek milyen ma az alkatrészellátása?
Mivel nem csak Magyarországon, hanem az egész régióban sok van még belőlük, ezért helyi és távol-keleti gyártók is kínálnak hozzájuk alkatrészeket. Érdemes azonban alaposan megfontolni, ki mit szerel, vagy szereltet be, ugyanis a minőségben óriási különbségek vannak, de ez az árakban is meglátszik.

Ezen a téren nagyon nagy a lemaradásunk, elég csak a környező országokban körülnézni, mindenhol megtették már ezt a lépést. Nem csak azért lenne erre szükség, hogy tudni lehessen, hány ilyen jármű is közlekedik, hanem pl. a biztosítások miatt is, illetve így kiszűrhetőek lennének a megengedettnél nagyobb motorral működő járművek is. Ehhez ugyan teljesítménymérésre is szükség lenne, ugyanis sok esetben még a szakemberek sem tudják megállapítani szétszerelés nélkül egy motorról, hogy mekkora, belefér-e az 50 cm3-es határba, vagy esetleg 60-as, 70-es, 80-as.
Az autókhoz hasonlóan a kerékpárok körében is kezd terjedni az elektromos hajtás, segédhajtás. Mikorra várhat áttörés ebben a szegmensben?
Valóban egyre több gyártó kínálatában jelenik meg a kerékpárokhoz készített elektromos segédhajtás, de Magyarországon ezt sem úgy használják az emberek, ahogy kéne. Itt az a jellemző, hogy villanymotoros kerékpárként addig mennek vele, amíg az akkumulátoraik bírják. Nyugat-Európában ezzel szemben valóban segítségként tekintenek rá, és emelkedőkön, esetleg elinduláskor valóban segítségként veszik igénybe, és az egyenletes haladáshoz már nem, akkor a pedállal tekernek, összességében sokkal kisebb erőkifejtés mellett.

Amellett, hogy a környezetvédelem mellett, a károsanyag kibocsátás mérsékléséért teljes mértékben kiállok, az elektromos hajtás szerintem teljesen elvenné a motorozás élményét. Ez nem csak arról szól, hogy el kell jutni A pontból B-be, hanem kikapcsolódást, szórakozást, kirándulást, élményeket is jelent. És ezekhez hozzátartozik a belső égésű motor minden jellegzetessége, így egy jó darabig még megmarad a motorkerékpárok jelenlegi technológiája, csak kisebb lesz a károsanyag kibocsátásuk.
Fontos figyelmeztetés érkezett: sejtszinten károsítja a DNS-t a dohányzás
Az elektromos cigaretta sem kevésbé veszélyes.
Szólnak a vészcsengők: Összeomlás szélén Oroszország
Folyamatosan mélyül a gazdasági válság.
Szinte a semmiből robbant be az ukrajnai béketárgyalások kulcsszereplője: rajta múlhat, hogy alakulnak a megbeszélések
A figyelem középpontjába került „a drónos fickó”.
Megdőlt az ukrajnai béketerv egyik legfontosabb pontja: valójában nem is lehetett szó semmiféle korlátozásról
Ez ellentmond az eddigi híreknek.
Kínai techóriások zuhannak a tőzsdén: Amerika újabb csapást mért a távol-keleti vállalatokra
A kínai hadsereg támogatásával vádolja a cégeket az amerikai kormány.
Egyre súlyosabb a helyzet Zaporizzsjában: hamarosan indulhat az ostrom
Sorra esnek el a települések.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Jövőre külterületi lakóingatlan is vásárolható lesz az Otthon Startból
Panyi Miklós Facebook bejegyzésben jelentette be, hogy 2026. január elsejétől már külterületi lakóingatlan vásárlására, építésére is lehet fordítani a 3 százalékos kamatozású Otthon S
"Vízvezeték-szegénység": új krízis az Egyesült Államokban
A vezetékes vízhez való hozzáférés hiánya már nemcsak a vidéket, hanem a nagyvárosokat is érinti és különösen a kisebbségi közösségeket sújtja.
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Milyen részvényeket hoz a Mikulás a puttonyában?
Mikulás-rali és egyéb karácsonyi álmok. Milyen részvényeket hoz a Mikulás? December eleji részvénymustra, aktualitások, grafikonok, értékeltségek.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Már lehet vásárolni az MBH részvényeiből: érik az új magyar sztárpapír?
A szerdai Cheklistben a magyar nagybank részvényprogramjának érdekességei.
Utolérte Trumpot Biden átka – Az ukrajnai béke sem mentené meg a Fehér Ház urát?
A New York-i szocialistával mindenesetre megtalálták a közös hangot.
Most kiderült, mitől tartanak a legjobban a szupergazdag magyarok
Szépen nőtt a vagyonuk.

