A rezsifétis margójára: egy stratégiai ágazat nem játékszer
Fontos látni, hogy hiába kerül egy állami szereplő tevékenységi körébe a földgázszolgáltatás vagy a földgázbeszerzés, a nemzetközi szinten képződő földgázár ettől nem válik kedvezőbbé. Ebből következően az államnak három lehetősége van az energiaárak alacsonyan-tartására: az ehhez szükséges fedezetet beszedi adóból, kötvényt bocsát ki (vagyis hitelből finanszírozza az ártámogatást), vagy megpróbálja más társaságok profitjának elnyelésével egyensúlyban tartani a rendszert. Utóbbi esetében megjegyezendő, hogy az elmúlt évek kormányzati lépései hatására már most is a szektor számos érintett szereplője veszteségesen üzemel, vagyis egyre kevésbé van mit elvonni.
Az E.ON megvásárlásától nem lesz olcsóbb a földgáz
Az orosz gázimport-szerződést tulajdonló E.ON Földgáz Trade, illetve a kereskedelmi tárolói infrastruktúrát jelentő E.ON Földgáz Storage megvásárlás lehet ugyan stratégiai kérdés a kormány számára, de látni kell, hogy ez igen drága ügy, miközben érdemi megtakarítást vagy ellátásbiztonság-javulást nem érdemes várni tőle. Egyrészt a földgáz ugyanonnan érkezik majd az adásvételt követően is, másrészt pedig az E.ON gázüzletága mindeddig nem adott okot arra, hogy hazai szerepvállalását ellátásbiztonsági kockázatként kelljen értékelni. E tekintetben érdemes visszagondolni a 2009-es gázválságra. (A 2009-es gázválság során az E.ON teljes egészében alárendelte eszközeit az ellátási zavar kezelésének, továbbá nyugati forrásokat is mozgósított a kieső ukrán betáplálás pótlására, aminél többet hasonló esetben egy állami tulajdonú társaság sem tehet majd.)
Meg lehet próbálni ezt a drága, és jelen államháztartási viszonyok között nehezen indokolható vásárlást azzal szépíteni, hogy például ennek köszönhetően 10%-kal csökkenhetnek a gázárak, de ez nem igaz. Különösen "megmosolyogtató" az a magyarázat, miszerint ennek köszönhetően az olcsó gázt majd jól be tudja tárolni az állam, és akkor ez fedezetet ad az olcsó gázszolgáltatásnak. Komolyan azt gondoljuk, hogy egy profitorientált kereskedő, főként ha erős szabályozói árkontroll alatt van, akkor nem tesz meg mindent azért, hogy minél kedvezőbb áron szerezze be a földgázt?
Tekintettel a magyar államháztartási viszonyokra a földgáztárolókra elköltött pénz hiányozni fog valahonnan, és bármilyen módon is intézi a kormány az E.ON eszközök megvásárlását, kamatokkal számolni kell, nem beszélve a működtetésről, így egy állami tulajdonú gáztároló sem fog ingyen gázt tárolni. Maximum nem gáztárolási díjként fizetjük meg.
A vásárlásra szánt összegre sok más területen lenne szükség, és ezek esetében ezek akár nagyobb hatékonysággal is hasznosulhatna. Populáris vonalat követve beszélhetünk oktatásról és egészségügyről, de az energetika témakörénél maradva finanszírozhatnánk belőle célzott támogatási rendszert a valóban rászorulók részére, vagy akár energiahatékonysági beruházásokkal elősegíthetnék az életminőség hosszú távon is érvényesülő javulását.
Mire elég -10%?
Az energiafogyasztással kapcsolatos kiadások valóban nagy, és sokszor már vállalhatatlan terhet rónak a háztartásokra, de egy gazdasági megalapozottság nélkül 10%-os árcsökkentéstől az energia még nem válik olcsóbbá. Másrészről pedig szembesülni kellene azzal is, hogy a magyar lakossági árak európai összehasonlításban nem számítanak magasnak, főként az alacsony bérszínvonal az, ami ilyen mértékű problémává emeli az energiaellátás témakörét, illetve nem megkerülhetetlen a hazánkban szokatlanul magas, 27%-os áfakulcs sem.
Amennyiben a kormány valóban a lakosság megsegítése miatt döntött a 10%-os tarifavágás mellett, akkor érdemes látni, hogy céltalanabb, pazarlóbb eszközt nem is találhatott volna az általános rezsicsökkentésnél. Erről egyébként nemrég még a kormány is tudott, hiszen egy olyan sávos tarifarendszer bevezetését helyezte kilátásba, amely magasabb díjjal "büntette" volna a "luxusfogyasztókat". Az akkori érvelés még arról szólt, hogy a medencefűtést nem kívánja támogatni a kormány. Úgy tűnik, hogy most már igen.
A lépés hatásosságának egyik legnagyobb problémája, hogy a válság kibontakozása óta dinamikusan emelkedett az energiaszolgáltatóknál lévő kintlevőségek mértéke, sok háztartás már most is nehezen (vagy egyáltalán nem) kezelhető számlatartozást halmozott fel, amelyek számára egy ilyen mértékű csökkentés nem képes érdemi megoldást biztosítani. Mellettük bizonyosan számolhatunk olyan tehetősebb /fizetőképes/ rétegekkel is, akiknek nincs szükségük a kedvezményes energiaellátásra, akik esetében az árcsökkentés akár a fogyasztásuk növekedését is indukálhatja.
És akkor itt visszakanyarodunk az alapproblémához, miszerint Magyarország a földgáz tekintetében szegény ország, szükségletei kielégítésére importra szorul, tehát a mindenkori kormányzatnak semmiképpen sem szabadna támogatnia a pazarló fogyasztást. Az ilyen lépések csak rövidtávú, nem fenntartható előnyt biztosítanak a fogyasztóknak, miközben rontják a hosszú távú megoldást jelentő energiahatékonysági beruházások életképességét.
Államosítjuk az energiaszolgáltatókat?
Az elmúlt időszakban időről, időre előkerül annak lehetősége is, hogy az energiaágazatot érintő sorozatos lépések - a költségvetési problémák kezelése mellett - az államosítás irányába vezetnek, vagyis hogy a kormányzat olyan környezetet teremt az iparági vállalatok számára, amelyben azok eszközeiket az államra átruházva kilépnek a piacról. Elméleti szempontból megközelítve, ha ez meg is történik, érdemes feltenni, hogy alapvetően mivel lesz jobb a magyar lakosságnak? Nonprofit szolgáltatás esetén egy állami vállalatnak sem lesz pénze beruházni, megfelelő ösztönző rendszer nélkül pedig a működés hatékonysága is sérül. Ugyanúgy a hitelfelvételnél kötünk ki.
Egy globalizálódó világban egy állami tulajdonú cég sem lesz képes lenyomni a gáz nemzetközi árát. Természetesen megtörténhet - mint ahogy erre korábban volt példa a MOL és az MVM esetében is -, hogy a lakossági árak csökkentése érdekében feléljük a működő vállalatok profitját, majd ezt követően átláthatatlan viszonyok között költségvetési forrásokból igyekszünk betömögetni a lyukakat. Itt megjegyezendő, hogy egy állami vállalat profitjának a felélése is államháztartási egyenlegre ható tényező, hiszen megszűnik a vállalat osztalékfizető-képessége.
Szintén nem lehet elmenni amellett, hogy az E.ON Földgáz Trade esetében egy, a magyar szabályozási környezet miatt veszteséges céget vásárol meg az állam, és több mint kétséges, hogy MVM-logó alatt, illetve a "sikeres vagyonszerzést" követően az árak emelése mellett dönt majd a kabinet. Mert a nonprofit (értve ez alatt a nem veszteséges működést is) szolgáltatáshoz például már most is emelésre lenne szükség a gázszolgáltatásban.
Minden fogyasztó felteheti magának a kérdést: biztos jobban járok, ha adóbefizetésből fizetem be a rezsiszámlám egy részét? Érdemes kevesebbet fizetnem ma a rezsiszámláért, hogy aztán később az államháztartási hiányt fedező "gázkötvény" kamatait is rám hárítsák? Ezek a megoldások már korábban is fenntarthatatlannak bizonyultak, és most sem lenne másként.
Egy stratégia ágazat nem attól lesz az, hogy az aktuális kormányzat annak minősíti, hanem attól, hogy működésével sok más szektorra is hatást fejt ki, hogy az általa nyújtott szolgáltatás (beleértve annak minőségét is) más gazdasági társaságok versenyképességére is hatással van, hogy az általa indított beruházások a nemzetgazdaság egészére hatnak. Ezzel játszik most a kormányzat.
Lázár János bejelentette: helytállási pénzt kapnak azok, akik a vihar elhárításán dolgoztak
"Most már csak a hétköznapokban kell ugyanígy helytállni."
Szíria az ENSZ Biztonsági Tanácsának az összehívását kéri az izraeli légicsapások miatt
Megvitatnák a következményeket.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Túlfeszítette a húrt Brüsszel, belháború indult az uniós pénzek miatt
Ursula von der Leyen terve az új hétéves költségvetésről egyelőre csak feszültségeket hozott felszínre.
Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Meglepő listát tett közzé a Lázár János vezette minisztérium.
Új szabályok jönnek a rezsicsökkentésben: 2025 végéig biztosított a hatósági ár, változik a rendszer
Megjelent a kormány rendelettervezete a veszélyhelyzet utáni időkről.
Törökország szerint Izrael szabotázsakciót hajtott végre
A béke, a stabilitás és a biztonság ellen.
Önazonossági törvény: megvan az első település, amelyik kiteheti a megtelt táblát
A helyi lakosokat viszont kizárták az elővásárlási jogból.
Így harcol a sok turistával Barcelona és Dubrovnik
Amennyire jövedelmező ágazat a turizmus, akkora problémát okoz, ha elburjánzik: Barcelona vagy Dubrovnik bőven tudna mesélni, mivel jár a túlturizmus. A népszerű lokációknak mind megvan... Th
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
SPB: Szigorító intézkedések és növekvő infláció határozhatja meg a román kötvénypiacot a közeljövőben
A román kötvénypiacot a közeljövőben várhatóan egyrészt a növekvő infláció, másrészt a költségvetési hiány csökkentésére irányuló szigorító intézkedések határozzák meg. A kis
Végre kimondták: nem kell tovább fenntartani a projekteket
Miközben sok pályázó már túl van a projektje fenntartásán, a Hatóság csak most tisztázta a legfontosabb kérdést.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón


Tíz év alatt a magyar gazdagok végre felzárkóztak az EU-hoz
Hogyan oszlott el az elmúlt évek vagyongyarapodása a magyar háztartások között?
Vége a pénzesőnek? Fájni fog a kiszivárgott EU-s agrárreform
Teljesen más világ jöhet, ha megvalósulnak a brüsszeli tervek.
Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?