Ötletből piacképes termékek: a gazdaságfejlesztést szolgálják a vállalati partnerségek a győri Széchenyi Egyetemen

2025. október 20. 09:00 | Erdei Gabriella

Ötletből piacképes termékek: a gazdaságfejlesztést szolgálják a vállalati partnerségek a győri Széchenyi Egyetemen

Az elmúlt években a győri Széchenyi István Egyetem új alapokra helyezte a tudáshasznosítást: ipari partnerekkel közösen fejleszt, startupokat indít, és már az elsőéves hallgatókat is bevonja a projektekbe. A fejlesztésekhez szükséges kutatási és technológiai bázist az intézmény Digitális Fejlesztési Központja biztosítja, amely nemzetközi szinten is látható innovációkat hoz létre többek között az elektromobilitás, az egészség- és sporttechnológia területén. A piaci hasznosítást az egyetem tulajdonában lévő Uni Inno Zrt. végzi, amely tavaly 520 millió forintos adózott eredményt ért el. A háromszereplős modell sikerét olyan projektek mutatják, mint a 23 országban használt permeteződrón vagy az innovatív elektromos autótöltési applikáció. Ezekről is kérdezte a Portfolio Dósa Gábort, a vállalat vezérigazgatóját, valamint Drotár Istvánt, a központ vezetőjét.

Orbán Viktor: ha rajtam múlik, soha nem lesz magyar euró

2025. október 06. 09:38 | Portfolio

Orbán Viktor: ha rajtam múlik, soha nem lesz magyar euró

Ha a miniszterelnökön múlik, akkor nem vezeti be Magyarország az eurót - derült ki Orbán Viktor Economx-nek adott interjújából. A beszélgetés során a kormányfő a hazai deviza stratégiai kérdései mellett a kkv-knak bejelentett 3 százalékos hitelre, a régóta ígért gazdasági talpra állásra, valamint a kormány adócsökkentési terveire is kitért.

Áramsokk helyett előny? Kelet‑Európa nagy dobása várható a következő években

2025. szeptember 25. 14:00 | Veres Dóra

Áramsokk helyett előny? Kelet‑Európa nagy dobása várható a következő években

Az energiaátmenet egyre nagyobb teret nyer Közép- és Kelet-Európában, ahol Magyarország stratégiai bázisként szolgál a Schneider Electric számára öt üzemmel, köztük a 80 millió eurós beruházással létrehozott dunavecsei okosgyárral, amely az SF6 üvegházhatású gáz kibocsátását jelentősen csökkentő AirSeT kapcsolóberendezéseket gyártja. Ionut Adrian Farcas, a cég közép- és kelet-európai régiójának vezetője szerint a régióban zajló energiaátmenet során az áramtermelés a Covid-járvány utáni munkavégzéshez hasonlóan decentralizálódik, ami a hálózatok modernizációját és digitalizációját teszi szükségessé, miközben lehetőséget ad a "szintugrásra" a tisztább energiatermelés felé. A szakembert többek között az energiaátmenettel járó kihívásokról, a magyarországi beruházásokról és a fenntarthatósági célok teljesítéséről kérdeztük.

Kínai tőke, elektromobilitás és magasabb üresedés formálja a magyar ipariingatlan piacot

2025. szeptember 23. 17:55 | Portfolio

Kínai tőke, elektromobilitás és magasabb üresedés formálja a magyar ipariingatlan piacot

A panelbeszélgetés a közép-kelet-európai (különösen a magyar) ipari-logisztikai piac aktuális állapotát és kilátásait járta körül. A résztvevők rövid távon kihívásokat látnak – megugró üresedéssel és nyomás alá kerülő bérleti díjakkal –, ugyanakkor a fundamentumokat erősnek tartják: a nearshoring, az elektromobilitás és a kínai tőke beáramlása tartós keresletet jelenthet.

Nagy a baj a Porschéval, már a Volkswagent is veszélyezteti

2025. szeptember 22. 11:00 | Portfolio

Nagy a baj a Porschéval, már a Volkswagent is veszélyezteti

Nagyot estek ma reggel a Porsche és a Volkswagen részvényei, miután a stuttgarti luxus-sportautógyártó visszafogta elektromos modelljeinek bevezetését, és drasztikusan rontotta 2025-ös profitkilátásait. A problémák a cégben többségi részesedéssel rendelkező Volkswagent is érintik, több milliárd eurós ütést szenved el idén a német konszern a Porsche gyenge pénzügyi teljesítménye miatt.

Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?

2025. július 23. 17:00 | Portfolio

Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?

Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása. A műsor első részében Kövesy Károllyal, a Portfolio Részvény rovatának elemzőjével azt néztük meg, hogy milyen okok húzódnak meg az autópiaci, elektromobilitási kereslet megtorpanása mögött, és miért vált kérdésessé több, kulcsfontosságúnak tartott magyarországi gigaberuházás jövője. Adásunk második felében pedig megnyerjük az Ötöslottó több mint 4 hónapja halmozódó főnyereményét - legalábbis elméletben. Hogy érdemes befektetni 4 milliárd forintot, hogy lehet belőle megalapozni egy generációkon átívelő vagyont, és mik lehetnek a főbb instrumentumok, amikbe megérné fektetni? Erről is kérdezzük Bence Balázst, a Portfolio Csoport befektetési szolgáltatások igazgatóját.

Épp most radírozzák le a magyar felpattanás kulcselemeit?

2025. július 23. 06:01 | Kövesy Károly, Hornyák József

Épp most radírozzák le a magyar felpattanás kulcselemeit?

Az elmúlt években Magyarország gazdaságpolitikája erőteljesen az elektromobilitás felé fordult, a kormány pedig stratégiai ágazatként tekint az akkumulátor- és autógyártásra. A szektorban tapasztalható lassulás, valamint a BYD és a CATL hazai beruházásai körül kialakult bizonytalanságok azonban épp a legrosszabbkor érkeznek, hiszen a magyar gazdaság növekedési kilátásai egyébként is folyamatosan romlanak. Megnéztük, milyen okok húzódnak meg a kereslet megtorpanása mögött, és miért vált kérdésessé több, kulcsfontosságúnak tartott magyarországi gigaberuházás jövője.

Nagyon lelassult az elektromos autók eladása Magyarországon

2025. július 19. 09:03 | MTI

Nagyon lelassult az elektromos autók eladása Magyarországon

Az új elektromos személyautók (ev) magyarországi piacán az idén nem várható a tavalyihoz hasonló dinamikus bővülés, miközben a szegmens 7 százalék körüli részaránya a teljes értékesítésben továbbra is elmarad az európai átlagtól; a KIA eladásaiban viszont elérheti a 12-13 százalékot az ev-k aránya - mondta Nagy Norbert, a KIA Hungary elnöke az MTI-nek.

Új rendelet: nyilvántartás készül az elektromos töltők azonosítására

2025. július 09. 09:29 | Portfolio

Új rendelet: nyilvántartás készül az elektromos töltők azonosítására

Július 8-án megjelent a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legújabb rendelete, amely mérföldkövet jelent az elektromos közlekedés hazai szabályozásában. Az új előírás célja, hogy egységes nyilvántartás készüljön az elektromos gépjárművek töltőberendezéseinek üzemeltetőiről és az elektromobilitási szolgáltatókról.

2 millió euró értékben valósított meg elektromos autótöltő-fejlesztést a Mol és a Siemens

2025. június 27. 09:00 | Gergely András

2 millió euró értékben valósított meg elektromos autótöltő-fejlesztést a Mol és a Siemens

2 millió euró értékben telepített a Mol Magyarországon 14, akár 300 kW teljesítményig bővíthető elektromos gyorstöltőt az üzemanyagtöltő állomásain. A Siemens berendezések teljesítménye több lépcsőben is skálázható a töltési igények növekedésével, ráadásul okosmegoldásokkal napelemnek, energiatárolók és nagyfogyasztók is bevonhatók az energiamenedzsmentbe. Ha a töltési időre nem kényelmetlenségként, hanem lehetőségként tekintünk, akkor viszont óriási potenciál rejlik a kúthálózat fejlesztésében, hamarosan komplex szolgáltatóközpontokká válhatnak a benzinkutak. A Portfolio Czikora Tamást, a Mol csoportszintű mobilitás vezetőjét és Négyesi Szilárdot a Siemens Zrt. közép-kelet-európai technikai sales support vezetőjét kérdezte a töltőtelepítésekről, technológiai kihívásokról és a töltésre épülő szolgáltatásokról.

Európa egyik legnagyobb elektromos autótöltő-hálózatához csatlakozott a Mol Plugee

2025. június 17. 12:36 | Portfolio

Európa egyik legnagyobb elektromos autótöltő-hálózatához csatlakozott a Mol Plugee

A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája mostantól teljes egészében elérhető a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül, amitöbb mint 480 új töltőpontot jelent a régió 6 országában – Magyarországon, Romániában, Szlovéniában, Horvátországban, Csehországban és Szlovákiában – közölte a Mol.

Brutális számokról vallott a Magyarországra tartó autógyártó

2025. június 01. 14:53 | Portfolio

Brutális számokról vallott a Magyarországra tartó autógyártó

A kínai BYD májusban eddigi legerősebb havi eladásait produkálta 2025-ben, miután jelentős árengedményekkel csábította a vásárlókat. A lépés felpörgette a keresletet, de egyúttal felerősítette az árháborús félelmeket az elektromosautó-piacon, ami nagy válságot hozhat a szektorban.

BYD-óriásberuházás: új részletek derültek ki a most bejelentett magyarországi központról

2025. május 16. 11:02 | Szabó Dániel

BYD-óriásberuházás: új részletek derültek ki a most bejelentett magyarországi központról

A kínai BYD 100 milliárd forintos beruházással új fejlesztési és szolgáltatóközpontot hoz létre Budapesten, amely várhatóan kétezer, többségében mérnöki munkahelyet teremt. A Portfolio pedig azt is kiszúrta, hol lehet az új BYD-létesítmény. A központ feladatai közé értékesítés-támogatás, járműtesztelés és a modellek európai piacra szabott fejlesztése tartozik. A projekt részleteiről a cég és a magyar kormány egyelőre szűkszavúan nyilatkozott. A beruházás adókedvezményekre is jogosíthatja a BYD-t, de egy uniós versenyjogi vizsgálat árnyékot vethet még rá. Megnéztük, mit tudunk a fejlesztésről, milyen kockázatok fenyegetik azt, és mit hozhat Magyarországnak a beruházás!

Nagyot fejlődött az elmúlt két évben a villamosenergia-hálózatok digitalizációja

2025. április 24. 11:00 | Portfolio

Nagyot fejlődött az elmúlt két évben a villamosenergia-hálózatok digitalizációja

Az ipari elektrifikáció térnyerése és a decentralizált energiatermelés előretörése alapjaiban írja újra a hazai villamosenergia-hálózat működését. A hatékony hálózatfejlesztés és a digitális transzformáció nem választható opció, hanem működési kényszer. A kisfeszültségű hálózatok okosítása, lokális energiamenedzsment-rendszerek kiépítése és a prediktív karbantartás bevezetése nélkül sem technológiai, sem gazdasági értelemben nincs hosszú távon is fenntartható működés. A szakmai szereplők egyre nyitottabbak, számos pilot projekt fut, közben a Siemens Zrt. a legnagyobb hazai ipari beruházásokban is aktívan részt vesz. A Portfolio Balasa Leventét, a vállalat Smart Infrastructure divíziójának vezetőjét kérdezte a villamosenergia-hálózatot érintő aktuális fejlesztésekről, elektromobilitásról, az energiaközösségekben rejlő lehetőségekről, és arról, hogy miért lett kötelező az iparágból kivezetni a kén-hexafluorid vegyületet.

Részletes keresés