
Tapasztalatuk szerint hogyan hatott a koronavírus az üzleti életre Magyarországon, illetve globálisan?
Szakonyi András: A digitális transzformáció sosem volt ennyire esedékes, mint most. Olyan iparágaknak is reagálnia kellett ebben a váratlan helyzetben, amelyeknél ez korábban fel sem merült, például bíróságok ítélkeznek digitálisan, közjegyzők szolgáltatnak online.
Ezek óriási előrelépések, épp ezért én úgy gondolom, pozitív hatása is volt a járvány okozta új helyzetnek, a COVID-19 katalizátorként hatott a digitalizációs folyamatokat tekintve.
A mi munkánk ebben az új helyzetben sokkal több lett, hiszen elsősorban a digitális transzformációban segítjük az ügyfeleinket, és az elmúlt hónapokban megnőtt az igény a szolgáltatásaink iránt.
Nagy Rita:
Az ügyfelek körében az az általános nézet, hogy a járványhelyzet nagyjából öt évet dobott előre a cégek életében a digitalizációban.
Ugyanakkor nagyon érdekes, hogy márciusban, a vírus megjelenésekor a vállalkozások gyorsan léptek, ennek következtében mi például olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy nemhogy nem kellett elbocsátanunk senkit, de új munkavállalókat is kellett felvennünk, az árbevételünk, illetve az üzleti eredményeink is az elvárt szint felett teljesültek. Ez nagyon pozitív hatást gyakorolt a második negyedéves mutatóinkra. Most, a második hullám elején viszont azt látjuk, sok cég elkezdett tartalékolni, hiszen ez most egy teljesen kiszámíthatatlan helyzet.
Hogyan alakult a digitális átállás a különböző országokban? Magyarország hogy áll a digitalizációt tekintve?
Sz. A. : Tavasszal 2-3 hónap alatt mindenhol hatalmas változások mentek végbe, a koronavírus kirobbanása átlökte a rajtvonalon azokat az országokat is, amelyek eddig nem álltak túl jól digitalizáció terén. Anglia vagy Németország alapvetően nagyon fejlettek voltak ebben a tekintetében, míg a kelet-európai országok, vagy Törökország le volt maradva, ám most elkezdtek felzárkózni, hiszen nem is volt más lehetőség: aki most nem lépett, nem szállt fel erre a hajóra, az behozhatatlan hátrányra tesz szert.
N. R. :
Magyarország valahol a hátsó középmezőnyben helyezkedik el a digitális transzformációban, de az itteni cégeknél is beindult a folyamat, sok cégvezető nem szeretne már visszatérni a járvány előtti, nem feltétlenül optimális folyamatokhoz.
Sok olyan vállalkozás van, amelyik a koronavírus előtt már lépéseket tett a digitális folyamatok bevezetése érdekében, tudatosan készültek erre, csak épp nem ez volt a legsürgetőbb. A járványhelyzet aztán hirtelen nagyon felgyorsította az átállást, gyakorlatilag egyik napról a másikra kellett megoldást találni a problémákra. Ilyen volt például az, hogy a cég átállt otthoni munkavégzésre, de a posta a székházba érkezett, vagy felmerült a számlakontírozás kérdése, vagy épp az, hogy a szerződéskötések papíralapon működtek, most viszont fizikailag is teljesen széttagozódtak a különböző osztályok.
Magyarországon még mindig az a trend, hogy a beszállítói számlák 50-60 százaléka papíralapú, vagyis ezeket digitalizálni kell. Márpedig a jövő a papírmentes világ.
Kapóra jött a NAV online rendszere, amelybe minden érintett cégnek regisztrálnia kellett magát, így mi például könnyen hozzájutunk az ügyfelek digitális számláihoz, egy dokumentumkezelő rendszer segítségével a számla-jóváhagyásokat a menedzsment akár egy óra alatt jóvá tuja hagyni.

Amikor felmerül egy alapprobléma, nekünk azt folyamatában kell nézni és komplex, személyre szabott megoldást javasolni. Érdekes tapasztalat az, hogy amikor egy digitális folyamatot szeretnének kialakítani, sok cégvezető elköveti azt a hibát, hogy ők maguk kitalálnak valamit, kiírnak rá egy pályázatot, azonban az elképzelésük nem feltétlenül működőképes. Igyekszünk együtt gondolkodni az ügyfelekkel, de ez időigényes folyamat, és most pont az idő volt kevés, nagyon gyorsan nagyon hatékony eredményt kellett felmutatni.
Sz. A. : Egy másik aspektusa a digitális átállásnak, hogy
a kiszervezett folyamatok nemcsak kényelmi, de biztonsági szempontból is megkönnyítik a cégek életét.
A járványhelyzetben nyáron a bíróságokon két hétig pihentették az iratokat, utána vették csak elő őket. Ez a cégek esetén is joggal merülhet fel, viszont a karantén-időszakot velünk megspórolhatják a vállalatot: mindent digitálisan juttatunk el hozzájuk, ez nagy könnyebbség számukra.

Mit gondolnak, visszatérhet még a világ a régi kerékvágásba, vagy a mostani változások tartósan megmaradnak?
Sz. A. : Az egyik vezetőtanácsadó cég szerint a jelenleg home office-ban dolgozók 41%-a soha nem fog visszatérni az irodába, hanem a jövőben is otthonról fognak dolgozni. A home office megvalósíthatósága persze munkakörtől és iparágtól is függ, van, ahol ez kivitelezhetetlen, ugyanakkor az
biztos, hogy nagyon sok cég rájött, hogy felesleges hatalmas, A-kategóriás irodát bérelni, mert még akár az ügyfélszolgálati munkatársak is gördülékenyen dolgoznak távolról.
A technikai feltételek adottak, a munkavégzéshez szükséges adatok, vagy ügyfélinformációk ma már távolról is elérhetőek. A biztonság miatt sem kell aggódni, biztosítani tudjuk az elektronikus adatok védelmét épp annyira hatékonyan, mint a raktárainkban tárolt iratokét. Olyan változásnak vagyunk szemtanúi, ami évtizedes dogmákat győzött le. Ez nagyon jó, ugyanakkor nyilván vannak a folyamatnak vesztesei is. Nem lennék például az irodafejlesztők helyében.
N. R. : Az iratfelhasználásra is jelentős hatást gyakorol a vírus kirobbanása. Tendencia, hogy csökken a fizikai iratok száma a vállalatoknál, most ezt a folyamatot gyorsítja fel a COVID-19.
Névjegy
Szakonyi András
Szakonyi Andrást 2019. novemberében nevezték ki az információ- és dokumentumkezelésben világelső Iron Mountain európai, közel-keleti és afrikai üzletágának vezetőjévé. A közgazdász végzettséggel rendelkező szakember pénzügyi elemzőként kezdte pályafutását az amerikai General Electric Lighting-nél Clevelandben, majd a Budapest Bank Rt. GE Capital leánycégénél pénzügyi vezetőként dolgozott. Az Iron Mountainhez a GE Financial Advisors biztosítótársaságtól került, amelynek pénzügyi szervezetét vezette San Franciscóban.
Nagy Rita
2011-ben Key Account Managerként kezdett az Iron Mountan Mountain Magyarország Kft.-nél, 2017-ben kereskedelmi igazgató, idén januárban pedig ügyvezető igazgató lett.
Hogyan változott a munkavégzés a járványhelyzetben az Iron Mountain-nél? Mennyire speciálisan helyhez kötött a tevékenységük?
N. R. : Azoknál a munkaköröknél, ahol ez megoldható volt, márciusban mi is átálltunk az otthoni munkavégzésre, de nagyon sok olyan pozíció van, amelyiknél ez kivitelezhetetlen volt. Sofőrök, a raktárban dolgozó munkatársak, csak hogy néhány példát említsek. Az én első személyes ügyféltalálkozómra hosszú idő után júniusban, júliusban került sor, és egyértelmű volt, hogy mindenki nagyon várta már a személyes megbeszélést, ahogy a kollégák is az irodába való visszatérést. Az ember szociális lény, közösségben él és dolgozik, hosszútávon kevesen bírnak otthon ülni egész nap.
Sz. A. : Én régióvezetőként 34 ország 7000 munkavállalójáért vagyok felelős, és a vírus kirobbanása előtt a munkám 50 százaléka utazással telt. Nagy hangsúlyt fektettem a személyes találkozókra az ügyfelekkel és a dolgozókkal egyaránt, de a koronavírus mindent felülírt. A nyár folyamán próbáltunk szervezni néhány üzleti utat, de rettenetesen nehéz a folyton változó karanténszabályok miatt, és korántsem csak Magyarországon van ez így, hanem szinte minden országban.
Próbálunk mindent online intézni, de látszik, hogy a személyes találkozásokat ez nem pótolja.
A home office tökéletes megoldás, de elengedhetetlen a legalább időnkénti személyes találkozó a gördülékeny munkavégzés szempontjából.
A cikk megjelenését az Iron Mountain Zrt. támogatta.
Címlapkép, fotók: Szekeres Máté / Portfolio
Nem várt helyről tették helyre Ursula von der Leyent: olyat mondott, amit nem mondhatott volna
Boris Pistoriustól jött a kritika.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Vallottak a profik: ezt az 5 részvényt kell venni szeptemberben
Megtették tétjeiket a Morgan Stanley elemzői
Döcögősen kezd újra beindulni a magyar lakossági állampapírok kereslete
Fél lábbal még nyaralnak a befektetők.
Lezárult egy korszak - Évtizedes háború rendezésére létrehozott szervezet oszlott fel
Az érintett államok közös kérésére.
Mindennel ütik a Krímet az ukránok, amijük van: oda két helikopter és egy hajó
Drónok, cirkálórakéták, lőnek amivel tudnak.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni
A bitcoinmágnás finnek
Ott voltam, amikor Kína hatodjára is betiltotta a Bitcoint - áll egy, a kriptós közösségben évek óta keringő mémen. Az ország egykor dominálta a bányászatot,... The post A bitcoinmágnás fi

Az osztalék portfólióm - 2025. augusztus
Emelkedett a portfólióm hozama, egyrészt az Altria osztalékemelése, másrészt a nulla hozamú Walgreens kivezetése miatt. Az utóbbi nem éppen az ideális módszer egy portfólió hozamemelésére.
Novo Nordisk - elemzés
Végre találtam egy európai céget, ami kiszámíthatóan fizeti és emeli az osztalékot. A Finvizen keresgéltem kereskedési célpontok után, és ott találtam rá. Megnéztem a számait és a chartj
Mi vált valóra a 25 évvel ezelőtti jóslatokból?
Évtizedes fogadások közül válogattunk, és megnéztük, mi vált közülük valóra. Nagyot futott az elmúlt évben a Polymarket, a decentralizált előrejelzési piac, mi is több anyagot... The pos

Walgreens Boots Alliance, Inc. - ennyi volt
Tegnapi hír, hogy A Sycamore Partners lezárta a Walgreens Boots Alliance, Inc. felvásárlását....Az akvizíció lezárultával a WBA törzsrészvényeinek kereskedése megszűnt, és azok többé
Ön befektető? Érdemes néznie az USA fogyasztói bizalmi mutatóját
Az Egyesült Államok gazdasági ciklusának egyik legérzékenyebb előrejelző indikátora a fogyasztói bizalmi mutató. Ez a mérőszám nem csupán a háztartások rövid távú hangulatát tükrözi


Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.