
Március közepétől június végéig Magyarország iskolái bezártak, és távoktatásra, jó esetben digitális oktatásra álltak át, melynek gyakorlati megvalósítása az iskolák feladata volt. A szülők nem minden esetben tudtak otthon maradni, vagy ha erre lehetőségük is volt, a gyerekek otthoni oktatását időhiány vagy egyszerűen a speciális tudás hiánya miatt nem feltétlenül tudták segíteni. A segítség nélkül maradt diákok egy része lemaradt a tanulásban vagy teljesen kiesett belőle. Mindezek mellett sok felnőtt, és elsősorban az idős korosztály az otthonában ragadt, és szívesen vállalt volna önkéntes munkát. Hasonló helyzetben voltak azon diákok is, akik az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) keretében szerettek volna önkénteskedni, de a lehetőségek többsége megszűnt a járvány miatt.
Ezt a helyzetet felismerve született egy civil összefogás KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet (KRTK KTI), a Magyar Református Szeretetszolgálat (MRSZ) és a #school között egy platform létrehozására, ahol a segítségre szoruló diákok összekapcsolásra kerülnek az önkéntes mentorokkal. Az alkalmazáshoz a KRTK KTI közgazdászai biztosították a mechanizmus megtervezését, és a webes platform implementálását, az MRSZ koordinátorai tartották a kapcsolatot a résztvevőkkel és a kormányzati akciócsoporttal, és a #school az online oktatási felületén – amelyet az iskolák bezárása után hirtelen százezer felhasználó kezdett használni – kialakított egy alrendszert az online mentorálásra.

Örvendetes volt, hogy a májusban elinduló programba nagy számban jelentkeztek önkéntes mentorok, de sajnos a diákok jelentkezése elmaradt a várakozásoktól, talán a nyári szünet közelsége miatt. Ezért minden diáknak könnyen sikerült találni mentort, és sajnos sok lelkes mentor maradt diák nélkül. A jelenleg zajló második hullám azonban újabb, és talán még súlyosabb kihívás elé állítja az országot, az iskolák hosszabb ideig bezárásra kerülhetnek a tanév közepén, még a középfokú felvételik előtt. Emiatt sokkal több diáknak lesz szüksége tartós segítségre, és ezért a párosító weboldalt működtető összefogás is újra aktivizálódott.
Párosító platformokkal az élet számos területén találkozhatunk. Hazánkban a leginkább ismert alkalmazások a középiskolai és egyetemi felvételik, ahol a diákok preferenciái, az iskolák és egyetemek rangsorai és kapacitásai függvényében egy központi algoritmus segítségével kerülnek felvételre a diákok. Hasonló elven működnek a gyakornokok elhelyezésére, tantárgyválasztásra vagy szervek allokációjára létrehozott eljárások, az érdeklődő olvasónak javasoljuk ezt az (angol nyelvű) összefoglalót a párosító alkalmazásokról. Ezen alkalmazások megtervezését egyre szélesebb körben végzik tudományos alapon közgazdászok és optimalizálási szakemberek, amit jól mutat, hogy a 2012-es közgazdasági Nobel díjat Roth és Shapley ez irányú munkájáért ítélték oda. A KRTK KTI-ben a Mechanizmustervezés Lendület kutatócsoport tagjai is ezzel a tématerülettel foglalkoznak, és az elmúlt években számos hazai alkalmazás vizsgálatában és megtervezésében is részt vettek, az oktatás pedig a KRTK KTI Oktatásgazdaságtani és Munkapiaci kutatócsoport szakterülete.
A közgazdász kutatók megkeresték ötletükkel a kormányzati akciócsoporttal együttműködő MRSZ-t, akik pozitívan reagáltak erre, és rögtön felvetették a #school bevonását a civil összefogásba, mert volt már velük egy hasonló kezdeményezésük az alapítványuk Válaszút programja keretében, ahol halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket kötnek össze kortárs diák-mentorokkal.
Az onkentesmentoralas.hu-n regisztrált mentorokat és diákokat minden héten a beérkezett adatok alapján egy kifinomult párosító algoritmus köti össze. Az algoritmusban használt optimalitási szempontok között a legfontosabb, hogy minél több mentorálási óra valósuljon meg olyan tárgyakból, amelyekből a diákoknak a legnagyobb szüksége van segítségre, és amelynek a tanítását a mentorok is szívesen vállalják. A mentor-diák párok mellett mentorálási csoportok is kialakításra kerülnek olyan mentorokkal és diákokkal, akik a csoportos mentorálást is elfogadhatónak tartják. Egy diák kaphat több mentort is, ha több tárgyból kért segítséget, és a mentorok is vállalhatnak több diákot és csoportot a heti órakapacitásuk megadásával. Ha egy mentor jelzi, hogy kifejezetten szívesen vállalná hátrányos helyzetű diákok vagy a tanulmányi eredményüket tekintve gyenge tanulók oktatását, akkor az algoritmus jó eséllyel ilyen diákokat allokál nekik. Számít tehát mindkét fél preferenciája.

Az összekötött diákok és mentorok ezt követően a #school aloldalán az erre kialakított oktatási platformon keresztül tudnak egymással dolgozni az elkövetkező hetekben. Az onkentesmentoralas.hu weblapon történő regisztráció egy automatikus regisztrációt generál a #school oldalán is, ahol a mentor-diák párok és mentorálási csoportok is rögtön létrejönnek, hogy a résztvevőknek már csak a tanulással kelljen foglalkozni. A mentoroknak a #school csapata nyújt technikai segítséget és módszertani felkészítést, illetve az MRSZ koordinátoraival is konzultálhatnak, amennyiben erre szükségük van. Minden óra után rövid visszajelzést írhat minden résztvevő, hogy mennyire találták hasznosnak az órákat, ennek alapján az optimalizáló algoritmus is finomítja a későbbi megoldásokat.
Az érettségihez közeledő középiskolások számára is remek lehetőség az önkéntes online mentorálás. Nem csak azért, mert így mentoráltként könnyebben fel tudnak készülni az érettségire, hanem mert mentorként ezzel teljesíthetik a kötelező Iskolai Közösségi Szolgálatot, amit jelen körülmények között nehéz másutt elvégezni. Ráadásul a kortársak vagy fiatalabb diákok mentorálásával egy meghatározó élményben lesz részük, aminek eredményeként szociális érzékenységük, kompetenciáik, problémamegoldó stratégiáik intenzíven fejlődnek. Meg persze tudást átadni, segíteni öröm, annak is, aki adja, és annak is, aki kapja.
A szerzők a KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet kutatói.
Címlapkép: Getty Images
Vádat emeltek Charlie Kirk feltételezett gyilkosa ellen, halálbüntetés is lehet belőle
Minősített emberölés a vád.
Kőkeményen beleszállt a német kormányba a Rheinmetall vezetője
Nem lehetnek a kisfiú, akivel az USA kedve szerint játszik.
Rejtélyes Gerbera-drón zuhant le Litvániában – Most kiderült, mi áll a háttérben
"Célzott művelet"lehetett.
Otthon Start a MagNet Banknál - akár 100 ezer Ft-os IKEA utalvánnyal
A MagNet Bank friss, 2025. szeptember 15-én közzétett hivatalos hirdetménye szerint a népszerű Otthon Start lakáshitel mostantól náluk is elérhető. Az államilag támogatott hitelkonstrukció ex
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
