
Sikeresen kezelte a budapesti székhelyű Nanushka International Zrt., a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. egyik legeredményesebb portfóliótársasága a koronavírus okozta kihívásokat, és miközben a többi divatipari szereplő nagymértékben zuhant, a cég növekedni tudott. A járvány „előestéjén” 2020 márciusában mutatott be a Nanushka Paris Fashion Week-en az idei bemutató előtt utoljára. Akkor már beszéltek a „távoli” vírusról, amely csakhamar Európában is berobbant, és drasztikusan átalakította a mindennapokat.
A társaság mindent megtett, hogy felkészüljön a válságra: átalakította költségstrukúráját, tőkebevonást hajtott végre.
A 2020-as év nehéz volt a Nanushka számára is, de így is növekedett 5-7 százalékot, míg a többi iparági szereplő átlagban 35-40 százalékot zuhant. A növekedés annak ellenére valósult meg, hogy a londoni és New York-i flagship üzletek végig zárva tartottak a járványügyi intézkedések miatt.
A divatipar ciklikussága miatt már lehetett látni, hogy 2021-ben újra növekedési pályára fog állni a a megrendelésállomány. Ez így is történt: a tavalyi évben 12 milliárd forintos árbevételt ért el a Nanushka. Baldaszti Péter, a cég vezérigazgatója és társtulajdonosa a Portfolio-nak azt mondta, a válságálló vállalkozás a Nanushka által képviselt értékeknek, így a fenntarthatóságnak, a társadalmi felelősségvállalásnak köszönhetőek, amely jól találkoztak a fogyasztói elvárásokkal.
Jól kezelték a helyzetet
A cég 2017-ben kezdett el intenzíven fejlődni, miután az EXIM Exportösztönző Magántőkealapját is kezelő GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. beszállt a Nanushkába. „2016-ban kevesebb, mint egymillió eurós árbevétele volt a cégnek és egy nagyon masszív, nagyjából ezzel megegyező vesztesége. 2017-ben megdupláztuk az árbevételt, és 2018-tól szinte exponenciális volt a növekedés.
2019-re majdnem 20 millió eurós árbevételű vállalkozás volt a Nanushka, akkor nyitott meg az első New York-i üzletünk, ami egy óriási mérföldkő volt a cég számára
– mondta a vezérigazgató, hozzátéve, optimizmussal tekintettek 2020-ra, azonban a koronavírus-járvány megjelenése keresztül húzta a számításaikat. Az első 6-9 hónap cash-flow és árbevétel szempontjából Baldaszti szavaival élve tragikus volt, de végül sikerült jól kijönni a helyzetből.
„Nagyjából 200 fős csapatunk van egy londoni, budapesti, milánói és New York-i irodával, globális működéssel. Nem volt egyszerű, hiszen a New York-i és londoni üzleteink hosszú hónapokig zárva voltak, miközben az üzlethelyiség bérleti díját fizetni kellett. Fontos volt, hogy a csapatot amennyire lehet együtt tarthassuk, csupán néhány munkakört kellett megszüntetnünk. 2020 közepén már láttuk, hogy a 2021-es év megrendelésállománya újra növekedési pályára fog állítani minket” – jegyezte meg a társtulajdonos. Mint mondta, a nehéz időszak átvészelésében nagy szerepe volt a globális vásárlói bázis diverzifikációjának:
amikor Amerika már éppen jött kifelé a válságból, de Európa még javában benne volt, azt az amerikai teljesítmény ellensúlyozta. Ha pedig Amerika volt rossz állapotban, akkor az európai, kínai vagy ausztrál piac teljesített jobban.
Nyitnak Ázsia felé
A Nanushka elsődleges piacát - mintegy 30%-ot - jelenleg az Egyesült Államok jelenti, ahol további növekedéssel tervez a márka: jelenleg egy újabb észak-amerikai üzlet nyitásán dolgoznak, amire várhatóan az idei utolsó negyedévben kerül majd sor. Emellett újabb piacokon is terjeszkednek, idén ősszel megnyílik az első üzlet Sanghajban, amit a következő 3-4 évben 8-10 bolt követ majd, ezzel pedig várhatóan a kínai piac is felnő majd nagyjából erre a szintre. „Noha nincs tetemes kitettségünk, az orosz piac fontos a Nanushka számára, azonban tekintettel az Ukrajnával összefüggésbe hozható, jelenleg is zajló eseményekre 2022-ben egyáltalán nem tervezünk orosz értékesítéssel.
Felfüggesztjük az orosz piac felé irányuló összes szállítást és értékesítést, amíg a helyzet nem rendeződik megnyugtatóan
– mondta Baldaszti Péter.
Vonzó-e a divatipar a befektetők számára?
Tíz évvel ezelőtt az igazi luxust nagyjából 10-15 márka jelentette a világon a divatiparban, hiszen a luxus értelmezése egy csak egy nagyon szűk elit által vásárolható, nagyon szűk márkaportfóliót jelentett. Részben az olyan cégek megjelenése, mint a Nanushka, ezt tágította.

„Mi ezt úgy definiáljuk, hogy létrehoztuk egy új kategóriát, az úgynevezett new luxury szegmenst, ami azt jelenti, hogy az árpontunk, a pozicionálásunk nem egyezik a legdrágább házakkal, mint az Hermes, a Dior vagy a Louis Vuitton, az árazásunk az övék alatt van, de nem sokkal. A mi árpozíciónk a belépő kategória a high end luxusba” – mondta Baldaszti Péter, aki szerint sok a feltörekvő divatmárka, de nagyon nehéz átlépni a 10-15 millió eurós plafont, mivel nagyon tőkeigényes piacról van szó, jelentős befektetés nélkül ez nem megy.
Egy divatipari cég 1-2 évig elkerülhetetlenül veszteséget termel.
Akinek nincs egy olyan pénzügyi partnere, mint nekünk, ha nincs meg a türelem, vagy a hosszú távú gondolkodás, hogy a rövid távú eredményeket sajnos fel kell adni azért, hogy hosszú távon értékes vállalkozást tudj felépíteni, akkor ez nem fog sikerülni” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve, egyelőre kevés olyan befektető van globálisan, aki divatipari cégekben fantáziát lát. A GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. pedig pont az ilyen niche befektetői szegmensekre koncentrál, így az együttműködés már a kezdetektől egy ideális dinamikára épített. A befektetők szigorú pénzügyi és menedzsment keretrendszert szabtak, mely egy kiszámíthatóbb működést megcélozva, illetve elérve még a kreatív alkotói területek autonómiáját és mozgásterét is tovább növelte.
Mindez viszont új gondolkodásmódot, új folyamatok tervezését igényelte a Nanushka részéről.
A közös sikerek és a közösen végzett munka eredménye lett a Vanguards Fashion Group Zrt., ami az alapkezelő Baldaszti Péterrel közös divatipari érdekeltségeit fogja össze holdingként. Ennek része a Nanushka, az AERON divatcég és a milánói SUNNEI márka is.
Ami idehaza nehezíti a helyzetet, az az, hogy alapvetően a kereskedelmi bankszektor nincs felkészülve az ilyen vállalkozásokkal való hatékony együttműködésre, ez pedig komoly versenyhátrányt jelent Magyarországon
– mondta el Baldaszti Péter. „Egy extrém gyorsan növekvő vállalkozásnak itthon nehéz működőtőke finanszírozáshoz jutni a kereskedelmi bankszektorból – még jó mutatókkal is. A hazai bankszektor elég konzervatív, nehezen értelmezik, hogy mit jelent egy startup, ahogy az eszközalapú helyett a humántőke alapú bizniszt sem kezelik megfelelően. Amerikában ezzel szemben hetente keresik meg az ottani leányvállalatunkat működőtőke finanszírozással” – tette hozzá.
Működhet fenntarthatóan egy globális divatmárka?
Sándor Szandra, a Nanushka alapítója már a márka indulásakor egy felelős vállalkozás létrehozásában gondolkozott, ugyanakkor azzal ő és a Baldaszti Péter is tisztában van, hogy egy sikeresen működő vállalkozás nem tud teljesen fenntarthatóan működni, hiszen a mindenkori cél a növekedés, minél több termék értékesítése.
A Nanushka ugyanakkor igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, hogy csökkentse ökológiai lábnyomát.
A termékek alapanyagainak több mint fele fenntartható vagy körkörös forrásból származik, és a cél, hogy 2025-re kizárólag fenntartható forrásból származó, tanúsítvánnyal rendelkező anyagokat használjanak.
Baldaszti Péter szerint abban a szegmensben, ahol a cég jelenleg megtalálható, a vásárlók részéről is elvárás, hogy a termékek magas hozzáadott értékkel rendelkezzenek, és hajlandóak is magasabb árat fizetni, amely pedig lehetővé teszi a felelős anyaghasználatot.
Jóval a piac előtt járunk a kezdeményezéseinkkel, a cél az, hogy a fenntarthatóság szempontjából rövid időn belül vezető márkává váljunk.
Azt gondolom, van ennek egy olyan hatása is, hogy más vállalatok is elkezdenek erre törekedni, hiszen változnak a vásárlói igények, rákényszerül a piac, hogy változtasson” – jegyezte meg a vezérigazgató. Hozzátette: „a számok is azt mutatják, hogy piacot veszünk el azoktól a vállalkozásoktól, akiknek nem fontosak ezek az értékek, nem fenntarthatóak, hiszen a fogyasztók elvárása világos: a fenntarthatóbb termékeket kínáló márkákat fogják választani.”
A cikk megjelenését a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. támogatta.
Fotó: Stiller Ákos / Portfolio
Kilométeres sor az autópályán: kilenc autó rohant egymásba a főváros közelében
Tűzoltók vonultak a helyszínre.
Rejtélyes baleset a keleti partvidéken: teljesen váratlanul lezuhant a RoKAF repülőgépe
Négy emberrel a fedélzeten.
FDIC: a nyereség nőtt, a hitelezés lassult az amerikai bankoknál
Megjelentek az első negyedéves adatok.
A magyar gazdaság legfontosabb partnere már Brüsszelnél kilincsel
Egy nagy rúgással indítanák be az ország termelését.
Rejtélyes robbanások és lángok: orosz elektronikai üzem vált pokollá az éjszaka
Szentpéterváron történt az eset, egyelőre nem tudni, támadás történt-e.
Hatalmas fordulat az amerikai vámokkal kapcsolatban – Mi lesz így a forinttal?
Azonnal reagált a devizapiac is.
Milyen MI-stratégiára lenne szüksége az USA-nak?
Eric Schmidt a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének biztonsági és energiaellátási kockázatairól beszélt az amerikai Képviselőházban.
A vételár kalkuláció véglegesítése a cégértékesítések során - tranzakció zárási mechanizmusok
A cégértékesítés egyik legkritikusabb pontja, amely az eladók és vevők döntéseit leginkább befolyásolja, a tranzakciós Vételár meghatározása és annak véglegesítési mechanizmusa. Fontos
Az áremelkedés szorításában - A délkelet-európai kiskereskedelmi bojkott tanulságai
2025 elején több országban civil bojkottok indultak az elszabaduló élelmiszerárak miatt.
A piacok bosszúja: késik de nem múlik
Más országok hasonló teljesítménnyel egy gyenge B-besorolásra lennének csak jók, valahol a feltörekvő gazdaságok szintjén - erős kijelentés az USA adósságáról, de igaz lehet. A...
The pos
Masszív emelkedés jöhet a kriptopiacon - egy itthon egyedi befektetéssel maximalizálhatjuk a hozamot
Az elmúlt hetekben jelentős emelkedést produkált több kriptodeviza árfolyama is, ami az amerikai dollár gyengülése miatt bekövetkezett likviditásbővülésnek volt köszönhető. Mivel nyáron
Make Europe Stock Great Again
A legtöbben azt hitték - jogosan -, hogy Trump visszatérése új aranykort jelent majd az amúgy is felülteljesítő amerikai piac számára. Hát, ebből eddig nem...
The post Make Europe Stock Great
Lakásom van, vagyonom nincs?
Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a...
The post Lakásom van, vagyonom
Lassan bezöldül a világ egyik legnagyobb tava
Afrika szívében, Kenya, Uganda és Tanzánia határain húzódik meg a kontinens legnagyobb édesvízi tava, a Viktória-tó. Ez a hatalmas víztömeg nemcsak Afrika, de a világ eg

5 perc alatt kiderül, hol bukhat el a céged - Mindent az akadálymentesítésről (x)

- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
- Drámai időjárás-előrejelzés érkezett: ekkor robbanhat be a pokolian forró nyár Magyarországon
- Devizahiteles ügy: az Európai Bíróság ítélete önmagáért beszél
- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Új világ az állampapíroknál – Hova áramlik a magyarok pénze?
A fix kamatra vagy a változóra esküsznek a befektetők?
Száj és körömfájás: már látni a fényt az alagút végén
Fellélegezhetnek az állattenyésztők?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen