
Az elmúlt évtizedekben a globális gazdasági növekedés egybeesett a népesség és a fogyasztás gyors emelkedésével. Az erősödő középosztály és a szegénységből kikerülő emberek számának növekedésével ez a tendencia várhatóan csak folytatódni fog. Ennek eredményeképpen a vállalatok elkezdtek lépéseket tenni annak érdekében, hogy a fogyasztóknak több információt nyújtsanak a termékekről és azok történetéről -
egyrészt, hogy a tudatos fogyasztóknak segítsenek jobb döntéseket hozni, másrészt azért, hogy emeljék a vállalat társadalmi felelősségvállalását és megkülönböztessék magukat a versenytársaktól.
Az egyik kialakulóban lévő trend a termékek vagy szolgáltatások ökocímkézése. Ez a megfelelőségi címkézéstől kezdve a biotermékek hangsúlyozásán át a termék éghajlati lábnyomának bemutatásáig terjed. Az ökocímkeindex szerint ma világszerte mintegy félezer ilyen jellegű megjelölést használnak.
Mitől karbonsemleges?
A címkézésben egyre gyakoribbá váló trend a termékek széndioxid-semleges, klímasemleges vagy széndioxid-kompenzált jelölése.
Joggal merül fel a kérdés, hogy mi is az a karbonsemleges termék és hogyan érdemli ki egy produktum ezt a címkét.
A karbonsemleges termék teljes életciklusa során keletkezett kibocsátásokat nemzetközileg elismert módszertannal mérik. Ezek a termékek világos kibocsátás-csökkentési stratégiával és ütemtervvel rendelkeznek a negatív éghajlati hatás mérséklésére. Ilyenek továbbá azok a termékek, amelynek kibocsátását végül széndioxid-kibocsátási egységekkel kompenzálják.
Hiteles szabvány
Ahhoz, hogy mindez hiteles legyen, ne érhesse a ház elejét a manapság gyakran hangoztatott zöldrefestés vádja, érdemes figyelemmel kísérni egy termék karbonsemlegesnek nyilvánításának folyamatát. A kérdéssel foglalkozó Strive tanácsadó és tanúsító cégnél a British Standard Institute PAS2060 széndioxid-kezelési szabványt követik, amely egységes intézkedés- és követelményrendszert határoz meg a karbonsemlegesség bizonyítására – mondta el a Portfolio-nak Alexandra Petrujinschi a Strive Karbon- és Megújuló Tanúsítvány Tanácsadója.
A szakértő kifejtette: vannak bizonyos kulcsfontosságú lépések, amelyeket követni kell egy adott termék vagy termékcsoport karbonsemlegességének bizonyítása során. Az adott terméken el kell végezni egy ún. életciklus-értékelést (LCA), amely a különböző létszakaszokban keletkező kibocsátások részletes feltérképezését jelenti. A kibocsátási körök feltérképezése mélyreható ismereteket nyújt a termékről, melynek révén fel lehet tárni a termék potenciális kibocsátási gócpontjait.
Ezt követi egy részletes terv kidolgozása, amely valódi és hiteles intézkedésekkel fogja csökkenteni az egyes létszakaszok kibocsátásait.
Ennek eredményeképpen a folyamatot követő vállalatok jobban megértik a termék életciklusa során keletkező lábnyomukat, egyértelmű és mérhető lépéseket tesznek a lábnyom csökkentése érdekében, és teljes felelősséget vállalnak a termék lábnyomáért azáltal, hogy kompenzálják az összes olyan maradék kibocsátást, amelyet még nem tudtak mérsékelni.
Lépésről lépésre
A folyamat első lépése a mérés, amelyet a kibocsátás-csökkentés, majd a kiegyenlítés és végül a kommunikáció követ
– foglalja össze Francois Aze, a Strive Fenntarthatósági Tanácsadás menedzsere. A szakértő hozzátette: a vállalatoknak kezdetben a karbonlábnyom mérésével kell kezdeniük, a fenntarthatósági stratégia második pillére pedig a kibocsátás csökkentése. A cégeknek ennek során el kell készíteniük és jelenteniük kell az üvegházhatású gázok alapleltárát, meg kell határozniuk a csökkentési lehetőségeket és az ehhez kapcsolódó számszerűsített célokat. Az előrehaladást folyamatosan nyomon kell követni. Miután minden kibocsátáscsökkentő intézkedést végrehajtottak, az elkerülhetetlen üvegházhatású gázok kibocsátását a kibocsátást csökkentő projektekbe való beruházással lehet kompenzálni.
Világos előnyök
Az elsőre komplikáltnak tűnő folyamat hosszútávon komoly előnyökkel jár az érintett cégek számára.. „Az életciklushoz és az értéklánchoz kapcsolódó kibocsátások mérése és elemzése során a vállalatok gyakran feltárják a potenciális forró pontokat és a működés optimalizálásának lehetőségeit.
Ez jelentős megtakarításokat eredményezhet a szállítás, az energiafelhasználás, a termelés és egyéb közvetlen vagy közvetett költségek terén.
Emellett egyre több „a szennyező fizet” mechanizmus kerül bevezetésre. Így a szén-dioxid-semleges termékek egyértelműen versenyképesebbek a nem fenntartható termékekhez képest” – mondta el Alexandra Petrujinschi.
A széndioxid-árképzés szempontja azért fontos, mert így a vállalatnak jó pénzügyi motivációja van arra, hogy évről évre csökkentse termékei kibocsátását
– tette hozzá.
A szakértő szerint a gyártási költségek mellett az értékesítésben is egyre nagyobb szerepet játszik a karbonsemleges termékek előtérbe kerülése. „A Green Print által készített és a Sustainable Brands által közzétett második Business of Sustainability Index szerint a megkérdezett amerikai fogyasztók 66 százaléka és a fiatal amerikai felnőttek (18-34 évesek) 80 százaléka hajlandó többet fizetni a fenntartható termékekért a kevésbé fenntartható versenytársakkal szemben.”
A cikk megjelenését a Strive támogatta.
Fotó: Getty Images
Beütöttek a vámok: romokban a fontos iparág, rengeteg ember munkája veszélybe került
Az afrikai ország vezető exportiparágáról van szó.
Annál is jobb lehet Amerika riválisának J-10C vadászgépe, mint eddig gondolták: reszkethetnek az ötödik generációs lopakodók?
A teszt egyértelmű eredményt hozott.
Lesújtó adatok érkeztek – Mégsem olyan ütésálló az amerikai gazdaság?
Érdemes körültekintően figyelni az USA-ban zajló változásokat.
Ursula von der Leyen zsebre vágta vámfegyverét
Nem lesznek európai ellenlépéseket az amerikai alku véglegesítéséig.
A pisztácia királyai
Lamentáltunk az irodában egy ideig, hogy a pisztácia vajon "örökzöld" téma-e. Mindenesetre, ha nem is, örömhírrel jövünk: a Bloomberg ágazati körképe szerint az amerikai gazdák... The pos
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna


Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.