A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központján belül működő Greennovation Center olyan gyakorlati megoldásokat fejleszt, amelyek valódi alternatívát nyújthatnak a nehezen dekarbonizálható ágazatok fenntartható működéshez - derül ki az intézmény sajtóközleményéből.
A Greennovation Center kompetenciaközpont az ipari dekarbonizáció teljes értékláncát vizsgálja interdiszciplináris együttműködések segítségével. Az intézetben különböző tudományterületek kutatói - kémikusok, mérnökök, közgazdászok és társadalomtudósok - közösen dolgoznak azon, hogy a nehezen dekarbonizálható ágazatok - mint a légiközlekedés vagy a vegyipar - fenntartható alternatívát kapjanak. A kutatások középpontjában az ipari szén-dioxid-mentesítés és az energiahordozók új generációjának fejlesztése áll.
"Nem elméleti megoldásokat keresünk, hanem olyan technológiákat, amelyek valódi ipari problémákra adnak választ" - mondta a Portfolio-nak Janáky Csaba, az SZTE zöldgazdaságért felelős rektori megbízottja, a Greennovation Center vezetője.
Ha csak egyetlen technológia, amit most fejlesztünk, ipari alkalmazásba kerül, az már hatalmas előrelépés. A cél az, hogy ezek a megoldások egyszerre legyenek zöldek, gazdaságosak és ipari környezetben is működőképesek."
Az SZTE kutatásai többet nyújtanak mint klasszikus laboratóriumi kísérletek - félüzemi technológiákat fejlesztenek ki konténeres rendszerekben az egyetem saját energetikai innovációs tesztállomásán, lehetővé téve az ipari szereplők számára, hogy egyszerűbben integrálhassák a kidolgozott megoldásokat saját gyártási folyamataikba, áthidalva a tudományos eredmények és az ipari alkalmazás közötti technológiai szakadékot.
A Greennovation Center egyik kiemelt kutatási területe az úgynevezett e-üzemanyagok (e-fuels) előállítása. Ezek olyan alternatív üzemanyagok, amelyek villamos energia, hidrogén és szén-dioxid felhasználásával készülnek, és képesek kiváltani a fosszilis üzemanyagokat anélkül, hogy a jelenlegi infrastruktúrát jelentősen át kellene alakítani. A hidrogént elektrolízissel állítják elő, majd szintetikus benzinné, kerozinná alakítják, különböző katalitikus eljárásokkal.
Ez a technológia különösen fontos lehet a légiközlekedésben és nehéziparban, ahol az elektrifikáció nem életképes opció, egyúttal szorosan illeszkedik az Európai Unió február végén bemutatott Tisztaipar-megállapodásában megfogalmazott célkitűzésekhez, amelyek az európai ipar zöld átállásának keretrendszerét adják. Az e-üzemanyagok jelentősége abban rejlik, hogy a meglévő motorok és infrastruktúra használatával is csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, ami költséghatékonyabb átmenetet biztosíthat a teljes dekarbonizáció felé.
Az SZTE olyan nagyvállalatokkal dolgozik együtt, mint az Audi és a MOL: az előbbivel közös projekt keretében szintetikus benzint fejlesztenek, amelyet a gyártó motorvizsgálatokban tesztel, az utóbbival kötött partnerség g pedig alternatív ipari alapanyagok és üzemanyagok fejlesztésére fókuszál.
Ezek az együttműködések biztosítják, hogy a kutatási eredmények valóban hasznosíthatók legyenek az iparban, és megfeleljenek a piaci igényeknek.
A fenntarthatóság nem lehet csak környezetvédelmi kérdés - gazdaságilag is működnie kell. A Greennovation Center ezt a felismerést szem előtt tartva közgazdászokat is bevon a munkába, akik modellezik, milyen paraméterek befolyásolják az előállított e-üzemanyagok költségeit, és mely pontokon lehet optimalizálni a folyamatokat. Ez a fajta technológiai-gazdasági szinergia teszi a központ munkáját különlegessé, és biztosítja, hogy a fejlesztett megoldások nemcsak környezetvédelmi, hanem gazdasági szempontból is versenyképesek legyenek.
A központ tevékenysége szorosan illeszkedik az Európai Unió Tisztaipar-megállapodásának irányelveihez, amelyek célja, hogy az Európa globális éllovassá váljon a klímasemleges ipar kialakításában. A Greennovation Center kutatásai - a nehézipar dekarbonizációjától a szintetikus üzemanyagok fejlesztéséig - pontosan ezekre az elvárásokra adnak választ, miközben hozzájárulnak egy tisztább, okosabb és fenntarthatóbb ipari világ megteremtéséhez.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Kiderült, hány vendégmunkás dolgozhat Magyarországon jövőre
Döntött a nemzetgazdasági miniszter.
Itt az új holdra szállási és mélyűr verseny - Amerika és Kína összecsap
Az új NASA-vezető nagy terveket leplezett le.
Putyin-ellenes lázadó foglalt el egy orosz rádióállomást: felszólalt az ukrajnai háború ellen, Moszkva pusztulásáról beszélt
Szentpéterváron történt az incidens.
Stiglitz: az EU-nak Oroszország pénzéből kellene támogatni Ukrajnát a háborúban
A Nobel-díjas közgazdászprofesszor írása.
Donald Trump elárulta, mikor jelöl új elnököt a Fed élére
Nem Scott Bessent lesz a jelölt.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
ISO 27001: Hogyan tegyük a tanúsítást üzleti előnnyé?
Az ISO 27001 tanúsítás ma már üzleti szükséglet: növeli az ügyfélbizalmat, megkönnyíti a tender- és vendor-auditokat, és csökkenti az információbiztonsági incidensek kockázatát. Az ISO
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza
"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.


