Ütős csúcshelikopterekkel erősít a Honvédség - íme néhány izgalmas kép
Martin Keller, az Airbus H145-ös programjának vezetője a vállalat donauwörthi üzemében megrendezett sajtóeseményen ismertette, hogy a gép egyik legfőbb előnye előnye a sokoldalúság: képes ellátni 80%-át azoknak a harci feladatoknak, mint amelyeket a Tiger harci helikopter is el tud látni, cserébe sokkal olcsóbb. Emellett - konfigurációtól függően - képes akár harctéri irányító központként, mentőhelikopterként is funkcionálni és akár hat gyalogos vagy két sérült szállítására is átalakítható. A H145-ös méretétől fogva eleve nehezen észlelhető szabad szemmel, ezen kívül viszonylag csendes és radarral is nehezebb érzékelni. Más típusokhoz képest könnyen megoldható a típus logisztikai támogatása is - ismertette a szakember. Bár Magyarország egyelőre a D-2-es generációt rendszeresíti, szó esett a helikoptercsalád további fejlesztéseiről is: a H145-ös következő generációja a D-3-as lesz, civil változata 2020 közepén, katonai változata 2021 közepén készül majd el. A D-3-as fejlesztés elsődleges célja a típus teherbírásának növelése, illetve a fenntartási költségek csökkentése lesz.

Összesen eddig 230 darab H145-öst szállított le az Airbus Helicopters, katonai változatából, a H145M-ből eddig 23 darab állt szolgálatba. A H145M legnagyobb megrendelője Magyarország 20 darabos "csomagjával", második mögöttünk a német hadsereg különleges alakulata 15 darab már szolgálatban álló gépével, majd a szerb védelmi minisztérium 9 helikopterrel - mondta el Keller. Keller azt is ismertette, hogy A H145-ösöket legnagyobb arányban (37%) katonai célra használják (főleg a Lakota-program miatt az USA-ban), a második a légi mentés (33%), majd a kereskedelmi (12%) felhasználás.

Az eseményen részt vettek az első magyar H145M-pilóták is, Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy. Kérdésünkre elmondták, hogy teljesen más a német forgószárnyasokkal repülni, mint a Honvédség régi orosz helikoptereivel; a Mi-24-esnél például a német gép sokkal könnyebb, kisebb, ezért egyszerűbb vele manővereket végrehajtani. Nagy előrelépésnek nevezték a pilóták azt is, hogy csak egy analóg műszer található a pilótafülkében, a H145M teljesen digitalizált. A szimulátorban eltöltött kb. 40 óra egyébként jól felkészítette őket a típus repülésére. Nagy László ezredes újságírói kérdésre elmondta, hogy a következő években remélhetőleg a Honvédség is beszerez egy ilyen szimulátort.

Nagy László ezredes a Portfolio kérdésére beszélt a nehezebb, H225M helikopterek beszerzésének forgatókönyvéről is: 2023 elején indul el a pilóták átképzése a típusra, az első négy gép pedig az év vége felé érkezik majd meg. Ezután 2024-ben még nyolc, 2025-ben pedig még négy gép érkezik meg a Honvédség légierejének kötelékébe. Az ezredes azt is ismertette, hogy jelenleg még nincs a H145M-eknek páncélelhárító képessége, a Honvédség viszont az Airbus-szal kötött szerződésben igényelte ezt; a repülési vállalat dolgozik a forgószárnyasok irányított és irányítatlan páncélhárító rakétákkal való felszerelésén is. Az Airbus izraeli gyártmányú Spike-rakétákkal kísérletezik, de nem biztos, hogy a Honvédség is ezt a típust választja majd - mondta el Nagy László ezredes.
A 20 repülőgépből 14-en megkezdődött a gyártás, az első 8 darabon már a fő darabegységek szerelése folyik, 6 végszerelés alatt van, a 6-ból 4 röpképes állapotban van, 2 már repült, ebből a másodikat tekintettük meg ma. A 4 repülésképes gép érkezik majd Magyarországra még idén - mondta el az ezredes.

Gregor von Kursell, az Airbus Helicopters sajtóigazgatója elmondta, hogy jelenleg 148 országban használják az Airbus Helicopters gépeit, ezen országok 85%-a kevesebb, mint 5 helikopterből álló Airbus-flottát üzemeltet. A vállalat helikoptereit jelenleg 3000 szervezet használja. A cég bevételeinek 46%-a katonai, 54%-a a civil szférából származik. Utóbbinak része az egészségügyi és rendőrségi alkalmazás is. Csak 2018-ban majdnem 3 millió órát repültek az Airbus helikopterei. A vállalatnak 9%-os részesedése van a katonai helikopterek piacán (melyet főleg amerikai, kínai és orosz gyártók dominálnak), míg a civil piacon 52% ez az arányszám.
Az Airbus egyébként dolgozik CityAirbus néven alatt egy következő generációs légi járművön is: ez egy elektromos, VTOL, 4 ember szállítására alkalmas jármű lesz. A részletekkel külön cikkben jelentkezünk majd. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program egyes részleteiről itt írtunk:
Rendkívüli izgalmak a lengyel elnökválasztáson, de eldőlni látszik a csata – Percről percre közvetítésünk
Államfőt választottak Lengyelországban, nagyon szoros az állás.
Katasztrófahelyzet Parajdon: könnyen lehet, hogy még súlyosabb helyzet jöhet
Egyre több beomlás jelent meg.
Drámai csapásokat mértek Oroszország legfontosabb támaszpontjaira, hidak is felrobbantak – Háborús híreink vasárnap
Ukrajna nem reagált eddig az esetekkel kapcsolatban.
Olyan részletet árult el Zelenszkij az elképesztő támadásról, amely miatt Moszkva csak a fejét foghatja
Ezt nem teszik majd ki az ablakba.
Váratlanul felbukkant a keleti nagyhatalom szupermodern Silent Hunter csúcsfegyvere Oroszországban
Ráadásul már elég régóta ott lehet.
Megérkeztek az exit pollok, hatalmas a küzdelem a lengyel elnökválasztáson
Egyelőre korai lenne győztest hirdetni.
Szorul a hurok: Trump egyik legfontosabb embere kemény lépéseket lengetett be Moszkva ellen
Felfordulás jöhet a piacokon.
Politika, ha eszünk, politika, ha nem eszünk
Politika, ha eszünk, politika, ha nem eszünk, ...és megáll az eszünk Az emberek nem isznak tejet, nem zabálnak húst. Ami növényi: az jöhet, ami állati:...
The post Politika, ha eszünk, politika
Vajon feltámad-e végre a szél?
Miközben egy másfél évvel ezelőtti jogszabálymódosítás nyomán lehetővé vált, hogy újra szélerőművek épüljenek Magyarországon, itthon és globálisan egyaránt a
Bérlet helyett menetjegy?
A használat és a költség örök problémája, hogy gyakorlatban sokszor elválnak egymástól. Ez pedig szinte mindig kedvezőtlen eredményhez vezet. Nagyon sok ilyen helyzet van az életünkben; pél
A vételár kalkuláció véglegesítése a cégértékesítések során - tranzakció zárási mechanizmusok
A cégértékesítés egyik legkritikusabb pontja, amely az eladók és vevők döntéseit leginkább befolyásolja, a tranzakciós Vételár meghatározása és annak véglegesítési mechanizmusa. Fontos
Energia esőcseppekből
A triboelektromos nanogenerátorok új távlatokat nyitnak a fenntartható, decentralizált energiatermelésben.
Dr. Robot rendel - az AI új szerepe az egészségügyben
A diagnosztikától az adminisztrációig, a személyre szabott terápiáktól a betegutak optimalizálásáig egyre több területen kap szerepet az AI. De vajon mennyire bízhatjuk rá magunkat egy...
Th
Innováció határok nélkül: új korszak a magyar-koreai kutatás-fejlesztésben
2025-ben új lendületet kap a magyar és dél-koreai kutatók, fejlesztők és vállalatok közötti együttműködés: megjelent a 2025-1.2.3-TÉT-IPARI-KR kódszámú pályázati felhívás, amely a ké
Milyen MI-stratégiára lenne szüksége az USA-nak?
Eric Schmidt a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének biztonsági és energiaellátási kockázatairól beszélt az amerikai Képviselőházban.


- Itt a rendelet: megjelent a 2025/2026-os tanév rendje
- Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról
- Megérkeztek a havi 3 millió forintos fizetések Magyarországra! - Az 1 millió elérése már gyerekjáték?
- Kijöttek a friss állampapíradatok: olyan történt, amire kevesen számítottak
- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Aggasztó az ázsiai lódarázs gyors terjedése, bárhol felbukkanhat a veszélyes rovar
Az invazív faj agresszív fészekvédő viselkedése az emberre is veszélyes lehet.
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Meddig nőhet még a magánegészségügy?
Miklós Mártonnal, az Ezüstfény magánklinika ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen