Brüsszel figyelmeztet: végleg elbukhatnak a vidéki térségek Magyarországon is
Uniós források

Brüsszel figyelmeztet: végleg elbukhatnak a vidéki térségek Magyarországon is

Portfolio
Az EU kohéziós politikája egyre meredekebb pályán próbálja felkapaszkodtatni a perifériát, miközben három rendszerszintű kihívás – a globalizáció és technológiai váltás, a kedvezőtlen demográfia és a zöld átmenet – 2035-ig tovább mélyíti a regionális szakadékot. A Bizottság 240 NUTS-2 régiót vizsgáló jelentése szerint a „kevésbé fejlett” térségek többsége számos fronton küzd sebezhetőségekkel. Itthon és az EU-n belül is, Kelet-Magyarország a legkitettebbek között van. A modellek azt mutatják, hogy e régiók még kedvező globális környezetben is az EU-átlag alatt nőnek, miközben a konvergencia sokszor nem felzárkózást, hanem a centrum megtorpanását jelenti. A tanulság világos: a 2027 utáni kohéziós politikának a GDP helyett a konkrét kockázatokra és célzott – főként zöld és humán – beruházásokra kell fókuszálnia, különben az ország keleti térségei tartósan lemaradnak.

Az Európai Unió kohéziós politikája egyre nehezebb pályán próbálja felzárkóztatni az elmaradottabb régiókat. Az Európai Bizottság friss, 2035-ig előretekintő, a kihívásokra fókuszáló jelentése szerint három rendszerszintű kihívás – a globalizáció és technológiai átalakulás, a kedvezőtlen demográfiai folyamatok, valamint a zöld átmenet – együttesen mélyítik a régiós fejlettségi különbségeket, különösen Kelet- és Dél-Európában.

A jelentés 240 NUTS-2 régiót vizsgál részletesen 140 statisztikai indikátor alapján, és ezekből három különálló sebezhetőségi indexet számol: egyet a technológiai-globalizációs, egyet a demográfiai, egyet pedig a klímasemleges átállással kapcsolatos kockázatokra. Az eredmények alapján a strukturálisan gyenge régiók többszörösen hátrányos helyzetűek – és Magyarország keleti térségei is ezek közé tartoznak.

A jelentés szerint a „kevésbé fejlett” régiók 70-es csoportjából

  • 58 régió tekinthető magasan sebezhetőnek a globalizáció és technológiai változások szempontjából,

  • 41 régió a demográfiai kihívásokra,

  • 57 régió pedig a zöld átmenetre nézve küzdhet kihívásokkal.

A „kevésbé fejlett” régiók közül egy sem került a kevésbé sebezhető („low vulnerability”) kategóriába technológiai vagy zöld kérdésben – és demográfiai szempontból is csak 10 régió rendelkezik alacsony sebezhetőséggel. A számok alapján a strukturális hátrány három fronton egyszerre jelentkezik.

A technológiai-globalizációs kihívás kapcsán a jelentés külön nevesíti Kelet-Magyarországot mint a legsérülékenyebb térségek egyikét. Ezekre az alábbi jellemzők igazak:

  • gyenge szektorális szerkezet,

  • alacsony innovációs kapacitás,

  • kevés magasan képzett munkaerő,

  • korlátozott nemzetközi piaci kapcsolatok.

Ennek következtében e régiókban a globális értékláncokba való integrálódás gyenge, ami a növekedési potenciált korlátozza.

A modellalapú előrejelzések szerint a globalizáció és technológiai változás a legnagyobb mértékben épp ezeket a régiókat fogja negatívan érinteni.

Az EU-EMS modell alapján például a dél- és kelet-európai kevésbé fejlett régiók egy főre jutó GDP-növekedése 2035-ben akár 3,0 százalékponttal is az EU-átlag alatt lehet az EU-kooperáció és globális integráció forgatókönyv szerint. Ugyanez a csoport a legrosszabb szcenárióban (EU-n belüli verseny fókozódása és a globális fragmentáció esetében) viszont „csak” 1,1 százalékpontos lemaradást mutat – ami azt jelenti, hogy a kedvező globális környezetben épp ők tudnak a legkevésbé élni a lehetőségekkel.

A vizsgált demográfiai modellek szerint a régiók GDP/fő mérőszámának alakulása erősen függ a népességmozgások természetétől. Ha lassú gazdasági reakció érkezik a munkaerő-kínálat szűkülésére, azt mutatja, hogy a déli kevésbé fejlett régiók (pl. Dél-Olaszország, Dél-Spanyolország) 2035-ben 2,0 százalékponttal is az EU-átlag alatt teljesíthetnek. Kelet-Európában ez az érték -1,2 százalékpont (pl. Észak-Alföld, Észak-Magyarország is ebbe eshet).

Ugyanakkor a másik modell (EU-EMS) szerint ha nincs interregionális migráció – tehát az adott országon, vagy az EU-n belüli költözések –, az elvándorlást elszenvedő keleti régiók relatív előnybe kerülhetnek, mivel nem „veszítik el” munkaerejüket, és GDP/fő mutatójuk arányaiban nőhet. Ez viszont a jelentés szerint csak statisztikai illúzió:

a gazdasági növekedés itt alacsonyabb, csak a népességcsökkenés miatt nő a mutató.

A valóságban a fiatal, képzett munkaerő elvesztése hosszabb távon csökkenti a termelékenységet és a versenyképességet.

A jelentés szintetizáló, „összevont” modellje szerint, amely a három kihívást együttesen vizsgálja, a legmeghatározóbb tényező nem a régiók jelenlegi fejlettsége, hanem az EU belső politikai kontextusa.

Szétszakadhatnak a tagállamok is a különbségektől

Ha az EU együttműködő, de a fejlettek dominanciájára épít, akkor a leginkább integrált, nagyvárosi régiók nyernek – így például az EU-keleti térség hét „fejlettebb” régiója (amelyek főként fővárosi térségek) 2035-re akár 4,8–5,6 százalékpontos GDP/fő többletet is elérhetnek az EU-átlaghoz képest.

Ezzel szemben a keleti kevésbé fejlett régiók -2,0 és -1,2 százalékpontos relatív visszaesést mutathatnak.

A tanulmány hangsúlyozza, hogy a jelenlegi kohéziós politikai besorolás (GDP/fő alapján) nem tükrözi megfelelően a régiók sebezhetőségét. Például a kevésbé fejlett kategóriába tartozó, de alacsony emissziós intenzitású és magas innovációs potenciállal bíró régiók – mint például Közép-Dunántúl – sokkal jobban szerepelhetnek a jövőbeni átmenetek során, mint a hasonló besorolású, de strukturálisan gyengébb társaik.

A jelentés ezért rugalmasabb területi szemléletet és célzottabb támogatáspolitikát javasol.

Egyik példája erre a Just Transition Fund, amely nem NUTS-2 szintű régiókat céloz, hanem konkrét, ipari szerkezetváltással küzdő térségeket.

A javaslat szerint a 2027 utáni kohéziós politikának nem GDP-fókuszúnak, hanem kihívás-fókuszúnak kellene lennie, különösen a zöld átmenethez szükséges infrastrukturális és humán beruházások terén.

Az Európai Bizottság megállapításaink zárása egy klasszikus dilemmát helyez új megvilágításba: a magasabb uniós növekedés a régiók közötti különbségek fokozódásával jár, míg a kisebb növekedési forgatókönyvekben a különbségek csökkennek – de csak azért, mert a centrum is stagnál.

Azaz a konvergencia nem a periféria felzárkózása, hanem a centrum megtorpanása révén történik.

Magyarország szempontjából a jelentés üzenete világos: a keleti régiók többszörösen hátrányos pozícióban vannak, és ha a jelenlegi kohéziós logika fennmarad, ezek a térségek 2035-re még jobban leszakadhatnak. A kérdés már nem csak az, hogy mennyi forrás jut egy adott régiónak, hanem az is, hogy azt milyen célokra, milyen rugalmassággal és milyen indikátorok alapján osztják el. A Bizottság szerint ha a kohéziós politika nem reformálódik meg, akkor épp azok a régiók szenvednek vereséget, amelyeket az EU épp felemelni szeretne.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Holdblog

Amikor Soros és Trump együtt szív

Donald Trump egész frissen szállt síkra a marihuána dekriminalizálása mellett, amivel váratlanul egy platformra keveredett Soros Györggyel. Zentai Péter, Zentucció elmélkedik arról, milyen elő

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes online előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.

Ez is érdekelhet