Bár elsőre nem az épület üzemeltetése az, ami az irodaházak kapcsán eszünkbe jut, ezen tevékenység nélkül az épületek zavartalan működése nem valósulhatna meg. Hogy mindez hatékonyan működjön, érdemes már az épületek tervezésekor figyelni az üzemeltetési szempontokra és a szakmát is bevonni a döntésekbe. Hosszú távon ugyanis az épület fenntartási költségeire is hatással van mindez, ami másfél évtized alatt akár az épület kivitelezésénél is nagyobb költséget jelenthet.
A Portfolio konferenciáin is elhangzott korábban, hogy az üzemeltetési szakmát gyakran csak a fejlesztés végén vonják be a folyamatokba, amikor már kisebb a mozgástér a jó megoldások kialakítására, noha megfelelő tervezéssel akár 15-20 százalékkal is csökkenthető az üzemeltetési költség.
"Ingatlanüzemeltetőként igen sokszínű ingatlanpaletta üzemeltetésével volt már, illetve van dolgunk, így ipari, logisztikai, kereskedelmi és egyéb rendeltetésű ingatlanokat is üzemeltettünk. A palettán belül jelenleg is szolgáltatunk több 10 éves, illetve a mai kornak megfelelően modern, új ingatlanokban is. Érdekes megfigyelni, hogy egy ingatlan életcikliusának előrehaladtával, hogyan változik meg a Facility Management szolgáltatás szükséges összetétele és céljának szerkezete, illetve hogyan tolódik el a munkavégzések aránya a különböző tevékenységek között." - emelte ki Karsai Tibor, a Rustler Kft. ügyvezető igazgatója.
Egy ingatlan fejlesztésénél gyakran célkonfliktust lehet megfigyelni: Míg egyes befektetőknek gyakran rövidtávú látásmódjuk/stratégiájuk, azaz - érthető módon - olcsón akarják megépíteni és gyorsan értékesíteni az ingatlant, ezzel szemben a vevő célja a kedvező vételár mellett a kisebb üzemeltetési költség elérése is. Míg nyilván a Corporate Real Estate Management vállalatoknál ez a kettős érdekeltség nincs meg, egyes hazai ingatlanfejlesztő vállalatok is sikeresen találják meg az optimális egyensúlyt és törekednek a hosszútávú fenntarthatóságra - tette hozzáa szakember.
Tudjuk, hogy a létesítési költségeknél egy épület élettartam összköltsége jóval magasabb, ezért ezt a fejlesztésnél figyelembe kell venni.
Az éves üzemeltetési költség 5-7%-át teszi ki a fejlesztési költségnek, azaz 15-20 éves távlatban utoléri azt. Ideális esetben már a stratégiai tervezésnél megtörténik a facility management cég bekapcsolása a kivitelezés folymatába és az FM szakemberek is helyet kapnak a tervezőasztal mellett, ezzel is növelve az optimalizálás eredményességét.
A hozzáadott értékek között lehet költségmegtakarítás (például kedvezőbb energiafelhasználás, karbantartási és embererőköltségek optimalizálása) lehet többletköltség neutralizálás (például nem hozzáférhető a berendezés karbantartáshoz, ne kelljen gyakran takarítani, stb.), valamint felhasználói élménynövelés (használhatóság minősége).
Jelenleg több új ingatlant is üzemeltetünk, melyeknél az átadás előtti hónapokban már csatlakozni tudtunk. Ha belegondolunk,
az épület életciklusának jelentős részét annak üzemeltetése teszi ki, így egyételműen belátható, hogy egy tapasztalt FM szakember/szakcég tervezés és építéstámogató FM szolgáltatása kimutatható eredménnyel bírhat.
Az épületet lehet egyrészt gazdasági szempontból optimalizálni, melynek célja, hogy az értékálló, flexibilisen használható ingatlan legyen, melyet az életciklus tervezés, illetve erőforrás tervezés alkalmazásával segíthetünk elő. Másrészt az ingatlan gazdálkodás tervezés során elkészített műszaki és infrastrukturális üzemeltetési koncepciók segítésével optimalizálható a használhatóság és annak költsége.
Véleményem szerint nem az FM bevonásának ténye a kérdés, hanem annak mértéke.
"Klasszikus modellben működő ingatlanfejlesztőként célunk az, hogy az általunk megépített ingatlanok mielőbb új tulajdonosra találjanak, de irodaházainkat természetesen nem csak a jelen, hanem a jövő számára, sok évtizedes, időtálló használatra tervezzük és fejlesztjük. Épületeink igazi ’élete’ valójában átadásukkor kezdődik, az első bérlők beköltözésével és teljes élettartamukra nézve kulcsfontosságú és meghatározó kérdés az üzemeltetés minősége." - hangsúlyozta Borbély Zoltán, az Atenor Hungary ügyvezető igazgatója.
"A fentiek szellemében létesítmény üzemeltetésben jártas, jól bevált partnereinkkel már az épületek átadását megelőző hónapokban megkezdjük a közös munkát, hiszen a cél az, hogy házaink az átadás után azonnal zökkenőmentesen kezdjék meg működésüket. A legfrissebb, 2020-ban átadott épületeinknél már az átadás előtt fél évvel kiválasztottuk a legmegfelelőbb üzemeltető partnert, akiket két-három hónappal a használatbavételi engedély megszerzése előtt bevontunk a folyamatok kialakításába is, így biztosítva azt, hogy az épületek átadását követően zavartalanul kezdhessék meg új irodájukban a munkát a bérlőink." - tette hozzá.
"Ezt követően, az irodaház mindennapi élete során üzemeltető partnerünk kollégái válnak a bérlők elsődleges kontaktjává, ezért is kiemelkedően fontos, hogy ezen partnereink szakértelemmel végezzék munkájukat, hiszen egy irodaház mindennapi használatával elégedett bérlő az igazán elégedett bérlő. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mi, mint fejlesztő ezek után nem állunk a bérlők rendelkezésére, előfordulhatnak olyan esetek, amikor újra bekapcsolódunk egy-egy kérdés megválaszolásába-megoldásába, hiszen a bérlemény átadásáig mi vagyunk napi kapcsolatban a bérlőkkel és ismerjük a megállapodás minden részletét. A beköltözéstől kezdve viszont, ideális esetben mi már főleg a kialakult jó kapcsolat ápolásának szellemében beszélgetünk a bérlőinkkel."
"Fejlesztőként - a bérlői elégedettség mellett - az egyik lefontosabb szempontunk a fenntartható, környezettudatosan és energiatakarékosan működő épületek létesítése, ezért alapvető elvárásunk, hogy ezen alapelvünk az üzemeltetés során is érvényesüljön. Ennek, valamint projektjeink tervezése és kialakítása során a leghatékonyabb építészeti megoldások és legmodernebb építési technológiák használatának köszönhető, hogy az ATENOR irodaházak bérlői alacsony üzemeltetési költségekkel számolhatnak, amely az egyik olyan nyomós érv, ami miatt számos neves cég tette le voksát valamelyik épületünk mellett."
"Eddigi pozitív tapasztalatainknak köszönhetően folyamatban lévő fejlesztéseinknél, az Aréna Business Campus következő fázisainál, a RoseVille és BakerStreet I. és II. irodaházaknál, valamint jövőbeli projektjeinknél is ugyanezt az utat kívánjuk bejárni." - tette hozzá Borbély Zoltán.
A cikk megjelenését a Rustler Kft. támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images
Zelenszkij: közel a nagy döntés a befagyasztott orosz vagyonok felhasználásáról
A zárolt vagyonok legnagyobb része Belgiumban van.
Történelmi csúcstalálkozó: jövő héten találkozik az amerikai és a kínai elnök
Jön a nagy amerikai–kínai egyeztetés.
Egy lépéssel közelebb a Revolut, hogy újraindítsa kriptoszolgáltatását Magyarországon
Megérkezett a MiCA engedély.
Putyin: nagyon komoly lenne a válasz az Oroszország belsejére mért csapásokra
Az orosz elnök válaszolt Zelenszkij kijelentésére.
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Három évnyi vagyonteremtés története - A HOLD OVK teljesítménye
Három éve indult a HOLD Online Vagyonkezelés (OVK) szolgáltatása, nagyon szerencsés időpontban. A nyomott kezdeti részvényárak, a magas kötvényhozamok remek környezetet teremtettek az befektet
Innovációs verseny nélkül nagyban lehet gondolkodni
Azaz nagyvállalatoknak pályázat, ahol ha most gyorsan teljesítesz egy feltételt, akkor különös verseny nélkül tudsz maximum 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapni - wow
Robosztus gazdasági növekedés mellett működhet a 14. havi nyugdíj
A magyar kormány a 14. havi nyugdíj bevezetését is fontolgatja. A kijelentés azonnal beindította a találgatásokat, hiszen egy ilyen lépés nemcsak a nyugdíjasoknak jelentene pluszpénzt, hanem a
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.



