A vasút versenyképességéhez elengedhetetlen az iparvágányok fenntartása és működtetése, mert nélkülük nem lehet a termelőüzemeket bekapcsolni a vasúti hálózatba.
Az egyedi kocsirakományú küldemények továbbítására az egyes kocsi fuvarozás technológiája kínál megoldást. Ennek során a teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze főleg iparvágányokról, és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják útjukat a következő csomópontig. Végül az árut a rendeltetési állomásra, iparvágányra szintén kiszolgáló tehervonattal továbbítják. Az iparvágányok száma azonban rohamosan csökken.
Országos lefedettséggel egyes kocsi fuvarozási szolgáltatást kizárólag a Rail Cargo Hungaria nyújt. Ezen vasúttechnológia nélkül a vállalatok nem, vagy csak túl drágán juthatnának nyersanyaghoz, és nehézségek árán fuvaroztathatnák el áruikat. Fenntartását jelenleg állami támogatás segíti, amelynek meghosszabbítására a következő, 2026-tól kezdődő ötéves ciklusban is szükség van. Az iparvágányokról induló és érkező vasúti teherkocsik közlekedtetése évente több százezernyi kamion közlekedését válthatja ki.

Egyre kevesebb az iparvágány-kapcsolat
Száz kilométernyi vasútvonalra vetítve Magyarországon csupán tizedannyi iparvágány található, mint Ausztriában, ahol ugyanerre a hosszúságra 20, Svájcban 46, Csehországban 16, Szlovákiában 9 és Németországban 7 iparvágány-kapcsolat van. Magyarországon ezzel szemben csak 2.
A megmaradt és üzemelő magyar iparvágányok fenntartása drága: az infrastruktúra költsége magas, kevés a megfelelően képzett munkaerő a pálya karbantartására. A tulajdonosoknak a használati engedélyhez számos nehezen teljesíthető és költséges feltételnek kell megfelelniük, és jelentős fejlesztéseket is végre kell hajtaniuk.
Megéri támogatni az iparvágányokat
Csehország, Hollandia, Németország, Olaszország, Szlovákia, Ausztria és Spanyolország államilag támogatja az iparvágányok működtetését, építését, felújítását, valamint használatát. Salzburg tartomány például 240 euró szubvenciót folyósít az egyes kocsi forgalomban továbbított teherkocsiért, 100 euróval támogatja a be- és kirakását, és fizet az elfuvarozott egyedi kocsikért.
Hazánkban az iparvágányok fenntartására nincs támogatás, pedig pozitív hatása egyértelmű: Csehországban a szubvenció hatására 3 millió tonna áru vasútra terelődését prognosztizálják.
(x)
Itt az új influenza variáns, ami kikerüli az oltásokat: súlyos járvány jöhet
Veszélyesek a kilátások.
Elhúzódó háborúra készül Románia - Felkészül a hadsereg
Fel kell gyorsítani a román védelmi ipar újjáélesztését.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

