
A vasút versenyképességéhez elengedhetetlen az iparvágányok fenntartása és működtetése, mert nélkülük nem lehet a termelőüzemeket bekapcsolni a vasúti hálózatba.
Az egyedi kocsirakományú küldemények továbbítására az egyes kocsi fuvarozás technológiája kínál megoldást. Ennek során a teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze főleg iparvágányokról, és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják útjukat a következő csomópontig. Végül az árut a rendeltetési állomásra, iparvágányra szintén kiszolgáló tehervonattal továbbítják. Az iparvágányok száma azonban rohamosan csökken.
Országos lefedettséggel egyes kocsi fuvarozási szolgáltatást kizárólag a Rail Cargo Hungaria nyújt. Ezen vasúttechnológia nélkül a vállalatok nem, vagy csak túl drágán juthatnának nyersanyaghoz, és nehézségek árán fuvaroztathatnák el áruikat. Fenntartását jelenleg állami támogatás segíti, amelynek meghosszabbítására a következő, 2026-tól kezdődő ötéves ciklusban is szükség van. Az iparvágányokról induló és érkező vasúti teherkocsik közlekedtetése évente több százezernyi kamion közlekedését válthatja ki.

Egyre kevesebb az iparvágány-kapcsolat
Száz kilométernyi vasútvonalra vetítve Magyarországon csupán tizedannyi iparvágány található, mint Ausztriában, ahol ugyanerre a hosszúságra 20, Svájcban 46, Csehországban 16, Szlovákiában 9 és Németországban 7 iparvágány-kapcsolat van. Magyarországon ezzel szemben csak 2.
A megmaradt és üzemelő magyar iparvágányok fenntartása drága: az infrastruktúra költsége magas, kevés a megfelelően képzett munkaerő a pálya karbantartására. A tulajdonosoknak a használati engedélyhez számos nehezen teljesíthető és költséges feltételnek kell megfelelniük, és jelentős fejlesztéseket is végre kell hajtaniuk.
Megéri támogatni az iparvágányokat
Csehország, Hollandia, Németország, Olaszország, Szlovákia, Ausztria és Spanyolország államilag támogatja az iparvágányok működtetését, építését, felújítását, valamint használatát. Salzburg tartomány például 240 euró szubvenciót folyósít az egyes kocsi forgalomban továbbított teherkocsiért, 100 euróval támogatja a be- és kirakását, és fizet az elfuvarozott egyedi kocsikért.
Hazánkban az iparvágányok fenntartására nincs támogatás, pedig pozitív hatása egyértelmű: Csehországban a szubvenció hatására 3 millió tonna áru vasútra terelődését prognosztizálják.
(x)
Zelenszkij: közel a nagy döntés a befagyasztott orosz vagyonok felhasználásáról
A zárolt vagyonok legnagyobb része Belgiumban van.
Történelmi csúcstalálkozó: jövő héten találkozik az amerikai és a kínai elnök
Jön a nagy amerikai–kínai egyeztetés.
Egy lépéssel közelebb a Revolut, hogy újraindítsa kriptoszolgáltatását Magyarországon
Megérkezett a MiCA engedély.
Putyin: nagyon komoly lenne a válasz az Oroszország belsejére mért csapásokra
Az orosz elnök válaszolt Zelenszkij kijelentésére.
Újabb nagy dobásra készülhetnek Trumpék - Felrobbantak a sztárrészvények
Mutatjuk a nyerteseket.
Trump kegyelmet adott a Binance alapítójának
Pénzmosási ügyben ítéltek el a korábbi cégvezért.
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i

Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Három évnyi vagyonteremtés története - A HOLD OVK teljesítménye
Három éve indult a HOLD Online Vagyonkezelés (OVK) szolgáltatása, nagyon szerencsés időpontban. A nyomott kezdeti részvényárak, a magas kötvényhozamok remek környezetet teremtettek az befektet

KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta

Innovációs verseny nélkül nagyban lehet gondolkodni
Azaz nagyvállalatoknak pályázat, ahol ha most gyorsan teljesítesz egy feltételt, akkor különös verseny nélkül tudsz maximum 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapni - wow

Robosztus gazdasági növekedés mellett működhet a 14. havi nyugdíj
A magyar kormány a 14. havi nyugdíj bevezetését is fontolgatja. A kijelentés azonnal beindította a találgatásokat, hiszen egy ilyen lépés nemcsak a nyugdíjasoknak jelentene pluszpénzt, hanem a

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
