Drámaian visszaesett az új kamionok forgalomba helyezése.
2024 III. negyedévében 4,6%-kal csökkent a hazánkban első alkalommal forgalomba helyezett, új tehergépjárművek száma (tehergépkocsi + vontató), az előző negyedévhez képest pedig 30,7%-os visszaesés mutatkozik. Hirtelen szakad be az új tehergépjárművek piaca, hiszen a KSH adatai szerint az első két negyedévben még jól ment az értékesítés.

A fuvarozók veszteséges működése miatt fogy kevesebb kamion
2023 III. negyedévéhez képest a szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a nemzetközi fuvarozásban 10,2%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8%-os mértékű költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók. Hiába csökkent le 1-2 hónapra a teherautók szállítási ideje és akár 20%-kal az áruk, a kereslet mégis visszaesett.
A fuvarozók leépítésre kényszerülnek, már csökkentik a kapacitásukat
A hazai gazdaság gyenge teljesítménye miatt lecsökkent árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 I. negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A III. negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy az új tehergépjárművek eladása drasztikusan csökkenni kezdett. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting III. negyedéves mérései is, melyek már közel 1%-os flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.

A díjak további emelkedése elkerülhetetlen
Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedésére kell számítani.
A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében, akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már komoly kapacitáshiányt fog okozni, és tovább növeli a fuvardíjakat.

(x)
Címlapkép forrása: Tryaging via Getty Images
Történelmi pillanat: megkezdődnek a titkos tárgyalások Ukrajna jövőjéről
Svájc lesz a helyszín, Európát ebből is kihagyhatják.
Határozottan nem tetszik az uniós vezetőknek az amerikai béketerv
Megérkezett a hivatalos állásfoglalás.
Orbán Viktor teljes mellszélességgel támogatja az amerikai béketervet
Szerinte nem szabad több uniós pénzt küldeni Ukrajnának.
Újabb részletek derültek ki az amerikai béketerv születéséről
Ez nem minden érintettnek fog tetszeni.
Elesett újabb két ukrán település – állítják az oroszok
Fokozatosan nyomulnak előre a támadók.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
