
Drámaian visszaesett az új kamionok forgalomba helyezése.
2024 III. negyedévében 4,6%-kal csökkent a hazánkban első alkalommal forgalomba helyezett, új tehergépjárművek száma (tehergépkocsi + vontató), az előző negyedévhez képest pedig 30,7%-os visszaesés mutatkozik. Hirtelen szakad be az új tehergépjárművek piaca, hiszen a KSH adatai szerint az első két negyedévben még jól ment az értékesítés.

A fuvarozók veszteséges működése miatt fogy kevesebb kamion
2023 III. negyedévéhez képest a szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a nemzetközi fuvarozásban 10,2%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8%-os mértékű költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók. Hiába csökkent le 1-2 hónapra a teherautók szállítási ideje és akár 20%-kal az áruk, a kereslet mégis visszaesett.
A fuvarozók leépítésre kényszerülnek, már csökkentik a kapacitásukat
A hazai gazdaság gyenge teljesítménye miatt lecsökkent árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 I. negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A III. negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy az új tehergépjárművek eladása drasztikusan csökkenni kezdett. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting III. negyedéves mérései is, melyek már közel 1%-os flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.

A díjak további emelkedése elkerülhetetlen
Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedésére kell számítani.
A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében, akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már komoly kapacitáshiányt fog okozni, és tovább növeli a fuvardíjakat.

(x)
Címlapkép forrása: Tryaging via Getty Images
Hatalmas kozmikus robbanást azonosítottak a csillagászok: eddig sosem látott folyamat áll a hátterében
Fontos felfedezés a szakértők szerint.
Riasztó térképek érkeztek Magyarországról és a helyzet csak egyre súlyosbodik
Nem enyhül a szárazság.
Donald Trump szerint Putyin kész megállapodni Ukrajnát illetően a holnapi alaszkai találkozón
Az amerikai elnök szerint az orosz vezető már döntést hozott.
Észak-Koreában találkozott Kim-Dzsongunnal Putyin egyik fontos szövetségese
Köszönetet mondott neki.
Tibor Dávid: akár még árcsökkenést is hozhat a budapesti ingatlanpiacon az Otthon Start
Alacsonyabb árat szabhatnak a fejlesztők.
A Flightradar adatai szerint már úton lehet Alaszkába az orosz delegáció
Nem tudni pontosan, kik utaznak az gépen.
Így bukhatod el a támogatást: a projekt jelenléti ív rejtélyei
A támogatott kutatás-fejlesztési projektek egyik legfontosabb, mégis gyakran alábecsült dokumentuma a projekt jelenléti ív, pedig ezen is múlhat a sikeres elszámolás.

A külföldi beruházások és a klímacélok kapcsolata
A zöld-FDI-t vizsgálva már több kutatás megállapította a korrelációt a megújuló energiahordozókba történő befektetések és a klímaváltozás elleni hatékony fellépés között.
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Tényleg a mohóság és lobbi miatt ilyen drága egy-egy gyógyszer?
Nehéz megdönteni azt a vélekedést, hogy a gyógyszergyártók mohósága miatt nagyon drága egy-egy gyógyszer ára. A valóság ennél bonyolultabb: a gyártók ugyanis még így kisebb... The post T

Az AI a kor vasútja, csak arányosan kevesebbet költenek rá
A 19. század amerikai vasútépítési láza a busás megtérülésekről és a kor technológiai fejlettségének kiaknázásáról szólt: a tengerentúlon a GDP nagyjából 6 százalékát beletolták

Egyszerre két csapatnak - tisztességtelen játék a világ legnagyobb opciós piacán
A Jane Street kezdetben a hihetetlen magas, havi majdnem 8 millió forintos gyakornoki fizetéseiről híresült el. Az összeget egyedi stratégiák kidolgozására kapták a gyakornokok -... The post Egy

Égető kérdések Franciaország jövőjéről
A helyi infrastruktúrák és közszolgáltatások sebezhetőségének rendszerszintű felmérése nélkülözhetetlen a hatékony alkalmazkodáshoz.
Hozamot, de másképp? Certifikátok a portfólióban
2025 augusztusában a nemzetközi pénzpiacokat továbbra is fokozott volatilitás, a geopolitikai feszültségek és az inflációs várakozások körüli bizonytalanság jellemzi. Az európai és amerik


A magyar milliomosok titkai: így lehetsz te is tagja a klubnak
Ismét elkészült a Portfolio Prémium Banki Felmérése.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.